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
auto
2024. 04. 27. szombat

Évekig a világ legnépszerűbb elektromos autója volt, de kedvező ára ellenére itthon sokáig és sokaknak elérhetetlen álomnak tűnt. Most viszont már van belőle folyamatosan a használt piacon, és a legolcsóbb darabok 10 millió forint alatt kezdődnek. Így itt az ideje, hogy összefoglaljuk, amit tudunk a kocsiról, hogy tanácsot adjunk mindazoknak, akik ezt a típust keresik a használt piacon.

Ez, a Villanyautósok.hu használt Tesla Model 3 vásárlási útmutatója.

Egyenesen a rekordkönyvekbe

A Tesla Model 3 már azóta mozgatja az emberek fantáziáját, hogy Elon Musk először beszélt róla, hogy lesz egy 35 ezer dolláros autójuk. 2016 március végéig kellett várni a hivatalos bemutatóra, a siker pedig azonnali volt, már aznap több, mint 100 ezren rendeltek belőle, és kígyóztak a sorok a cég szalonjai előtt.

Az autót, nagy nehézségek árán 2017 közepén kezdték gyártani, ám ekkor még csak nagyjából 2500 készült belőle. 2018 és 2020 között azonban már minden évben a világ legnagyobb darabszámban eladott elektromos autója volt a legkisebb Tesla, és akkor is csak a SUV formára fújt testvére, a Model Y fosztotta meg a tróntól.

A Model 3 még egy darabig a világ valaha legnagyobb darabszámban eladott elektromos autója lesz - egészen pontosan addig, amíg hamarosan ettől a címtől is meg nem fosztja tesója. Az utóbbi három évben nagyjából évi 500 ezer darab fogyott belőle, és mostanra már közel 2,2 millió talált gazdára a világon.

Amerikai import

Ha a kiszemelt példány első forgalomba helyezésének időpontja 2019 előtti, akkor valószínűleg egy amerikai magánimportról van szó. Nem szeretnénk feltétlenül eltanácsolni senkit ezek vásárlásától, de inkább csak a kalandvágyóknak ajánljuk beszerzésüket. Megoszlanak arról a vélemények és tapasztalatok, hogy a Tesla mennyire adja meg a garanciát egy alapvetően más piacra gyártott járműre, de még ha ezzel nem is lesz gondunk, pár komoly kompromisszumra fel kell készülni.

Az amerikai autók a - most már - NACS nevű csatlakozót használják, így az autó töltése itt Európában nem egyszerű feladat. A kocsihoz adott mobiltöltő moduláris rendszerű, így ahhoz szerezhető európai, 230 V-os villásdugós adapter is. Ez otthonra elég lehet, de legfeljebb 3 kW körüli teljesítményre számítsunk. A nyilvános AC töltőkhöz két adapter szükséges: az amerikai kocsikhoz elvileg adtak, vagy vásárolható volt NACS-Type 1 kábel, ám ebbe még bele kell dugnunk egy Type 1-Type2 átalakítót is. Persze az interneten elérhető utángyártott NACS-Type 2 átalakító is, de akármelyik megoldást is választjuk, fontos, hogy autónk csak egy fázison fog tölteni, mivel az amerikai példányok nincsenek felkészítve a háromfázisú AC töltésre.

Tesla CHAdeMO adapter. Forrás: Tesla.

Ezekkel a megoldásokkal már alapvetően használható autót kapunk, de persze hosszabb utak villámtöltés nélkül nem lesznek túlzottan élvezhetőek. Jó hír, hogy létezik a kocsikhoz hivatalos NACS-CHAdeMO adapter is, ami működik az európai CHAdeMO töltőkkel is, így ezzel már elvileg 50 kW teljesítménynél járunk (a valóságban inkább 43-44 kW).  A probléma ott kezdőik, ha valamilyen CCS2 villámtöltőt, vagy akár Tesla Superchargert szeretnénk használni. Bár az interneten fellelhetőek NACS-CCS2 adapterek, és mi is hallottunk már olyan sikertörténetekről, amikor 150 kilowattos teljesítményig még a Superchargerek is működnek egy ilyennel, az ellenkezőjére is vannak példák, és vannak olyan teóriák is, hogy a korai, az amerikai piacra szánt hármasok egyszerűen nem ismerik a CCS kommunikációs protokollt sem, így adapterrel sem fognak villámtölteni.

A töltés azonban nem az egyetlen probléma az amerikai importokkal.

A Teslák egyik fő aduásza az állandó online kapcsolat és a fejlett fedélzeti infotainment. Az amerikai autók azonban a tapasztalatok szerint nem fognak roamingolni az európai mobilhálózatokon, így ahhoz, hogy mindent használni tudjunk, vagy a telefonunk internet kapcsolatát kell megosztanunk, vagy egy külön mobil hotspotot kell vásárolnunk, amire a kocsink wifin tud kapcsolódni.

Az első sorozatgyártású Tesla Model 3 a fremonti gyár előtt.

Olvastunk azonban olyan beszámolókat is, hogy a térképek ugyan ezzel a módszerrel betöltődnek, de a navigáció, illetve az autopilotos automata navigáció (Navigate on Autopilot) már nem fog működni. Az alap Autopilot azonban állítólag elérhető így is.

Végül fontos még, hogy amerikai import vásárlása esetén győződjünk meg róla, hogy rendben vannak-e a homologizációs papírok is, hiszen hivatalos jóváhagyás nélkül például nem közlekedhetünk amerikai hátsó lámpákkal és piros indexekkel Európában.

Ha pedig valaki mégis amerikai autót vesz, Zambelly György, a Teslavarázsló tud segíteni abban, hogy a lehető legjobban tudja majd használni Európában.

Európai autók

A legjobban tehát akkor járunk, ha már eleve az európai piacra gyártott példányt vásárolunk.

