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
auto

Sokak kedvence lehet a Jaecoo J5

elektromos autó
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

A Chery autógyár minden évben találkozóra hívja a sajtó képviselőit, a márka nemzetközi influenszereit és a legfontosabb felhasználóit Wuhuba, a cég székhelyére, hogy ott a Chery International User Sumit rendezvény keretében bemutassák nekik, hogy hogyan állnak és merre tartanak. Nekünk kelet-európaiaknak furcsa lehet, hiszen a Chery-t és almárkáit szinte egyáltalán nem ismerjük, de Délkelet-Ázsiában, a Közel-Keleten, Afrikában, Latin-Amerikában és nem utolsó sorban Oroszországban illetve a szovjet utódállamok egy részében már megvetették a lábukat, és nem elhanyagolható rajongótáborral rendelkeznek.

Az eseményt, amire idén a Villanyautósok.hu szerkesztőségét képviselve kaptam meghívást, ezúttal is felhasználták arra, hogy világhódító útra indítsanak egy új modellt. A Jaecoo J5 a sportosabb, SUV jellegű járműveket felvonultató Jaecoo márkanév negyedik modelljeként kerül fel a kínálatra a J6, J7 és J8-as modellek mellé. Az új városi elit számára kínált autókat úgy alakították ki, hogy a természetbe kirándulni, vagy akár terepre is ki lehessen menni velük.

A programunk egyik legérdekesebb része az volt, amikor a várost elhagyva kimehettünk egy off-road pályára kipróbálni a Jaecoo kínálatot. Nem csak arra nyílt lehetőség, hogy kicsit képet kapjunk arról, hogy milyen az élet vidéken – bár nyilván ez még inkább elővárosi szint volt, nem a távoli falu –, de arra is, hogy nehezebb körülmények között menjünk egy-egy kört a modellekkel.

A korábbi napok folyamatos esőzései miatt az agyagosnak tűnő pálya nagyon fel volt ázva, így egy részét biztonsági okokból le is zárták, de a megmaradt kisebb körön is voltak olyan pontok, amit városi autóval messze elkerülnék. Először a J6-ba ülhettem be, és bár az eligazításon a lelkünkre kötötték, hogy nincs ökörködés a pályán, a mellém beülő instruktor egyből elkezdett sürgetni, és addig abba sem hagyta, míg nem ajtóval előre mentünk a kanyarban. Mindezt úgy, hogy nekem sem versenypályán sem off-road pályán nincs semmi gyakorlatom.

Az elektromos hajtás egyszerűsége és szabályozhatósága nagyon jól érződött ezen a terepen. Míg a J6 játszi könnyedséggel vett minden akadályt, a tölthető hibrid hajtásláncú J7 és J8 a hajtáslánc összetettsége miatt többet küzdött a mélyebb sárban és a felázott emelkedőn. De mindhárom modell szépen megoldotta a feladatot, pedig ha jól láttam, akkor nem is volt rajtuk különleges gumi.

A Chery dizájnerei a formavilág kialakításánál biztosra mentek. Kár is lenne tagadni, hogy nagy hatással volt rájuk a Land Roverek formavilága (amiknek a gyártására a Cherynek a Jaguar Land Roverrel van Kínában közös üzeme). Persze a Jaecoo J5 egy jóval kisebb, 4380 mm hosszú, 1860 mm széles és 1650 mm magas autó, aminek tengelyei között mindössze 2620 mm van. Picit magasabb, mint a BYD Atto 3, de minden más paraméterében egy nagyon picit kisebb annál. A Jaecoo J5 az elektromos hajtás mellett készül majd hagyományos benzines és hibrid változatban is, ráadásul piactól függően többféle váltóval. A látogatásunk „fénypontjaként” egy apró aszfaltcsíkon gyorsulhattunk, fékezhettünk és egy kikerülő manővert is végrehajthattunk az elektromos verzióval, ami tesztnek ugyan kevés, de a semminél több. Viszonylag jól gyorsul és a fékezéssel sincs gond, de a kikerülő manővernél egy kicsit elúszott. Persze ovi járatban a legritkább esetben lesz ilyen extrém helyzetnek kitéve.

