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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

Gumis percek #6 – Oldalfali sérülések és deffektjavítás házilag

autógumi

Aktuális gumis percek rovatunkban a szimmetrikus kopásról, az oldalfali sérülésekről, valamint az út széli defekt javító megoldásokról beszélgettünk szakértőnkkel, Rácz Alexszel.

A szimmetrikus kopás azt jelzi, hogy a futómű beállítása megfelelő. Egyenletes kopás esetén tulajdonképpen teljesen egyformán kopik a gumi külső és belső oldala a futófelületen. Arra viszont figyelni kell, hogy a gumit nem szabad túlhasználni, mert akkor elveszíti a tapadási képességeit nedves útszakaszokon.

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

Az alábbi példa viszont jól mutatja, hogy mi történhet akkor, amikor egy-két oldalfali sérüléssel tovább használják az abroncsokat. A gumi belsején található egy légzáró réteg. Amikor azt a felni legyalulja, akkor gumipor keletkezik, amit praktikusan az abroncs leszerelésekor lehet a legkönnyebben észrevenni. Ilyenkor a gumit már nem szabad tovább használni akkor sem, ha egyébként kívülről még „egész jó”-nak tűnik. A gumisok egyébként nem is javítják az abroncsot abban az esetben, ha egy kevés gumiport találnak, mert az már kockázatot jelent.

Az oldalfali sérüléseket egyébként sem szeretik javítani. Különösen akkor nem, ha kilátszanak a szerkezeti szálak, amik ilyenkor ki vannak téve a külső körülményeknek.

Mi van, ha defektet kapunk?

A súly és helytakarékosság miatt ma már kevés elektromos autóhoz adnak teljes értékű pótkereket, így defekt esetén sokkal inkább a defektjavító készletre hagyatkozhatunk.

Bizonyos helyzetekben ugyan megfelelő lehet az a bizonyos defektjavító kukac, amit a nagyobb kiskereskedelmi áruházakban lehet kapni, de azért nagyjavításra nem ajánlott. Sajnos gyakran lehet találkozni olyan gumissal, aki ezt használja, pedig nem a legacélosabb megoldás és általában a gumisműhelyek rendelkeznek ennél profibb megoldással, így ezt ne fogadjuk el hivatalos helyen.

Sokkal inkább érdemes megtanulni a gyári kompresszor használatát, amihez a legtöbb esetben már beépített defektjavító, tömítő folyadék is jár. Ezt az anyagot a megfelelő keverési arányban a kompresszor automatikusan bejuttatja a szelepen keresztül az abroncsba.

Az anyag használatát követően maximum 80 km/h a megengedett sebesség, amíg a gumi nincs kicserélve, vagy hivatalos műhelyben kijavítva. A szakértő szerint azonban bármilyen defektjavító spray, vagy tömítő csak addig lehet megfelelő, amíg benne van az abroncsban a defektet okozó tárgy – például – csavar. Ha kivesszük, akkor nagymértékben csökkentjük annak az esélyét, hogy a befújt anyag megfelelően megköt és zárja a levegőt. Alex szerint ennek egyébként is csak 70 százalék szokott lenni az aránya még akkor is, ha a defektet okozó anyag a gumiban marad.

Sajnos az is előfordul, hogy valaki a gumi oldalfalán használja a kukacot. Na ez végképp őrültség, hiszen szétfúrjuk a gumi szerkezeti szálait, ami felér egy kamikaze akcióval.

A defektjavító lötyit is tartalmazó kompresszort akkor érdemes használni, ha tudjuk, hogy mit csinálunk. Néhány egyszerű tanácsot is kaptam ezzel kapcsolatban. Lehetőség szerint nem az autópálya szélén, de meg kell állni egy parkolóban, vagy olyan helyen, ahol nem vagyunk – sem mi, sem mások – veszélyben. Az autót érdemes megemelni, vagy akár a kereket is leszedni, hogy ne kelljen a keréknek súlyt tartania. A kompresszorral befújjuk a cuccot és várunk. Ha valamiért nem fogja meg a defektet, akkor érdemes lehet a kukaccal próbálkozni, de csak, ha tényleg tudjuk, mit csinálunk! Ilyenkor viszont az első utunk a gumishoz vezessen és szakszerűen javíttassuk, vagy cseréljük a sérül abroncsot!

Minden további a mai videóban:

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.