Európába hivatalosan 2019 februárjától érkeztek autók, és 2023 november végéig nagyjából 500 ezret adtak el a típusból kontinensünkön. Az alábbi grafikon azt mutatja, melyik évben mennyi hivatalos, gyártói import történt Európába, így láthatjuk, hogy évjáratonként nagyjából mekkora populációból meríthetünk.

Jelenleg a legismertebb európai használtató-oldalon 2200 példány közül lehet választani, de a magyar használtautó-portálokon is akad úgy 170 darab. A VillanyautóPiac felhasználói 10-et hirdetnek a cikk megjelenésének idején.

Aki európai privát importra adja a fejét, annak ajánlható, hogy kérje egy erre szakosodott kereskedő segítségét. Ez nagyságrendileg 500 ezer forintba kerül, amiért a papírmunkától a szállításon át a honosításig mindent elintéznek és magyar rendszámmal adják át nekünk az autót. A már hivatalosan magyar forgalmival rendelkező autókkal egyszerűbb helyzetben vagyunk, de érdemes lehet az autót egy szakértővel, vagy a márkaszervizzel átnézetni vásárlás előtt, vagy legalább a kereskedő garanciás időszakán belül.

Formabontó

A Model 3 kapcsán érdemes pár szót ejteni olyan, egyedi megoldásokról, amelyek eltérnek, vagy legalábbis a modell bemutatásakor eltértek a hagyományos gyártók gyakorlatától, így a Tesla-szűz autóvásárlónak újak lehetnek.

A Model 3 utaskabinja.

Az autóhoz lépve a kulcs nélküli ajtónyitás az első ilyen pont - a Model 3-nak egyáltalán nincs hagyományos távirányítója vagy kulcsa. A kocsihoz jár kettő darab fekete, bankkártya méretű NFC lapka, amelyek első használatbavételkor, illetve a mobiltelefon meghibásodása esetén a vezető oldalán a B-oszlop kamerája alatti területhez érintve nyitják az ajtókat, illetve a pohártartó mögé (a legújabb Highland kiadásban a vezeték nélküli telefontöltőre) helyezve lehetővé teszik az autó indítását is. Alapvetően azonban, az első párosítás után, a zsebünkben lévő mobiltelefon a kulcs, amelyen nem kell semmit megnyomni, a kocsihoz közeledve nyithatóak lesznek az ajtók, beülve, indítható az autó. Ezt a digitális kulcsot a telefonos applikáció segítségével 10 ismerőssel, családtaggal meg is oszthatjuk, és a kocsi mindenkinek saját profilt generál, amelybe elmenti egyedi preferenciáinkat. Akinek ennél több védelem kell, az az autó indításhoz beállíthat egy négyjegyű PIN kódot is, amelyet a központi képernyőn kell beütni.

Az öt legnagyobb hülyeség amit a Model 3-ról hallottál

Az ajtók kilincsei a karosszériába simulnak, a vastagabb részüket a hüvelykujjunkkal megnyomva a fogantyú a nyitott tenyerünkbe ugrik. Ugyan a prémium kategóriában nem egyedülálló, de az ajtók keret nélküliek, ezért nyitáskor az ablaküveg egy jó centit lejjebb csúszik, hogy ne sérüljön meg.

A vezetőülésbe ülve nincs indítógomb, a fékpedál lenyomása után a kormányoszlopon lévő sebességváltó karral (a Highland esetében a képernyőn lévő csúszkával) választhatjuk ki az előre és hátramenetet. A Highland frissítéssel a típus prediktív váltót is kapott, azaz a menüben ennek aktiválása után az autó megpróbálja magától kitalálni, előre, vagy hátra szeretnénk-e menni - ezt persze a képernyőn felülírhatjuk.

A vezető előtt nincs külön műszeregység, a szükséges információkat a központi képernyő mutatja. A mechanikai gombok száma is minimális, a hangvezérlés mellett (ami sajnos magyarul nem ért), a kormány és a képernyő gombjai között választhatunk. A gyakorlatban ez nem jelent problémát, mivel szinte minden, még az ülésfűtés is automatizált, a rádió/zenelejátszó pedig vezérelhető a kormánykerékről is.

A Tesla Model 3 legnagyobb hibái

A külső tükrök és a kormány pozícióját az autó menürendszere és a kormány görgőinek segítségével állíthatjuk be. A beállítások az ülés pozíciójával együtt elmentésre kerülnek vezetői profilunkban.

A klímaberendezés, illetve a levegő útja is a képernyőről vezérelhető, de hangvezérléssel is állítható a ventilátor és a hőmérséklet.

Kiszállás előtt leállítani sem kell az autót, annak rendszerei zárás után maguktól leállnak. És ha már kiszállás, az ajtót egy elektronikus gomb nyitja, de vészhelyzetben, ha egy balesetben elmegy az áram, van egy félig rejtett mechanikus ajtónyitó is. Az autótól távolodva az automatikusan reteszel, és behajtja a tükröket.

Típus-alapozó

De mit kell tudnia az autóról annak, aki még csak most ismerkedik a típussal?

A Model 3 alapvetően háromfajta változatban érhető el az európai piacon:

  • A Standard Range+ (vagy SR+) a kisakkus alapváltozat. Ez újabban csak RWD, azaz hátsókerék-meghajtású verziónak hívja a gyártó.
  • A Long Range (LR) a nagyakkus kiadás, amely leginkább AWD, azaz kétmotoros, összekeres kiadásban került forgalmazásba, de 2023-ban időszakosan elérhető volt ebből egy valamivel nagyobb hatótávú, RWD, tehát hátsókerék-meghajtású változat is, a céges ügyfelek részére.
  • A Performance verzió a sportváltozat, amely szintén a nagyobb akkupakkal készül, de a teljesítményért cserébe kisebb a hatótávja. Ennek értékesítése most, 2023 végén, a modellfrissítés idején szünetel, de állítólag 2024 első felében érkezik az új kiadás.

