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
auto
2024. 12. 11. szerda
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

Elértem a harmadik év végére az autómmal, így jön a szokásos összefoglaló, mi minden történt az elmúlt évben, hogyan alakultak az üzemeltetési és javítási költségek, mennyit fogyasztott, otthagyott-e valahol az út szélén.

Most már olyan is volt, hogy házhoz jött a szerviz.

Újabb fél kör

A tavalyi írásnak azt a címet adtam, hogy megkerültem az autóval a Földet, mivel 24 hónap alatt 40 ezer kilométert tettem a kocsiba.

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

Tavaly november ötödike óta ismét hasonló távot ment, mint az előző évek átlaga, illetve egy külföldi nyaralás miatt most picit többet, 22.046 kilométert futott a 2021-es Model 3, így 62 ezer felett járunk.

A leghosszabb egyhuzamban levezetett táv azért így sem volt vészes, 253 kilométert mentem Ljubljanából a sormási töltőig, de ezen a több mint 1700 kilométeres négynapos szlovén-olasz utazáson volt azért még pár 200 kilométer feletti szakasz.

Megkerültem a Földet a Teslámmal

Menet közben szerencsére a három év alatt egyszer sem volt meghibásodás az autóval, a legkeményebb karbantartás az ablakmosó utántöltése volt, de azért tavaly év végén elvittem a kétéves ajánlott szervizre és ott találtak olyan hibát is, amit garanciában javítottak.

Az autó most is sok szoftverfrissítést kapott, amelyek közül a legfontosabb az adaptív LED-mátrix funkció aktiválása volt, amelyet itt Európában ingyen megkapott miden Model 3 és Y nagyjából 2021-ig visszamenőleg.

De menjünk sorban, kezdjük a töltéssel és a fogyasztással.

Töltési napló

Az elmúlt 12 hónapban 4045 kWh kívülről betáplált energia ment az autó akkumulátorába a BMS-ből kinyert adatok alapján. Ehhez hozzájött még 709 kWh, azaz 15 százaléknyi áram, amelyet a kocsi fékezéskor nyert vissza, így nem csak a fékeket óvta, de még pénzt is spórolt és hatótávot is növelt. A regeneratív fékezés tényleg az egyik legmenőbb dolog a villanyautózásban, pláne, amikor ilyen igazi egypedálos vezetéssel van kombinálva, mint a Teslánál.

Tesla Model 3 SR+
CATL 55 kWh LFP
harmadik év
kWh Arány db
DC töltés 1024 21,5% 35
AC töltés 3021 63,6% 181
Visszatöltés 709 14,9%
Összesen 4754 100%

Az előző évben a töltéseim 82%-a otthon történt, ám az utóbbi 12 hónapban ez csak 68% volt, aminek két fő oka van. Az egyik a már említett nyaralás, a másik, hogy volt 5000 kilométernyi ingyen Supercharger használatom az ajánlói program jóvoltából.

A töltések térképen.

Így az előző cikk óta eltelt évben otthon 154-szer töltöttem, mégpedig 2737 kWh-t, ami az AC töltések 91 százaléka volt. Az otthoni töltésnél továbbra sincs semmi, ami kényelmesebb lenne – ide értve a benzinkutat is.

A maradék 284 kWh AC töltés barátoknál, szállodákban, vidéki városok parkolóiban, egyszóval célállomás töltőkön történt. A kocsihoz adott EVSE-től fali és utcai töltőkön át a mélygarázsokig mindennel töltöttem.

A Mobiliti utcai vagy parkolóházakban található töltői erre abszolút jók egy vidéki kirándulás során, de a többi, kisebb szolgáltatónál azért lenne mit tanulni a töltés indításának egyszerűsítésében. Különösen az zavaró, hogy némelyik töltő azt szereti, ha előbb bedugjuk a kocsit, aztán indítunk, míg másik pont fordítva, úgyhogy megy a bénázás, meg a kártyán az összegek zárolása a sikertelen indításoknál.

