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
auto
2024. 11. 13. szerda

Villanyautó töltés külföldön

Néhány éve elektromos autóval hosszabb útra indulni idehaza is komoly felkészülést igényelt, leginkább a gyér töltőhálózat miatt. Aki elég bátor volt ahhoz, hogy külföldre induljon elektromos autójával, annak nem csak a kis hatótáv és a foghíjas töltőhálózat okozott kihívást, hanem az is, hogy számos szomszédos országban előbb vezették be a fizetős töltést – ezzel együtt az RFID kártyák és applikációk használatának nélkülözhetetlenségét, mint hazánkban. Ezért az utazás tervezése nem merült ki abban, hogy pl. a Plugshare töltőtérképének segítségével A, B, C… Zs tervet készítsünk arról, hol tudunk tölteni, de idejében meg kellett kezdeni a regisztrációt is az egyes szolgáltatóknál, hogy még az utazás előtt megérkezzen postán az adott cég RFID kártyája. Ezen a rendszeresen frissített oldalon korábban a környező országok elektromobilitás szolgáltatóinak dzsungelében való eligazodáshoz szerettünk volna segítséget nyújtani. Aki erre a korábbi írásra kíváncsi, kattintson ide.

Ezekre ma már csak nagyon speciális esetben lehet szükség.

Ma már lényegesen egyszerűbb a villanyautósok helyzete. Az autók átlagos akku mérete a 10 évvel ezelőtti példányokhoz viszonyítva háromszorosára növekedett, ezzel együtt a töltőhálózat is hatalmas fejlődésen esett át, így ma már nem az a kérdés, hogyan tudunk eljutni a kiszemelt célpontba, inkább az, hogy melyik töltési lehetőség a leggyorsabb vagy rendelkezik számunkra legkedvezőbb árazással.

Ionity

Amennyiben nyugat felé indulunk, szinte bárhová eljuthatunk az autógyártók összefogásával alapított és már viszonylag jól kiépült Ionity hálózaton. Valószínűleg nem ez lesz a lehető legolcsóbb megoldás, de arra jó esélyünk van, hogy így érünk leggyorsabban célba, még akkor is, ha az autónk töltési teljesítménye messze elmarad a 350 kW-tól. Azonban az Ionity helyszínek jelentős része autópálya pihenőkben található, így nem kell kerülőket tennünk, és minimum 2, de gyakran inkább 4-6 vagy ennél is több töltőoszlopot telepítettek egy állomásra, így egy foglalt vagy meghibásodott töltőoszlop is ritkábban jelenthet gondot. Sajnos ha kelet felé van dolgunk akkor az Ionity hálózatra töltőállomások hiányában egyelőre nem alapozhatunk.

Ionity töltőállomás az M7 autópálya déli oldalán Balatonkeresztúr közelében

Az alapár a cég saját applikációját használva 79 eurócent/kWh (hazánkban 280 Ft/kWh), de számos lehetőség van kedvezőbb töltési díjra, például a lentebb említett, autógyártók által kínált havidíjas előfizetéses csomagokkal, vagy a Mobiliti éves Ionity csomagjaival a kWh alapú díj akár 100-110 Ft-ra csökkenthető.

Olcsóbb lett a Mobiliti ügyfeleknek az Ionity szolgáltatása

Supercharger hálózat

A Supercharger használata egyre több európai országban már nem csak a Teslások privilégiuma, de egyes töltőállomások csak Teslával használhatók. A megnyitott töltők a Tesla applikációval indíthatók el, és az applikációban az is látható, hogy melyek a külsősöknek is megnyitott állomások.

Töltés roaming szolgáltatásként

Univerzális töltőkártyák (pl. Plugsurfing) már a kezdetekben is léteztek, de a legtöbb ilyen cég – főleg Kelet-Európában – kevés roaming szerződéssel rendelkezett, így korábban inkább vésztartalékként tekintettünk ezekre, és igyekeztünk minden helyi szolgáltató kártyáját beszerezni. Mára ebben a tekintetben is fordult a kocka, egyre kiterjedtebb roaming hálózatok jelennek meg, gyakran közvetítőknek (pl. Hubject) köszönhetően.

Plugsurfing RFID kártya, de természetesen van applikáció is.