Ha a kiszemelt autó sima, Standard Range („plus” nélkül) vagy Midrange kiadás, akkor amerikai importról van szó, mivel ezek csak ott kerültek forgalomba.

Standard Range+ / RWD Long Range AWD Performance
Akkutípus Panasonic 2170 NCA / CATL LFP Panasonic 2170 NCA / LG 2170 NCA Panasonic 2170 NCA / LG 2170 NCA
Bruttó akkukapacitás (kWh) 55 (~2022-ig), 60 (~2022-től) 78, illetve 82 78, illetve 82
Nettó akkukapacitás (kWh) 50, 55 74, 78 74, 78
WLTP hatótáv (km) 409-554 560-678 530-567
Teljesítmény (kW/LE) 208 ill. 239 / 278 ill. 320 324 ill. 366 / 434 ill. 491 397 ill. 413 / 532 ill. 554
Gyorsulás (0-100 km/h, s) 5,3 ill. 6,1 4,4 ill. 4,8 3,3 ill. 3,5
Végsebeség (km/h) 225, 201 (Highland) 233, 201 (Highland) 261
Meghajtás Hátsókerék, egymotoros Összkerék, kétmotoros Összkerék, kétmotoros
DC töltési csúcsteljesítmény (kW) 170 250 250
AC töltési csúcsteljesítmény (kW) 11 (3 fázis)
Garancia (autó) 4 év vagy 80.000 km 4 év vagy 80.000 km 4 év vagy 80.000 km
Garancia (akkupakk) 8 év vagy 160.000 km 8 év vagy 192.000 km 8 év vagy 192.000 km

Az első, és talán legfontosabb dolog, amit a Model 3, és úgy általában a Tesla vásárlóknak meg kell tanulniuk, az az, hogy a gyártónál nincsenek a hagyományos értelemben vett modellévek.

A Tesla ugyan adott ki pár, nagyobb hírverést kapó frissítést, ám az újítások, és így a specifikációk változtatása folyamatos. Éppen ezért a fenti táblázat sem annyira egyértelmű, mint más, hagyományos autógyártók esetén. Hogy még kuszább legyen a kép, a Tesla weboldala igencsak fukarul bánik a technikai specifikációkkal, így például a motorok teljesítményét is csak európai homologizációs dokumentumokból és a cég rajongói fórumairól tudtuk összeszedni.

Az autó műszaki adatainak, eredetének, a gyártási helyének és felszereltségének főbb paraméterei egyébként visszafejthetőek az alvázszámból, illetve a tulajdonos birtokában lévő CoC (Certificate of Conformity) dokumentumból, ami például a motorkódot is tartalmazza, így a pontos teljesítményt is megtudhatjuk. Erről részletes írásunkból lehet pontosabban tájékozódni:

Tesla alvázszám és típuskód visszafejtő – csak, hogy tudjuk mit veszünk

A Tesla a Model 3-mal váltott Európában a CCS2 csatlakozóra, így az összes, hivatalosan érkező hármas használható a kontinens több százezer töltőjén.

Standard Range+ Long Range AWD Performance
Hossz (mm) 4694 mm / 4720 mm (Highland)
Tengelytáv (mm) 2875 mm
Szélesség tükrökkel (mm) 2088 mm / 2089 mm (Highland)
Magasság (mm) 1443 mm /1441 mm (Highland)
Hasmagasság (mm) 140 mm / 138 mm (Highland)
Saját tömeg (kg) 1612 (NCA 55) / 1745 (LFP 55) /
1752 (LFP 60) / 1765 (Highland)
1847 / 1844 /
1828 (Highland)
1847 / 1844
Csomagtartó (l) 542 / 649 / 682 (Highland)
Ajtók /  Csomagtartók 4 / 2 (első és hátsó)

Bár az autón a frissítések, változtatások nincsenek szigorú modellévekhez kötve, és viszonylag folyamatosak, szerencsére azért van pár támpont, jobban megfogható fordulópont és dátum, amelyek segítségével általánosságban is segíthetünk az érdeklődőknek

A főbb változatok és műszaki változások

Európában három fő változatban érhető el az autó, de ezeket az akkuméret alapján érdemes kettőbe csoportosítani.

Akkumulátorok

Standard Range+ (újabban RWD)

Az SR+ változat így kezdetben az amerikai Panasonic akkumulátorokkal, egy nagyjából bruttó 55 kWh-s, NCA (nikkel-kobalt-aluminiumoxid) pakkal került forgalomba, és eredetileg 409 kilométer WLTP hatótávot biztosított. Később ezt szoftveres és hardveres finomhangolásokkal 430-ra növelték. 2020 októberében az európai autók gyártását fokozatosan áthelyezték az új sanghaji gyárba, ami egyben akkuváltást is eredményezett, az alapverzió ugyanis CATL LFP cellákat kapott. Ez a kémia élettartamát nézve elméletben 2-3× tartósabb, mint az NCA, ám érzékenyebb a hidegre, így a töltési csúcsteljesítmény eléréséhez fontos, hogy az autó navigációjára bízzuk a Superchargerek kiválasztását, és ezzel biztosítsuk, hogy a kocsi időben elkezdje melegíteni a cellákat. Ez évszaktól függetlenül igaz. A változással egyidőben a hatótáv 448 kilométerre nőtt, a kocsi viszont 130 kilót hízott, mivel az LFP cellákból épített akkupakk nehezebb.

CATL LFP aksik a Model 3-ban. Forrás: Munro Live, YouTube

2022 legelejétől újabb, nagyobb, 60 kWh kapacitású CATL aksi került az SR+ alá, ami 491 kilométerre növelte a hatótávot, miközben mindössze 7 kilóval lett nehezebb tőle az autó. A legújabb, 2023 szeptemberében bemutatott változat (Highland) még újabb, hatékonyabb motorokkal és gumikkal kerül forgalomba, így változatlan akku mellett 554 km lett a WLTP hatótávja.

