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
auto
2024. 04. 27. szombat

Ahogy azt közel egy hónapja ígérték, februárban megérkezett Magyarországra is a BYD legújabb modellje a Seal U. Az Ocean sorozat harmadik modellje a sportos Seal SUV változata, amit a hazai bemutató apropóján lehetőségem volt elvinni egy rövid tesztre.

A BYD Seal U a kínai autógyártó negyedik idehaza is értékesített modellje. Egy rendkívül sűrű és népszerű kategóriába érkezik, ahol olyan modellekkel kell megküzdenie a vásárlók figyelméért, mint a Tesla Model Y, a Volkswagen ID.4, a Škoda Enyaq, a Kia EV6, a Hyndai Ioniq 5 vagy a Mustang Mach-e, de bátran idesorolhatjuk a BMW iX3-at is, amivel szinte tökéletesen azonos külső méretekkel rendelkezik.

A név alapján azt gondolhatnánk, hogy a Seal U a Seal modell SUV testvére, pedig dizájn terén a két autónak nem sok köze van egymáshoz. Persze a fényszórók és a motorháztető hullámai utalnak a rokonságra, de mindenképpen két külön autóról kell beszélnünk.

A BYD-t a már megállapodott, régi autógyártókkal ellentétben nem kötik a tradíciók és a vevők elvárásai. Bátran kísérletezhet különböző formákkal és megoldásokkal, hiszen nem kell attól tartania, hogy az évtizedek alatt felépített ügyfélkörét elveszítené egy nekik nem tetsző dizájn miatt. Pont ellenkezőleg. Jól láthatóan azokat a megoldásokat keresik, amikkel a lehető leghatékonyabban meg tudják szólítani a vásárlókat. Nem feltétlen akarnak a mindenáron különlegeset kereső vásárlók gyártója lenni, láthatóan igyekeznek többféle vevőkör reakcióit is felmérni. Míg a BYD Seal egy nagyon látványos sport szedán, addig a Seal U inkább konzervatív, visszafogottabb családi autó.

BYD Blade cella a gyárban. Forrás: BYD

Lehet, hogy a két Seal nem kimondottan testvérek, de osztoznak a BYD E-platform 3.0 nevű építőkészleten, ami mindkét autó alapját adja. A BYD Seal U is a gyártó Blade akkurendszerét kapta, amiben élükre állítva hosszú, nagy teljesítményű prizmatikus (téglatest alakú) cellák biztosítják az energiát a meghajtáshoz. Ez ugyanaz a rendszer, amit a már idehaza is forgalmazott mindhárom BYD-ben is használnak, de a sorba kötött cellák száma mindegyik modellben eltérő egy kicsit.

A BYD Seal U kétféle akkuval kerül forgalomba, és az akkuméret egyből a felszereltségi szintet is meghatározza. A Comfort szintű autók a kisebb, nettó 71,8 kWh-s akkuval készülnek, míg a picivel jobban felszerelt Design modellekbe nettó 87 kWh-s akkut tesznek. Az összes akku a kisebb energiasűrűségű, de nagyobb élettartamú és biztonságosabb (kevésbé tűzveszélyes), LFP (lítium-vas-foszfát) akkumulátorokkal készül, és az elérhető adatok szerint kimondottan magas a pakkok akkufeszültsége, ami majd a tölthetőségnél lesz fontos paraméter.

Comfort

Design

Akkuméret

71,8 kWh (73 kWh)

87 kWh

Kémia

LFP

LFP

Technológia

BYD Blade

BYD Blade

Feszültség

422 V

460 V

Elrendezés

132s1p

160s1p

DC töltés

115 kW

140 kW

Gyorsulás

9,3 mp

9,6 mp

Végsebeség

175 km/h

175 km/h

Teljesítmény

160 kW (218 LE)

160 kW (218 LE)

Ár

16.334.110 Ft

17.501.110 Ft

A BYD Seal U egyébként rövidebb a Sealnél, ráadásul a tengelytávja is 15 cm-rel kisebb. Magasságban viszont 20 cm-rel többet ad a szedánnál, ráadásul még széltében is nagyobb egy picit. A méretesebb kasztni ellenére a BYD Seal U némileg könnyebb a Sealnél.

A BYD Seal U tervezésénél valamiért kevésbé volt szempont a légellenállás minimalizálása. Persze a forma eleve nem kedvez ennek, de ezen az autón különösen jól jött volna az a karosszériába simuló kilincs, ami a Seal-re is felkerült. A BYD Seal U légellenállási együtthatója 0,32 lett.

