Villanyautó töltés külföldön

A mai elektromos autók már az egyre nagyobb akkumulátornak köszönhetően nem csak városi és az elővárosi közlekedésre alkalmas (bár ez az, amire a legtöbb autósnak az év legnagyobb részében szüksége van), így egyre többen használnak villanyautót egyetlen családi autóként is, amivel szeretnének évente néhány alkalommal elmenni nyaralni vagy síelni, tehát igazán hosszú távra, külföldre is. Az utóbbi években hatalmasat fejlődött Magyarország töltőinfrastruktúrája is, de egy kisebb akkus autóval még mindig az országhatár gyors elérése a legnagyobb kihívás, a környező országokban jellemzően jobb a töltők eloszlása. Azonban ahány ország és ahány szolgáltató, annyiféle RFID kártyára vagy mobiltelefonos alkalmazásra lehet szükségünk, így érdemes átnézni, hogy hol mire kell számítani.

Szerencsére a szolgáltatók általában kötnek egymással roaming szerződést, így egy szlovák kártyával tölthetünk akár Ausztriában is, és vannak kifejezetten nemzetközi felhasználásra szánt kártyák is, azonban általában az ilyen kényelmi szolgáltatásnak van némi felára, a legtöbb szolgáltatónál olcsóbban tölthetünk a saját alkalmazásuk vagy kártyájuk használatával.

A hangsúly ebben a cikkben a tisztán elektromos autókon lesz. A tölthető hibrid és a hatótávnövelő motorral felszerelt elektromos autók a hagyományos erőforrásnak hála sokkal könnyebben képesek nagyobb távolságok megtételére, így nincsenek annyira rászorulva a töltőhálózatra. Ráadásul legtöbbjük nem is tölthető egyenárammal, így ha valaki azokkal szeretne tisztán elektromosan a tengerpartra menni, akkor 50-70 km-enként kellene 3-6 órás pihenőket beiktatni. Nyilvánvaló, hogy ilyen autóval hosszú utakon senki sem fog elektromos töltéssel bíbelődni.

Ezt az oldalt 2019. decemberében frissítettem, így ha később olvasod, akkor elképzelhető, hogy nem mindenben lesz naprakész. Külföldi utazás előtt mindenképpen érdemes utánanézni a szolgáltatók aktuális ajánlatainak.

Az egyes országok saját hálózatainak áttekintése előtt érdemes említést tenni a dinamikusan fejlődő Ionity szolgáltatóról, amely az európai autógyártók és a Hyundai csoport támogatásával építi ki a villámgyors töltőkből álló hálózatát Európa számos országában. Sajnos a régebbi autók és a Nissanok tulajdonosai ennek nem örülhetnek, mert az Ionity töltőkön csak CCS csatlakozó található. A töltési díj a bevezető időszakban fix 8 euró. Kelet-Európában egyelőre nincs túlságosan sok töltőjük, de Ausztriában már 16 helyen használhatjuk a töltőket. Magyarországon 2 helyszín működik, egy harmadik kiépítés alatt. Szlovéniában egy Ionity töltő már használható, kettő pedig hamarosan elkészül. A többi Magyarországgal határos országban egyelőre egyetlen Ionity töltő sem épült vagy áll építés alatt, nyugat felé indulva azonban CCS csatlakozós autóval egyre több helyre akár kizárólag erre a hálózatra alapozva célba érhetünk.

Hasonló, több országon átívelő hálózat a NEXT-E projekt is, azonban itt nem egy központi cég telepíti a töltőket, hanem minden országban egy helyi szolgáltató, így ezeket a töltőket az egyes országoknál tárgyaljuk.

