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
auto

Premier: Mazda 6e – a Mazda első igazi villanyautója

elektromos autó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDItbS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2tpYS12aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTAyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

2024 áprilisában mutatta be a Mazda az EZ-6 szedánt Kínában, tavaly augusztusban pedig azt is megerősítették, hogy a típus Európába érkezik.

A mai hivatalos premiert megelőzően mi már november végén megnézhettük az autót, de mostanáig nem beszélhettünk róla.

Feltámadás

A japán autógyártó 2002-ben mutatta be a Mazda 6-ot, amely a márka egyik legismertebb modellje Európában – 2003-ban a vállalat eladásainak közel a felét tette ki a kontinensen.

Csakhogy a típus az elmúlt évtizedben elég kevés figyelmet kapott. Az utolsó, harmadik generációt 2012-ben mutatták be és a következő 11-12 évben csak ráncfelvarrásokat kapott, igazi utódot nem. Ez pedig egy örökkévalóság az autóiparban, így nem csoda, hogy az eladások az egykori 91 ezres csúcsról évi 4-5 ezerre estek vissza Európában, mígnem tavaly az utolsó piacokról is kivezették a modellt a kontinensen.

Mazda 6e

Sokáig úgy tűnt, hogy ennyi, vége az ismert típusnévnek, ám tavaly április végén reménysugár érkezett, méghozzá Kínából. Ott ugyanis a helyi Changan autógyártóval közösen bemutatták az EZ-6-ot, amely a kínai partner EPA1 platformjára épül és egy 4,9 méteres szedán. Ezt az ázsiai országban tisztán elektromos és hatótávnövelt (EREV) formában forgalmazzák – előbbit egy 56 és egy 68 kWh-s CATL LFP akkupakk, utóbbit pedig két kisebb, egy 19, illetve 28 kWh körüli CALB gyártmányú LFP akku és egy 1,5 literes benzinmotor kíséretében.

Hamar megérkeztek a pletykák, hogy a modell talán Európába is eljuthat, most pedig már tudjuk, hogy ez így is lesz – legalábbis a tisztán elektromos változat esetén.

Ez tehát a kínai nevén EZ-6, vagy ahogy Európában ismerni fogjuk Mazda 6e eredettörténete. A típust a ma kezdődő brüsszeli autókiállításon mutatják be, de mi már tavaly november végén megleshettük Frankfurtban a cég európai fejlesztőközpontjában.

Igazi szedán

A Mazda 6e egy igazi szedán, nagy, hosszú, kecses és ebben a piros színben élőben egészen mesésen fest.

A típus 4,9 méter hosszú, tengelytávja 2,9 méter, úgyhogy az utastér megfelelően kényelmes és tágas.

Elől egy különleges fényjátékkal készültek a tervezők, a nappali menetfény alatt a hűtőmaszkon lévő LED sor állítólag töltés közben villogással jelzi majd az állapotot, a töltöttséget.

Mi ezt élőben még nem csodálhattuk meg, ez egy annyira előszériás mintapéldány volt, hogy még kínai szabványú töltőcsatlakozóval rendelkezett, a könyöktámasz nem volt nyitható és az utastér képernyőin is csak egy előre berakott diashow ment.

Külsőre nem lehet panasz az autó formájára, aki gyűlöli az SUV-kat az itt megtalálja azt a családi villanyautót, amit keres.

Az autóról egy sor rövid videót is készítettünk a közösségi médiafelületek által preferált 1 perce alatti, állóképes formátumban. Ezek a legjobban telefonon, vagy táblagépen élvezhetőek az alábbi lejátszási listán:

A probléma a csomagtérnél kezdődik, ugyanis az csak 330 literes, ami kisebb, mint a Volkswagen Polo (!) 350 literes raktere.

Ez egyébként elsőre szinte hihetetlen adat, ugyanis az ötödik ajtó alatt hatalmas és mély raktér tűnik fel, ám a csapott szedán forma miatt a kalaptartó és a hátsó szélvédő meredeken lejt és mélyre nyúlik – valószínűleg ezért ilyen alacsony a kapott érték.

Némi vigasz, hogy elöl kapunk egy 70 literes frunkot, ami egy mély és a bevásárlások során jól pakolható raktérnek tűnik. Erre van itt bőven hely, ugyanis hiányzik az EREV változat benzinmotorja és első villanymotor sincs.

Beltér

Az utastér a bemutatott felszereltségi szinten nagyon megnyerő. Bár egyesek szerint a világosbarna bőr kicsit öreguras, így a 2020-as évek második felében, szerintünk ez még mindig elegáns és sokkal vidámabb, mint egy szimpla fekete.

Az ajtókon hasított bőr dominál, a műszerfalon pedig a Mazda eddigi legnagyobb, 14 colos képernyője kapott helyet.

Némileg aggódva figyeltük a kormány gombjaira öntött hektoliterekben mérhető zongoralakkot, de a kapcsolók legalább nem teljesen érintésérzékenyek, volt némi fizikai játékuk, azaz be lehetett őket nyomni.

Elöl két mobiltelefonnak van tartó, de csak az egyik hely kapott vezeték nélküli töltőt. Messze nem a Mazda az egyetlen gyártó, aki ezen spórol, de örülnénk neki, ha ezen már végre tovább tudnánk lépni és ráköltenék azt a 10 dollárt a másik réztekercsre is.

