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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Használt Tesla Model Y – vásárlási útmutató

elektromos autó
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

Az első Tesla Model Y mindössze négy éve hagyta el a gyárat, Európába pedig csak 2021 közepén érkezett, a típust azonban talán mégsem kell bemutatni senkinek. Az amerikai márka kisebbik SUV-ja beváltotta Elon Musk anno valószínűtlennek tűnő jóslatát, hogy hamarosan a világ legnagyobb darabszámban eladott személyautója lesz.

2023-ban, 1,2 millió eladott példánnyal, a prognózis be is igazolódott.

Bár egy még fiatal típusról van szó, a nagy keresletnek hála valószínűleg hamarosan rendkívül népszerű lesz a használt piacon is, így összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat azoknak, akik ezt a modellt keresik.

Típus-alapozó

A Model Y-t 2020 elején kezdték megkapni az első vásárlók Amerikában, így a típus a pandémia kezdetén született, és erős ellenszélben, gazdasági nehézségek és globális lezárások, gyárleállások közepette indult karrierje.

A siker azonban így sem maradt el, mára már 2,5 millió felett jár az eladott példányok száma és ezzel az eddigi legsikeresebb villanyautó lett.

Ebből a modellből egy-egy bátor vállalkozó általi magánimport kivételével nem érkezett amerikai példány hozzánk, 2021 augusztusától 2022 márciusáig a Giga Shanghai, azóta pedig növekvő arányban a Giga Berlin látja el Európát.

Az Amerikán kívüli kínálat egyik legmeghatározóbb különbsége az USA modellekhez képest, hogy nálunk csak ötüléses változat létezik belőle, míg a tengerentúlon van hétszemélyes kiadás is. Igaz, ez hosszban, tengelytávban nem tud többet, mint kínai és német gyártású társa, így a harmadik üléssor a csomagtartóból vesz el helyet és a szűk lábtér, illetve a szegényes fejtér miatt leginkább kisgyerek számára alkalmas csak. Sokat nem vesztett az európai vásárló.

A típus viszont így, öt üléssel, hatalmas és jól pakolható hátsó csomagtérrel rendelkezik, amely lehajtott második sorral két köbméteres rakteret eredményez, de még enélkül is 850 liternyi csomag fér bele.

Emellett természetesen, mint a villanykamionig bezárólag minden Teslának, a Model Y-nak is van első csomagtere, ami 117 liter extra rakteret jelent – ez alig kisebb, mint a néhai Volkswagen Lupo teljes hátsó raktere.

Az első csomagtér a képernyőről és a mobilappról nyitható.

A 4,75 méteres hossz és 2,89 méteres tengelytáv kényelmes belteret eredményez, és a szedán testvérrel szemben itt a hátsó fejtér is tágasabb, illetve az üléspozíció is magasabb.

RWD Long Range RWD Long Range AWD Performance
Hossz 4751 mm
Tengelytáv 2890 mm
Szélesség tükrökkel 2129 mm
Magasság 1624 mm
Hasmagasság 172 mm 157 mm
Saját tömeg 1909 kg 1959 kg 1979 kg 1995 kg
Vontatható tömeg 1600 kg
Csomagtartó 117 L (első) + 854 L (hátsó) / 2041 L (hátsó ülések lehajtva)
Ajtók /  Csomagtartók 5 / 2 (első és hátsó)

A dedikált villanyautó alapoknak köszönhetően az 1,9-2 tonna közötti saját tömeg nem, vagy nem lényegesen több, mint amit a kategória belső égésű motoros autóinak többségénél látunk, az alacsony súlypontnak, a padlóban lévő aksiknak köszönhetően pedig az autó stabilabb, nehezebben borul fel, mint hagyományos társai.

Model 3 (balra) és Model Y (jobbra)

A kocsi külseje nagyban megegyezik az előző generációs Model 3 dizájnjával, bár arányai kicsit rosszabbak, kevésbé sportosak, inkább egy felfújt szedánra emlékeztetnek.

Az autó utastere is szinte 100 százalékos másolata a tavaly év végén kifutott Model 3-ban találhatónak, ugyanaz a 15 colos kijelző, és ugyanazok az anyagok, dizájnmegoldások találhatóak a Model Y-ban is.

Különbség a magasítókra helyezett ülésekben, illetve az üvegtető kialakításában van. Utóbbi esetében nincs a Model 3-ból ismert középső merevítőborda az első utasok feje mögötti részen, ez a hátsó utasok mögé került és innen indul az ötödik ajtó is.

A hátsó üléssor támlája két szögben is rögzíthető, így akinek kényelmesebb, döntheti kicsit hátrébb. Az ülések a csomagtérből is gombnyomásra lehajthatók.

