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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

Gumis percek #3 – Meddig használható egy abroncs és mikor kell biztosan cserélni?

autógumi

Ezúttal arról kérdeztük a szakértőnket, hogy vajon meddig használható, illetve mikor nem használható már közúton egy gumiabroncs. A beszélgetésben körbejártuk az életkorral kapcsolatos általános tudnivalókat, melyet a DOT számról lehet leolvasni.

Mi az a DOT szám és miért érdemes rá figyelni?

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

A szakértő szerint az emberek egyre jobban ismerik a DOT kifejezést és a jelentését, de az olvasásával még akadnak problémák. Szerencsére a jó gumis segít ebben (is) a felhasználónak.

Az alábbi képen is látható, hogy a DOT szám olvasása melyik 4 számból fog állni. Középről nézve balról jobbra megkapjuk az évjáratot, míg a két első tag utal a gyártási hétre. Vagyis a képen látható abroncs 2020-ban a 38. héten gyártódott.

A gyártók a gumikra általában 5 éves korukig vállalnak szavatosságot, így a gumis szerint legfeljebb 10 éves korig lehet használni egy abroncsot. Persze ez csak az életkor szerinti besorolás, ami nem számol kopással, vagy sérüléssel, de megfelelő tárolás és ápolás mellett 10 évig megbízhatunk abban, hogy ha a gumi nem kopik el, illetve nem sérül, akkor az autón megbízhatóan használható lesz.

A szavatosság kapcsán fontos megjegyezni, hogy a gyártók nem azt vállalják, hogy akárhogy használjuk a gumit, arra gari van. A szavatosság az abroncsok esetében inkább arról szól, hogy váratlanul bekövetkezett különleges sérülések esetén bevizsgálják és – talán – cserélik a gumit. Ilyen esetek lehetnek a futófelület leválás, csavarodás, felniről lerobbanás, felrobbanás, autópályás közlekedés esetén a 4 abroncs 10 km-en belüli szálszakadása.

A garanciát sajnos rettentően nehéz érvényesíteni. Ha valakinek van az autóján egy 2 éves szett, akkor azzal visszamenni ahhoz a gumishoz, aki azt felszerelte, majd elmagyarázni neki, hogy mi és hogyan történt és megkérni, hogy ő vegye fel a kapcsolatot a gyártóval, vagy a beszállítóval komoly macera. Ráadásul erre az időre új gumikat is vásárolni kell, hiszen legtöbbször nem elég csak az egyetlen sérült abroncsot elküldeni. A legkönnyebben lezongorázható dolog, ha komoly darabok szakadnak ki, vagy válnak le a gumiról, hiszen a gyártók az abroncsokat úgy tervezik, hogy ez még egy agymenéses menet során se történjen meg. És éppen ezért ezek az esetek igen ritkák is.

Repedezés

Két nagy gyártóra is jellemző, hogy az újabb abroncsaik oldalfalai, illetve a futófelületük egy része mindössze 2 évesen már elkezdenek repedezni. Egy ilyen guminak a garanciális cseréje szinte elképzelhetetlen, mert a gyártó szerint ez teljesen rendben van. Mindez még a gumis műhelyben is – a kicsit megfelelőbb körülmények és a gyártók által javasolt ápolás ellenére – is megtörténik. Otthoni tárolási, ápolási körülmények között pedig szinte elkerülhetetlen.

Ha futásteljesítményt nézünk, akkor nagyon változó a helyzet, de a gumis tapasztalatai szerint egy kínai gumi sokkal többet képes elfutni, mint egy márkás gumi, ami abból fakad, hogy a keverék lényegesen több szenet tartalmaz. Ettől persze a gumi kőkemény is egyben, de éppen ezért például a kamionok esetén 40 tonnás gördülő tömeggel is képesek akár 100.000 – 150.000 kilométert elfutni. Persze valamit valamiért, hiszen a kopni nem akarás, az megállni sem akaráshoz vezethet!

Természetesen az autók súlya és a vezetési stílus is nagy szerepet játszik a kopásban, ezért sem lehet előre kijelenteni, hogy meddig fogja bírni a gumi, de a szakértőnek van olyan ügyfele, akinek 3 havonta cserélgetik a hátsó kerekein az abroncsokat, mert az ügyfélnek nehéz a lába és szereti pörgetni a 6,3-as AMG Mercedest.