Ausztria

Nem fér hozzá kétség, hogy a régiónkban messze Ausztria áll a legjobban a töltő infrastruktúra kiépítése terén. Az alpesi ország akár egy korosabb Nissan LEAF-fel is gond nélkül bejárható, mert 60-70 km-enként mindenütt van továbbhaladást biztosító villámtöltő. Több hálózat is épül egyszerre, de a legteljesebb szolgáltatást a Smatrics nevű adja, melynek országosan 450 helyen van töltője, melyből 210 darab 43 (AC) illetve 50 kW (DC) teljesítményű (ez utóbbiak mind a CHAdeMO, mind pedig a CCS szabványt támogatják), az utóbbi időben pedig egyre több 350 kW teljesítményű töltőt telepítenek. A hálózat természetesen fizetős, ami magyar szemmel elsőre sokkoló lehet, de tökéletesen biztosítja, hogy az EU-s pénzekből kiépített hálózat üzleti alapon üzemeltethető legyen. Ennek eredményeképpen a Smatrics töltőkre bátran lehet számítani, hiszen nem használják őket otthoni töltés helyett a helyi lakosok, illetve mert a szolgáltatónak pénzkiesést jelent, ha egy meghibásodott töltőt nem javíttat meg időben. A rendszer használatához a cég honlapján kell regisztrálni, de a töltők a nemzetközi roaming kártyákkal is indíthatók (erről kicsit lentebb lesz szó). A Smartrics kártya igényléséhez itt regisztrálhatunk.

A Smatrics mellett a régiós energiaszolgáltatók üzemeltetnek nagyobb mennyiségben töltőket országszerte. Ezek a szolgáltatók nemrégiben megállapodást kötöttek, hogy elfogadják egymás kártyáit, így pl. egy Wien Energie kártyával nem csak a bécsi, de a többi osztrák régió töltői is indíthatóvá válnak. Aki Ausztriába készül, annak jól jöhet egy ilyen kártya is, hiszen a rengeteg Type2 csatlakozós töltőn a célállomásokon kényelmesen, időveszteség nélkül megoldhatóak a töltések. A Tanke Wien Energie szolgáltatására itt regisztrálhatunk. A kártyához egy szerződést is mellékelnek, amit aláírva vissza kell postázni, csak ezt követően aktiválják a kártyát és használhatjuk az alkalmazást. A szolgáltató állítása szerint 100% zöld energiával üzemelnek a töltőik.

Smatrics kártyákkal indíthatók a belga, a holland, a német, a szlovén és a szlovák töltők (vagy azok egy része). Az osztrák szolgáltatók mellett a Tesla 20 helyen üzemeltet Superchargereket az országban, így Teslával olcsón, vagy teljesen ingyen és nem utolsósorban kényelmesen lehet autózni Ausztriában.

Szlovákia

Talán meglepő, de Szlovákiában már nagyon korán egy jól használható hálózat épült ki, amivel az ország nagyon elhúzott a keleti blokk többi államától villanyautó infrastruktúra téren. Tisztán a számadatokat nézve nincsenek sokkal előttünk, de mivel nem ad-hoc, hanem egy átfogó terv alapján telepítették le a töltőket, az egyes készülékek egy jól használható hálózattá álltak össze. Így történhetett meg, hogy a Pozsonyban élő új-zélandi villanyautó őrült a tényleg városi közlekedésre kifejlesztett Peugeot iOn-nal már 2016-ban gond nélkül el tudott jutni Ukrajnába és vissza. Az egyik fizetős hálózatot a GreenWay nevű cég üzemelteti. A regisztráció után megkapott RFID kártyáért 6 euró kártyagyártási díjat kell fizetni. Három díjcsomagból választhatunk, ha vállaljuk havidíj fizetését, akkor kedvezőbb kWh alapú díjért tölthetünk. Töltést indítani már nem csak kártyával, hanem alkalmazással is lehet, így – igaz magasabb díjért – lehetőség van regisztráció nélküli azonnali töltésindításra is. Díjcsomag-váltásra havonta van lehetőség, így ha egy hosszabb nyaralást tervezünk, akár egy hónapra is érdemes lehet csomagot váltani. A cégnek nem csak Szlovákiában, de Lengyelországban is egész országot lefedő hálózata van, így ott is saját hálózaton tölt, aki Greenway kártyát használ. A GreenWay kártya segítségével indíthatók az osztrák Smatrics és a szlovén Petrol töltők is, de a roamingnak köszönhetően Németországban és a Benelux államokban is rengeteg töltő indítható Greenway kártyával. A GreenWay szolgáltatására itt regisztrálhatunk. Újdonság, hogy már nem csak banki átutalással utólag fizethető a töltési díj, hanem a bankkártya adataink megadásával azonnali fizetésre is lehetőség van.