A testvérek technológiája is nagyban megegyezik, a Model Y annyiban tér el a Model 3-tól, hogy ennek hátsó vázát már egyetlen darabból készítik nyomásos-öntéssel, illetve egyes változatok első részét is így gyártják, sőt ezek a verziók strukturális akkupakkot is kaptak.

Bár a javíthatóság kapcsán sokan aggódnak az autóiparban terjedő új gyártási megoldástól, egyelőre nem igazolódott be, hogy ezek a kocsik a legkisebb koccanás után menthetetlenek, vagy csak jóval drágábban javíthatóak. Az egybeöntött vázszerkezet ugyanakkor tovább javítja a típus karosszériájának merevségét is.

A töréstesztek alapján a Model Y a világ egyik legbiztonságosabb autója, Ázsiában, Amerikában és Európában is mindenütt öt csillagot kapott, kontinensünkön pedig vezette az EuroNCAP törésteszt listáját is.

Standard Range / RWD Long Range RWD Long Range AWD Performance
Akkutípus CATL LFP / BYD LFP LG 2170 NMC M50 LG 2170 NMC M48/M50 LG 2170 NMC M50
Bruttó akkukapacitás (kWh) 60 78 75/78 78
Nettó akkukapacitás (kWh) ~57 ~75 ~72/75 ~75
WLTP hatótáv (km) 455 600 565 514
Teljesítmény (kW/LE) 220/299 220/299 378/514 393/534
Gyorsulás (0-100 km/h, s) 6,9 5,9 5,0 3,7
Végsebesség (km/h) 217 217 217 250
Meghajtás Hátsó kerék, egymotoros Hátsó kerék, egymotoros Összkerék, kétmotoros Összkerék, kétmotoros
DC töltési csúcsteljesítmény (kW) 170 250 250 250
AC töltési csúcsteljesítmény (kW) 11 (3 fázis)
Garancia (autó) 4 év vagy 80.000 km
Garancia (akkupakk) 8 év / 160.000 km 8 év / 192.000 km

A Tesla az akkukapacitás és a motorok teljesítménye kapcsán még mindig szűkszavú, így ezeket az adatokat az interneten elérhető forrásokból vadásztuk össze

Messze a leggazdagabb technikai forrás a német TFF fórum idevágó oldala, ahová egy lelkes felhasználó rendre feltölti az európai típusengedély változásának hivatalos adatait, dokumentumait, így nemcsak a már piacon lévő, de az érkező frissítésekről is hiteles információkat szolgáltat.

A motorváltozatok kapcsán is rájuk támaszkodunk, a legfontosabb tudnivalókat összefoglaltuk az alábbi táblázatba, de a forrásunknál több részlet érhető el. Mint látszik, az adott változaton belül a különböző motorváltozatok nem feltétlenül teljesítményükben térnek el, az újabb és újabb generációk elsősorban a megbízhatóságot és a hatékonyságot célzó fejlesztéseket tartalmaznak. Az azért általánosságban igaz, hogy a legújabb 4-essel kezdődő motorgeneráció tovább tudja tartani a nagyobb teljesítményt, mint a korábbi 3-as.

Változat Évjárat Akku Motorkód Összteljesítmény
SR/RWD 2021-2024 CATL LFP62 3D7B 220 kW
SR/RWD 2024 CATL LFP62 4D3A 220 kW
SR/RWD 2023-2024 BYD LFP60 3D6D 235 kW
SR/RWD 2023-2024 BYD LFP60 4D1C 220 kW
LR 2021 LG NMC75 3D3A+3D7B 378 kW
LR 2022-2023 LG NMC79 3D3A+3D7B 378 kW
LR 2023-2024 LG NMC79 3D3A+4D1C 378 kW
Performance 2022-2023 LG NMC79 3D3A+3D6D 393 kW
Performance 2023-2024 LG NMC79 3D3A+4D1B 393 kW

A Tesla egyébként a hagyományos és a hajtű tekercselés között is váltogatott az elmúlt években. Ha a motorszám középső karaktere Q, vagy Z, akkor hajtűtekercseléses motor van az autónkban, ami kisebb méretben tud nagyobb teljesítményt nyújtani.

Az akkumulátorok tekintetében az Európában forgalmazott kisakkus változat kezdetben a CATL 60 – egyes források szerint szoftveresen korlátozott, de valójában bruttó 62 – kWh kapacitású LFP aksijával készült, ami költséghatékonyabb és élettartama kétszer-háromszor magasabb, mint a drágább NMC kémiáé. Hátulütője az alacsonyabb energiasűrűség, azaz a Model Y padlólemeze alá ugyanakkora helyre kisebb kapacitású akku fér csak.

Az újabb, német gyártású változatok már a BYD LFP akkumulátorát kapják, aminek egy hajszállal kisebb csak a kapacitása (állítólag 59,5 kWh, de mindenki 60-asnak hívja), és legnagyobb előnye, hogy a tesztek alapján gyorsabban tölthető, mint a CATL pakk.

