Ha valamit kellően sokszor ismételgetünk, akkor azt előbb utóbb mindenki igaznak fogja hinni, még akkor is, ha az totálisan ellentétes a valósággal. Így jártunk a zöld rendszámmal a buszsávban való közlekedéssel is. Annyit emlegették a politikusok és őket ismételgetve az újságírók, hogy sokáig a kereskedők is így adták el a zöld rendszámra jogosult autókat.
Az igazság azonban az, hogy a buszsáv zöld rendszámmal ellátott elektromos, hatótáv növelt és plug-in hibrid autókkal sem vehető igénybe addig, amíg nem módosítják a KRESZ ide vonatkozó részét. A 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól a 36. paragrafus 8. pontjában (2021. augusztus 25-i állapot szerint) ugyanis a következő formában rendezi a buszsáv használatát (kiemelés a szerkesztőtől):
Az autóbusz forgalmi sávban
a) a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, a villamos, továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű;
b) az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül
ba) ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetében (117/c. ábra) a kerékpáros,
bb) külön jogszabály alapján rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt
bba) sürgősségi betegellátásra rendszeresített gépjármű,
bbb) hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve,
bbc) a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve,
bc) a betegszállító gépjármű,
bd) a személytaxi,
be) a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár
bf) nemzetközi sportszövetség, nemzetközi sportvilág esernyőszervezetének nemzetközi sporteseményei vonatkozásában a kiemelt hazai rendezésű, nemzetközi sportesemény szervező bizottsága közreműködésével kijelölt jármű – a kiemelt hazai rendezésű, nemzetközi sportesemény ideje alatt és azzal összefüggésben a sportesemény helyszínéül szolgáló települések területén – az autóbusz forgalmi sáv ideiglenes használati feltételeit, a használathoz kapcsolódó irat tartalmát és ennek kibocsátási körülményeit tartalmazó, a Kormány egyedi határozatában foglaltak szerint
közlekedhet. Más jármű erre a forgalmi sávra – a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve – nem hajthat rá. Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz – a bekanyarodás és kikerülés esetét kivéve – csak ebben a forgalmi sávban haladhat.
Elképzelhető, hogy a jövőben engedélyezik, de jelen cikk írásának idején a fenti szabálynak megfelelően zöld rendszámmal ellátott hibrid vagy elektromos autóval sem használható folyamatos közlekedésre a buszsáv.
A buszsáv elektromos autók általi használatának megítélése még a villanyautó tulajdonosokat is megosztja. Sokan várják, de legalább ennyien nem tartják szükségesnek. Ha sok lesz a villanyautó, akkor a tömegközlekedést fogják akadályozni. A zöld rendszám megjelenésekor még elképzelhetőnek tűnt, hogy módosítják a KRESZ szabályokat, de a zöld rendszámos autók száma a konnektoros hibridekkel együtt lassan eléri azt a kritikus tömeget, ami mellett már nem ésszerű ezeket a járműveket is beengedni a buszsávba.
Vissza: Zöld rendszám