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
auto
2024. 11. 15. péntek

Villámteszt: BYD Sealion 7

elektromos autó teszt
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbiIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbicsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb212LWVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L29tdi1lbW9pdG9uLWFwcC1rYW1wYW55LW1haW4tbGF1bmNoLWJhbm5lci0xMzAweDYwMC0xLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb212LWVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

A néhány hete a párizsi autószalon alkalmával Európában bemutatott BYD Sealion 7 immár a márka hatodik Magyarországon is forgalmazott modellje, ami a Seal SUV testvéreként a Seal U házon belüli legnagyobb riválisaként érkezik a piacra. A modellt a hét elején Frankfurtban teszteltük.

Sokáig nem vettük komolyan a kínai autógyártók európai próbálkozásait, hiszen nem adtak el igazán komoly mennyiségű autót. Ez persze érthető, hiszen teljesen új névvel, relatíve drága portékának kellett bizalmat szerezni, ami időigényes feladat. Nem is megy gyorsan. Hacsak nem a világ legnagyobb és talán legismertebb akkugyártója az autó készítője, mert akkor a megfelelő erőforrásokkal a folyamat jól láthatóan felgyorsítható.

Bevett szokás, hogy az ilyen sajtóutakon az érkezés napján nincs még hivatalos program, de este a vacsoránál alkalom nyílik a gyárat képviselő vezetőkkel vagy mérnökökkel való kötetlen diskurzusra. Erre ezúttal több konkrét kérdéssel és kéréssel is készültünk, remélve, hogy megérthetjük a korábban már kipróbált autók lelki világát, illetve hogy elérhetünk néhány fontosabb módosítást. A beszélgetés össze is jött, de az egyes témákat majd a megfelelő helyen kibontom.

Szinte felfoghatatlan az a sebesség, ahogy a BYD Auto növekszik. Az első 1 millió autó eladásához 13 év kellett, de a következő 2 millió már 18 hónap alatt összejött. A 7 milliós mérföldkőtől a 9 milliósig viszont már elég volt 6 hónap. Míg idén év elején még csak 201 ezer új energiájú – vagyis tisztán elektromos vagy tölthető hibrid – autót gyártottak egy hónap alatt, addig októberben már 500 ezer gördült le ezekből a futószalagról. A Kínában lévő gyáraiban 3 milliónál is több autó készülhet, és természetesen otthon gyártják a legfontosabb komponenseket is az autókhoz. De van gyáruk Thaiföldön és Üzbegisztánban is. A Szeged mellett épülő, 150 ezer autó komplett előállítására képes magyarországi gyár mellett Brazíliában is épül egy ugyanilyen kapacitású üzem. Mindkét helyszínen jelen lesz az autógyártás mind a négy lépcsőfoka (lemezmegmunkálás, karosszéria összeállítás, festés és összeszerelés), és Brazíliával kapcsolatban már azt is bejelentették, hogy a gyár teljes kapacitása 300 ezer autó lesz évente.

A külsőt tekintve már nyilván nem nagy meglepetés az autó, hiszen képeken már láthattuk, és az autó összképét meghatározó dizájnelemek is ismerősek lehetnek a BYD Sealről. Az első és hátsó fényszórók például nagyon hasonlóak, de a karosszériába simuló kilincsekkel is találkoztunk már.

A töltőcsatlakozó viszont változott. A korábban használt gumi dugók eltűntek, és a felső, AC csatlakozó részen már nincs is külön védelem. Ha csak váltakozó árammal (AC) töltünk, akkor a két alsó tüskét egy kihajtható műanyag ajtó takarja.

A BYD Sealion csomagtartója 520 literes, és egészen sokoldalúan variálható. A csomagtartó tartalmát kihúzható roló takarja a kíváncsi tekintetek elől.

Az ülések támlái 60:40 arányban lehajthatók, de a háttámlák dőlése 20 fokos tartományban a nagyon kényelmestől a közel függőlegesig állítható, így ha csak egy kicsivel kell több csomagtér egy rövidebb útra, akkor ez jól jöhet. Teljesen lehajtott háttámlákkal a raktér 1789 literre növelhető. A padló lapja két szintre is betehető: magasabb állásban sík padlót ad a lehajtott üléstámlával, lentebb téve több rakteret kapunk.

