PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 19. kedd

A Renault Zoe egy remek specifikációval rendelkező, szerethető formájú városi elektromos autó, ami nagyon hamar az első elektromos autójukat keresők látókörébe kerül. Ennek legfőképpen két oka van:

  1. A 22 vagy 43 kW-os AC (váltakozó áramú) töltési lehetőség az országban rengeteg helyen rendelkezésre álló 22 kW-os AC töltők miatt vonzónak tűnik még akkor is, ha az autónak egyébként nincs nagy teljesítményű DC (egyenáramú) töltést biztosító csatlakozója.
  2. Szolgáltatásaihoz képest viszonylag alacsony vételára miatt igazán népszerű mind az autónepperek, mind pedig a minél olcsóbban autót kereső vásárlók szemében.

Van azonban vele egy óriási gond:

a külföldről hozott példányoknál az akkumulátor nincs benne az árban!

Renault Zoe

Meg szabad-e venni a külföldről származó használt Renault Zoe-t?

Röviden: NEM!

Ebből a típusból a legtöbbet Franciaországban adták el, de jutott belőle sok más nyugat-európai országba is, sőt egy időben Európa legnagyobb példányszámban eladott elektromos autója volt, hiszen minden más típusnál olcsóbban el lehetett hozni a kereskedésekből. A legdrágább alkatrészt, az akkumulátort ugyanis nem kellett kifizetni, azt bérletes konstrukcióban kapták meg a vevők. Ez értelemszerűen növelte a havi fenntartási költséget, de az akku öregedésének kockázatát is áthelyezte a vevőtől a gyártó nyakába. A lényeg, hogy az autóban van egy olyan akkumulátor, ami a Renault (illetve annak finanszírozó cégének) tulajdonában van, és aminek a bérléséért az autó tulajdonosának minden hónapban fizetnie kellene.

Ha egy nepper vesz Franciaországban (vagy tulajdonképpen bárhol Nyugat-Európában) egy Renault Zoet, akkor elméletileg azt csak akkor hozhatná el az adott országból, ha kiváltja az akkumulátor tulajdonjogát. Ez az autó korától és állapotától függően 8-10 ezer eurót tesz ki, amit kifizetve az autó már egyáltalán nem lesz versenyképes, ezért ezt a lépést az összes kereskedő kihagyja. Teheti, hiszen az autó még néhány hónapig működőképes lesz így is, a felkészült vevőjelölteknek meg lehet mutogatni egy olyan külföldi szerződést, amiben az ottani eladó hitet tesz amellett, hogy ez az autó márpedig saját tulajdonjogú akkumulátorral rendelkezik. Na az esetek túlnyomó többségében ez aljas hazugság.

Egy fiatal, jó állapotú akku esetén a megváltás díj 9 ezer euró is lehet, ami jelenleg majdnem 2,9 millió forint. Ahhoz, hogy egy 4,88 millióért hirdetett 2015-ös Renault Zoe hasznot is termeljen, a kereskedőnek külföldön 2 millió forint alatt kellene hozzájutnia az autóhoz. Nem nehéz belátni, hogy a bármennyire is balgák a nyugatiak (vagy legalábbis szeretjük ezt gondolni róluk), ennyiért ők sem kótyavetyélnek el egy jól működő, kevés km-es fiatal autót. De sajnos a magasabb ár sem biztosíték a saját akkura, egyszerűen csak vannak akik már ügyelnek arra, hogy ne legyen irreálisan alacsony a vételár.

Az igazság az, hogy az akkut kiváltva (megvásárolva) a Renault Zoe már nem igazán versenyképes árú autó. Annyiba kerülne, mint egy hasonló korú és állapotú Nissan LEAF, ami az AC töltés sebességét leszámítva mindenben jobb a Zoenál. Akkumulátor nélkül viszont nagyon csábító, csak 2-12 hónap múlva (jellemzően kb. 5 hónap) a Renault távolról letiltja a töltést, és onnantól kezdve az autó használhatatlan. Nem lehet feltölteni, így amikor az akkumulátor lemerül, akkor az autó egy darab értéktelen vassá válik. Persze a Renault-hoz besétálva 8-9 ezer euróért meg lehet venni az akkumulátort, de ezt mindenki csak azért teszi meg, mert már nincs más választása.