A roaming szerződéseknek köszönhetően ma már bátrabban indulhatunk külföldre, így egy külföldi út gyakran már akkor is teljesíthető, ha van regisztrációnk a legtöbb hazai töltővel rendelkező szolgáltatónál, a Mobilitinél. A Mobiliti nem csak roamingban jár a magyar konkurensek előtt egy lépéssel, de abban is, hogy ingyenesen biztosít RFID kulcstartót minden ügyfélnek. Idehaza ez inkább egy kényelmi funkció, hiszen minden töltő indítható az applikációból is, külföldön azonban előfordulhatnak olyan töltőoszlopok, melyek alkalmazással nem, csak RFID azonosítással indulnak el, ezért feltétlenül vigyük magunkkal a kulcstartó alakú RFID azonosítót, ha határokon átívelő útra indulunk.

Mobiliti RFID, ami nagyon sok külföldi töltőt is indít.

Autógyártók kártyái

Egyre több autógyártó ad/kínál márka-kártyát a villanyautókhoz, amellyel egyszerű, átlátható árazással tölthetünk akár 200.000 európai helyszínen. Egyes cégek (pl. a BMW) esetén a régi autók tulajdonosai is igényelhetik a kártyát, mások (pl. Volkswagen) csak az újabb modellekhez kínálja ezt a lehetőséget. Általában több díjcsomagból választhatunk. A havidíj nélküli vagy alacsony havidíjas csomagok esetén a betöltött energiával arányos díj magasabb, ha pedig vállaljuk a jellemzően 5000 Ft/hó körüli előfizetési díjat, akkor kedvezőbb áron tölthetünk a partnerszolgáltatóknál, természetesen az ultragyors Ionity hálózatot is beleértve.

Ma ezzel a négy kártyával és egy MOL regisztrációval többnyire bárhol el lehet boldogulni.

Mobiliti roaming

A Mobiliti szerződésünket használva a töltési díj az applikációban kiszemelt töltőre kattintva megtekinthető. Az egyes szolgáltatók saját díján felül jellemzően 500 Ft töltésindítási díjjal számolhatunk, illetve a helyi pénznem (többnyire euró) és a forint közötti árfolyamingadozás miatt előfordulhat egy kisebb felár ahhoz képest, mintha az adott szolgáltatónál szerződést kötnénk. Alkalmi utazóként, nyaralásra indulva ennyit azonban bőven megér, hogy nem kell órákig bújnunk az internetet, hogy minden helyi szolgáltatóval egyenként szerződést kössünk, illetve azon izgulni, hogy még indulás előtt meghozza-e a posta külföldről az RFID kártyát.

Végre külföldön is tölthetünk a Mobiliti alkalmazásával

Ahogy a Mobiliti, úgy számos külföldi szolgáltató is egyre több roaming szerződést köt, így a biztonság kedvéért előnyös lehet, ha 1-2 nagyobb szolgáltatónál rendelkezünk szerződéssel. Ilyenek például a már említett Plugsurfing, a Shell Recharge (korábban The Newmotion), illetve a német Maingau vagy EnBW energiaszolgáltatók. Egyes külföldi cégekkel gördülékenyen köthetünk szerződést Magyarországról és az RFID kártyánk is rövid idő alatt megérkezik, másoknál sajnos nincs lehetőség magyar lakcím megadására, ilyenkor egy külföldön élő ismerős lehet segítségünkre, illetve hallottunk olyan trükkről is, hogy valaki pl. Ausztriát kiválasztva, de a lakcím szabad szöveges mezőjébe a címet Hungary/Ungarn megadásával kezdve megkapta a töltőkártyát.

NEXT-e hálózat – MOL Plugee

Miközben az Ionity behálózta Európa nyugati részét, addig a NEXT-E konzorcium Kelet-Európában épített ki egy remekül használható hálózatot. A konzorcium egyik résztvevője a MOL, ennek köszönhetően nem csak a magyar, hanem cseh, szlovák, román, horvát és szlovén MOL üzemanyagtöltő állomásokon jelentek meg a MOL Plugee töltők, melyeket az itthon megszokott applikációval használhatunk. Sajnos a MOL Plugee roaming megoldása a NEXT-E konzorcium többi tagja által üzemeltetett töltőkre nem terjed ki, azok használatához egyéb roaming vagy helyi megoldást kell keresnünk

Teljes lett a MOL Plugee Roaming a régióban

Külföldi szolgáltatók roaming szolgáltatása

Amennyiben régi villanyautósok vagyunk, és amíg feltétlenül szükséges volt már beszereztünk egy teljes töltőkártya-paklit, akkor érdemes lehet ezek roaming díjszabását áttekinteni, pl. a szlovák GreenWay és ZSE Drive szolgáltatók is kedvező díjszabással és remek lefedettséggel kínálnak külföldi töltési lehetőséget. Utóbbiaknál azonban arra is figyelni kell, hogy nemrégiben mindkét cég felvette a szerződési feltételekben az ún. etikus használatra vonatkozó pontot, amely elvárja, hogy adott időtávon belül többet használják a kártyát otthon (ami ez esetben nyilvánvalóan Szlovákia, és nem Magyarország), mint külföldön.

