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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Tényleg különleges gumi kell a villanyautóra?

autógumi

A villanyautók többségén ma még egyszerű hétköznapi gumi van, ám ma már minden ismertebb márka kínál speciális villanyautó gumit.

De mindenben jobbak ezek az abroncsok?

Kompromisszumok

Egy modern autógumi megtervezése a kompromisszumok játéka, hiszen egymásnak sokszor teljesen ellentmondó feltételeknek kell megfelelni.

Csak egy példa a sok közül: a jó tapadás szárazon egy slick gumival lenne igazi, de a mintázat hiányában egy zápor esetén esőgumit kellene felraknunk, mint a versenysportban. Ha viszont az esővíz elvezetéséhez túl sok és nagy a barázda az abroncson, akkor romlik a tapadás szárazon.

A villanyautók kapcsán a gumigyártók elkezdtek speciális abroncsokat fejleszteni, amelyek leginkább a hatótáv növelését és a menetzaj csökkentését tűzték zászlajukra, de nagy kérdés, mit áldoztak be ennek oltárán. Leginkább a nedves fékút és az aquaplaning, azaz a felúszás kockázata nőhet meg.

Tények

A német Auto Motor und Sport szinte pontosan egy évvel ezelőtt hasonlította össze a Falken, a Michelin és a Pirelli kifejezetten villanyautókra fejlesztett abroncsait hagyományos nyárigumikkal. A kérdés az volt, vajon tényleg kevesebbet fogyaszt-e egy autó az ilyen kerekekkel és cserébe mennyit bukik a biztonság és a teljesítmény tekintetében.

A teszt eredményei megnyugtatóak és tanulságosak – mi itt most csak a főbb számokat emeljük ki. A 255/45 R20 méretben végzett összehasonlításhoz egy nagyakkus Kia EV6-ot használtak.

Nézzük elsőként a biztonság kérdését. Hogyan viselkednek ezek a speciális gumik szárazon és vizes úton?

A jó hír az, hogy a száraz fékút tekintetében a Pirelli kivételével a Falken és a Michelin villanyautó gumija is tudja tartania a lépést a prémium nyári gumikkal - a francia abroncs konkrétan hozza a márka saját sportgumijának számait.

A versenypályán hajtva már jobban széthúz a mezőny, de sem a japán Falken, sem a francia Michelin villanygumija nem marad el lényegesen márkatársától. A legjobb és a legrosszabb versenyző között 3,3% a különbség.

Vizes aszfalton az a meglepő eredmény született, hogy két villanyautó abroncs megelőzte a prémium sportgumikat is a listán, sőt, a Pirelli is jó volt a középmezőnyre.

A felúszás egy lényeges határérték, mivel, ha megszűnik a tapadás, elveszíthetjük a kontrollt az autó felett. Elsőre nem tűnik túl bíztatónak, hogy a Falken és a Michelin villanyautó gumija is a lista végén végzett, de mindössze 2,5 km/h választja el a legjobb és a legrosszabb gumit - a gyakorlatban kevés sofőr érezne meg ilyen kis különbséget.

De nézzük mi van a fogyasztással, a hatótávval, és a zajjal. Végül is emiatt gyártanak ilyen gumikat, nem?

A kép egyértelmű, nem csak marketing a villanyautó gumi, ezek végeztek a lista élén. A legkevésbé takarékos abroncs 22 százalékkal eszik többet, mint a legjobb villanygumik.

Hatótávban is döbbenetes ez a különbség:

majdnem 100 kilométert jelent a legjobb villanygumi a legpazarlóbb sportgumihoz képest.

Az elektromos autókhoz tervezett gumik emellett zajszintben is a legcsendesebbek voltak, igaz 1,5 decibel különbséget az emberi fül képtelen észrevenni a közlekedés zajában.

Persze mindezt a gumik nem tudják a végtelenségig, egy idő után elöregednek és már koránt sem működnek úgy, ahogy a gyártást követő első években. Ezért érdemes megnézni a kiválasztott gumi DOT számát, hiszen abból a gyártás ideje is kiolvasható.

Mi az a DOT szám és miért érdemes rá figyelni?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.