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 Miközben Új-Zéland áramtermelése már ma is 80%-ban megújuló energián alapul, a szén-dioxid-kibocsátásának fele származik a közlekedési szektorból, aminek kétharmadát a személyautók és a kishaszongépjárművek adják, ezért a kormányzat a klímacélok elérése érdekében egy új támogatási rendszerrel igyekszik a zéró és alacsony kibocsátású járművek vásárlását ösztönözni. Július elsejétől az országba importált új, vagy használt elektromos és plug-in hibrid autók vásárlói igényelhetnek támogatást, amennyiben a jármű először kerül forgalomba az országban, az össztömege nem haladja meg a 3,5 tonnát, a töréstesztje legalább három csillagos, és a bruttó ára 80 ezer új-zélandi dollárnál kevesebb (kb. 16,6 millió forintot). Az új járművek esetében teljesen elektromos autók után 8625 dollár (kb. 1,8 millió Ft), a plug-in hibridek után 5750 dollár (kb. 1,2 millió Ft) kapható, míg használt autók esetében 3450 dollár (kb. 700 ezer Ft), illetve 2300 dollár (közel félmillió Ft) a támogatás összege. A támogatás akkor igényelhető, ha már forgalomba helyezték a járművet. Az igénylés online történik, amihez az adásvételi szerződést kell feltölteni, valamint megadni az autó rendszámát, és a bankszámlaszámot, ahova az ügyfél a támogatás összegét kéri. És ennyi az egész. Új-Zéland az már Nyugat? Nem egy előre kijelölt időpontban kell tehát mindenkinek a gép előtt ülnie, és az agyvérzést kockáztatva küzdenie, miközben a roham alatt éppen összeomlik a rendszer, hanem az adófizető polgár akár vasárnap délután is elintézheti az adminisztrációt, ha éppen akkor van rá kedve vagy ideje, és nem kell szabadnapot kivennie, mert aki dolgozik, vagyis termeli a GDP-t, az hétfő reggel valószínűleg nem ér rá pályázni. A használt autók bevonása a rendszerbe azért lehet indokolt, mert ily módon nemcsak a tehetősebbeket támogatják, hanem a kisebb büdzséből vásárolni tudó szélesebb rétegeket is, így amellett, hogy igazságosabb a rendszer, nagy valószínűséggel egy jobban szennyező idősebb autó behozatalát kerülhetik el. A támogatás az év végéig, vagy a 302 millió dolláros (62 milliárd forintos) keret kimerüléséig igényelhető. Ekkora forrásból a magyarországihoz hasonló méretű autópiaccal rendelkező országban közel 35 ezer új teljesen elektromos autó vásárlásához igényelhető támogatás egy féléves időtartam alatt. Ez azt jelenti, hogy potenciálisan akár minden ötödik új autó is tisztán elektromos lehetne az idén, ha a teljes keretet erre használnák fel. És mi jön 2022-től? A törvényhozásnak még el kell fogadnia a kormány tervezetét, de ha minden jól alakul, egy nagyon progresszív támogatási rendszer érkezik jövő januártól. Ennek a lényege az, hogy a WLTP szerinti zéró kibocsátású járművek után igényelhető a legnagyobb összegű támogatás. A támogatás mértéke a CO2 kibocsátás mértékével arányosan csökken nulláig, egy bizonyos szintű kibocsátás fölött pedig egyre növekvő mértékű regisztrációs díjat kell fizetnie a vásárlónak. Ennek a támogatásnak, vagy díjnak a mértékét a kereskedő köteles feltüntetni a honlapján. Mondhatni, hogy Új-Zéland a különböző támogatási rendszerek legjobb elemeit válogatta össze, és gyúrta egybe: Norvégiából a szennyező autókat terhelő magasabb díjakat, Németországból a pénzbeli juttatásokat, vagy Hollandiából a használt autók vásárlásának támogatását, és az egészet egy nagyon ügyfélbarát adminisztrációval, meg egy jókora támogatási kerettel fejelte meg. Az országban újonnan eladott autóknak jelenleg a 2%-a elektromos, kíváncsian várjuk, hogyan fog alakulni ez a szám a jövőben. 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!