Kis segítség a kódfejtéshez: MIC=Made in China, MIG=Made in Germany. Forrás: tff-forum.de, @eivissa

A nagyakkus változatok első perctől fogva az LG kínai gyártású NMC kémiájú aksiját használják, de kezdetben ez még az M48-as jelölésű, 4,8 Ah-s (más források szerint valójában csak 4,6 Ah-s) cella volt, így az elérhető akkukapacitás és hatótáv is valamivel alacsonyabb, mint a frissebb modellek esetében. 2022 óta azonban már az LG M50 kerül az akkupakkokba, amely bruttó 78,5 kWh körüli kapacitással rendelkezik, így van, ahol 78, van ahol 79-es pakként hivatkoznak rá.

Az LG akkucellák hátránya az amerikai Teslákban lévő Panasonic gyártmányokhoz képest, hogy csak kisebb teljesítménnyel tölthetőek, így a 250 kW DC valójában inkább elméleti csúcsérték. A legújabb statisztikák alapján viszont  úgy tűnik, hogy cserébe az LG celláknál alacsonyabb az akkudegradáció mértéke. Az akku hőmérsékletétől függően 10%-ról 80%-ra nagyjából 30-33 perc alatt lehet feltölteni. 19,5 kWh/100 km-es fogyasztást feltételezve 100 km megtételéhez 26%-nyi energia szükséges. 10%-ról indulva az első 100 km-re kevesebb mint 8 perc alatt betölthető az energia, de ha 200 km-re akarunk elég energiát betölteni, akkor 20 percig, ha 300 km-re, akkor kb. 43 percig kell várnunk.

A CATL gyártmányú kisakkus változat nagyjából 25 perc alatt tölthető fel 10%-ról 80%-ra. 19 kWh/100 km-es fogyasztást feltételezve 100 km betöltése közel 11 percet, 200 km-re szükséges energia vételezése pedig 25 percet igényel. Ezzel a fogyasztással 100 km-re 35%-nyi áramot érdemes számolni. (Köszönjük a tesztautót a Skyguardnak.)

Fogyasztás, hatótáv

A Model Y különböző változatai két rövid, villámteszt, illetve egy hosszú, egyhetes időszakra jártak nálunk az elmúlt években, így össze tudtuk gyűjteni fogyasztási tesztjeinket egy csokorba.

Villámteszt: Tesla Model Y Long Range vs. Performance

Villámteszt: ezt tudja az „olcsó” Tesla Model Y

Villanyautó teszt: Tesla Model Y LR RWD – nagyobb hatótáv, kevesebbért

Ezek kapcsán mindenképp fontos megjegyezni a különböző hőmérsékleteket, szélviszonyokat és gumikat, így csak ennek figyelembevételével szabad egymással összehasonlítani az eredményeket.

Mindegyik teszt ugyanazon a 2x15 kilométeres autópályaszakaszon készült, a domborzati tényező kiszűrése érdekében az autókat oda-vissza mérjük és átlagoljuk, a számláló pedig akkor indul, amikor a kocsi már elérte a kívánt sebességet, amit a tempomat tart az út során. A kabinhőmérséklet minden esetben 20 fokra van állítva.

2022. november, 10 °C
Tesla Model Y kis SR RWD
255/45 R19 Hankook Ventus S1 EVO
kWh/100 km hatótáv (km)
90 km/h 14,5 414
110 km/h 17,6 341
130 km/h 21,4 280

A fenti teszt még az előző generációs, a CATL LFP akkujával szerelt kisakkus változattal készült egy elég szeles novemberi napon, de nyári, igen takarékos gumin. Az új, BYD pakkos változat állítólag kb. 0,5 kWh-val kisebb nettó kapacitással bír.

2024. április, 13 °C
Tesla Model Y LR RWD
255/45 R19 Hankook Ventus S1 EVO
kWh/100 km hatótáv (km)
90 km/h 13,8 543
110 km/h 17,8 421
130 km/h 22,5 333

Írásunk megjelenésnek pillanatában ez a legújabb Model Y változat, miről részletes írásunk is megjelent. A teszt egy hűvös, szeles tavaszi napon történt, az autó alatt a nagyobbik akku, de csak egy motor van.

2022. november, 10 °C
Tesla Model Y LR AWD
255/45 R19 Michelin Cross Climate 2
kWh/100 km hatótáv (km)
90 km/h 15,1 497
110 km/h 18,6 403
130 km/h 22,9 328

A nagyakkus, összkerékhajtású változatot a téli 10 fokban mértük, és nem a gyári gumi, hanem a Michelin négyévszakosa volt rajta, de a mérete a szériában szerelt abronccsal megegyező.