Leginkább Kaposvárott szitkozódtam, ahol a város tele van a holtöltsek.hu / Chargecloud oszlopaival. Eleve zavaró a két cégnév, előbbinek csak egy semmire nem jó weboldala van, utóbbinak pedig csak egy demó (!) alkalmazása a Google Play boltban, amivel tölteni nem lehet. Az oszlopokon lévő QR kód és mögötte lévő webes felület működik, de háromszor kellett próbálkoznom, mire rájöttem, hogy én értettem félre a zavaros utasításokat. Elméletben indítaná a Shell Recharge is, de azon túl, hogy az hivatalosan magyar számlázási címmel még mindig nem megy, nem is mutatta az applikáció ezeket a kaposvári töltőket.

Külföldön egy szlovén tengerparti város töltőjénél volt hasonló probléma. Hiányos angol szövegezéssel és két külön QR kóddal küzdöttem meg, mire lejött ott a napon vesztegelve az applikáció, ami viszont nem akart működni, így maradt a webes felület. Szerintem egyik útitársamnak sem csináltam kedvet a villanyautózáshoz a negyedórás intermezzoval és szenvedéssel.

Ha viszont működik, akkor a célállomás töltés közel annyira kényelmes, mint az otthoni és nagy előnye, hogy néha már egy kicsi delej is elég arra, hogy megspóroljunk egy villámtöltést hazafelé. Itt elsősorban az időre gondolok, hiszen például, amikor egy egész napos baráti összejövetelen dugtam be a kocsit egy nyaraló konnektorába, nem ment bele túl sok energia, de ez ahhoz pont elég volt, hogy nem kellett visszafele tölteni, ráadásul az autó akkor töltött, amikor én amúgy sem használtam.

Az elmúlt évben 1024 kWh volt a villámtöltésem, ebből 93% (949 kWh) a Tesla Superchargereken ment a kocsiba, a maradék 75 kWh két Ionity és 3 TEA megállót takar.

A töltés költsége

Tesla Model 3 SR+
CATL 55 kWh LFP
harmadik év
Ft/kWh Mennyiség Összeg
Otthon 17 2737 46.529 Ft
Fizetős töltés 51.492 Ft
Összesen 98.010 Ft

Elméleti szinten sokféleképp számolható ki a töltés költsége, lehet 35, illetve 70 forintos lakossági árammal is számolni, ha valaki viszont nem tud otthon tölteni, akkor kell vennie egy tagságit valamelyik márkakártyára, vagy töltőszolgáltatóhoz, hogy megérje egyfolytában nyilvános oszlopon töltenie.

Megspórolnám a hosszú magyarázatot, de saját számításaim szerint nekem 17 Ft/kWh a napelemem költsége. (Nem, az áram így sincs ingyen, még ha néhány napelem tulajdonos szereti is ezt hangoztatni). Így én ezzel számoltam az otthoni töltésemet, hiszen szaldós rendszerben vagyok.

Az otthoni töltésem 47 ezer, a nyilvános 51 ezer forint lett, így összesen 98 ezer forintba került a 22 ezer megtett kilométer, ami 445 Ft/100 km költséget jelent.

Ez nyilván azért ennyire alacsony, mert volt 5000 km ingyenes töltésem a Tesla ajánlói programjából. Kilométerben megadni a töltési kedvezményt egy elég fura mérőszám, de az én esetemben ez 873 kWh-ra jött ki.

Én úgy számolom, hogy az összes 949 kWh Supercharger töltésemből 591 kWh volt az, ami az otthoni töltéseket váltotta ki az ingyenesség miatt – a többire mindenképp szükség lett volna. Fél évre a helyi Aldi-Lidl-Spar szentháromságból átszoktam a székesfehérvári és törökbálinti Auchan áruházakhoz, úgy szervezve a vásárlásokat, hogy plusz utat, kitérőt ez ne jelentsen. Emellett volt egy 20 ezres kuponom egy másik szolgáltatóhoz is.