A takarékosságra optimalizált legújabb Highland modellváltozat végsebességét 201 km/h-ra korlátozták.

Long Range és Performance

Itt most kizárólag az összkerék-meghajtású, nagyakkus változatról és ennek sportkiadásáról beszélünk, a ritkább hátsókerekes fehér hollóra nem térünk ki.

A gyártás ebben az esetben is Fremontban kezdődött, és a kínai átállás itt is 2020 végére tehető, de szintén fokozatos volt, így bőven akadtak még amerikai kocsik, főleg Performance változatok is ebből a periódusból. Sanghajban ugyanúgy 2170-es NCA cellákkal szerelik a kocsikat, mint a kaliforniai gyárban, ám ezek már az LG helyi gyárában készülnek. Összességében elmondható, hogy a koreai márka aksijai kicsit gyengébbek, mint a japán vállalaté, amit elsősorban a töltési csúcsteljesítményben érzünk meg. A 250 kW itt inkább elméleti érték, a valóságban 225-230kW szokott lenni a maximum.

A két nagyakkus esetében is volt némi fejlődés az akkutechnológiában, így előbb a Panasonic, majd az LG váltott 5,0 Ah-s cellákra. Mégis, a Panasonic cellákkal szerelt autók aksija 82 kWh-s (pár példány van ezekből is Európában, érdemes vadászni rájuk!), míg az LG pakkok csak 78 kWh-sak.

Tesla Model 3 akku modul 2170-es cellákkal. Forrás: Yaro_S/Reddit

A Long Range kezdetben 560, majd 2020 októberétől 580 kilométeres hatótávot ért el, ami 600 km fölé nőtt 2022 januárjában. A legújabb változat 678 kilométerre képes - már a WLTP szabvány szerint, nem a valóságban. A Performance esetében 530 kilométerről indultunk, ami 547-re nőtt, de volt ez az elméleti érték 567 km is. 2023 őszétől a sportváltozat átmenetileg nem rendelhető, de állítólag 2024 elején, megújulva visszatér.

Motorok

Az SR+, illetve RWD jelölésű változatokban egyetlen, állandó mágneses motor van, ami a hátsó kerekeket hajtja. A kínai példányok egészen 2021 végéig a Performance változat hátsó motorját használták, így 320 LE teljesítmény leadására képesek. Azóta ez változott, az új motor pár lóerővel gyengébb, de takarékosabb, 278 LE a teljesítménye.

A nagyakkus változatokban két motor található, ezért összkerék-meghajtásúak. Hátul állandó mágneses, elöl indukciós a villanymotor, aminek köszönhetően egyenletes sebességgel haladva az első hajtómű kikapcsol, ezzel javítva a fogyasztást például autópályán. A motorok együttes teljesítménye 434, illetve 491 LE a Long Range AWD, és 532 illetve 554 LE a Performance változat esetében. A pontos teljesítmény a gyártás dátumától függ, de itt konkrét dátummal nem rendelkezünk, a CoC dokumentumban található motorkód segít a pontos változat beazonosításában.

A Total Power oszlop tartalmazza a teljesítményt, kilowattban mérve. Forrás: tff-forum.de, 2021 december.

Egyes Long Range és Performance változatokhoz utólag megvásárolható egy Acceleration Boost nevű szoftveres frissítés, amely tovább javít az autó gyorsulásán.

12 volt

Mindegyik változatot érintő újítás volt, hogy 2022 elején a Tesla az autó kisfeszültségű rendszereit működtető 12 voltos aksit hagyományos savas ólomakkumulátorról egy új, saját fejlesztésű lítiumion konstrukcióra cserélte. A 12 voltos kisakku halála a villanyautók egy gyakori meghibásodási pontja, az új lítiumos aksi azonban elvileg a kocsi teljes élettartamára szól.

Vezetéstámogató/FSD

A vezetéstámogató számítógépét a Tesla maga fejlesztette és gyártja, de a típus bemutatásakor ez a HW 2.5 jelzésű, NVIDIA chipes változat volt. 2021 áprilisától ezt a HW 3 váltotta, amely már a vállalat új, saját fejlesztésű mesterséges intelligencia chipjét használja. Ha egyszer elkészül a teljes önvezetés szoftvere, akkor ahhoz minimum erre lesz szükség. Aki a feláras extrát kifizette, vagy a jövőben kifizeti, annak ingyen jár a számítógép cseréje, ha az esetleg még a 2.5 lenne. A gyakorlatban azonban, ez a hivatalosan európai importnak csak egy kis részét, első pár hónapját érinti, mivel a forgalmazása 2019 februárjában kezdődött meg kontinensünkön.

Forrás: Systemplus Consulting

A 2023 őszi Highland modellfrissítés újabb változást hozott ebben a tekintetben is, megérkezett ugyanis a HW4, amely új, nagyobb felbontású kamerákat és - elméletileg - egy második generációs, kisebb csíkszélességen (7 nm) gyártott FSD chipet tartalmaz.

A Teslák vezetéstámogatója egyébként eredetileg radart is használt, ám 2022 áprilisában ezt kivették a gyártásból, majd pár hónappal később szoftveresen a régebbi autókon is letiltották a hardvert. 2022 őszén eltűntek az ultrahangos parkolószenzorok is a frissen gyártott autókból, de ebben az esetben a már a vásárlóknál lévő példányokon nem kapcsolták ki a távolságmérő eszközt. Mindkét változás oka a Tesla Vision rendszer és a mögötte lévő filozófia, amely szerint az extra szenzorok csak felesleges zajt visznek a rendszerbe, és a kamerák képe alapján működő távolság és sebességmérés hosszú távon jobb eredménnyel szolgál majd.

A radar elhagyása alapvetően nem okozott érezhető változást, ám az ultrahangos szenzorok helyett bevezetett parkolóasszisztens e sorok írásakor még jóval pontatlanabb, megbízhatatlanabb, mint a régi rendszer. A vállalat ennek képességeit is szoftverfrissítésekkel kívánja majd javítani, de az áttörés eddig elmaradt.

