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
auto

Michelin CrossClimate 3 – ismét legendát gyártottak a franciák?

autógumi
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

A Michelin CrossClimate 2 még 2021 szeptemberében debütált az európai piacon és az elmúlt években sok tesztet nyert meg és ami legalább ennyire fontos, átalakította a négyévszakos gumikról kialakult képet.

Azóta is minden négyévszakos megoldást ehhez az abroncshoz mérnek a tesztekben, ám ezekből az is kiderült, hogy mostanra a versenytársak is felzárkóztak a franciákhoz. Épp itt volt az ideje a frissítésnek.

Harmadik felvonás

A négyévszakos gumikról azt szoktuk mondani, hogy alapvetően téli abroncsok, amelyek bizonyos kompromisszumok árán, de nyáron is elfogadható szinten teljesítenek.

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

A CrossClimate sorozat eredeti, 2018-as bemutatója kezdte először megkoptatni a négyévszakosokkal kapcsolatos beidegződéseket, később pedig érkezett egy frissített kiadás CrossClimate+ néven is. De a második széria mutatta meg igazán, hogy ha nem is éri el egy dedikált nyári abroncs szintjét a száraz fékútban, a négyévszakos gumi ma már van annyira jó, hogy reális alternatívája a gumicserének. A CrossClimate 2 ráadásul meglehetősen takarékos gumi is lett, saját tesztünkben például megverte fogyasztásban a francia cég saját nyári sportgumiját – persze ez azért nem teljesen fair összehasonlítás.

Elbukott a hőségben a négyévszakos gumi?

Az új CrossClimate 3 a napokban mutatkozott be a sajtónak, de a népszerű Tyre Reviews YouTube-csatorna már pár órát tölthetett vele az elmúlt hetekben, így elvégezhették a szokásos, független méréseiket is. Kiderült mik a valós számok a gyári marketing mögött.

Jonathan Benson, a csatorna/weboldal alapítója és a videók műsorvezetője szerint a francia cég a mérések alapján pont ott erősített, ahol korábban kritikák érték. Bár a részletes összehasonlító teszt publikálása még hátra van, a megjelent videó alapján a gumi új generációja javított a vizes teljesítményén, rövidebb lett a fékút és kicsit javult az aquaplaning is, miközben megmaradt a jó száraz aszfaltos eredmény.

Gyorsan tegyük hozzá, hogy a legjobb nyári prémium – általános, nem sport – gumik 100-ról 34-36 méter alatt állnak meg, aminél az új négyévszakos Michelin 2-4 méterrel rosszabb. Vízen viszont fordul a kocka, a hasonló kaliberű nyári prémium gumik 33-37 méter alatt vannak nullán, ezekre tehát alaposan ráver a négyévszakos.

Forrás: Tyre Reviews, YouTube.

A szubjektív benyomások terén Benson dicsérte, hogy a CrossClimate 3 mennyivel csendesebb, legalábbis kevésbé zavaró a hang frekvenciája és érezhetően kellemesebb, könnyebb, kiszámíthatóbb az autó vezethetősége vele.

Téli körülmények között nem tudta kipróbálni az új abroncsot, de ez mindig is a CrossClimate sorozat erőssége volt. A Michelin megbízásából azonban a német TÜV végzett ilyen teszteket és az eredmény meglepő lett. Bár Benson azt várta, hogy a jobb vizes adatok a havas teljesítmény rovására mentek, ennek nem látszik nyoma a német szervezet által mért számokban.

Forrás: Tyre Reviews, YouTube.

Épp ellenkezőleg, ha kevéssel is, de itt is javultak az értékek.

Itt azért érdemes észben tartani, hogy a rendkívül alacsony, 8-9 méteres fékutak arra engednek következtetni, hogy a TÜV tesztje 20-30 km/h sebességnél készülhetett, mert a téligumi tesztekben 50 km/h-nál is 20 méter feletti értékek a normálisak.