2022. augusztus, 30 °C
Tesla Model Y Performance
Pirelli P Zero 275/35 R21 hátul és 255/35 R21 elöl
kWh/100 km hatótáv (km)
90 km/h 15,0 500
110 km/h 18,2 412
130 km/h 22,1 339

Végezetül a legerősebb, Performance Model Y-t egy meleg nyári napon próbáltuk ki a széria sportgumikkal.

Alapfelszereltség

A Tesla egyetlen típusához sem kínál HUD kijelzőt, és az Android Auto / Apple Carplay integráció is hiányzik a listából. Ezek a cég filozófiája szerint felesleges szolgáltatások, ha a saját infotainment jól működik – a vásárló meg eldöntheti, neki kell-e így az autó, vagy sem.

Az autó panoráma üvegteteje olyan bevonattal van ellátva, amely visszaveri az infravörös fény nagy részét. Aki ennek ellenére túl forrónak érzi a feje feletti üveget, az vásárolhat 125 euróért egy gyári – vagy olcsóbban, utángyártott – árnyékolót, de az autó automatikus kabin-túlmelegedés gátlóval is el van látva, ami egy előre beállított hőfok felett álló, parkoló kocsinál is bekapcsolja a légkondit.

A Model 3 és Model Y típusok fedélzeti töltője egy változatban készül, ez 1 fázison, 32 Amper mellett 7 kW-os, három fázison 11 kW-os teljesítményre képes.

Alapfelszereltség tekintetében egyébként nagy a hasonlóság a Model 3 és Y között, pár apró, de fontos különbséggel.

  • 15 colos központi infotainment képernyő
  • Intel Atom, illetve ~2022 elejétől AMD Ryzen alapú, folyamatosan frissülő infotainment rendszer
  • Spotify, YouTube, Netflix, Tidal, Apple Music, Disney+ integráció (folyamatosan bővülő lista)
  • Videójátékok
  • Vezeték nélküli szoftverfrissítések az autó élettartama alatt
  • Automatikus töltőpont és útvonaltervezés, akkumulátor temperálással
  • Elöl-hátul fűthető ülések (hátul a középső is)
  • Fűthető kormánykerék
  • Hőszivattyú
  • HEPA légszűrő
  • Képernyőről vezérelhető, rejtett légbeömlők, 3 zónás klíma
  • Fűthető és elektromosan állítható külső tükrök
  • Automatikusan sötétedő tükrök
  • Műbőr ülések fekete, illetve opcionális fehér színben
  • Fabetét a műszerfalon, és az ajtókon
  • Panoráma üvegtető
  • Négy elektromos ablak
  • Két vezeték nélküli telefontöltő
  • Prémium hangrendszer 13 hangszóróval, 1 mélynyomóval, 2 erősítővel
  • Full LED adaptív mátrix első fényszórók és LED és hátsó lámpák
  • Autopilot 2-es szintű vezetéstámogató rendszer
  • Feláras Enhanced Autopilot és FSD vezetéstámogatók (utólag is megvehető és aktiválható)
  • Első és hátsó csomagtartó, utóbbi elektromosan vezérelhető
  • Osztottan dönthető hátsó üléstámlák
  • 8+1 kamera, biztonsági és dashcam funkcióval
  • Kulcs nélküli indítás, műholdas helymeghatározás, telefonos távvezérlés
  • Mobilapplikáció, mobilkulcs
  • Távoli előfűtés, előhűtés
  • Dog mode és Camping mód, a klíma és a fedélzeti elektronika működtetésre álló helyzetben
  • Supercharger hálózat

A Model Y esetében – egyelőre – minden Európának gyártott változat, így a kisakkus is megkapja a prémium audio rendszert – Amerikában ez 2024 elején már változott, de nálunk e cikk első megjelenésének pillanatában még nem. Így a felszereltséget nézve az egyetlen különbség a kis és nagyakkus modellek között az első ködlámpa megléte, ami a drágább modell kiváltsága. Ez az extra azonban a legújabb Model 3-ról már eltűnt, így valószínűleg a Model Y-on sem marad ott sokáig.

Itt még van ködlámpa az első lökhárítón.

A legújabb Model 3-mal szemben a Model Y-ban egyelőre nincsenek szellőztetett első ülések, ellenben a hátsó középső ülés is fűtött – utóbbi extrát a Model 3 Highland frissítése kivezette a testvérmodellen.

Kis csalás, illusztrációnk a régi Model 3 képernyőjét mutatja, de az Y ülései és kormánya ugyanígy fűthetők.

Mivel a típus forgalmazása a kontinensünkön már a LED mátrix fényszórók bevezetése után kezdődött meg, elméletben az összes európai Model Y rendelkezik az adaptív mátrix funkcióval is, de voltak olyan hírek, hogy a 2022-es ellátási lánc válság alatt néhány szállítmány hagyományos LED fényszórókkal került értékesítésre, mert alkatrészhiány volt.