Keréknyomás-mérő

A Model 3 eredeti változata rádiófrekvenciás keréknyomás mérőt alkalmazott mind a négy felnin, de 2021-ben a gyártó Bluetooth érzékelőkre váltott. Így téli felniszett vásárlása előtt mindenképp érdemes ellenőrizni, az autónkhoz melyik TPMS szenzor passzol. A helyes működéshez az is szükséges, hogy a kerékcserék után az autó menüjében pontosan kiválasszuk a kerékméretet és a gumi fajtáját (téli, illetve nyári/négyévszakos).

A Model 3 gyári kerékméretei:

  • 235/45 R18
  • 235/40 R19
  • 235/35 R20

Fényszórók

A 2020 őszi, sanghaji frissítés óta a kínai gyárból érkező autók első fényszórói mátrix LED rendszerűek, legalábbis ami a hardvert illeti. Azonban a lámpák a mai napig nem kaptak, más gyártóknál megismert, pixelenkénti vezérlést a szembejövő forgalom kezelésére. A típus fényszóróautomatikája továbbra is csak ki-be tudja kapcsolni az egész lámpatestet.

FRISSÍTÉS: a Tesla 2024 márciusában megkezdte az adaptív mátrix funkció bekapcsolását minden olyan autóján Európában, amelyben ezt támogató hardver van. A szolgáltatás a 2024.8-as, vagy ennél újabb szoftververziótól érhető el.

Töltési teljesítmény

A maximális töltési teljesítmény eléréshez fontos, hogy az akku megfelelő hőmérsékletű legyen, ezért elengedhetetlen, hogy az úthoz a fedélzeti navigációt használjuk. Ilyenkor ugyanis az autó automatikusan a megfelelő hőfokra melegíti az akkupakkot, ha az általa ismert töltők közül választunk egyet, vagy hagyjuk, hogy a töltési pontokat ő maga tervezze be.

A kisebb akkuval szerelt Model 3, az eredeti, fremonti akkupakkal még akkor járt nálunk, amikor nem volt itthon újabb, nagyobb teljesítményű V3-as Supercharger. Ekkor negyedóra alatt 110 kilométerre elég autópálya-hatótávot (konstans 130 km/h) lehetett beletölteni.

A 2021 eleje óta Európába érkező LFP akkus belépő modellt közel 170 kW-os töltési csúcsra is rá lehet venni, ha megfelelő az akku hőmérséklete. 10-ről 80 százalékra 24 perc alatt ér - ez nagyjából 220 nyári, autópálya-kilométerre volt elég az 55-ös akkupakkal. Az újabb, 60-as aksik 25 percnyi töltés után körülbelül 240 kilométert tudnak megtenni 130-cal.

A nagyakkus változatok töltési teszten nem jártak nálunk, így külső adatokat hoztunk. Fontos, hogy az LG celláival szerelt változata 250 kW helyett csak 225-230 kW csúcsteljesítményre képes. A töltési idő 10-80 százalék között nagyjából 28 perc, ami úgy 300-310 kilométerhez elég autópálya tempóval.

Felszereltség

Ha a műszaki adatok változása kicsit komplikáltnak tűnik, akkor jó hír, hogy a felszereltség abszolút nem az. Sőt, igazából a felniken, a kárpit színén és a fényezésen kívül nagyon nem is lehet semmit választani a Model 3-hoz, és ezek az opciók is meglehetősen limitáltak. Így gyakorlatilag, más autókkal összevetve minden Model 3 full extrás.

A hátsó ülések

Termesztésen vannak olyan extrák és technológiák, amelyeket más gyártó kínál, és a Tesla nem, illetve nem is tervezi, így se lézeres fényszórók, se Head-up Display (HUD), se Android Auto vagy Apple Carplay nem érhető el. Különösen utóbbi lehet furcsa, de az amerikai márka itt más filozófiát követ, inkább olyan infotainment rendszert kínál, ami külső segítség nélkül is működik.

Hátsó csomagtartó

Az SR+ illetve a két nagyobb akkus változat között felszereltségben alapvetően a hifi teljesítményében és az első ködlámpákban van különbség. Az alapváltozatban utóbbi nincs és nem is rendelhető (a Highland kiadással egyébként teljesen meg is szűnt), az audiorendszer tekintetében pedig a kisakkus autóban be kell érnünk egy erősítővel és hat hangsugárzóval, míg a nagyakkus változatokban két erősítő, külön mélynyomó, és így összesen 13+1 hangszóró van. A 2023 őszén megjelent Highland modellfrissítés a hangrendszeren még egyet lépett felfelé, az alapváltozat 9 hangszórót, a drágább autók 17-et kaptak.

Első csomagtartó

A kisakkus alapváltozat gyárilag nem tartalmaz modelljelzést a hátulján, a Long Range AWD egy „Dual Motor” feliratot kapott jobboldalt hátul, ami a Performance kiadásban egy vonallal alá is van húzva. Utóbbi egyébként kívülről a piros féknyergekről és a karbonszálas hátsó spoilerről is felismerhető.

Az SR+ és LR AWD változatokat 18 colos könnyűfém kerekkel szállítják, amelyek egy Aero fantázianevű, levehető műanyag dísztárcsát kaptak. Ezek külleme véleményes, de autópályán öt százalék extra hatótávot jelentenek.

Aero dísztárcsa

Választható opció az ezüstszürke 19 colos sportfelni ehhez a két változathoz, míg a Performance 20 colos kerekekkel került az utcára, amely már egy ideje az Uberturbine fantázianévre hallgató rendkívül tetszetős, ám félelmetesen könnyen padkázható változat.