A Jaceoo J5 természetesen megkapja a legfontosabb vezetéstámogató funkciókat, amivel a Chery szerint L2+ szintű intelligens vezetési rendszert nyújt, jelentsen ez bármit is. Összesen 19 ADAS (Advanced Driving Assistant System) funkciót listáznak, de ezeket a bemutatón még nem nevezték meg. Feltételezem, hogy a sávtartástól a hátsó keresztirányú forgalom figyelésén keresztül az ajtónyitásnál a kerékpárosokra figyelmeztető rendszerekig minden elérhető lesz, ahogy ezt ma már egy komolyabb autóban elvárjuk.

A Jaecoo J5 ugyan nem üvegtetős, de a panoráma üvegezés az egész tetőn végignyúlik, 1,45 m2-es üvegfelületen engedve be a fényt az utastérbe. A belső tér nyugalmát az ebben a kategóriában nem mindennapos dupla, hangszigetelő üvegezés biztosítja. Az autóhoz mellékelt applikációt élőben ugyan nem láttam, de a kivetítőre kitett kép alapján ígéretesnek tűnik. Arról nem is beszélve, hogy az ülésfűtés és szellőztetés a hátsó sorban ülők számára is elérhető lesz. Az autóban természetesen kétzónás klíma gondoskodik az ideális hőmérsékletről.

Bár a belső tér tervezésénél sok praktikus dolgot átvettek a Teslától, bajuszkapcsolók és kormányra szerelt irányváltó kar még van a Jaecoo J5-ben, és nem spórolták el a sofőr előtti kijelzőt sem. Ez utóbbi érdekes módon, a műszerfal síkjába illesztve került a sofőr elé, nem odatámasztott panelként, ahogy mostanában szokás. A 13,2 colos központi kijelzőre az Android Auto és Apple Carplay rendszerek képe is kitehető. A telefonok valószínűleg a képernyőtükrözés során sem fognak lemerülni, hiszen a beépített vezeték nélküli töltő akár 50 wattal is képes tölteni a készülékek akkumulátorát, miközben a levegőt keringetve körülötte hűti is azt.

A világjárvány idején sok háztartásban jelentek meg kisállatok, és erre a trendre a Chery is felfigyelt. Éppen ezért a Jaecoo J5 belterét úgy alakították ki, hogy könnyen tisztítható legyen, és a beltér anyagai jobban ellenálljanak a karcolásoknak. De természetesen nemcsak beltér kialakításánál, hanem a szoftver megalkotásánál is figyeltek a kisállatokra, így a Pet mód bekapcsolásával nyugodtan az autóban lehet hagyni a házi kedvencet.

A természetjáráshoz elengedhetetlen a jó tetőterhelés, ami jelen esetben 75 kg-os limitet jelent, és a vontatási képesség. Ez utóbbi terén a Jaecoo J5 nem kell szégyenkezzen, hiszen akár 1250 kg elhúzására is képes. És hogy a Jaecoo ezt mennyire komolyan gondolja azt mi sem bizonyít jobban, mint hogy a prezentáció „one more thing” pillanatában a nézőtér mögött egy addig nem különösebben feltűnő dobozból egy a Jaecoo J5-höz tervezett utánfutó került elő.

Sajnos a látványos bemutató ellenére részletes specifikációt a gyártó nem tett közzé. Ha minden igaz, akkor a tisztán elektromos változat 204 LE-s hajtáslánca egy 67 kWh-s akkupakk energiájából gazdálkodhat.

A Jaecoo J5 valamikor 2025 végén vagy 2026 elején érkezhet meg Európába, de az árát egyelőre még nem árulták el.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.