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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

A gumiabroncsok oldalfalán lévő feliratok között (a márkanév és típus mellett) a leginkább hangsúlyos információ általában az adott gumiabroncs mérete.

Mit jelentenek a jelölések a gumiabroncsokon?

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

A gumi méretét három (ritkán kettő) értékkel szokták megadni, pl. 205/60R16.

Az első szám a gumiabroncs futófelületének szélessége, milliméterben.

A per jel után következő érték pedig a gumi oldalfalának magasságát adja meg, mégpedig a szélesség százalékában, tehát ez a szám az első adat nélkül önmagában nem értelmezhető, a fenti 205/60R16 példa esetén az oldalfal magassága 123 milliméter.

Amennyiben ez a második érték hiányzik, akkor az alapértelmezett 80-at, azaz 80 százalékot kell odaképzelni. Manapság ritka az ilyen abroncs, mivel a divat az egyre nagyobb felnik és egyre „peresebb”, azaz alacsonyabb oldalfalú gumiabroncsok felé viszi az autóipart.

A régebben jellemző „ballonosabb” gumik jobban kisimították a kátyús utakat, a mai alacsonyabb oldalfalú gumik jobb oldaltartást biztosítanak, de rossz minőségű utakon jobban rázni fog az autó és könnyebben megsérülhet a gumiabroncs.

Az utolsó érték, a fenti példában a 16, a gumiabroncs belső átmérőjét, azaz a keréktárcsa méretét jelenti, hüvelykben, az értéket elválasztó R betű pedig a gumi szerkezetére (radial/diagonal) utal, napjainkban a személygépkocsik gumijai esetében kizárólag az R, azaz a radial a jellemző.

Ha nem a gyári méretet tennénk fel

A három adatból kiszámíthatjuk a gumi teljes sugarát, átmérőjét vagy kerületét. Ez az információ akkor lehet fontos, ha el szeretnénk térni a gyártó által előírt kerékmérettől.

Az autógyártók a legtöbb típust többféle kerékkel szerelik, az alapfelszereltséghez általában kisebb átmérőjű, esetleg acél keréktárcsa jár, a magasabb felszereltségű modellekre pedig jellemzően nagyobb kereket szerelnek.

Amikor utólag vásárolunk gumiabroncsot, esetleg felmerülhet a méretváltás, anyagi vagy esztétikai okokból. A kisebb méretű gumiabroncsok jellemzően olcsóbbak, a nagyobbat viszont az autósok többsége szebbnek, sportosabbnak látja.

A KRESZ, illetve a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételei) előírásait természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni, utóbbi szerint

A járműre felszerelt gumiabroncs méretének, terhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a jármű vonatkozó adatainak.

A szélső értékeket fizikai korlátok is meghatározzák. A felni belső méretét a fékek korlátozzák, nem tudunk lényegesen kisebb keréktárcsát felszerelni, mert nem férne el a féknyereg. A gumiabroncs külső méretét pedig az autó kerékjárata korlátozza, fizikailag be kell férjen tehát a gumi, és kanyarban el kell tudjanak fordulni a kerekek.

Tetszőleges méretű kereket természetesen nem tehetünk az autóra, bár a magyar forgalmi engedélyben nem szerepel a kerék és a gumiabroncs mérete, mégsem javasolt a  gyári mérettől eltérő átmérővel, kerülettel rendelkező gumik felszerelése.

Váltóméret

A fentiekből logikusan következik, hogy a gumi szélességét és oldalfalának magasságát, valamint a felni méretet ellenkező irányban változtatva egyensúlyozhatunk az ésszerű határok között.

Amennyiben a fenti példában szereplő 205/60R16 méretű gumival szerelt autóra nagyobb felnit szeretnénk, akkor egy 17-es felnivel választhatunk például 215/55R17-es gumiabroncsot, mivel az eredeti gumiabroncs átmérője 652 milliméter, a nagyobb gumival pedig csak kis mértékben, 668 milliméterre növekszik az átmérő, ami 2,45%-os eltérés, ami még éppen belül van a maximális elfogadottnak mondott 2,5 százalékos eltérésen.

Amennyiben a gyári 16-os felnire bármilyen okból keskenyebb gumit szeretnénk felszerelni, akkor a 195/65R16 méret tűnik ideálisnak, melynek átmérője 660 milliméter, azaz itt az eltérés mindössze 8 mm, 1,23%.

Gumivásárláskor a váltóméreten kívül a gumi életkorát is érdemes figyelembe venni, amit a DOT-számból tudhatunk meg.

Mi az a DOT szám és miért érdemes rá figyelni?

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.