Bátran lehet a legalsó pozícióban is használni, hiszen a kötelező kellékeket akár az autó orrában lévő 58 literes frunkban is el lehet rejteni. A töltőkábelt innen elővenni egyébként is sokkal praktikusabb. Ha nem kábeleket tárolunk itt, akkor az üregben akár egy kisebb (carry-on) koffer is elfér. Érdemes még észrevenni, hogy végre nincs külön fedele a frunknak, a „motorháztető” záródik rá a frunk körüli szigetelésre úgy, hogy se a víz, se a kosz ne tudjon bejutni.

A BYD nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a vevők az első pillanattól kezdve minőségi terméknek érezzék a Sealion 7-et. Az ajtók csukódásának tompaságát megnézhetné akár némelyik német gyártó is, de elsőre nagyon úgy tűnik, hogy a hangszigetelés sem sikerült rosszul. Az első oldalablakok dupla üvegezést kaptak, aminek köszönhetően a BYD saját mérései szerint sebességtől függően ~2-4 decibellel alacsonyabb bent a zaj, mint a meg nem nevezett vetélytársban. Az ajtók csukódási hangja mellett valószínűleg a küszöbök és ajtónyílások tisztán tartását is segíti az élek mentén körbefutó gumi szigetelés.

A beltér nagyon kellemes, elegáns és minőségi. Az alacsonyabb felszereltségen műbőr (vegán bőr), a legmagasabb szinten napa bőr borítja az üléseket. Az előbbivel nem volt tapasztalatunk, de az utóbbi nagyon puha, kellemes, de mégis minőségérzetet adó. Az első üléseket nemcsak fűteni, de szellőztetni is tudja az autó, és természetesen motorosan állíthatóak, a beállítások pedig vezetői profilhoz rögzíthetőek.

A belteret a 15,6 colos központi kijelző uralja, ami a BYD hagyományoknak megfelelően álló helyzetbe is elforgatható. Véleményem szerint ennek a poénon kívül nem sok haszna van, pláne hogy emiatt a kezelőfelületen mindent duplán kell jól megcsinálni. Én örülnék, ha az erőforrásokat inkább a rendszer finomhangolására összpontosítanák.

Az utastérben nagyon minimális a fekete fényes felületek aránya. A műszerfalon ugyanez fut végig, de azt nem kell tapogatni, és mivel nem is vízszintes, kevésbé áll meg talán rajta a por. Egyedül a könyöklő előtti panelen jelent ez némi problémát. Mindenütt máshol ügyesen és esztétikusan kiváltották ezt az anyagot valami mással.

Jó hír a hagyományos gombok kedvelőinek, hogy a kormányra ilyeneket tettek görgővel és billenőkapcsolóval kiegészítve. De meghallgatták azokat is, akik az egyszerűséget kedvelik, így minimálisra szorították ezek számát. Szerintem ez sokkal-sokkal jobb megoldás, mint az érintésérzékeny felület alá integrált, haptikus visszajelzéssel operáló gomberdő.

Azok is kedvelni fogják a BYD Sealion 7-et, akik igénylik a kormány mögötti kijelzőt. Ez a 10,25 colos képernyő rengeteg információt rejt, az autóval töltött néhány óra nem is volt elég arra, hogy ennek a tartalmát úgy igazán megismerjük. Bár állítható némileg a képernyő tartalma, de lapozgatás nélkül is nagyon sok információ elfér rajta, sőt még a beépített navigáció útmutatásai és mini térképrészlet is megjeleníthető rajta.

Az irányválasztó kar ismerős lehet a Sealből, de a körülötte lévő panel új. Szerintem sokkal elegánsabb ez a kialakítás. Ha innen is száműzni tudnák a zongoralakkot, akkor az maga lenne a csoda.