Sportváltozat

A premier tartogatott azonban egy meglepetést is, mivel a Michelin bemutatta a széria első sportgumiját, amit az egyszerűség kedvéért CrossClimate 3 Sportra kereszteltek. Ennek azért látták szükségét, mert egyre több ügyfelük keresi nagyobb teljesítményű autójához is az évi kétszeri gumicsere-mentes megoldást.

A gumigyártó szerint a CrossClimate 3 Sporthoz új anyagokat használtak. A gumiabroncs szilárdságáért felelős övet például a Pilot Sport legújabb generációjához hasonlóan egy újfajta nejlon-aramid hibridből készítették és sikerült bizonyos áttöréseket is elérniük a keverékben.

Forrás: Tyre Reviews, YouTube.

Benson első tapasztalatai itt is nagyon kedvezőek voltak, a sportgumi gyakorlatilag mindenben javított az alapváltozathoz képest. Közel másfél méterrel rövidebb lett a fékút szárazon, esőben pedig 10 százalékot, három métert faragtak le a mérnökök a sima CrossClimate 3-hoz képest. Egyedül az aquaplaning romlott valamelyest.

Eközben a vezethetőség és a vezetési élmény is hozta azt, amit a szakember egy sportgumitól elvár.

Forrás: Tyre Reviews, YouTube.

Havon vegyes kép mutatkozott. A sportváltozat még faragott is egy hajszálnyit a fékútból a TÜV mérései szerint, miközben a tapadás nagyjából azonos maradt. A tesztpályán azonban egy másodpercet kapott testvérétől– de ez is csak nagyjából egy százalékot jelent.

Fogyasztás és kompromisszumok

A fogyasztás meghatározó eleme a gördülési ellenállás.

Forrás: Tyre Reviews, YouTube.

A CrossClimate 3-nál mért 7,8 kg/t, valamit a Sport 7,6-os eredményét (a 225/40/R18-as méretben) igyekszünk eszerint kicsit kontextusba helyezni.

A Tyre Reviews hasonló mérteben (225/45/R18) végzett legutóbbi nagy tesztjén a téligumik 7,4-8,6 közötti értéket produkáltak (az alacsonyabb szám a jobb), míg a 235/55 R18-as négyévszakos gumitesztjükben 7,76-9,68 közöttieket láttunk. A nyárigumik között az AutoBild egy friss tesztje 7,6-10,6 közötti adatokat mért.

Ezek alapján úgy tűnhet, hogy a legújabb CrossClimate 3 sorozat ebben sem köt kompromisszumot, évszaktól függetlenül ott van a legtakarékosabb gumik között.

Igazi különbség akkor látszik, ha megnézzük a kifejezetten villanyautóknak készült gumikat, mint például az egyik legtakarékosabbat a piacon, a Falken e.Ziex-et. Ez egy idei AutoBild teszten 215/55 R18 méretben 5,86 kg/t-át ért el, ami lényegesen jobb érték annál, mint amit a CrossClimate család tud.

Ennek persze ára is van, vizes aszfalton a Falken 45,6 méter alatt lassult 100-ról nullára, ami jó tíz méterrel rosszabb érték, mint amit a CrossClimate 3 mutat. Szárazon persze még mindig a nyári a nyerő, négy métert ver a négyévszakos franciára.

Benson az új gumit bemutató tesztjében azt is megemlíti, hogy a sportváltozat gyári barázdamélysége csak 6,1 mm, míg az alapváltozaté 7,3, így valószínűleg hamarabb el is kopik. A Michelin szerint, ha valaki eddig a Pilot Sport 5-öt használta nyáron és a Pilot Alpin 5-öt télen, akkor az új négyévszakos sportgumiból is két szett fogy el azalatt, amig a dedikált nyári és téli elkopott neki.

Az új gumik hivatalosan július elsején jelennek meg, de hamarosan már elkezdenek bekerülni az árlistákba.

Címlapkép: Tyre Reviews, YouTube.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás