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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Menő kínai villanyautók, amikről nem is hallottál

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

A nálunk is jól ismert autógyártó konszerneknél már megszoktuk, hogy számtalan márkanév alatt nagyon sokféle autót kínálnak. Ezek az évtizedek során többnyire felvásárlások és összeolvadások eredményeként létrejött óriások a különböző márkanevekkel különböző vevőköröket igyekeznek megszólítani, miközben a háttérben minden autó alatt ugyanaz a féltucat technikai eszközkészlet húzódik meg.

A Cherynek nincs évszázados múltja, hiszen alig 27 éve, 1997-ben alapították, de a modellpalettája már most akkora, hogy már a márkaneveket felsorolni sem egyszerű. Természetesen gyártanak Chery néven autókat, de ott van a SUV-okat kínáló Jetour, a fiatal vevőkört megcélzó iCar, a Luxusra vágyóknak a Huawei-jel közös márkája a Luxeed, a prémium autókat kínáló Exeed és a nemzetközi terjeszkedéshez létrehozott Omoda és Jaecoo márkák is. Chery név alatt több típussorozatuk is van, melyek közül az utakon leggyakrabban a Tiggo névvel találkoztunk.

Exeed Exlantix ES

Az Exeed a Chery prémium márkája, ami a már bemutatott tanulmányautón túl elektromos meghajtással az ES és az ET modelleket kínálja. Előbbi a szedán változat, ami egyértelműen a Tesla Model S megfizethető vetélytársa. Hossza 4945 mm, szélessége 1978 mm tengelytávja pedig kereken 3 méter. A magassága a futómű állításától függően 1467 és 1489 mm között változik.

A 0,205-ös légellenállási együtthatójú autó Kínában Exeed Sterra ES néven a cég E0x padlólemezére készül, de külföldre Exeed Exlantix ES néven szállítják (ha minden igaz, akkor az orosz piacon már kapható). Négyféle akkumérettel (60,7, 66,4, 69,9 és 97,7 kWh) és hátsó, illetve összkerék-hajtással gyártják. A csúcsváltozat 353 kW (480 LE) összteljesítményre képes, amivel 3,8 mp alatt éri el álló helyzetből a 100 km/h-s sebességet. A meghajtást mindegyik változatban állandó mágneses szinkronmotorok végzik.

A letisztult beltér abszolút prémium minőségű. Nemcsak kinézetre, de érzésre is. Érdekes, hogy nincs az a sok csicsa, amiről a mostanában megjelent európai prémium autóknál azt hittük, hogy a kínai igények miatt került az autóba. Most vagy a klasszikus autógyártók értették félre az igényeket, vagy a kínai gyártók az európai, az európaiak a kínai piac igényeire próbálják szabni az autóikat. A Huawei Harmony OS rendszere a középre tett 16 colos kijelzőn fut, és sok területen hasonlít a Tesla kezelőfelületére.

A kormány szintén a Teslákban megszokott egyszerűséget követi, de a kormányoszlopon még megtaláljuk az irányválasztó, illetve index karokat. Kiemelném, hogy a beltérben szinte sehol nincs fényes fekete felület, mégis nagyon mutatós, ízléses minden. A Kínában töltött egy hét során egy ilyen autóval fuvaroztak bennünket, és utasként is nagyon meggyőző volt. Egyedül a mi logikánknak fordított programozású ablakemelő kapcsolók voltak furcsák benne. Ezt gondolom át fogják tudni programozni, ha igény lesz rá.

A hátsó üléssor kényelme pazar, a lábtér óriási és természetesen teljesen sík. A teljes üvegtető is jót tesz a térérzet növelésének. A hátsó üléssor légkondicionálása külön kis kijelzőn volt megoldható, de médialejátszásra ez nem alkalmas.

Lehet, hogy a Model S a vetélytárs, de a csomagtér ajtó sajnos úgy nyílik, mint a Model 3-ban. Ráadásul a raktér sem túl nagy. A padló alatt ebben a példányban nem volt extra rekesz, pedig a hely ott van, hiszen az egyik kiállított példányban láttam ilyet. Igaz, abból egy nagy részt egy nagynyomású tartály (talán a légrugózásé) foglalt el. Bosszantó volt, hogy az autó mellett álló, az autó bemutatására kiképzett személynek fogalma sem volt, hogy mi az a tartály, és nem volt senki olyan sem kéznél, aki ezt meg tudta volna mondani.

Az autó orrába került egy jelzés értékű frunk is, ami csomagok szállítására kevés, de a kábeleket és az egyéb kötelező apróságokat elnyeli.

A stabilitást kinyíló hátsó szárny segíti, bár a Kínában szokásos tempónál ennek valószínűleg nincs sok jelentősége. A felni viszont nagyon jól illeszkedik az autó dizájnjához.