Aki azt hiszi, hogy ilyenkor a kereskedő jogi úton kényszeríthető arra, hogy megtérítse a kárunkat, az nagyon téved. Sajnos ennél a nepperek sokkal rutinosabbak. Az autó szinte mindig egy „eldobós” cég tulajdonát képezi (amiről első ránézésre nem lehet megállapítani, hogy egy hónap múlva már nem fog létezni), a kereskedő bizományosi szerződéssel hirdeti és árulja az autót. Ezeket a cégeket úgy cserélik az autókereskedelemmel foglalkozók, mint a hétköznapi emberek az alsóneműt. Ha 2 hónap múlva az autó letiltásra kerül, akkor a kereskedő felteszi a kezét, hogy ő csak bizományos volt, a másik cégé volt az autó. Merő véletlen, hogy akkor az a cég már semmilyen formában sem elérhető. Meg lehet próbálni pereskedni, de a sok költségen kívül mással nem lehet kecsegtetni a károsultat, hiszen még ha találnak is valakit, aki kérdőre vonható, behajtani nem lehet már rajta a kárt.

Ilyenkor a megkárosított vevőnek három lehetősége van:

  1. Meghirdeti akkumulátor nélkül (illetve használhatatlan akkuval) a működésképtelen autót.
  2. Fizet egy hekkernek, aki néhány százezer forintért kiiktatja a tiltást.
  3. 2,5-3 millió forintért megveszi az akkumulátort a Renault-tól.

Az első esetnél a hirdetési oldalakra felkerülő autó futótűzként terjed a villanyautóra vágyók körében, mert hihetetlenül alacsony ára miatt olyanok is elkezdenek róla álmodni, akik az autó piaci árát nem tudják vagy akarják megadni. Hirtelen tele lesznek a fórumok a kérdéssel, hogy mégis honnan lehetne szerezni bele akkumulátort és mennyiért. A rossz hír, hogy leginkább sehogy. Ez az autó maximum alkatrésznek lesz jó.

Létezik állítólag olyan hekker, aki életre tudja kelteni az autót, de találkozni nem sokan találkoztak még vele. Ráadásul garanciát nem vállal rá, hogy az autót egy fél év múlva nem tiltják le újra. Ha pedig szervizbe kell az autóval menni (a Zoeval ez azért viszonylag gyakran előfordulhat), akkor ott azonnal kiderül, hogy az autóban lévő akku tulajdonképpen lopott. Ilyenkor a legjobb ami történhet, hogy újra letiltott akkuval adják vissza a kocsit. A rosszabb eshetőségekről mindenki fantáziáljon magának.

Az egyetlen járható út az akkumulátor megvásárlása, ami nem csak macerás (külföldön kell intézni), de nagyon drága is. Így az olcsónak hitt praktikus autóból azonnal lesz egy drága, utálatos dög. Az autó jó esetben is hetekig állni fog, mert a vevő reménykedik, hogy majd a becsületesnek hitt eladó tisztázza a „nyilvánvaló tévedést”. Nem fogja, mert pontosan tudja, hogy mi a helyzet. Ez egy tökéleseten körbebástyázott közönséges csalás, amibe a gyanútlan vevő az összes figyelmeztető jelet félresöpörve besétált.

Renault Kangoo ZE bérletes akkuval

Ugyan végig a Renault Zoe volt a téma, de a fentebb leírtak sajnos igazak a Renault Kangoo ZE dobozos autóra is. A kisáruszállítók piacán olyan hiány van elektromos autóból, hogy megéri ezzel trükközni. A csalódás és döbbenet csak hónapok múlva érik a gyanútlan vevőt.

Melyik Renault Zoe-t vagy Renault Kangoo ZE-t szabad megvenni?

Ha egy autó már több, mint egy éve fut Magyarországon, és tulajdonos (nem kereskedő) hirdeti, akkor ott már sejthető, hogy az akkut már vagy kifizették, vagy valamilyen módon hatástalanítva lett a Renault távoli elérése (hekk). Az előbbit természetesen meg szabad venni, de az utóbbi továbbra is kerülendő. De a tisztának, megvett akkusnak tűnt autót is a szokásosnál jobban ellenőrizni kell. Az eladó becsületszava és az általa mutogatott papírok itt nem érnek semmit.