De nézzük mi az, ami minden Model 3 felszereltségének része:

  • 15 colos központi infotainment képernyő
  • Intel Atom, illetve AMD Ryzen alapú (~2022 elejétől), folyamatosan frissülő infotainment rendszer
  • Spotify, YouTube, Netflix, Tidal, Apple Music, Disney+ integráció (folyamatosan bővülő lista)
  • Videójátékok
  • Vezeték nélküli szoftverfrissítések az autó élettartama alatt
  • Automatikus töltőpont és útvonaltervezés, akkumulátor temperálással
  • Elöl-hátul fűthető ülések
  • Hűtött első ülések (Highland)
  • Fűthető kormánykerék (~2020 ősz)
  • Hőszivattyú (~2020 ősz)
  • Képernyőről vezérelhető, rejtett légbeömlők, 3 zónás klíma
  • Fűthető és elektromosan állítható külső tükrök
  • Automatikusan sötétedő tükrök
  • Műbőr ülések fekete, illetve opcionális fehér színben
  • Fabetét a műszerfalon, és az ajtókon (~2020 ősz) / Szövet díszítőelemek (Highland)
  • Panoráma üvegtető
  • Négy elektromos ablak
  • Két vezeték nélküli telefontöltő (~2020 ősz)
  • Prémium hangrendszer 6-13 hangszóróval (9-17 Highland), akkumérettől függően
  • Full LED első és hátsó lámpák, fényszóró automatikával
  • Autopilot 2-es szintű vezetéstámogató rendszer
  • Feláras Enhanced Autopilot és FSD vezetéstámogatók (utólag is aktiválható)
  • Első és hátsó csomagtartó, utóbbi elektromosan vezérelhető (~2020 őszétől)
  • Osztottan dönthető hátsó üléstámlák
  • 8+1 kamera, biztonsági és dashcam funkcióval
  • Kulcs nélküli indítás, műholdas helymeghatározás, telefonos távvezérlés
  • Mobilapplikáció, mobilkulcs
  • Távoli előfűtés, előhűtés
  • Dog mode és Camping mód, a klíma és a fedélzeti elektronika működtetésre álló helyzetben
  • Supercharger hálózat

Választható extrák

Az autó rendelésekor a kocsi első tulajdonosa a felnin kívül alapvetően csak pár extrát választhat.

A fényezés terén öt szín érhető el, melyek közül eredetileg a fekete volt a Model 3 ingyenes alapszíne, ez később azonban gyöngyház fehérre változott. Opció még az aktuális szürke (ezüst), piros és kék árnyalat.

Az autó belsejében a fekete műbőr kárpit, barna fabetét kombinációval az alapáras (a Highland frissítésben a fabetétet szürke szövet váltotta), felárért pedig fehér műbőrt kapunk, amelyhez a műszerfalon fehér fabetét jár (Highland: világosszürke szövet). A 2023 őszi frissítéssel az első ülések hűtést is kaptak, megszűnt viszont a hátsó középső ülés fűtése.

2022-től a gyári konfigurátorban félmilliós felárral elérhető egy behajtható, legfeljebb 1000 kg vontatására használható vonóhorog is. Tudomásunk szerint ez korábbi változatokra utólag nem szerelhető fel.

A vásárláskor választható még két, egymásra épülő szoftveres extra is, de ezek később is megvásárolhatóak akár az autó későbbi tulajdonosai által is. Ezek a vezetéstámogatót ruházzák fel extra képességekkel, de jelen fejlettségi állapotukban, magas, 1,43 illetve 2,86 milliós felárukat tekintve tényleg csak az elkötelezett rajongóknak ajánlhatóak.

Enhanced Autopilot (EAP)

  • Navigate on Autopilot
  • Automatikus sávváltás
  • Későbbre ígért extra az automatikus parkolás, illetve a summon, az autó távirányítása parkolóban.

Full Self Driving (FSD)

  • Az ingyenes Autopilot és az Enhanced Autopilot összes funkciója
  • Jelzőlámpák és stoptáblák kezelése
  • Későbbre ígért funkció a teljes önvezetés

Kozmetikai frissítések

Bár hivatalos modellévek nincsenek, a motorokhoz és az akkukhoz hasonlóan van pár jelentősebb dátum, amit érdemes megjegyeznünk a belső és a külső frissítései kapcsán.

Kezdetben a Model 3 is egy gazdagon zongoralakkozott középkonzollal készült, melynek nyitható burkolata, a pohártartók körüli rész, valamint az ajtón lévő kapcsolók környéke is ujjlenyomatmágnes volt. 2020 őszén volt egy nagyobb frissítés, amikor egy szürke, matt, zárható burkolatot kapott a középkonzol és teljesen száműzték az autóból a zongoralakkot. Ekkor szűnt meg a telefontartó billenőfedele is, a belsejét pedig puha borításra cserélték, ami pedig még fontosabb, dupla vezeték nélküli töltőt is szereltek alá. 2023 szeptemberében, a Highland frissítés hozta a legnagyobb változást a beltérben, így a középkonzolnál is: a pohártartó is fedett lett, fedele pedig ellentétesen nyílik a tárolórekesz borításával.

A 2020 októberi frissítés a fabetéteket bevezette az első ajtók felső részébe is, de ez nem egyszerre történt meg a két gyárban - Fremontból még érkeztek új középkonzol de régi ajtókkal szerelt autók egy darabig. 2023 őszén teljesen megújult a belső, a fabetétek helyét gazdag szövetborítás és egy újrapozícionált első hangszóró vette át, megújult a kormány, a kárpitozás, az ülések, az utastérvilágítás és egy változtatható színű LED csík fut körbe az utastérben.

A csomagtér és a hátsó traktus nem változott lényegesen 2023 őszéig, de a Highland új kárpitozást, valamivel kényelmesebb üléseket, illetve picit nagyobb térfogatú hátsó csomagtartót kapott. Szintén ekkor érkezett a hátsó utasok előtti 8 colos képernyő, amely a klíma és a médiatartalmak vezérlésre/fogyasztására, illetve videójátékokra is használható.