Célállomás töltés

Oldalunkon már közhelynek számít, hogy az elektromos autót akkor kell tölteni, amikor parkol, hiszen a bedug-kihúz néhány másodpercével a legnagyobb teljesítményű ultra DC töltő sem tud versenyre kelni. Szállásfoglaláskor érdemes tehát megkérdezni a hotelt, hogy tudnak-e elektromos autó töltési lehetőséget biztosítani, akár ez alapján választani. Ma már a nagyobb online szállásközvetítő oldalakon a szűrési feltételek között is megjelent ez az opció. Ha a hotel parkolójában rendelkezésre áll legalább egy kis teljesítményű AC töltő, vagy akár egy autó töltésre használható konnektor vagy ipari csatlakozó, akkor oda- és visszaúton egyaránt megspórolhatjuk egy villámtöltés idejét és költségét. Persze ez esetben létfontosságú, hogy ne felejtsük otthon az autónk konnektoros töltőjét, esetenként átalakítóra vagy egy jó minőségű hosszabbítóra is szükségünk lehet. Arra mindenképp figyeljünk, hogy idegen, bizonytalan minőségű, láthatóan régi, elhanyagolt elektromos hálózatot, konnektort ne terheljünk tartósan nagy teljesítménnyel. Ha hosszabb időt töltünk az adott szálláshelyen érdemes lehet csökkenteni a töltési teljesítményt, ha a töltésvezérlő vagy az autó erre lehetőséget biztosít.

Helyi elektromobilitás szolgáltatók

Ha egy országba rendszeresen, gyakran utazunk, akkor továbbra is érdemes lehet a helyi szolgáltatóknál közvetlenül regisztrálni, mivel általában közvetlen regisztráicoóval kedvezőbb a töltési díj. Ritkán persze előfordul, hogy egy magyar vagy nagy nemzetközi szolgáltató roaming díja kedvezőbb, de nem ez a jellemző. Néhány töltésnél a roaming felár általában elhanyagolható a megoldás kényelméhez képest, de gyakori használtnál már megérheti végigvinni a helyi regisztrációt. Ezért a cikk befejező részében felsoroljuk a környező országok nagyobb szolgáltatóit, de a részletes tarifatáblák és a regisztráció módját már rátok bízzuk.

Ausztria

Csehország

Horvátország

Lengyelország

Románia

  • Renovatio
    Az első országos hálózattal rendelkező e-mobilitás szolgáltató volt Romániában. Ma már 58 helyszínen 144 töltőoszlopot üzemeltetnek. A töltők többsége kezdetben Kaufland áruházak parkolóiba került, majd egyre több saját helyszínt is telepítettek, a közelmúltban pedig elnyerték a Volkswagen csoport kereskedéseibe telepített töltők üzemeltetését, így ultra töltők is megjelentek az országos hálózatban. A márkakereskedések töltőit külsősök is igénybe vehetik, de egyes esetekben a hozzáférés korlátozott lehet és gyakran a kereskedés autói lógnak a töltőkön, így érdemes előre tájékozódni vagy hagyni egy kis tartalékot egy másik közeli töltő eléréséhez.
    A Renovatio honlapja itt érhető el.
  • EV-mag
    A cég mintegy 65 AC töltőt üzemeltet Romániában, így út közben elsősorban Renault Zoe tulajdonosok örülhetnek neki, egyéb típusokkal inkább célállomás töltőként vagy vészhelyzetben számolhatunk vele. A töltők egy része Auchan áruházak parkolóiban található.
    Az EV-mag honlapja ide kattintva nyitható meg.
  • EV-Connect
    A cég több mint 50 töltőoszlopot üzemeltet Romániában és már Spanyolországban is jelen vannak.
    Az EV-Connect honlapja innen érhető el.
  • MOL Plugee
    A MOL Plugee Romániában lévő töltőit a magyar applikációval is használhatjuk.

Szlovákia

Szlovénia

Ukrajna