Az Exeed Exlantix ES modell érdekessége, hogy a kisebb akkus változatok 400, míg a nagyobbak 800 voltososak, így ez utóbbiak jobban ki tudják használni a nagyobb teljesítményű töltőoszlopokat is. (Persze a 800 voltot itt valószínűleg úgy kell érteni, hogy 500 voltnál nagyobb az akkupakk maximális feszültsége.) Az Exlantix ES modell testvére a Luxeed S7, de ilyet élőben nem láttam. A kiállított példányon CCS2 csatlakozó volt, ami alapján úgy tűnik, hogy már exportálják olyan piacokra, ahol ez az elterjedt csatlakozó formátum. A töltőnyílás fedele motoros, de a csatlakozóra tettek két dugót, ami pont értelmetlenné teszi az automatikusan záródó fedelet, hiszen a dugókat előbb kézzel vissza kell tenni a helyükre. (Először az alsó, majd a felső dugó, nem fordítva!)

Exeed néven egyébként a Chery négy hagyományos és hibrid meghajtású modellt is kínál például Oroszországban és Kazahsztánban, ezek kinézetre nagyon hasonlóak a Chery Tiggo modellekre, amikről a későbbiekben lesz még szó.

Kína villanyautós szemmel

Luxeed R7

A Huawei-jel közösen készített márka a Luxeed, aminek SUV változata a Luxeed R7 automatikus parkolással kápráztatta el a látogatókat. Az autót idén nyáron mutatták be, és valamikor mostanában indulhat meg a forgalmazása.

Parkolás terén nem rossz, amit kínál, de egy budapesti parkolóban ezt a tempót nem tolerálná senki. Viszont a többi rendszerrel (pl. Tesla) ellentétben ez hajlandó volt orral beállni. Sajnos közelebbről nem tudtam megnézni, mert egy videós csapat épp kisajátította magának, később pedig már nem volt nyitva.

iCar V23

A Chery az iCar márkával a fiatal, jól kereső vevőkört célozta meg. A termékkínálat egyelőre két modellből, a 03-ból (ami külföldre Jaecoo J6 márkanéven fognak eljutni), illetve az új iCar V23-ból áll.

A négyszemélyes, két- illetve négykerék-hajtású autót a fiatalok első autójaként árulja a Chery, de a beltere minőségibb, mint amit mi olcsó első autóként megszoktunk. Az iCar V23 4220 mm hosszú, 1915 mm széles és 1845 mm magas, míg a tengelytávja 2735 mm. A 100 kW (136 LE) teljesítményű, hátsókerék-hajtású változat tömege 1710, míg a 155 kW (210 LE) teljesítményű összkerekesé 1825 kg. Az energiát mindkét változatban egy 55 kWh-s LFP akku biztosítja. Az autó novembertől kapható 120 ezer jüanos (6,34 millió forint) induló áron.

Az iCar a kiegészítők között Buxus néven elektromos kismotort is kínál. A 15 és 20 Ah-s (48 voltos rendszer mellett 720 és 960 Wh) akkupakkal elérhető robogóból a kisebbik is elmegy állítólag 70 km-t, és Kínában jogosítvány nélkül vezethető. A sebesség szédítő 25 km/h. Az ára Kínában 8800 jüan, vagyis kb. 470 ezer forint.

Jaecoo J6

A Jaecoo az Omoda mellett a másik márka, amivel a Chery a nemzetközi, elsősorban nyugati világban meg szeretne jelenni. A Jaecoo J5 mellett a kicsit terepjárósabb Jaecoo J6-ot is sikerült megnézni.

Bár nem prémium autónak szánják, a minőségérzettel itt is minden nagyon rendben volt. A motoros kilincsek, a matt fényezés már kívülről is meggyőzőek.

Belül sem törik meg az összkép. A ránézésre 14-15 colos kijelzőn a Tesla rendszeréhez nagyon hasonló felhasználói felület fut, amin így bárki könnyedén eligazodik, aki használt már Teslát.

A minőséginek tűnő kormánykeréken is csak annyi görgő és érintésérzékeny felület van, amennyi feltétlen szükséges. Amit csak lehet, a képernyőről kell állítani az autóban.

A sofőr elé egy keskeny információs képernyő is került, így azokat is megnyerheti a márka, akik a Tesla egy képernyős rendszerétől ódzkodnak. A fedélzeti rendszer 61%-os töltöttségnél 286 km-es hatótávot ígér, ami alapján a teljes hatótáv 468 km-re jön ki. Ennek eléréséhez azonban a 69,8 kWh-s akku mellett 14,9 kWh/100 km alatt kell tartani a fogyasztást. Városban és országúton ez nem tűnik lehetetlen feladatnak, de mindenesetre optimista.