Az adaptív LED mátrix fényszóró a jobb szélső kör alakú projektorról is felismerhető, a régi lámpa távolságijának kicsit más volt a formája.

A legbiztosabb teszt használt autó vásárlása esetén, ha egy fallal szemben állunk meg és elindítjuk a Tesla fényshowt a menüből. A LED mátrix fényszórós autók ugyanis a fényjáték során többször a falra vetítik a TESLA feliratot – a sima LED ezt nem tudja.

A Model Y volt a Tesla első hőszivattyús autója, így minden példány alapfelszereltségként rendelkezik ezzel az extrával. A cég saját fejlesztésű nyolcszelepes megoldása egyetlen rendszerben kezeli a kabin, a motor, az elektronika, az akku, de még a fedélzeti számítógép hőszabályozását is, így bármely komponens felesleges hőenergiáját fel tudja használni egy másik hűtésére, vagy fűtésére.

A klímarendszer kapcsán fontos különbség még, hogy a Model Y-ban teljes értékű HEPA légszűrő (pollenszűrő) van – ezt a Model 3 nélkülözi, mert nincs elég hely hozzá.

A Model 3-hoz hasonlóan a Model Y légáramait is a képernyőről tudjuk vezérelni.

Az alap Autopilot az egyik legjobb sávtartó a piacon, nem pingpongozik a két vonal között, nem jön zavarba a szaggatott vonalaktól, nem próbál megölni a kanyarban.

Természetesen megvannak a maga gyengeségei, így például a térképadatok alapján rosszul beállított sebességhatárt csak osztott pályás úton engedi felülbírálni, és mivel elsősorban autópályára tervezték, országúton néha kicsit bátor sebességgel veszi be az élesebb kanyarokat – érdemes ebből manuálisan visszavenni. (Ezek a cikk írásakor jellemzik az autó szoftverét, a rendszer működése minden szoftverfrissítéssel változhat.)

A kék vonalak és a kék-fehér kis kormány ikon (balra fent) jelzik, hogy az Autopilot aktív.

Mint minden hasonló rendszernél, itt is előfordulnak, de nem túl gyakoriak a fantomfékezések, amikor a kocsi egy veszélynek felismert de ártalmatlan szituáció miatt lassít, igaz, sokszor ez csak első pillantásra indokolatlan, mert a másik sávban figyelmetlen, sodródó sofőr miatt óvatosabb, mint mi.

Használata ugyanakkor leveszi a sofőr válláról a sáv és távolságtartás alapfunkcióit, így pihentetőbbek a hosszabb utak, illetve több kapacitásunk marad a közlekedés többi résztvevőjének figyelésére.

A rendszer használata közben kezünket a kormányon, szemünket az úton kell tartani, különben a számítógép figyelmeztet, hang és fényjelzést ad, ha pedig ezt ignoráljuk, akkor elég hamar letilt és a következő útig (amíg ismét P-be, majd D-be nem rakjuk a kocsit) nem engedi az Autopilot használatát.

Választható extrák

A Model 3-hoz hasonlóan, az autó rendelésekor a kocsi első tulajdonosa a felnin kívül alapvetően csak pár extrát választhat.

A fényezés terén öt szín érhető el, jelenleg a gyöngyház fehér az alapáras. Opció még az aktuális fekete, szürke, piros és kék árnyalat. A berlini gyár 2022-ben a sima ezüst és piros fényezést különleges Quicksilver (higany) és Midnight Cherry Red (éjféli cseresznyepiros) színekre cserélte, amelyek viszonylag drága, de tetszetős színek. Míg a kék és fekete félmilliós, a két különlegesebb, akár 13 rétegben felvitt árnyalat egymilliós felárat jelent az új autóknál.

Az autó belsejében a fekete műbőr kárpit, barna fabetét kombinációval az alapáras, felárért pedig fehér műbőrt kapunk, amelyhez a műszerfalon fehér fabetét jár.

A gyári konfigurátorban félmilliós felárral elérhető egy legfeljebb 1600 kg vontatására használható vonóhorog is. Tudomásunk szerint ez korábbi változatokra utólag nem szerelhető fel. Volt olyan időszak, amikor ez az alapfelszereltség része volt, de ez nem volt állandó akció, így használt autó vásárlásakor érdemes ezt ellenőrizni. A vonóhorog annak is hasznos lehet, aki nem szokott vontatni, mert bicikliszállító is szerelhető rá.

Új autó vásárlásakor választható még két, egymásra épülő szoftveres extra is, de ezek később is megvásárolhatóak akár az autó sokadik tulajdonosai által is. Ezek a vezetéstámogatót ruházzák fel extra képességekkel, de jelen fejlettségi állapotukban, magas, 1,43 illetve 2,86 milliós felárukat tekintve tényleg csak az elkötelezett rajongóknak ajánlhatóak.