A Greenway komoly versenytársat kapott az utóbbi két évben, ugyanis a ZSE közműcég ZSE Drive néven intenzív töltőfejesztésbe kezdett. A legtöbb szlovák városban már választhatunk a két cég szolgáltatása közül. A ZSE töltői egy hajszállal olcsóbbak, azonban a Greenway hálózata több töltőből áll. A ZSE töltői sok helyen McDonald’s éttermek parkolóiban állnak. ZSE kártya igényléséhez itt kell regisztrálni. A kártyához mellékelt szerződést aláírva vissza kell küldeni, ezt követően a töltés alkalmazásból is indítható. A 6 eurós kártyagyártási díjat a ZSE esetén is ki kell fizetni, amit banki átutalással intézhetünk. Szlovákiában egyelőre nincs túl sok elektromos autó, ezért a (fizetős) töltőknél általában nem kell várakozásra számítani, persze az RWE ingyenes AC töltője Kassa belvárosában általában foglalt. A NEXT-E töltőket Szlovákiában a ZSE építi, így a felhasználó szemszögéből nincs jelentősége, hogy saját, ZSE töltőről, vagy a NEXT-E projektben épült töltőről van szó.

Az RWE által telepített városi töltők (mi ELMŰ töltő néven szoktuk emlegetni) többnyire ingyenesek, és előzetes regisztráció nélkül használhatók. A szlovák töltőhálózat ezen a térképen tekinthető át egyben. A GreenWay mellett a Teslának is van három töltője Szlovákiában. Az egyik 6 állásost Pozsonyba, és egy-egy 4 állásost Szélnye mellett egy hotel parkolójába (Zólyom és Besztercebánya között) illetve Liptószentmiklósra telepítették.

Horvátország

Az Adria felé utazva nekünk magyaroknak a horvát hálózat létfontosságú. Hogy meglepő vagy sem, azt mindenki döntse el magának, de Horvátországban sem áll rosszul a töltőhálózat. Nyolc Tesla Supercharger helyszín déli szomszédunknál is akad, de a Telekom is egészen komoly hálózatot épített ki. Így aki Budapestről el tud jutni M7-esen a határig, az onnantól már valószínűleg a tengert is eléri. Horvátország sokáig le volt maradva, és még nem állnak Ausztria szintjén, de látszik, hogy igyekeznek rendszerben gondolkodni. A hálózatról a Puni.hr oldalon lehet információt találni. A töltők használatához kártyát igényelni csak személyesen lehet az alábbi Telekom üzletekben, azonban töltés a Plugsurfing alkalmazással is indítható.

A horvát Puni hálózat töltőihez az alábbi Telekom üzletekben vásárolható kártya 200 kunáért. A kártyával a fizetős és az ingyenes töltők egyaránt indíthatók, az ingyenes töltőknél korlátlan számú töltési lehetőséget kapunk.

  • Dubrovnik, Vukovarska 36
  • Karlovac, Pavla Rittera Vitezovića 2
  • Krk, Bodulska bb
  • Makarska, Šetalište Svetog Petra 1
  • Rijeka – Tower centar, Janka Polića Kamova 81A
  • Split – Marmontova 7-9
  • Varaždin, Kapucinski trg 5
  • Velika Gorica, Kurilovečka 2
  • Zabok, Matije Gupca 67
  • Zadar, Polačišće 2
  • Zagreb Radnička, Radnička 21
  • Zagreb – City center one zapad, Jankomir 33
  • Zagreb – City center one istok, (Žitnjak) Slavonska avenija 11D
  • Zagreb – Arena Centar, Ulica Vice Vukova 6

A horvátországi autópályázáshoz érdemes megvenni az autópályadíj automatikus fizetését segítő kütyüt, amiről itt találsz egy rövid videót.

A Telekom hálózata mellett egyre több helyen lehet Elen feliratos töltőkbe botlani. Ezek szintén RFID kártyával indíthatók, amit korábban e-mailben lehetett igényelni. A kártyák kiküldését felfüggesztették, jelenleg a töltők a legtöbb RFID kártyával indíthatók, azaz bármilyen töltő szolgáltató kártyája, bankkártyák stb. használhatók az egyébként ingyenesen használható töltők elindításához.