Ha nincsenek kuponjaim és ingyenes Supercharger használatom, akkor 188.928 Ft lett volna az éves töltési díj (857 Ft/100 km), ha pedig napelemem sincs és 70 forintért kell otthon áramot venni az autóhoz, akkor ez 375 ezer forintra nő (1692 Ft/100 km).

A Spritmonitor.de felhasználóinak adatai szerint egy hasonló teljesítményű benzines a valóságban 8 litert, a hibrid pedig 6 litert fogyaszt átlagban, ami 1 milliós, illetve 750 ezres benzinköltséget jelent 590-es éves átlag benzinárral számolva.

Fogyasztás

Tesla Model 3 SR+
CATL 55 kWh LFP
harmadik év
kWh/100 km
Kalkulált (BMS) 18,4 kWh/100 km
Veszteséggel korrigált 19,4 kWh/100 km

4045 kWh kívülről betöltött energiát használtam el 22.046 kilométeren. A TeslaFi adatai alapján úgy számolom, hogy az útjaim 9 százaléka volt városon belül, 45 százaléka országúton és 46 százaléka autópályán.

Az autó BMS-e alapján ez 18,4 kWh/100 km fogyasztásra jön ki, az általam mért, illetve kalkulált töltési veszteséggel pedig 19,4 kWh/100 km a vége.

Ebben benne van az összes fogyasztás, mint például az Őrszem áramzabáló biztonsági kamerái, vagy az autó előfűtés és hűtése indulás előtt.

A kocsim a március-november közötti időszakra 14,9 kWh/100 km átlagfogyasztást kalkulált a nyári gumikon,

de ebben csak a D és R fokozatokban megtett út során elhasznált energia van benne, az álló helyzetben, P-ben használt extrák (őrszem, kabin temperálás) nincs.

Karbantartás és szerviz

Az autóm az előző összefoglaló írásakor lett kétéves, de végül december végén, karácsony után vittem az ajánlott karbantartásra. A Teslánál ugyan nincs kötelező szerviz, a garanciának ez nem is feltétele, de úgy vagyok vele, hogy ha még nem is kell a hagyományos autókhoz hasonlóan megannyi folyadékot és egyéb kopó alkatrészt cserélgetni, a kétéves átvizsgálás csak jó ötlet, főleg, hogy a futómű kap eleget a magyar utakon.

A Tesla kétéves ajánlott szervizcsomagjában a fékfolyadék ellenőrzése, a kabin légszűrő (pollenszűrő) cseréje, illetve egy általános átvizsgálás van benne. Ez olyan 70-75 ezer forintra jön ki, attól függően valaki úgy dönt-e, hogy a pollenszűrőt kicseréli maga, de mivel elég eldugott helyen van és törhetnek a patentok, ráadásul 4000 forint körüli munkadíjról beszéltünk, én végül hagytam, hadd cseréljék ki a szervizben.

Opcionális és kicsit drága az ablaktörlő lapát cseréje (az ablakmosó ide van integrálva) és ezt eredetileg ki is hagytam volna, de beadtam a derekamat, mert a márkás utángyártott nem volt annyival olcsóbb, hogy vesződjek vele.

Így összesen 100 ezer forintot hagytam a szervizben a kétéves szervizre.

A tavalyi cikkben írtam, hogy garanciában kicseréltettem a bal hátsó lámpát mert a párásodás állandósult benne. Most pedig hasonló okból, a karbantartással egy időben kértem a jobb hátsó cseréjét is. Ez elvileg csak akkor gond, ha a pára nem múlik el pár óra, vagy nap alatt, de gáz, hogy ez a Model 3 gyártása óta gond a típusnál. Ha zsebből kellett volna fizetni, nettó 80 ezer az alkatrész és 3600 a munkadíj. Remélem az új lámpák nem produkálják ezt a jelenséget.

Az átvizsgálás alkalmával a szerviz észrevette, hogy a bal hátsó csonkállvány – ez a futómű egy része – az „elfogadhatón túli elhasználódást mutat”, ezért cserére szorul. Bár a szerelő szerint ez tipikus kátyú-sérülés, de garanciában cserélték ezt is. Szerencsém volt, az ünnepek ellenére hat napon belül volt szabad időpont, úgyhogy az év első munkanapján ki is cserélték az alkatrészt és beállították a futóművet.

