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
auto
2024. 12. 11. szerda

Társasházi töltés helyesen – 197 Voltie töltő egyetlen mélygarázsban

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkMSZ1dG1fY2FtcGFpZ249ZXYzdmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX2lkPWV2MyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkMSZ1dG1fY2FtcGFpZ249ZXYzdmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX2lkPWV2MycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTEva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDEtbS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2tpYS12aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTAxLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTEva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Az elektromos autók elterjedésének egyik legnagyobb korlátja az otthoni töltés hiánya. Egy rendeletmódosítás eredményeként ugyan már három éve kötelező a társasházakban minden parkolóhelyen legalább a töltéshez szükséges technikai környezetet kiépíteni, ha a parkolók az épületben vagy közvetlen az épület mellett találhatók, de ez valószínűleg kevésbé ismert azok körében, akik ma még nem villanyautóval járnak. Pedig óriási kockázatot vállal az, aki úgy vesz 2024-ben új építésű társasházban kocsibeállót, hogy ott nincs kialakítva a töltési lehetőség. Az utólagos kiépítés a legtöbb társasházban a technikai és adminisztrációs akadályok miatt rendkívül nehéz és költséges. Ha néhány tulajdonosnak sikerül is, a későn ébredők jó eséllyel hoppon maradnak.

Szerencsére a komolyabb ingatlanberuházók, mint a LIVING nem csak tisztában vannak a jogszabályok előírásaival, de követik is a trendeket, így az okosotthon előkészítés és a hőszivattyús fűtés mellett az elektromos autó töltés is része annak a csomagnak, amit kínálnak. A beruházás, illetve az ingatlan értékéhez mérten filléres extra, ami néhány év múlva milliókkal fogja megemelni a garázs forgalmi értékét, illetve sok potenciális vevő esetén minimum elvárás is lesz.

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

Ilyen szemlélettel készült a napokban a lakóknak átadott Kassák Terrace, ami két épületben 246 lakást foglal magába, és a Kassák projekt harmadik, egyben utolsó üteme. Az épület eleve a környezettudatosság jegyében készült, így földgáz helyett hőszivattyút használva elektromos árammal fűtik (és természetesen hűtik) az épületet, de a mélygarázsban lévő parkolóhelyek közül 197-hez elektromos autó töltőt is kiépítettek. A projekthez a töltőket a Voltie szállította, a kész rendszert a cég alapítójával Binder Tamással néztük meg.

 

A két épület két külön elektromos hálózati csatlakozással rendelkezik, ezért két egymástól teljesen független rendszer került kiépítésre. A Voltie töltők a társasház közös üzemeltetésű rendszereinek (világítás, lift, szellőzés, informatikai rendszer, stb.) áramellátására csatlakoznak, és mindig csak annyi áramot használnak, amennyi a többi rendszer működésén felül rendelkezésre áll. Mivel a ház tűzriasztó rendszere a nagy energiaigényű szellőztetéssel egyetemben is ugyanerre az elektromos rendszerre van kötve, riasztás esetén a töltők fizikai leválasztása azonnal automatikusan megtörténik. Így a töltés a szellőztetést és az egyéb ilyenkor kritikus rendszerek működését semmilyen formában sem gátolja. A megoldás előnye, hogy a töltőrendszerhez nem kellett különösen nagy teljesítményt drágán kiépíteni, a töltők nagyrészt azt a teljesítményt használják, amit az egyéb rendszerek miatt egyébként is rendelkezésre áll az épületben. Ezt közönséges konnektorokkal – amik használata tavasz óta nem is ajánlott – nem lehetne megvalósítani.