Enhanced Autopilot (EAP)

  • Navigate on Autopilot funkció, ami az autópálya kihajtó végéig működik.
  • (Fél)automata sávváltás
  • Későbbre ígért extra az automatikus parkolás, illetve a summon, az autó távirányítása parkolóban.

Full Self Driving (FSD)

  • Az ingyenes Autopilot és az Enhanced Autopilot összes funkciója
  • Jelzőlámpák és stoptáblák kezelése
  • Későbbre ígért funkció a teljes önvezetés

Szoftver és mobilapplikáció

Minden Model Y WiFi és 4G modemmel rendelkezik, az alap adatkapcsolat pedig ingyenes, de a forgalmi adatokat és streamingszolgáltatók adatforgalmát is tartalmazó prémium csomag elvileg havidíjas. Hazánkban ez egyelőre még ingyen érhető el, de hogy meddig azt nem lehet tudni.

A központi kijelzőn megjelenő grafikus kezelőfelület, valamint az alatta futó operációs rendszer évente 8-10 nagyobb és további 15-20 kisebb frissítést, javítást kap automatikusan és ingyenesen. Ehhez csak annyi kell, hogy az autó néha WiFi közelében legyen – az otthoni garázs is megteszi, ha elér odáig a router jele.

A legújabb v12-es operációs rendszer csinosabb felületét egyelőre csak az újabb, már AMD processzorral szerelt autók kapják meg.

A frissítések apró grafikai változások, vagy a tulajdonosok kérései alapján történt módosítások mellett számos új funkciót hoztak el az évek során, és képesek az autó minden egységét elérni. Így volt már olyan javítás, ami hatékonyabbá tette az ABS-t, a Tesla központjába a kocsik telemetriájából befutó adatok, valós balesetek alapján lefejlesztett új öv-előfeszítő programmal növelte a biztonságot, vagy csak a vezetéstámogatón finomított.

Az autók kaptak számos újítást is az infotainment funkciókhoz, így újabb streaming és médiaszolgáltatók lettek elérhetőek a beépített rendszeren, de sokat javult az automata fényszóróvezérlő is. Szintén utólag és ingyen, a meglévő hardvert kihasználva született meg a Sentry Mode, azaz Őrszem üzemmód, ami a kocsi kameráival őrzi a járművet, amikor parkol. De ekkor került beépítésre az automatikus dashcam is, amely menet közben rögzít, és balesetnél automatikusan ment.

Kiemelnénk még a Dog Mode, illetve a Camping funkciókat is, amelyek segítségével a kocsi lezárása után is bekapcsolva marad a klíma a házi kedvencek biztonsága érdekében, illetve utóbbi esetén az infotainment rendszer is elérhető, ha esetleg a kocsiban éjszakáznánk egy kempingben.

A változások annyira számosak, hogy nem lehet mind felsorolni őket, de jó hír a használt Teslák vásárlóinak, hogy egyelőre még a gyártó legrégebbi autói is rendszeresen frissülnek, és amit elbír a hardver azt meg is kapják, így a kocsi sokáig bővülhet még újabb szolgáltatásokkal.

A menürendszer elérhető magyar nyelven, még, ha a fordítás néhol erősen Google Translate ízű is. A beszédfelismerés viszont sajnos nem működik magyarul, így nem csak a magyar nevű navigációs célpontokat, de a telefonkönyv kapcsolatait, magyar neveit sem lehet szóbeli utasítással előhívni.

Minden Teslához jár az ingyenes mobilapplikáció is, amely mind Android, mind iOS rendszerekre letölthető.

Ennek szolgáltatásai között megtaláljuk az autó zárjának távvezérlését, a csomagtérajtók nyitását (hátul zárását is), de a duda működtetését is. Legalább ennyire hasznos a kabin előfűtésének és előhűtésének lehetősége, így az utcán parkolva 6-7 perc alatt 20 fokosra tudjuk hozni az utastér hőmérsékletét, ha télen, vagy nyáron az kellemetlenül alacsony, vagy magas lenne. Az applikáció segítségével nyomon követhetjük az autó töltésének menetét, állását is. A klimatizálás és a töltés az applikációból időzíthető is.

A mobilalkalmazással elérjük az Őrszem videókameráinak képét, megtervezhetjük a navigációs célpontokat és az útitervet átküldhetjük az autó fedélzeti rendszerének, ellenőrizhetjük a Superchargerek szabad kapacitását és árazását, de megnézhetjük az elmúlt hónap vagy év töltési statisztikáját és költségeit is. Szervizidőpontot is az alkalmazásból foglalhatunk, ha szükséges.