Szeptember elején aztán egyik nap induláskor kaptam egy hibaüzenetet, hogy a DC töltés nem lehetséges, az AC működik, de foglaljak szerviz időpontot. Az üzenet másnapra eltűnt, de nyilván nem szívesen lát ilyet az ember, úgyhogy jelentettem a hibát az applikáción keresztül

Két és fél nappal később, szombaton dél körül jött az üzenet a telefonomra, hogy válasszak időpontot a rendszerben. A következő hétre volt is szabad hely, ráadásul kiderült, a Tesla mobilszerviz autója házhoz jön, nem kell a Velencei tó mellől Észak-Pestre mennem, elszúrva egy fél napot az oda-vissza úttal.

Egy nappal később azonban új üzenet jött, miszerint késik az alkatrész, ezért várni kellett még két hetet. Szerencsére egyébként a töltés mind otthon, mind a Superchargeren gond nélkül működött ezalatt is, de a bejelentéstől a javításig eltelt 21 nap azért hagy kívánnivalót maga után egy olyan problémánál, ami töltési hibát jelez és negyed óra alatt orvosolható. Ha például hosszú belföldi, vagy külföldi utam lett volna, nem biztos, hogy megkockáztatom ezzel az autóval.

Maga a mobilszerviz azonban remekül teljesített. A Tesla két szervizautóval nyújt mobilszerviz szolgáltatást az ország bizonyos részein, ezek közül az egyik szeptember végén jött ki hozzám. A fiatalember maximum 15 percet töltött a javítással, már indult is tovább. Mint elmondta, a távdiagnosztika segítségével látták, hogy egy viszonylag banális, de elő-előforduló jelenségről van szó, amikor a töltőcsatlakozótól induló kábel fém érintkezői kitágulnak, ezért a rendszer elővigyázatosságból tiltja a villámtöltést.

Tétel Munkadíj és alkatrész költség Fizetendő
Kétéves ajánlott szerviz 100.533 Ft 100.533 Ft
Jobb hátsó lámpa csere (párásodás) 106.610 Ft 0 Ft (garancia)
Bal hátsó csonkállvány csere (futóműbeállítással) 248.413 Ft 0 Ft (garancia)
Nagyfeszültségű kábel cseréje, kiszállással 31.368 Ft 0 Ft (garancia)

A villanyautókról sokan gondolják, hogy zabálják a gumit, de a gumisom véleménye alapján egyelőre úgy néz ki, nálam minimum még egy évadot biztonságosan kibírnak a gyári nyári abroncsok. Most járnak a Michelin Pilot Sport 4 papucsok 40.423 kilométernél és ~5 mm a profilmélységük, szemmel látható károsodás, egyenlőtlen kopás, dudor, repedezés nincs rajtuk.

A kötelezőm 31, a cascóm 235 ezer forint egy évre (10% / 100 e Ft), persze ebben sokat segít a vidéki cím.

Akkudegradáció

Az akkudegradáció a villanyautósok mumusa, de leginkább talán azok tartanak tőle, akik még hagyományos autóval járnak és emiatt (is) hezitálnak a váltással.

A szakértők szerint alapvetően van egy az idő elteltével jelentkező degradáció, ami a kocsi élete elején jelentősebb, aztán lassul, és van a használattal jelentkező, amit elsősorban a töltési-merítési ciklusok száma határoz meg.

Tesla Model 3 SR+
CATL 55 kWh LFP
harmadik év
2023.11.05 2024.11.05 Változás
Hatótáv (km) 404 398 -1,5%
Nettó akkukapacitás (kWh) 49,4 48,5 -1,8%
Bruttó akkukapacitás (kWh) 51,8 50,8 -1,9%

Az utóbbi 12 hónapban jelentősen megnőtt a villámtöltéseim száma, és a gyártó ajánlásának megfelelően gyakran töltöttem a kocsit 100 százalékra (a töltéseim 56%-a ilyen volt), hogy az akkuvezérlő (BMS) be tudja kalibrálni magát, pontosan tudja jelezni a pillanatnyi töltöttséget. Ez az LFP akkumulátorok sajátossága, ám nekik sem tesz kimondottan jót, viszont állítólag ezek annyival tovább bírják, hogy nem lesz érzékelhető hatása.