Mazda 6e Méretek
Hossz (mm) 4921
Tengelytáv (mm) 2895
Szélesség tükrök nélkül / tükrökkel (mm) 1890/2156
Magasság (mm) 1491
Hasmagasság (mm) 114
Saját tömeg, sofőrrel SR/LR (kg) 2027/2028
Csomagtartó elöl/hátul (l) 70 / 330
Vontatás (kg) 1500

A hangrendszert sajnos nem tudtuk kipróbálni – még semmi nem működött a kocsiban –, de a Sony feliratok a hangfalakon biztatóak.

Az utastér egyik ékköve a hatalmas panoráma üvegtető, ami a szabadban bizonyosan nagyon szellőssé, világossá teszi az utasteret. Ehhez állítólag az olcsóbb változatban manuális, a drágábban elektromos árnyékoló jár majd.

A kormány felett egy HUD kijelző is van, ami szélvédőre vetíti a sofőr számára fontos navigációs, hatótáv és sebesség adatokat.

A minimalista beltérben alig van gomb, de aki ezt nagyon utálja, az 9 európai nyelven cseveghet majd az autóval, és van egy a kézjeleinket figyelő rendszer is, amiről viszont így látatlanban nehezen tudjuk elképzelni, hogy ne lenne idegesítően béna, de reméljük ránk cáfolnak a gyakorlati tapasztalatok.

Tartalom

A műszaki tartalom kapcsán vannak jó, kevésbé jó és rossz híreink is – bár mindent egyelőre még persze nem árultak el.

Kezdjük a jó hírekkel.

Európába nemcsak az EREV, de a legkisebb akkus változat sem jön el, helyette nálunk a belépő akkupakk a CATL 68,8 kW-s LFP csomagja lesz. Ehhez egy 190 kW (258 LE) teljesítményű hátsó motor jár, amivel 479 km WLTP hatótávot ígér az e-Skyactive hajtáslánc. A 11 kW AC töltés mellé 200 kW DC töltés jár, és bár tudjuk, ez csak a csúcsérték, a 22 perces 10-80%-os töltési idő a legjobbak közé emeli a típust az európai piacon.

A kevésbé jó hír az, hogy egyelőre nem lesz AWD, azaz összkerékhajtású változat, de mi azért bízunk benne, hogy ha lesz rá igény, még érkezhet ilyen, hiszen hely bőven van a kocsi orrában, az EREV 1,5 literes benzinmotorja hiányában. Persze AWD nélkül azért lehet élni, ez nem tragédia.

Mazda 6e Kisakkus Nagyakkus
Akkukapacitás (kWh) 68,8 80
Cellaszállító CATL CALB
Kémia LFP NMC
Akkupakk tömege (kg) 480 480
Hatótáv (WLTP km) 479 552
AC töltés (kW) 11 11
DC töltés (kW) 200 95
10-80% DC (perc) 22 45
Meghajtás hátsókerék hátsókerék
Teljesítmény (kW/LE) 190 / 258 180 / 245
Nyomaték (Nm) 320 320
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 7,6 7,8
Végsebesség (km/h) 175 175
Ár (nem végleges) ~45.000 EUR ?

Amin viszont hosszasan vakargattuk a fejünket az a nagyobbik akkupakk, pontosabban annak csalódást keltő műszaki adatlapja. A 80 kWh-s NMC pakk valamivel nagyobb, 552 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, ám fura, hogy a kisakkus verziónál kevesebb teljesítményt engednek csak kivenni belőle, így az autó ebben a konfigurációban csak 245 lóerős (180 kW). Ez önmagában persze nem hatalmas eltérés, bár ellentétes azzal, amit más autóknál megszoktunk, hiszen általában a nagyobb pakk bír el erősebb hajtásláncot.

Az igazán lehangoló szám azonban a DC töltés, amelynek csúcsértéke mindössze 95 – nem elírás, kilencvenöt – kW. Emiatt 45 perc kell a 80 százalék eléréséhez egy villámtöltőn.

Emiatt mi nem is nagyon gondolkodnánk a nagyakkus változaton, az a plusz 70 kilométer hatótáv nem ér meg ennyit, a töltőnél simán visszahozzuk és még spórolunk is a vételáron.

A töltési teljesítményre rákérdeztünk a vállalat mérnökeinél, akik a két akkupakk eltérő kémiájával és töltési karakterisztikájával magyarázták az értékeket. A CATL LFP aksija 2,2-es, míg a CALB NMC akkuja 1,1-es C-értékre lett tervezve – hangzott a válasz.

Nyáron

Az új Mazda 6e 2025 nyarán érkezik az európai kereskedőkhöz és bár magyar ára még nincs, a német fejlesztőközpontban azt mondták, az ottani piacon a 45 ezer eurós (~18,6 millió Ft) árszintet célozzák meg. Kérdésünkre a vállalat megosztotta, hogy mivel együttműködtek az Unió vizsgálóbizottságával, a kínai gyártású 6e-re az alacsonyabb, 20,7 százalékos kiegyenlítő vám vonatkozik csak.

Hogy ez ilyen gyenge forint és 27 százalékos áfa mellett megáll-e 20 millió alatt nálunk is, az majd kiderül, de a Mazda nyilván figyeli a versenytársak árazását és ismeri a lélektani árhatárokat is.

A vállalat egyébként azt ígéri, az európai verzió erre a piacra lesz szabva, ránk hangolták a futóművet, a dinamikát, a felszereltséget és néhány dizájnelemet is.

Az is világos azonban, hogy a cél nem az 500 lóerős villanyautók vásárlóinak meghódítása, a cég helyi mérnökei szerint azt szeretnék elérni, hogy ha a Mazda vásárló villanyautót keres, akkor maradjon a márka kínálatánál.

Ezeket a családi villanyautókat vesszük 2025-ben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.