Érdekes visszalépés, hogy a középső képernyő alatt lévő telefontartók közül csak az egyik van vezeték nélküli töltővel is felszerelve, az utasnak ilyen nem jut. Viszont ennek a teljesítménye kiemelkedően magas, akár 50 W is lehet. Hogy a telefon ilyenkor se melegedjen túl, az autó levegő befúvásával hűti a készüléket. A jobboldali tartóba kell egyébként tenni az NFC kártyát, ha azzal indítanánk az autót. A Sealion 7 nyitására és használatára a távirányító mellett NFC-s kártya és telefon is használható.

A hátul ülőket is elegáns fotelek, bőséges lábtér és természetesen ülésfűtés várja. A két első ülés közt nincs ugyan kijelző az utasok szórakoztatására, de két USB-C csatlakozót beépítettek, hogy a mobil eszközöket a hátul ülők is tölteni tudják.

Az autóra nagyméretű panorámatető került, ami a 2,1 m2-es üvegfelülettel a nagyobbak közé tartozik. A teszt során erre ugyan nem volt szükség, de a motoros mozgatású vászon árnyékoló segíthet blokkolni a beáramló fényt, ha az zavaró lenne.

Az utaskabin levegőjét PM2.5 szintű, ionizátorral is felszerelt légtisztító rendszer szűri, így jó hatásfokkal kizárhatjuk az autóból az égéstermékek és egyéb szálló por nagy részét.

A BYD Sealion 7 a Sealhez hasonlóan az e-Platform 3.0 alapokra épül. A kínai gyártó legmodernebb, elektromos autók számára kifejlesztett rendszere gördeszka kialakítással a két tengely közé az alvázba épített akkupakkból, illetve a motorral egybe integrált alrendszerekből áll.

A 2022-ben bevezetett cell-to-body építési metódusban a hosszú deszkákhoz hasonlító prizmatikus cellák szorosan egymás mellé helyezve közvetlenül az autó vázába kerülnek. Az akkumulátorok felett lévő lemez egyben az autó padlója is, és az egymás mellé tett cellák egyben az egész autó merevségét is biztosítják. Ez lehetővé teszi, hogy az energiatároló egység sokkal kisebb és könnyebb lehessen, mint amikor a cellákból modulokat, a modulokból pedig külön akkupakkokat építenek.

A teljes struktúra tömegének csökkentése részben teret enged a kisebb energiasűrűségű, de tartósabb és biztonságosabb LFP (lítium-vasfoszfát) akkumulátorok használatának. Bár a platform továbbra is a 3.0-s verziószámot viseli, a hűtéshez és fűtéshez folyadékot használó akkukondicionáló rendszer minden bizonnyal komolyabb, mint amivel eddig találkoztunk, hiszen a BYD Sealion 7 akkuja már akár 230 kW teljesítménnyel is tölthető. A gyári anyagok szerint az új, duplarétegű akkuhűtésnek köszönhetően duplájára nőtt a hűtési felület és 85%-kal a hőátadó kapacitás. Az egész rendszert a 16-in-1 hőmenedzsment modul irányítja.

A 91,3 kWh-s akkut (nem tudjuk biztosan, de valószínűleg ez a bruttó kapacitás) 10%-ról 80%-ra 24 perc alatt fel lehet tölteni, és megduplázott hűtési teljesítmény mellett ezt az ütemet remélhetőleg több egymást követő töltés során is képes lesz tartani. Az egyik ábrán 380 amperes maximum áramerősséget írtak, ami alapján 605 volt körül lehet az akku feszültsége azon a ponton, ahol ilyen áram mellett tudja a 230 kW-os töltési teljesítményt. A kisebbik, 82,5 kWh-s akku töltési teljesítménye picit szerényebb, 150 kW, de 10%-ról 32 perc alatt azt is fel lehet tölteni 80%-ra. Váltakozó áramról az akku (AC) három fázisról maximum 11 kW-tal tölthető, de természetesen 1 fázissal is elboldogul.

A BYD Sealion 7 kétféle motorkonfigurációban készül. Az alapváltozatban csak a hátsó kerekek hajtottak, míg a két magasabb felszereltség esetén az első kerekek közé is került egy erőforrás. Egy motor esetén a teljesítmény 230 kW, míg a duplamotoros változatnál 390 kW-tal lehet gazdálkodni.