A Tesla app jelzi, amikor autónkhoz szoftverfrissítés áll rendelkezésre, és a felületen ennek telepítését is jóváhagyhatjuk. A frissítések telepítése tipikusan 20-25 percet vesz igénybe – ezalatt az autó nem használható.

Változatok

A Modell Y fiatalabb típus, mint a Model 3 és nagyszabású ráncfelvarráson még nem esett át, az csak 2024 végére, 2025 elejére várható. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően azért apróbb változások eddig is voltak. Az adatok legbiztosabb forrása az autó CoC (Certificate of Conformity) dokumentuma, amelyet az első tulajdonos kapott meg a Teslától. Innen sok fontos adat kiolvasható.

A típus első példányai 2021 augusztusában érkeztek be Európába, így valószínűleg júliusban gyártották őket Sanghajban. Az LG ekkortájt kezdte szállítani a Teslának az újabb, M50-es jelzésű NMC celláit, amelyek megnövelték az autó hatótávját. Elméletben azonban érkezhettek még a korábbi, M48-cal szerelt autók is Európába, legalábbis a típusengedély megvolt erre a változatra. Aki ilyen autót vesz, az nagyjából 3-4 kWh-val kisebb akkukapacitásra, és hatótávra számítson. Hogy melyik akku van a kocsiban, azt a CoC első oldalán a Variant sor árulja el: az Y5C kezdetű a régi, az Y5L kezdetű az újabb LG aksik kódja.

Hasonló kérdés szokott lenni, hogy CATL vagy BYD aksi van-e az autó hasában. Az Y6L kezdetű Variant a 60 kWh-s CATL LFP, az Y7C kezdetű a BYD LFP pakk kódja. Az internet szerint egyébként az első BYD aksis autó 2023. 05. 16-án készült el Berlinben, de ez nem azt jelenti, hogy ezután már egyetlen kínai Y sem került Európába.

Ugyanitt, csak kicsit lejjebb találjuk az autó alvázszámát is. Az LRW-vel kezdődő számsor a kínai gyárat, az XP7 a berlini üzemet jelöli. 2022-ben a 138 ezer Európában eladott Y-ból legfeljebb 49 ezer készült Berlinben, 2023-ban pedig a 255 ezerből 200 ezer érkezett a német gyárból. A Giga Berlin egyébként Izraelnek és Tajvannak is gyárt, ezekbe az országokba a sanghaji nem szállít, így a fenti számok sem azt jelentik, hogy minden berlini autó Európába került.

Végül a CoC dokumentum második oldalán a felső harmadban található a motor változatának kódja, amit össze lehet vetni a feljebb szereplő táblázatunkkal.

Változások

A fentieken kívül volt még pár apró de fontosabb változás az autók paramétereiben az elmúlt pár évben. Ezek egy részét feljebb már említettük, de azért megpróbáljuk őket dátumokhoz is kötni.

Ahogy azt már írtuk, elméletben az összes Európának gyártott Model Y LED mátrix fényszórót kapott, de lehet pár példány, ami ettől eltér, ezt érdemes ellenőrizni.

A típus kezdetben egyáltalán nem rendelkezett kalaptartóval, azt csak 2021 novemberében kezdték bevezetni a sanghaji gyártásnál – ha nincs ilyen a kiszemelt változatban, akkor érdemes valami utángyártottat beszerezni, hogy kevésbé jöjjön be az utastérbe az út, vagy a csomagtérben hagyott cuccunk zaja.

A Giga Berlinből érkező változatok elméletileg már mind rendelkeztek ezzel a kiegészítővel

2022 elején kezdte meg a fedélzeti számítógép váltását a Tesla az AMD Ryzen processzorra, amelytől még gyorsabb, simább lett a fedélzeti számítógép, a központi kijelző működése, és új, látványosabb videójátékok lettek elérhetőek. Mivel a berlini gyár 2022 március végén kezdte meg a működését, feltételezhetőleg itt már eleve az új hardverrel indult a gyártás, de a 2022 eleji, kínai alvázszámú autóknál érdemes ellenőrizni a processzor típusát a szoftver/további járműadatok alatt érjük el

Itt látszik milyen hardverünk van.

2022 áprilisa óta új, nagyobb oldalégzsákokkal szerelik a Model Y-t, júniusban pedig a sanghaji gyártás bevezette a két első ülés közé nyíló extra légzsákot, amely megakadályozza, hogy a sofőr és az anyósülésen utazó utas fejei összeütközzenek egy baleset során.

2022 második felében új, komfortosabb futóművet kapott a Model Y, amely kicsit javított az úthibák kezelésén – de azért mi még mindig inkább a 19 colos alap felniket ajánlanánk a kényelem és a hatótáv jegyében.