Horvátországban a MOL is épített 8 töltőt a közelmúltban a NEXT-E projektben. A töltésért a benzinkúton található üzletben kell fizetni, az AC töltés ára 54,90 kuna, míg a DC töltés 74,90 kunába kerül a töltési időtől és a betöltött energia mennyiségétől függetlenül. A töltést a kútkezelő indítja el RFID kártyával, ami némi időveszteséget jelent, hiszen amíg sorba állunk, fizetünk és a töltés indítására várunk, addig saját indítás esetén egy kisebb akkus, de gyorsan tölthető autóval már indulhatnánk tovább, ha az érkezés pillanatától mehetne a töltés.

Szlovénia

Szlovéniában rendkívül jó hálózatot épített ki 2015-ben néhány hónap leforgása alatt a helyi elektromos elosztó szolgáltató. A villámtöltők az autópályák melletti benzinkutakon találhatók párban. Így mindkét menetirány szerinti parkolóba kerültek oszlopok. Az összes töltő 50 kW (DC) és 43 kW (AC) teljesítményű, és DC oldalon mind a CHAdeMO, mind pedig a CCS rendszer támogatott. A töltők a legolcsóbban a helyi Petrol hálózat kártyájával üzemeltethetők, de használhatók a New Motion, a Smatrics és a GreenWay kártyák is. A szolgáltató néhány helyen 22 kW-os töltőt is kínál, amiről a Petrol kártyákkal ingyenes a töltés. Petrol kártya hiányában a töltők a OneCharge.eu oldalról is indíthatók, ahol a töltésért hitelkártyával lehet fizetni. Az AC töltők használata általában ingyenes, de a töltés indításakor ez esetben is meg kell adni a bankkártyánk adatait, a rendszer 1 eurót zárol, amit a töltés befejezésekor visszatérít. A Tesla eddig három Superchargert épített Szlovéniában (a Budapesthez legközelebbit Mariborba), így Budapestről Teslával Szlovénián és Horvátországon keresztül ingyen is el lehet jutni az Adriára.

Az elmúlt évben a NEXT-E projekt keretében is épült kilenc töltő, ezek általában autópálya közeli MOL benzinkutakra kerültek. A Petrol hálózatához képest ezek általában néhány kilométer kerülőt jelentenek, a töltésért a benzinkúton található üzletben kell fizetni, ezt követően a töltést a kútkezelő indítja el RFID kártyával. Az alkalmazás vagy saját kártya használatához képest ez némi időveszteséget jelent, hiszen amíg sorba állunk, fizetünk és a töltés indítására várunk, addig saját indítás esetén egy kisebb akkus, de gyorsan tölthető autóval már indulhatnánk tovább, ha az érkezés pillanatától mehetne a töltés. A töltésért darabárat kell fizetni, függetlenül a töltési időtől és a betöltött mennyiségtől, AC töltés esetén 5,90 eurót, DC töltés esetén 7,90 eurót.

Bosznia-Hercegovina, Szerbia, Makedónia, Montenegró

Épülnek itt-ott AC töltők ezekben az országokban is, de villámtöltő jelenleg csak néhány akad a régióban. Így aki villanyautóval az Adriára indulna, az jobb ha Horvátország felé veszi az irányt.

Románia

Keleti szomszédunknál 2017 környékén indult be az elektromos autózás támogatása, amit a Kaufland vett a legkomolyabban. Néhány Penny és Lidl üzletnél is találhatunk villámtöltőket, és de a Kauflandnál már egy remekül használható hálózat kezd kialakulni. A Kaufland hálózatát a Renovatio nevű cég üzemelteti, illetve a Renovatio rendelkezik néhány Kauflandtól független töltővel is az országban. A töltést a szolgáltató honlapjáról vagy mobiltelefonos alkalmazásból indíthatjuk. A töltésért az előre feltöltött egyenlegből fizethetünk, amit bankkártyával tölthetünk fel. A Kaufland töltőin helyszínenként és 24 óránként egyszer ingyenesen tölthetünk, ha előtte megadjuk és kiválasztjuk a megfelelő kuponkódot. A töltés indításához azonban (ingyenes esetben is) legalább 30 lejnek kell lenni a virtuális tárcánkban, a legkisebb feltölthető összeg pedig 100 lej.

A NEXT-E hálózatot Romániában is elkezdték kiépíteni, néhány töltőjük már működik, de ezek a magyar határtól távol, Románia keleti részén készültek el.

