Csak ilyen esetben kell érintésvédelmi felülvizsgálat a műszaki vizsgán

A műszaki vizsgaállomások között évek nincs egyetértés abban a kérdésben, hogy a külső forrásból tölthető (tehát tisztán elektromos és plugin hibrid) autók vizsgáztatása során szükség van-e érintésvédelmi felülvizsgálatra vagy sem. Voltak olyan állomások, ahol ezt kérték, máshol fel sem merült a kérdés, így érthető, ha a villanyautósok között ez utóbbiak voltak népszerűbbek.

A bizonytalanságot az okozta, hogy a 6/1990 (IV.12.) KöHÉM rendelet 9. § (3) pontja szerint:

A villamos meghajtású, valamint villamos berendezéssel felszerelt járműnek meg kell felelnie a vonatkozó érintésvédelmi előírásoknak.

Ez, a feltehetőleg a trolibuszok miatt létező pont az elektromos autók esetén némileg furcsa volt. Ahol a vizsgaállomás a jogalkotó célját követte, ott eltekintettek ettől a felesleges papírtól, ahol pedig a betűjét, ott extra költségekbe verték az autósokat. De úgy tűnik, hogy ennek vége.

A Magyar Közlönyben 2022. augusztus 1-én jelent meg a a technológiai és ipari miniszter 9/2022. (VIII. 1.) TIM rendelete, ami az 5/1990 (IV.12.) KöHÉM rendelet 12. §-hoz (7a) pontként az alábbiakat szúrja be:

Az MR. 9. § (3) bekezdésében meghatározott követelmény teljesítésének ellenőrzése – a trolibuszok kivételével –, ha a hibrid és tisztán elektromos hajtáslánc elemei a vizsgálat során sértetlenek és gyári kivitelűek, nem része az időszakos vizsgálatnak.

Ha tehát a hibrid és tisztán elektromos járműnek sértetlen és gyári kivitelűek (nem módosították) a hajtáslánc elemei, akkor már nincs szükség érintésvédelmi felülvizsgálatra a műszaki vizsga során. A rendeletmódosítás a kihirdetést követő 5. naptól, vagyis 2022. augusztus 6-tól hatályos.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.