Az autó külsejében ennél kevesebb, finomabb változások voltak csak az évek során. A 2020 őszi frissítés elsősorban a króm díszítéseket tüntette el az autóról, ezt mindenhol (ablakkeretek, kilincsek) matt fekete borítás váltotta - egyedül a Tesla logó maradt ezüst.

A 2023 őszi Highland frissítés szabta át eddig leginkább a kocsit. Átdolgozták a típus orrát, első és hátsó lámpáit, hátsó diffúzorát, és a hátsó csomagtér T-logóját a márka nevére cserélték.

Szoftver és mobilapplikáció

A Model 3 európai változatai kezdetben egy Intel Atom alapú infotainment rendszerrel készültek, ami 2022 elején egy gyorsabb, AMD Ryzen rendszerre változott. Ettől függetlenül, minden Model 3 4G modemmel rendelkezik. Hogy a kiszemelt kocsiban pontosan milyen hardver van azt a menüben, a szoftver/további járműadatok alatt érjük el. Az alap adatkapcsolat ingyenes, de a forgalmi adatokat és streamingszolgáltatók adatforgalmát is tartalmazó prémium csomag elvileg havidíjas. Hazánkban ez egyelőre még ingyen érhető el, de, hogy meddig azt nem lehet tudni.

A központi kijelzőn megjelenő grafikus kezelőfelület, valamint az alatta futó operációs rendszer évente 8-10 nagyobb és további 15-20 kisebb frissítést, javítást kap automatikusan és ingyenesen. Ehhez csak annyi kell, hogy az autó néha WiFi közelében legyen - az otthoni garázs is megteszi, ha elér odáig a router jele.

A frissítések apró grafikai változások, vagy a tulajdonosok kérései alapján történt módosítások mellett számos új funkciót hoztak el az évek során, és képesek az autó minden egységét elérni. Így volt már olyan javítás, ami hatékonyabbá tette az ABS-t, a Tesla központjába a kocsik telemetriájából befutó adatok, valós balesetek alapján lefejlesztett új öv-előfeszítő programmal növelte a biztonságot, vagy csak a vezetéstámogatón finomított. Az autók kaptak számos újítást is az infotainment funkciókhoz, így újabb streaming és médiaszolgáltatók lettek elérhetőek a beépített rendszeren, de sokat javult az automata fényszóróvezérlő is. Szintén utólag és ingyen, a meglévő hardvert kihasználva született meg a Sentry Mode, azaz Őrszem üzemmód, ami a kocsi kameráival őrzi a járművet amikor parkol, de ekkor került beépítésre az automatikus dashcam is, amely menet közben rögzít, és balesetnél automatikusan ment.

Kiemelnénk még a Dog Mode, illetve a Camping funkciókat is, amelyek segítségével a kocsi lezárása után is bekapcsolva marad a klíma a házi kedvencek biztonsága érdekében, illetve utóbbi esetén az infotainment rendszer is elérhető, ha esetleg a kocsiban éjszakáznánk egy kempingben.

A változások annyira számosak, hogy nem lehet mind felsorolni őket, de jó hír a használt Teslák vásárlóinak, hogy egyelőre még a gyártó legrégebbi autói is rendszeresen frissülnek, és amit elbír a hardver azt meg is kapják, így a kocsi sokáig bővülhet még újabb szolgáltatásokkal.

A menürendszer elérhető magyar nyelven, még, ha a fordítás néhol erősen Google Translate ízű is. A beszédfelismerés sajnos nem működik magyarul, így nem csak a magyar nevű navigációs célpontokat, de a telefonkönyv kapcsolatait sem lehet magyarul előhívni.

Minden Teslához jár az ingyenes mobilapplikáció is, amely mind Android, mind iOS rendszerekre letölthető.

Ennek szolgáltatásai között megtaláljuk az autó zárjának távvezérlését, a csomagtérajtók nyitását (hátul zárását is), de a duda működtetését is. Legalább ennyire hasznos a kabin előfűtésének és előhűtésének lehetősége, így az utcán parkolva 6-7 perc alatt 20 fokosra tudjuk hozni az utastér hőmérsékletét, ha télen, vagy nyáron az kellemetlenül alacsony, vagy magas lenne. Az applikáció segítségével nyomon követhetjük az autó töltésének menetét, állását is. A klimatizálás és a töltés az applikációból időzíthető is.

A mobilalkalmazással elérjük az Őrszem videókameráinak képét, megtervezhetjük a navigációs célpontokat és az útitervet átküldhetjük az autó fedélzeti rendszerének, ellenőrizhetjük a Superchargerek szabad kapacitását és árazását, de megnézhetjük az elmúlt hónap vagy év töltési statisztikáját és költségeit is. Szervizidőpontot is az alkalmazásból foglalhatunk, ha szükséges.

A Tesla app jelzi, amikor autónkhoz szoftverfrissítés áll rendelkezésre, és a felületen ennek telepítését is jóváhagyhatjuk. A frissítések telepítése tipikusan 20-25 percet vesz igénybe - ezalatt az autó nem használható.

Biztonság

A Tesla Model 3 az egyik legbiztonságosabb személyautó, a világ minden pontján maximális értékelést kapott a különböző hatóságoktól és intézetektől.

Az amerikai NCAP, valamint a biztosítók által üzemeltetett IIHS vizsgálatain is maximális, öt csillagot kapott az autó. Utóbbi egyedül a típus első fényszóróit kritizálta, de ezeket a gyártó 2018 nyarán újabbakra cserélte, amivel kiérdemelte a szervezet legmagasabb osztályzatát ezen a téren is. Az európai piacra az eredeti fényszóróval legfeljebb privát importban érkezhetett autó.

Hibátlan Model 3 törésteszt: 5 csillag minden kategóriában

Az Európai NCAP tesztjén az autó a teszt évében a legbiztonságosabb modellnek bizonyult, balesetmegelőző rendszerei pedig azóta is folyamatosan frissültek, megegyeznek a később tesztelt és rekord, 98 százalékos eredményt elérő Model Y-nal.