2022 augusztusában vezették be a kisakkus, hátsókerék-hajtású alapváltozatot Európában, kezdetben a CATL 60 kWh-s LFP akkupakkjával. 2023 május közepe óta azonban már a BYD LFP cellákkal szerelik a berlini autókat – ha néha érkezik kínai gyártás, akkor ki lehet fogni CATL-es autót is.

2022 őszétől már a Giga Berlinben készült példányokból is kihagyja a gyártó az ultrahangos szenzorokat – hibás, de elterjedt nevén a parkolóradart –, amelyet a Tesla Vision kamera alapú rendszere helyettesít.

A kamerás távolságbecslés kezdetben pocsék volt, de mostanra már jól használható ez a szolgáltatás parkoláskor – igaz, nem bánnánk, ha kicsit tovább, a körülöttünk lévő objektumokhoz közelebb is működne, mert azért elég nagy biztonsági távolságot tart mindentől, amikor kiírja, hogy STOP.

Végül cikkünk megírásakor a legfrissebb hír a HW4-et, a Tesla vezetéstámogató rendszerének legújabb verzióját illeti. 2024 március elején hagyták jóvá a Model Y típusengedély módosítását az új kamerák és számítógép kapcsán, és a hírek szerint április közepén vált a Giga Berlin az új hardverre a gyártásban.

Checklist – mire érdemes figyelni

A Model Y még viszonylag fiatal típus, így nagyon hosszú távú tapasztalatok nincsenek vele, de van pár olyan alkatrész, amelyet érdemes lehet használt autó vásárlása esetén leellenőrizni.

Információink szerint az eladott darabszámhoz képest kevés példánnyal vannak csak komolyabb gondok, akkucseréről pedig itthon eddig csak egyről hallottunk.

Ha mégis probléma van, az leginkább a futóművet érinti, a rossz minőségű magyar utak miatt ugyanis elöl az alsó lengőkar, hátul pedig a csonkállvány szilentjei adják meg magukat idő előtt, ami cserével orvosolható. (A Model 3-nál ez egy bruttó 130 ezer forint körüli alkatrészt jelent, feltételezzük az Y sem lényegesen drágább).

Néha előfordul, hogy az autó futóműve alatti műanyag borítás, az Aero Shield hozzáér az egyik lengőkarhoz, ami nyikorgó hangban nyilvánul meg, de ezt egyszerűen és gyorsan tudja orvosolni a szerviz.

A Model Y volt a Tesla első hőszivattyús modellje, és néhány példánynál előfordul ennek hibája. Az alkatrész a hagyományos légkondiknál jóval érzékenyebb a gáz töltöttségének szintjére, ezért erre érdemes odafigyelni. A hőszivattyút a szerviz menüben magunk is le tudjuk tesztelni – de ez igazából egy rejtett, a márkaszerviznek lefejlesztett opció, aki nem tudja mit csinál itt, az akár bajt is okozhat, úgyhogy az itt történő turkálással óvatosan bánjunk. (A hozzáférést pedig guglizza ki mindenki maga, mi nem vállalunk felelősséget a kód megosztásért).

Használt autó vásárlása előtt mindenképp javasolt egy szerviz, akár a márkaszerviz felkeresése, mert külföldről elég sok sérült, törött autó érkezik, amiket javítás után látszólag hibátlan állapotban várják a vevőket. Hallottunk már történeteket kézzel összesodort légzsákvezetékről, nem működő Autopilotról, baleset után elrobbant patronnal hagyott övfeszítőről, barkács módon összehegesztett pirotechnikai biztosítékról is. Ezek később sok, nehezen megtalálható, véletlenszerűen jelentkező, az új tulajdonos életét évekig megkeserítő hibákat, súlyosabb esetben egy újabb balesetben nem működő biztonsági rendszereket eredményezhetnek.

Választék

Bár Európában a legfrissebb 2024 első negyedévi eladásokkal együtt már közel 500.000 Model Y van az utakon, a flotta viszonylag fiatal, így hazánkban az egyik legnagyobb használt autós oldalon is csak 55-öt találtunk belőle.

Nem sokkal jobb a helyzet Európában sem. Az egyik legnagyobb, több mint 2,1 millió autót listázó Autoscout24 európai használt autós portál is csak alig több, mint 700 eladó darabot listáz.

Ez valószínűleg a flotta fiatal kora mellett azért is van így, mert a Tesla az elmúlt évben nagy mértékben faragott áraiból, így az újdonsült tulajdonosoknak nem igazán éri meg most eladni a kocsit, inkább használják, amíg tudják.

Hazánkban a legolcsóbb használt (nagyakkus) Model Y-ért a cikk megjelenésének időpontjában 15 millió forintot kér a tulajdonosa, míg a vadonatúj, alap, kisakkus változat 17,9 milliónál kezdődik a márkakereskedésben.

Használt Tesla Model 3 – vásárlási útmutató

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.