A kezelőfelület felépítése tényleg nagyon hasonlít a Tesláéra, ami szerintem nem baj. Nem kell csak azért megalkotni egy rosszabb felületet, hogy más legyen.

A Teslával ellentétben viszont a Jaecoo J6 360 fokos kameranézetet is kínál, amiben akár körbe is járhatjuk az autót. Ez terepen különösen jól jöhet. Természetesen benne vannak a legfontosabb vezetéstámogató biztonsági rendszerek, és ahogy azt a kínai villanyautóktól megszoktuk, képes vehicle-to-load (V2L vagy ahogy a Chery-nél  mondják VTOL) szolgáltatásra, így a megfelelő adapterrel a töltőcsatlakozó konnektorrá alakítható.

A terepezést néhány alapvető digitális műszer is segíti, de persze ez még nagyon a hobbi kategória.

Az utastér és a csomagtartó helykínálata is megfelelő.

A Jaecoo kínálata a J7 és J8 modellekkel teljes.

A Jaecoo J6 az egyike volt azoknak a modelleknek, amit egy off-road pályán is kipróbálhattunk. Nekem nulla gyakorlatom van ilyen jellegű terepen, de az amatőrségemmel sem tudtam zavarba hozni. Nagyon könnyedén vette a mély sarat és a felázott emelkedőt is.

Omoda C7 / Omoda 7

Az Omoda 7 az Omoda 5 padlólemezére épült nagyobb SUV, amit nemrég mutatott be a Chery. Egyelőre csak hagyományos és tölthető hibrid hajtáslánccal kínálják, de kizárt dolog, hogy ne terveznének belőle elektromos verziót is.

Valószínűleg nem véletlen, hogy ez a modell van kiállítva az Omoda | Jaecoo főhadiszállásának aulájában. Büszkék is lehetnek a dizájnra, ez az autó szerintem könnyedén eladható lesz a nyugati piacokon is.

Rugalmasság
Az indulás előtti napokban kaptunk egy nagyon részletes, félórás bontású itinert arról, hogy mikor hol leszünk és mit fogunk csinálni. Nem tűnt irreálisnak, de mindenképpen húzós hetet vetített előre. A programok sűrűsége nem nagyon változott, de állandóak voltak az újraszervezések. Sokszor úgy tűnt, mintha semmi nem lenne előre lefixálva, menet közben találják ki a dolgokat. Ez valószínűleg nem így volt, de azt jól mutatta az egész hét, hogy nem riadnak vissza attól, hogy akár mindent teljesen átszervezzenek. Ez a hozzáállás lehet a teljes autógyártásuk alapja is, ezért tudnak egyik évről a másikra eldobni modelleket és márkaneveket, illetve újakat bemutatni. Ha megjelenik valahol egy új technológia, ami jobb az eddig alkalmazottnál, akkor képesek azonnal irányt váltani. Ez békeidőben valószínűleg nem létfontosságú, de a most zajló technológiaváltás idején, amikor a piacok újrafelosztása zajlik, igenis életbe vágó.

Lepas

Az esemény legkevésbé érdekes autóját a legpofásabb pavilonban egy sötét szobában rejtegették. Lepas típusnévvel vagy almárkával egy sportos SUV-ot terveznek bemutatni, de annyira titkos, hogy nem engedték az autó fotózását sem.

Jól nézett ki, de semmi olyan extrát nem láttam az autón, aminek titkosnak kellene lennie. A bemutatója 2025-ben várható.

Chery Tiggo sorozat

A Chery márkának a Tiggo sorozata az, aminek az autóival az utcán is lépten-nyomon találkoztunk. Ahogy értem, nem számítanak prémium terméknek a kínálatban, inkább a megfizethető autó kategóriáját képviselik. A hangsúly a Tiggo 4, Tiggo 7 és Tiggo 8 modelleken volt.

A Tiggo 8-ba rendelhető a zero-gravity utasülés, ami felhajtható lábtartóval biztosít kényelmesebb utazást. Ennek egy robbantott változatát a tech bemutatón körbe is tudtam fotózni. Itt csak a felhasznált anyagok minőségét szeretném egy kicsit érzékeltetni.

A beltér az én értelmezésemben igenis prémium minőségű. Ezt a szintet a kényesebb ízlésű európai vásárlók is minden további nélkül elfogadnák. Az autó ráadásul 7 üléses, de persze a harmadik sor ülései akár síkba is hajtogathatók.

A Tiggo modellek tisztán elektromos hajtással nem, de PHEV változatban kaphatók.

Így készülnek a Chery villanyautói Wuhuban

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.