Mik a jelei a cserének?

Kitértünk azokra a jelekre, amelyek egyértelművé teszik, hogy egy abroncs csereérett-e, vagy sem, és arról is beszéltünk, hogy mikor és hogyan célszerű ellenőrizni a gumiabroncsok kevésbé látható belső felületét.

Elvileg a KRESZ oktatása során megtanultuk – a világító és jelzőberendezések mellett – a kerekek és az abroncsok állapotának ellenőrzését is. Elindulás előtt érdemes kitekerni a kerekeket és megnézni, hogy a gumi futófelülete egyenletesen kopik-e. Nyilván erre nincs minden nap szükség.

Egy aszimmetrikus kopás jelei először általában elől szoktak kijönni, lévén hogy ott vannak a kormányzott kerekek. A kormány összetartás, vagy széttartás változhat egy nagyobb kátyú után, ami máris megváltoztatja a kopási jellemzőket is, hiszen a gumi felülete másképpen fog felfeküdni az úton. Különösen akkor igaz ez, ha – és ez néhány villanyautóra az alacsonyabb fogyasztási lehetőség miatt jellemző – a gumi túl van fújva. Ilyenkor a gumi ugyanis nem tud megfelelően terülni a futófelületen.

Nyilván nem szerencsés, de mégis jobban látható, ha a kopás a külső felületen jelenik meg. Amikor az ember elmegy az autója mellett, akár észre is veheti ennek a jeleit. Amennyiben viszont a belső felület kezd el elfogyni – és sokszor ez kezd elfogyni – azt csak akkor vesszük észre, ha néha tényleg időt szánunk arra, hogy kiforgatva a kerekeket megnézzük azok állapotát. Főleg a téli időszakot követően, ahol általában többször kátyúzzuk, vagy padkázzuk meg a kerekeket.

Hátul általában a nem megfelelő terpesztésből fakadóan jön létre nem megfelelő gumiabroncs-kopás. Viszont itt – különösen a villanyautókra jellemző nagy tengelytáv miatt a kerekek amúgy is az autó legvégére vannak kihelyezve, így azok könnyebben ellenőrizhetőek.

A belső oldalfali aszimmetrikus kopás azért is csalóka, mert egy laikus felhasználó, kívülről megnézve az abroncsot még akár úgy is láthatja, hogy a kopásjelzőig sem ért el a gumi.

A kopásjelzők magassága általában 1,5-1,7 mm szokott lenni. Amikor azt eléri a kopás, a gumi biztosan cserére szorul! Persze ilyenkor is marad még akkora profilmélység, hogy minden időjárási körülményt figyelembe véve is biztonságosan használható legyen, de legfeljebb csak a következő gumisig!

Viszont amikor a kopásjelző is lekopik, akkor már nem képes elvezetni az esőt, sarat, így a gumi veszélyessé válik. Ami viszont ezután következik az ön- és közveszélyes, hiszen ha a profilmélység alatti futófelület kezd el kopni, az már elkezdi enni a gumi szerkezeti szálait, ami így bármikor kiszakadhat, felrobbanhat, leereszthet, vagy csak kitekeri a kezünkből a kormányt nagy tempónál.

Jó példa erre az alábbi gumiabroncs, amit a szakértő egy elektromos SMART-ról vett le, ami az M0-ról kanyarodott le a gumishoz azzal, hogy nagyon húz a kocsi az egyik irányba. Ilyen gumival közlekedni egyenesen életveszélyes, a tulajdonosnak mégsem tűnt fel, pedig egyértelműen régóta csereérett volt már!

Jó tudni, hogy az ilyen gumit egy gumis már nem is engedhet ki a műhelyből, hiszen ezzel tilos részt venni a forgalomban. Ez a gumi már fékezéskor sem tapad. A tulajdonos maga is emlékezett rá, hogy 1,5-2 héttel korábban erősen megpadkázta az autót! Vagyis elég volt ennyi idő ahhoz, hogy egy prémium kategóriás gumi ennyire elkopjon. És persze ilyenkor a már említett futómű széttartás, illetve az abból fakadó ellenkormányzás, ellentartás miatt a másik tengelyen lévő gumi is aszimmetrikusan és sokszoros sebességgel kezd el kopni.

Minden további a videóban:

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.