A nyolc az egyben hajtásrendszerre a BYD nagyon büszke. Az állandó mágneses szinkronmotorral egy blokkba került a járművezérlő egység (VCU), az akkumenedzsment (BMU), az inverter, a teljesítményelosztó modul (PDU), a DC-DC átalakító, a fedélzeti töltő (OBC) és természetesen a fordulatszám csökkentő áttétel is. A rengeteg funkcionalitást és a 230 kW-os teljesítményt is figyelembe véve kimondottan kompakt a hátsó kerekek között megbúvó modul, ami ráadásul 23.000 fordulat/perc sebességgel forog, ami az egyik legmagasabb érték ezen a területen. A Tesla Model S Plaid karbon köpenyes motorja tudja még ezt a fordulatszámot.

Az első tengelyre egy kisebb teljesítményű, indukciós motor került, amit elméletileg le tudnak kapcsolni, ha nincs rá szükség. Ez csak egy három-az-egyben modul, aminek a tartalmát nem részletezték, de ha tippelnem kellene, akkor a motor mellett a lassító áttétel és a teljesítményelosztó egység lehet benne. A motorok teljesítménymoduljai egyébként szilicium-karbid alapúak, így nagyobb frekvencia mellett simább szabályozásra képesek.

Ez ugyan nem volt kiállítva, de elárulták azt is, hogy a BYD Sealion 7-ben már a 12 voltos akkumulátorban sincs ólom, hiszen lítium-vasfoszfát (LFP) pakkot használnak az alaprendszer áramellátására is.

Persze nem azért mentünk Frankfurtba, hogy nézegessük az autót, hanem hogy vezessük. Az autó élőben számomra sokkal meggyőzőbb és kellemesebb megjelenésű, mint fotókon, de igazán akkor varázsolt el bennünket, amikor becsaptuk magunk után az ajtót. Minden kellemes minőségű, ízlésesen kialakított és nagyon kényelmes. Az ajtó csukódásának tompa hangját már említettem, de szerintem nem lehet eléggé kiemelni.

Az egyik téma az első esti vacsoránál a kínai autók fűtésrendszere volt, amivel kapcsolatban valami nagyon nem stimmel. Hiába állítható be a celsius skála egy konkrét értékére a rendszer, az általam eddig próbált kínai autók talán mindegyike hideg levegőt fújt, amikor télen, hidegben 22 °C-ra állítottam a kabinhőmérséklet. A BYD-k esetén 26-27 fokra állítva kezdett fűteni, és még úgy is csak 21 °C környéki hőmérsékletet lehetett elérni.

A problémával kapcsolatban konkrét választ nem nagyon kaptunk, viszont van egy jó hírem. Úgy tűnik, hogy valamit csavartak a rendszeren, mert már 23 °C-ra állított klímánál is langyos, már-már kellemes levegőt fújt be. Izzadni ettől még nem izzadtunk, de végre történt valami. A BYD Sealion 16-in-1 hőmenedzsment rendszere egyébként egy hőszivattyún keresztül hűti és fűti az utasteret, illetve a hajtás különböző egységeit.

A lágy hangolású futómű inkább ringatózó, mint gokartos, de a frekvenciaszabályozású csillapítás igyekszik a tempósabb kanyarokban stabilan tartani az autót. A teljesítmény bőven megvan a tempósabb, akár 200 km/h körüli autópályázáshoz is, de hosszabb szakaszokat még a német autópályán sem tudtunk ilyen tempóban menni. A kormányzásnál én egy kicsit nagyobb határozottságot el tudnék viselni, 160-180 körül már nem tűnik annyira magabiztosnak, mint az ilyen tempóra tervezett német prémiumok. Persze aki főleg idehaza használja majd, azt ez valószínűleg nem fogja nagyon zavarni.

A zajszigetelés alacsony tempónál nagyon szépen teszi a dolgát. A lágy futómű felől sem jön dübörgés, és nyilván az alacsony gördülési zajú gumi is segít. Autópályán már megjelenik a szélzaj, ami 130-ig egyáltalán nem zavaró, de nem is prémium szint. Legalábbis érzésre. Majd a részletes itthoni tesztnél műszerrel is megmérjük, ahogy minden autónál szoktuk.