Model 3 törésteszt: az Autopilot az Euro-NCAP szakembereit is lenyűgözte

Checklist - mire érdemes figyelni

A Tesláknak nincs hivatalos, kötelező szervizintervalluma, a garanciát sem veszítjük el, ha nem járunk vele évente márkaszervizbe. Ettől függetlenül nem árt néhány évente átnézetni az autót, és van is egy opcionális, kétéves szervizszolgáltatás. Ez, a cikk írásakor bruttó 74 ezer forintba kerül, de ha valaki kéri az ablaktörlők cseréjét is, akkor számoljon még rá kb. 35 ezer forintot.

A kétéves szervizt egyébként nagyon ajánlja a Teslavarázsló is, aki kérdésünkre elmondta ilyenkor érdemes átvizsgáltatni, és tisztíttatni a fékeket, és cserélni a kabin légszűrőjét is, amely nem csak a pollenekkel, de a városok koszos levegőjével is telítődik. (Ezeket a lépéseket egyébként a márkaszerviz díja tartalmazza). A német TÜV is hasonló következtetésre jutott. Mivel a hagyományos kocsikkal ellentétben a villanyautók az üzemi féket alig használják, ezért az gyakran elkezd rozsdásodni, vagy piszkos, lerakódásokkal lehet tele. A futómű kapcsán pedig elég csak a hazai kátyútengerekre gondolni, hogy belássuk mert elég kemény kiképzést kap ez az alkatrész is.

Zambelly György azt is elárulta milyen tipikus hibákat produkál a Model 3. Jó hír az, hogy a típus alapvetően jól van összerakva, nincsenek hatalmas, rendszeresen előforduló betegségei, de különösen a garancia ideje alatt érdemes átvizsgáltatni a hátsó futóművet, mert itt előfordul, hogy a csonkállványon található G szem elfárad és a felfüggesztés emiatt lóghat. Ennek javítását jobb, ha nem mi, hanem még a gyártó fizeti, mivel csak a csonkállvánnyal együtt lehet cserélni. A szakember véleménye szerint nagyjából 100 ezer kilométer után érdemes az autó hűtőjét is kitisztítani, mert össze tudja szedni a szemetet.

Más forrásokból hallottunk arról is, hogy a 2021 előtt gyártott autók első futóművének gömbfejei és szilentjei idő előtt elhasználódhatnak. A gyártó 2021-ben új, strapabíróbb megoldást vezetett be, de a korábbi autóknál előjöhet ez a hiba. Szintén a korai amerikai példányok hibája volt a nem megfelelően beszerelt csomagtér szigetelés, ami miatta hátsó csomagtartó beázhatott. Ez egyébként gyártási hiba nélkül is előfordulhatott, ha nagy eső után, vagy közben nyitottuk ki a csomagtérfedelet, amiről a víz a hátsó szélvédőre, onnan pedig a csomagérbe folyhatott. A gyártó ezért változtatott a tömítés peremmagasságán.

A mai napig előfordul azonban, hogy a hátsó lámpák rossz összeszerelése miatt pára jut be és nem akar távozni. Ha pár óra, legfeljebb 1-2 napon belül megszűnik a jelenség, akkor nincs ok aggodalomra, de ha hosszabban megmarad, akkor érdemes a szervizben cseréltetni - ez saját tapasztalat is, így mondhatjuk, hogy a sanghaji kocsikat is érinti.

Nagyjából 2020 októbere óta a Tesla hőszivattyúval szereli a típust - ez szintén az alapfelszereltség része lett. A korábbi autók azonban hagyományos PTC fűtőszálat használtak, amely szintén hibaforrás lehet. Ezt először a ki-kimaradó fűtés jelzi, amelynek a vége az alkatrész teljes meghibásodása.

Adathalászat

Ha szeretnénk magunk kiolvasni a legfontosabb adatokat az autóból, például, hogy meggyőződjünk az akku állapotáról, lássuk mennyi villámtöltésen esett át eddig, és az eredeti kapacitás hány százalékát tudja ma, akkor ehhez szükségünk lesz egy adapter kábelre, egy OBD olvasóra és egy mobiltelefonos alkalmazásra. Előbbieket sokszor csomagban is megtaláljuk olyan oldalakon, mint az eBay, de néhány hazai bolt is árul ilyet, igaz viszonylag drágán. Fontos, hogy a megfelelő évjárathoz tartozó kábelt vásároljuk! Figyelem, a Highland frissítéssel megszűnt ez a hozzáférési pont, egyelőre nem tudni, hogyan lehet az adatokat a legújabb változatból kiolvasni!

Az adapterkábel beszerelése nem túl komplikált, de természetesen mindenki csak saját felelősségére végezze el. Ez a videó segíthet benne:

Ha a kábelt belehekkeltük a kocsi rendszerébe, akkor ennek OBD portjába illeszkedik majd az OBD2 olvasó, amelyek közül leginkább az OBDLink márkát tudjuk ajánlani - ez nem fizettet hirdetés, egyszerűen ezzel van (jó) tapasztalata a szerkesztőségnek. Vigyázzunk a rendeléskor, mert két változata létezik, egyik Androidos, másik Apple készülékekhez.

A mobiltelefonos alkalmazások közül a Scan My Teslát tudjuk jó szívvel ajánlani, mi is ezt használjuk.

Tesztek

A Model 3-at az évek alatt természetesen mi is teszteltük. Volt egy rövid tesztünk egy amerikai gyártású, 2021 eleji SR+ változatról.

Villanyautó teszt: Tesla Model 3 SR+ (facelift)

E sorok írója pedig saját, 2021 augusztusi gyártású sanghaji autójáról írt egy éves,

Tartósteszt: egy év a Tesla Model 3-mal

és kétéves tartósteszt-jelentést.

Megkerültem a Földet a Teslámmal

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.