A degradációm így is lassult, az első év 3,8 százaléka és a második év 2,2 százaléka után most 1,8 százalékot mértem. Nyilván a kevesebb jobb, jobban örültem volna az 1 százalék alatti számnak és egyelőre nem vagyok meggyőződve az LFP felsőbbrendűségéről ebben a tekintetben, úgyhogy mostantól, ha tudom, hogy napokig legfeljebb a helyi boltba megyek csak, akkor inkább 80 százalékra töltök alapból, és csak a hosszabb út előtti éjszaka tolom fel 100-ra. Így elkerülhető, hogy több napig maximum töltöttségen álljon a kocsi.

Tesla Model 3 SR+
CATL 55 kWh LFP
harmadik év
2021.11.05 2022.11.05 2023.11.05 2024.11.05
Nettó akkukapacitás (kWh) 100% -3,8% -2,2% -1,8%

Praktikusan nézve ~25 kilométernyi hatótávot veszítettem három év alatt, és a degradáció mértéke lassul, de azért nem akarom feszíteni a húrt.

A TeslaFi adatbázisa szerint egyébként az autómhoz hasonló korú és futásteljesítményű 55-ös CATL LFP akkuval szerelt kocsikhoz képest 99 százalékos az akkum állapota, azaz egy százalékkal vagyok az átlag alatt, úgyhogy normálisnak tűnnek az értékek.

Szoftverfrissítések

Végül összeszedtem, mennyivel lett okosabb a kocsim az elmúlt egy évben.

Összesen 28 szoftverfrissítés érkezett az autóra 12 hónap alatt, ebből kilenc volt nagyobb verzióváltás, a többi apró finomhangolás.

Az alábbi fontosabb újdonságok érkeztek az autóra – ez egy szubjektív lista az összes frissítés általam legjobbnak ítélt újdonságaiból, a sorrend pedig időrendben értendő:

  • Az útvonaltervező előre jelzi a zsúfolt töltők jósolt várakozási idejét, annak figyelembevételével, mi mikor érünk oda és mások hogyan állnak a töltéssel.
  • A kabin kamera is figyeli a sofőr éberségét, egy újabb frissítés óta pedig ez már napszemüvegnél is működik.
  • Alternatív útvonalak felkínálása az útvonaltervezőben. Egy későbbi frissítés óta már menet közben is jelzi, hogy talált gyorsabb útvonalat és újratervez, ha beleegyezünk.
  • Az újabb, ultrahangos szenzor nélküli kocsikon új, fejlettebb vizuális ábrázolás a körülöttünk lévő akadályokról és ezek távolságáról.
  • Apple podcast, YouTube Music, Amazon Music és Audible applikációk a központi kijelzőn. A Spotify ingyenes szolgáltatása is elérhető lett.
  • Traffipax előrejelzés (egyelőre csak a fix VÉDA pontokat mutatja itthon). Egy későbbi frissítés után már az átlagsebesség mérős zónákat is figyeli és mutatja átlagos sebességünket. (Külföldön próbáltam, működik)
  • A mobil alkalmazás új útvonaltervezőt kapott, amely szerkeszthető, felcserélhető köztes célpontokat is tud kezelni és ismeri az autó töltöttségét, fogyasztását.
  • Az Őrszem most már szinte az összes kamerát eléri, mutatja a mobilon is.
  • A holttérfigyelő kamerakép pirosan villog, ha veszélyes a helyzet.
  • Induláskor automatikusan bekapcsolja a mobilkapcsolatot is, nem várja meg, amíg a WiFi jele legyengül, így nincs kiesés az adatkapcsolatban, nem áll le a streaming.
  • Pontosabb hatótáv előrejelzés a navigációban, figyelembe veszi az akku degradációját is.
  • Továbbfejlesztett akku-kondicionálás villámtöltésre készülve. Nekem 20-22 percre rövidült a 10-80% töltés 26-ról. Emellett már előmelegíti a töltőnyílás fedelét is télen, hogy ne legyen befagyva mire odaérünk, valamint az ismert töltők maximális teljesítményéhez igazítja az akku hőmérsékletét, így a lassabbakhoz kevesebbet melegít.
  • Veszély az úton és úton folyó munkálatok figyelmeztetések a navigációban.
  • Adaptív LED-mátrix fényszórók minden ~2021 óta gyártott Model 3/Y autóhoz. Egy későbbi frissítés tovább javította ezt és hozzáadta a kanyarkövetést is.
  • V12-es új, csinosabb és még letisztultabb felhasználói felület. (Én ezt nem kaptam meg, mert régebbi, Intel processzoros autóm van).
  • Szebb, pontosabb Autopilot vizualizáció a körülöttünk lévő autókról, emberekről, tárgyakról.
  • Jóval ügyesebb automata parkolás. (Én nem vettem meg ezt az opciót, de tesztautón kipróbáltam).
  • Curvature Assist – a kanyarok előtt lassít kicsit az Autopilot, ha szükséges.