A vacsoránál a másik téma, amit igyekeztünk a lehető legtöbb BYD-s vezetőnek és mérnöknek elmondani, az a töltéssel való tervezés, illetve a célállomásnál várható töltöttségi szint kiszámítása. Ezekre a BYD navigációja továbbra sem képes. Tehát ha a beállított cél hatótávon kívül van, akkor a mi feladatunk, hogy találjunk egy megfelelő töltőt. Hogy ott mennyit kell tölteni, hogy minél előbb tovább indulhassunk, de elérjük a célunkat, azt az autó nem mondja meg. Ehhez érintőlegesen kapcsolódik a fogyasztási átlag számításának hibája, amit még mindig nem javítottak ki.

A BYD Sealion 7 lényegében minden fontos vezetéstámogató biztonsági rendszert alapáron tartalmaz. Van első és hátsó keresztirányú forgalomfigyelés, holttér figyelés, vészfék asszisztens, adaptív tempomat és aktív sávtartás is. Ez utóbbiak kombinálásával kettes szintű önvezetésre, vagy ahogy sokan hívják, vezetéstámogatásra is képes, tehát autópályán a beállított sebességet tartva, de szükség esetén a forgalomhoz lassulva a sávot követve kényelmesen utazhatunk. A rendszer egyetlen szépséghibája, hogy 125 km/h-s sebességet elérve a sávtartás deaktiválódik. Erről a sofőr nem igazán kap visszajelzést (az apró ikon színének változásán felül), így ha nincs ezzel tisztában, akkor előbb utóbb ki fog sodródni a sávjából. Erről is beszéltünk a mérnökökkel már a hazautazás előtti ebédnél, reméljük, hogy nem mi voltunk az egyetlenek, akik ezt szóvá tették.

Ezeket a többi BYD modellből már egyébként ismert furcsaságokat leszámítva a BYD Sealion 7 egy nagyon-nagyon jó csomag. Nem alsó polcos olcsó termék, hanem megfizethető minőség minden extrával ellátva. A BYD nem akarja túlbonyolítani a vevők életét mindenféle konfigurátorral, ezért tulajdonképpen három modellt kínál, amelyek néhány extrát leszámítva inkább csak a hajtásban és az akkuméretben térnek el egymástól.

Comfort Design Excellence
Hajtás RWD AWD AWD
Motor(ok) hátul: állandó mágneses aszinkron motor hátul: állandó mágneses aszinkron motor
elöl: indukciós szinkronmotor
hátul: állandó mágneses aszinkron motor
elöl: indukciós szinkronmotor
Maximális
teljesítmény
230 kW 390 kW 390 kW
Maximális
nyomaték
380 Nm 690 Nm 690 Nm
Gyorsulás
(0-100 km/h)
6,7 mp 4,5 mp 4,5 mp
Végsebesség 215 km/h 215 km/h 215 km/h
Akkukapacitás 82,5 kWh 82,5 kWh 91,3 kWh
Hatótáv (WLTP) 482 km 456 km 502 km
Töltési teljesítmény 150 kW 150 kW 230 kW
Töltési idő (10%-80%) 32 perc 32 perc 24 perc
Menetkész tömeg 2225 kg 2340 kg 2435 kg
Maximális össztömeg 2635 kg 2750 kg 2845 kg
Vontatási kapacitás 750 kg 1500 kg 1500 kg
Kerékméret 19 col 20 col 20 col
Listaár 20.046.600 Ft 21.979.600 Ft 23.057.800 Ft
Feláras színek 451.000 Ft (Polar white, Space black, Indigo grey)
Egyéb extrák 20 colos felni, piros féknyergek, iTAC valódi bőr ülések, HUD

A BYD Sealion 7 hamarosan idehaza is rendelhető lesz. A gyártó 6 év 150 ezer km általános garanciát vállal az autóra, míg az akku legalább 70%-os állapotát 8 évig vagy 200 ezer km-ig garantálják. A motorokra és a motorvezérlőre 8 év és 150 ezer km vonatkozik.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.