Szintén nincs gond természetesen azokkal az autókkal, amiket a Renault Hungária importált, és új autóként lettek Magyarországon forgalomba helyezve. Magyarországon szerencsére sosem volt hivatalosan akkubérletes megoldás, így minden itthon újonnan eladott Renalult Zoe és Renault Kangoo teljesen biztosan saját akkumulátorral rendelkezik. Értelemszerűen ezek nem a legolcsóbb példányok között keresendőek, hiszen a hirdető is tisztában van vele, hogy ezek az autók mennyit érnek. Ilyenből viszont nincs túl sok a piacon, hiszen a Renault csak 2017 eleje óta forgalmazza a típust Magyarországon, és az autók többségét 3 éves elidegenítési tilalom mellett állami támogatással vásárolták.

Sajnos a jelenleg is hirdetett 13 db Renault Zoe többsége lopott akkus, így előbb utóbb mind letiltásra kerül.

Hogy lehet ellenőrizni, hogy tiszta-e az autó?

Autó menüjének ellenőrzése

A központi kijelzőn a

Menü->Szolgáltatások->Beállítások->Adatmegosztási beállítások

pontban az Igen gombra kell kattintani. Ha a nepper korábban a Nem gombra kattint, azzal letiltja az adatkommunikációt az autó és a Renault között. Ez nem akadályozza meg a Renault abban, hogy letiltsa az autót, de kikapcsolt kommunikációval a következő lépésben nem tudjuk ellenőrizni az adatkapcsolatot.

A következő lépésben ugyanúgy a központi képernyőn a

Menü->Rendszer->Állapot információk (jobbra a következő oldalon)->Hálózati állapot

oldalra kell menni. Ha az előző menüben az Igen pontra kattintunk, akkor itt néhány másodperc után a bal oldalon a CSATLAKOZTATVA felirat kell megjelenjen. Ha az autó már legalább egy éve az országban van, és a csatlakozás létrejön, akkor már érdemes elvinni egy hivatalos Renault kereskedésbe is ellenőriztetni.

Ha az első menüben a Nem gomb lett megnyomva, akkor a Hálózati állapot képernyőn a NINCS KAPCSOLAT jelenik meg. A kapcsolat természetesen a hekkelt autóknál sem jön létre, de gyanúra adhat okot a SIM ID melletti üres sor is. Az ilyen autót a Renault-hoz is csak akkor vinném el, ha minden egyéb stimmel (magánszemély eladó, több mint egy éve Magyarországon, stb.).

Hivatalos ellenőrzés a Renault adatbázisában

Itt két lehetőség van. A gyorsabbik, hogy az alvázszám alapján a Renault Hungária központi ügyfélszolgálatán (+36 80 101-211) telefonban meg tudják mondani, hogy az autó akkumulátora a Renault Credité vagy azt valaki már kivásárolta (nem szükségszerűen az eladó lesz az adatbázisban). Ez már egy nagyon jó szűrő. Nem tart tovább 10 percnél, nem értem azokat, akik enélkül vesznek Zoet. Sajnos valami okból kifolyólag a Renault Hungária Kft. nem vállalja, hogy ezt az információt írásba adja, így később maximum egy a telefonhívásról készített hangfelvétel lehet a bizonyíték.

Ha valaki biztosra akar menni, akkor annak az országnak a Renault központját kell megkeresni, ahol az autót eredetileg eladták, mert csak ők tudnak írásos igazolást kiadni az akku tulajdonjogáról. Ha az autó Franciaországból származik, és a Renault Hungária szóban igazolta, hogy az akkut már kifizették a Renault Creditnek (tehát nem az övék már az autó), akkor a francia központ ügyfélszolgálatát kell megkeresni sok türelemmel és francia nyelvtudással felvértezve. De ez biztosan hosszadalmasabb folyamat.

Semmiképp se bízzunk az eladó által lobogtatott igazolásban, számlában vagy bármi más iratban. Ilyet bárki tud gyártani, és néhány millió forint reményében sokan gyártani is fognak. Ne legyünk madarak! Ahhoz túl sok pénzről van szó!

Személyesen elvégzett hivatalos ellenőrzés nélkül NEM SZABAD külföldről használtan behozott Renault Zoe-t és Renault Kangoo ZE-t venni. De aki nem akar meglepetéseket, az inkább eleve kerülje el ezt a két típust…

 

 

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.