A csomagtér 552 literes, amit az osztottan is dönthető hátsó üléstámlák lehajtásával 1440 literre lehet bővíteni. Frunk viszont érthetetlen módon nem került a Seal U-ba, pedig ilyen tárolórekesszel a Seal is rendelkezik. A BYD Seal U egyébként ugyanazt a 8 az 1-ben megoldást alkalmazza a hajtáslánc terén, mint a többi idehaza forgalmazott BYD, így a meghajtás mellett bőven lenne hely rakodótérnek is az autó orrában. A motor mindkét változatnál az első kerekeket hajtja, és egyelőre nincs szó összkerekes megoldás megjelenéséről.

Ahogy a fenti táblázatból is látható, a Seal U nem egy sportautó. A kisebb akkus modell 9,3-as gyorsulása sem kiemelkedő, de a nagyobb akkus 9,6-os értéke meglepő lehet. Persze a magyarázat egyszerű: a nagyobb akku nehezebb, miközben mindkét változatot ugyanolyan teljesítményű motor hajtja. A BYD Seal U fogyasztásának télen jót tehet, hogy a kabin felmelegítését hőszivattyú is segíti, de a LED-es fényszórók alacsonyabb fogyasztása minden évszakban jól jön.

Belül is látszik a vásárlói igények felmérése. Nem a Seal műszerfalát és üléseit tették be a SUV változatba, hanem egy újat alkottak. Persze vannak közös pontok, mint az irányválasztó karocska vagy a gombnyomásra elforduló középső képernyő, de szinte minden másban egy teljesen másik autóról beszélünk.

A BYD Seal U belső térkínálata egyébként annak ellenére bőséges, hogy nincs nagy tengelytáv. Viszont kardánalagút sem csökkenti a hátul ülők lábterét, a padló teljesen sík. A szoftver az Atto 3 tesztünk óta megtanult magyarul, de azt leszámítva tulajdonképpen ugyanazt a rendszert kapjuk, mint abban az autóban. A vezeték nélküli telefontöltő csak a nagyobb akkus modellhez jár, abban viszont mindkét telefontartó tálca alá került egy-egy töltőtekercs. Végre egy autógyártó, amelyik nem egy ilyen filléres eszközön akar spórolni. Sajnos a töltőkkel való útvonaltervezésre még várni kell.

Fedélzeti töltő terén a megszokott 11 kW-ot (3×16 A) nyújtja az autó, és a testvéreihez hasonlóan lehetőség van az akkuból való energiakivételre is (V2L – vehicle to load). A mellékelt hosszabbító kábel egyik végét az autó Type2-es csatlakozójába kell dugni, míg a másik végén egy sima konnektorokat tartalmazó elosztót találunk. Hosszabb utazások során a kisebb akkus változatot 115, a nagyobbat 140 kW-tal tudjuk tölteni.

A BYD Seal U-t két órára meg is kaptuk, így Gödöllő felé tudtunk menni vele egy kört az autópályán is. A futómű nagyon jól passzol az autóhoz. Kényelmes, és a lehetőségekhez mérten egészen jól elnyeli az úthibákat is, de pályanapra egyértelmű, hogy nem ezzel kell kimenni. Az utastér egészen csendes, bár nagyobb tempónál a szélzaj már megjelenik. A zajszintet a fogyasztással és a töltési idővel együtt majd a részletes teszt alkalmával fogjuk tudni megmérni.

A BYD stratégiája, hogy alapáron is nagyon jól felszerelt autókat kínál, szembe megy az autógyártás terén már régóta jelen lévő gyártók üzletpolitikájával. A BYD Seal U esetén mindössze a hatféle külső és kétféle belső színből kell választani. Felniből is csak egyfélét, 19 colosat kínálnak. A színek között egyedül a tesztautó Emperor red színe feláras (389 ezer forint), a többiért nem kell külön fizetni.

A Design változatban a nagyobb kapacitású akku mellett extra a HUD (head-up-display), a vezeték nélküli telefontöltés, az Infinity (by Harman) hifi, a nagyobb középső képernyő és az esőérzékelős ablaktörlő. Ezek ugyan kellemes extrák, de nélkülük is nagyon kellemes az autó.

A BYD Seal U értékesítése a második negyedév elején indul, de a három magyarországi kereskedés már megkezdte a típus előértékesítését. A BYD modellekre 6 év vagy 150.000 km teljes körű garancia jár, de az elektromos motorra 8 év vagy 150.000 km, akkumulátorkapacitásra (legalább 70%) pedig 8 év vagy 200.000 km garanciát vállal a BYD. Az első autók már úton vannak, így 1-2 hónapon belül remélhetőleg egy részletes teszt formájában is bemutathatjuk a modellt.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.