Ukrajna

Sajnos mint minden más, úgy keletre haladva a töltő infrastruktúra is egyre kevésbé ismert fogalom. Van azonban egy ukrán-lengyel vállalat, a Go-ToU, amely az ország több pontján telepít elsősorban Type2-es töltőket. A telepítés és az üzemeltetés költségeit a helyi szolgáltatók (éttermek, szállodák, bevásárlóközpontok) állják, így az autósoknak a használat ingyenes. Ukrajnába utazva érdemes a szolgáltatás applikációját is feltenni a telefonra. Ezzel az applikációval egyébként Lengyelországban is sok helyen indíthatók töltők.

Univerzális kártyák

Ahogy fentebb is írtam, a szomszédos országok szolgáltatói között már elindult a kapcsolat, és a töltők indításánál elfogadják egymás kártyáit. De sajnos ezek csak részben biztosítanak megoldást. Hiába van a Smatricsnak sok helyen töltője, ha az adott helyen (pl. egy célállomáson) egy másik hálózat szolgáltatja a töltést. Minden szolgáltatóhoz nem célszerű beregisztrálni csak azért, hogy biztosan mindenütt tölteni tudjunk. Szerencsére vannak olyan nyugat-európai szolgáltatók, amelyek rengeteg más országbeli szolgáltatóval leszerződtek a roaming kapcsán, így kártyáik szinte mindenütt használhatók.

Shell ReCharge (The New Motion)

A legismertebb ilyen szolgáltató a holland New Motion, amit felvásárolt a Shell, így az alkalmazás és a szolgáltatás neve is megváltozott, ma már Shell ReCharge. A kártyaigényléshez le kell tölteni a Shell Recharge alkalmazást. Sajnos Magyarország egyelőre nincs a támogatott országok közt, így itthonra nem postázzák ki. Ha rendelkezünk külföldi címmel, akkor oda rendelhetjük a kártyát, illetve van akinek sikerült egy apró trükkel kártyát igényelni: országként például Ausztriát kiválasztva, a cím rovatba Magyarországot is beírva van akinek megérkezett a kártya, mások hiába várják. Magyarországon jelenleg már folyamatban van néhány Shell kúton a töltő építése, így remélhetőleg ez a gond hamarosan megoldódik. Ha sikerült kártyát kapnunk, azt aktiválni kell az alkalmazásban vagy a honlapon. A mobil app és a kártya már több alkalommal is remekül vizsgázott Ausztriában, de a szolgáltató szerint Szlovákiában és Szlovéniában is indítja a töltőket. A legjobb univerzális megoldás, egész Nyugat-Európában használható, ezért aki külföldre készül, annak ezt a kártyát mindenképpen érdemes kiváltani. (Érdekes, hogy a weboldaluk szerint néhány horvátországi töltőnél is használhatók, de a töltőt kiválasztva nekem azt írta ki a rendszer, hogy a kártyám ezeknél nem használható. Elképzelhető, hogy még kialakítás alatt áll ez az együttműködés, reméljük nyárra az is működni fog.)

PlugSurfing

A németeknél a PlugSurfing szolgáltató kártyája az, amivel bátran neki lehet indulni a külföldi hálózatoknak. A regisztráció itt is ingyenes, a töltők többsége pedig azonnal használható is a mobil app segítségével. Azokhoz a töltőkhöz, amelyek csak RFID azonosítás után használhatók, egy RFID kártyát/tokent kell rendelni, aminek az ára 8,36 euró. A fizetéshez bankkártyát lehet megadni, amiről a töltés után levonják az összeget. A töltés költsége minden hálózaton és töltőn más, de a díjak az applikációban leolvashatók.

Töltés a célállomáson

Az odaút persze csak egy dolog, ahhoz hogy onnan haza is lehessen jutni, a célállomáson is tölteni kell. Erről mindenképpen érdemes a foglalt szálláshelyen érdeklődni. A tapasztalat az, hogy ha egy adott szállodánál vagy panziónál nincs is kiépítve elektromos autó töltő, a sima konnektor használatát a legtöbb helyen megengedik. Ha kis akkus autónk van, akkor egy éjszaka alatt az autó teljesen feltölthető, így a továbbutazásra, a helyi közlekedésre és a hazaútra is elő lehet készíteni a villanyautót. Megfelelően keresztmetszetű kábellel szerelt, az autó saját töltőjéhez igazodó hosszabbítót mindenképpen érdemes vinni! 

Elektromos autót használsz?