A fenti lista egy szűkített kivonat, ennél sokkal több apróság frissült az autóban az elmúlt évben.

Több, a központi kijelzőn található funkció új kezelőfelületet kapott, többször frissült az autó online biztonsága, az újabb kocsik fejlettebb telefonkapcsolatot kaptak és aktiválták az új 3/S/X hátsó Bluetooth fülhallgató kapcsolatát, illetve a kéz nélkül nyitható első és hátsó csomagtér funkciókat is. Emellett a multimédia funkciók is fejlődtek, szinte minden zenelejátszó frissült, de új diagnosztikai felület segíti a fékrendszer hibáinak, vagy a WiFi kapcsolat javítását is.

Összefoglaló

Az autóm továbbra is jelentősebb hiba nélkül üzemel, a javításokat eddig garanciában megoldották és nem kellett pár óránál tovább nélkülöznöm a kocsit. A futómű átvizsgálása mindenképp ésszerű lesz jövő év vége felé, mielőtt eléri a kocsi a négy évet és lejár a teljes körű garancia, és szerintem a 12 voltos aksi cseréjét is lehet meg kell majd addigra ejteni.

Egyelőre azonban a 100 ezer forintos szervizköltség két évre teljesen korrekt.

A családban lévő e-Niro, amely az enyémnél csak egy évvel idősebb és az elmúlt két évben 9 ezer kilométerrel ment csak többet, összesen 360 ezer forintba került a kötelező szervizek alkalmával.

A töltés így napelemmel rendkívül olcsó és a Tesla ajánlói programjának promóciójával összesen elköltött 100 ezer forint 22 ezer kilométerre nagyjából verhetetlen ár. De szerintem még a drágább, 70 forintos otthoni árammal és a fizetős töltésekkel számolt 1700 forint / 100 km, azaz ~3 liter benzin is takarékos üzemeltetésnek minősül. Ha csak Superchargeren töltöttem volna egész évben, akkor 5,2 liter lett volna a fogyasztásom a 329 lóerős autóval.

Az igazi kérdés az lesz, hogy a garancia lejárta után megéri-e megtartani az autót. A (régebbi) Model 3 gyenge pontja a kemény, kicsit rázós, és a magyar utakat nehezen viselő futómű, valamint az autópályán zajosabb kabin. Ezekkel azonban együtt lehet élni, nem biztos, hogy racionális dolog milliókat ráfizetni egy új autóra. Az állandóan fejlődő, okosodó fedélzeti rendszer, a pontos, nem pingpongozó sávtartó, a tökéletes egypedálos vezetés és a dinamikus teljesítmény viszont még így is igencsak a kocsi mellett szólnak.

De ezen majd ráérek egy év múlva elgondolkodni.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.