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
auto
2024. 07. 27. szombat

A gumiabroncsok oldalfalán lévő feliratok között (a márkanév és típus mellett) a leginkább hangsúlyos információ általában az adott gumiabroncs mérete.

Mit jelentenek a jelölések a gumiabroncsokon?

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

A gumi méretét három (ritkán kettő) értékkel szokták megadni, pl. 205/60R16.

Az első szám a gumiabroncs futófelületének szélessége, milliméterben.

A per jel után következő érték pedig a gumi oldalfalának magasságát adja meg, mégpedig a szélesség százalékában, tehát ez a szám az első adat nélkül önmagában nem értelmezhető, a fenti 205/60R16 példa esetén az oldalfal magassága 123 milliméter.

Amennyiben ez a második érték hiányzik, akkor az alapértelmezett 80-at, azaz 80 százalékot kell odaképzelni. Manapság ritka az ilyen abroncs, mivel a divat az egyre nagyobb felnik és egyre „peresebb”, azaz alacsonyabb oldalfalú gumiabroncsok felé viszi az autóipart.

A régebben jellemző „ballonosabb” gumik jobban kisimították a kátyús utakat, a mai alacsonyabb oldalfalú gumik jobb oldaltartást biztosítanak, de rossz minőségű utakon jobban rázni fog az autó és könnyebben megsérülhet a gumiabroncs.

Az utolsó érték, a fenti példában a 16, a gumiabroncs belső átmérőjét, azaz a keréktárcsa méretét jelenti, hüvelykben, az értéket elválasztó R betű pedig a gumi szerkezetére (radial/diagonal) utal, napjainkban a személygépkocsik gumijai esetében kizárólag az R, azaz a radial a jellemző.

Ha nem a gyári méretet tennénk fel

A három adatból kiszámíthatjuk a gumi teljes sugarát, átmérőjét vagy kerületét. Ez az információ akkor lehet fontos, ha el szeretnénk térni a gyártó által előírt kerékmérettől.

Az autógyártók a legtöbb típust többféle kerékkel szerelik, az alapfelszereltséghez általában kisebb átmérőjű, esetleg acél keréktárcsa jár, a magasabb felszereltségű modellekre pedig jellemzően nagyobb kereket szerelnek.

Amikor utólag vásárolunk gumiabroncsot, esetleg felmerülhet a méretváltás, anyagi vagy esztétikai okokból. A kisebb méretű gumiabroncsok jellemzően olcsóbbak, a nagyobbat viszont az autósok többsége szebbnek, sportosabbnak látja.

A KRESZ, illetve a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételei) előírásait természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni, utóbbi szerint

A járműre felszerelt gumiabroncs méretének, terhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a jármű vonatkozó adatainak.

A szélső értékeket fizikai korlátok is meghatározzák. A felni belső méretét a fékek korlátozzák, nem tudunk lényegesen kisebb keréktárcsát felszerelni, mert nem férne el a féknyereg. A gumiabroncs külső méretét pedig az autó kerékjárata korlátozza, fizikailag be kell férjen tehát a gumi, és kanyarban el kell tudjanak fordulni a kerekek.

Tetszőleges méretű kereket természetesen nem tehetünk az autóra, bár a magyar forgalmi engedélyben nem szerepel a kerék és a gumiabroncs mérete, mégsem javasolt a  gyári mérettől eltérő átmérővel, kerülettel rendelkező gumik felszerelése.

Váltóméret

A fentiekből logikusan következik, hogy a gumi szélességét és oldalfalának magasságát, valamint a felni méretet ellenkező irányban változtatva egyensúlyozhatunk az ésszerű határok között.

Amennyiben a fenti példában szereplő 205/60R16 méretű gumival szerelt autóra nagyobb felnit szeretnénk, akkor egy 17-es felnivel választhatunk például 215/55R17-es gumiabroncsot, mivel az eredeti gumiabroncs átmérője 652 milliméter, a nagyobb gumival pedig csak kis mértékben, 668 milliméterre növekszik az átmérő, ami 2,45%-os eltérés, ami még éppen belül van a maximális elfogadottnak mondott 2,5 százalékos eltérésen.

Amennyiben a gyári 16-os felnire bármilyen okból keskenyebb gumit szeretnénk felszerelni, akkor a 195/65R16 méret tűnik ideálisnak, melynek átmérője 660 milliméter, azaz itt az eltérés mindössze 8 mm, 1,23%.

Gumivásárláskor a váltóméreten kívül a gumi életkorát is érdemes figyelembe venni, amit a DOT-számból tudhatunk meg.

Mi az a DOT szám és miért érdemes rá figyelni?

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.