A töltők vegyesen egy- és háromfázisúak, vagyis 3,7 illetve 11 kW maximális teljesítményűek, de a Voltie rendszer a pillanatnyi teljesítményüket az épületben rendelkezésre álló áram, illetve az egyszerre töltő autók száma alapján határozza meg. A háromfázisú töltők felszerelésekor a fázisforgatás elve biztosítja, hogy egyfázisú autók töltésekor is a lehető legnagyobb teljesítmény legyen elérhető az egyes autók számára. A Voltie töltőrendszer különlegessége, hogy a vezérlésében nincs egyetlen meghibásodási pont sem, mivel a teljesítménymegosztást végző mester töltő feladatát annak kiesése esetén a következő töltő azonnal át tudja venni.

A töltők applikációból vagy RFID kártyával indíthatók, így minden lakó csak a saját töltőjén a saját kontójára tud energiát vételezni. A töltőhasználók a hónap végén a Voltie rendszer által biztosított kimutatás alapján pontosan el tudnak számolni a társasházzal a felhasznált energiát illetően. A töltés folyamata illetve az adott időszak töltései az okostelefonokon futó Voltie alkalmazásban is nyomon követhetők.

Bár a 100%-os kihasználtságnak a valószínűsége szinte nulla, a Voltie rendszer úgy lett méretezve, hogy 6 amper, vagyis közel 1,4 kW ilyen esetben is minden autónak rendelkezésére álljon. Így az autó fogyasztásától függően 10 óra alatt a legrosszabb esetben is legalább 70-100 km-re elegendő energia kerül az autó akkumulátorába. De ez a legrosszabb forgatókönyv. A valóságban akkor sem fog minden autós egyszerre tölteni, ha már csak villanyautókkal állnak be ebbe a mélygarázsba, így az esetek többségében minden autó meg fogja kapni azt a teljesítményt, amire épp szüksége van.

A tűzriasztó rendszer működését és a töltők lekapcsolását az átadás előtti utolsó simítások során sikerült terven felül is kipróbálni. Egyszer csak lekapcsoltak a töltők, beindult a riasztó, automatikusan lezárultak a tűzszakasz határolók, és jól hallhatóan beindult a nagyteljesítményű szellőztető rendszer. A leálláskor folyamatban lévő töltések adatai nem vesznek el, és a töltések az áram visszakapcsolása után automatikusan újraindulnak. Tűz ezúttal nem volt, az épületen folyó munkálatok valamelyike indította be a riasztót, amire a Voltie rendszer az elvárásoknak megfelelően reagált.

Ebben a házban ugyan nem minden parkolóhelyhez került töltő, de a töltőrendszer úgy lett méretezve, hogy a további berendezések felszerelésének technikai akadálya ne legyen. A Voltie töltők szoftvere az internetkapcsolatukon keresztül rendszeresen frissül, így megkapják a legújabb frissítéseket, de a társasház vezetése a töltők bizonyos paramétereit (pl. háttérvilágítás erőssége) akár központilag is tudják szabályozni, amennyiben erre szükség lenne. A felhőalapú távfelügyelet akár azt is lehetővé teszi, hogy egy probléma még azelőtt kiderülhessen, hogy azzal a felhasználó szembesül, illetve lehetővé teszi, hogy az ügyfélszolgálat pontos adatok ismeretében tudjon segíteni az ügyfélnek a problémája megoldásában.

 

A parkolóhelyhez kiépített töltő nem csak az eladásnál illetve a következő tulajdonosnak lehet fontos, hanem néhány éven belül a jelenlegi vevőnek is. Ma talán nehéz elképzelni, de 10 év múlva az eladott új autók szinte mindegyike elektromos, de legalább külső forrásból tölthető lesz. Addigra már milliós nagyságrendben fognak magyar rendszámmal futni ilyen meghajtású autók, így aki használt autóban gondolkodik, az is jó eséllyel tölthető járművet választ. A villanyautó használat pedig akkor lesz kényelmes és igazán megfizethető, ha otthon vagy ha máshol nem akkor legalább a munkahelyen van bármikor használható töltési lehetőség.

Voltie – a mindig mosolygó villanyautó-töltő

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=