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
auto

Első kilométerüket teljesen egyedül teszik meg a BMW autói

önvezetés

2022 óta tesztelik, nemrég pedig megszerezte a CE tanúsítványt, így élesben is működésbe léphet a BMW Group úgynevezett Automated Driving In-Plant, azaz a gyáron belüli automatizált vezetési rendszere. Az Embotech AG nevű fiatal svájci vállalattal közösen fejlesztett technológia lehetővé teszi, hogy sofőr nélkül, teljesen önvezető módon guruljanak le a vállalatcsoport járművei a gyártósorokról, anélkül, hogy ehhez drága érzékelőkkel kellene felszerelni minden egyes autót.

A termelésben alkalmazott önvezetést eddig a dingolfingi létesítményben tesztelték, ahol a BMW 5-ös sorozat és a BMW 7-es sorozat gyártásában vesz részt, és Lipcsében is bevezették, ahol a Mini Countryman és más BMW modellek termelését támogatja. Dingolfingban az új modellek teljesen automatizáltan teszik meg a két összeszerelő csarnokból induló, rövid tesztfolyamaton keresztülvezető és egészen az üzem befejező területéig tartó, több mint 1 kilométer hosszú utat.

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

Az önvezetést az út mentén végig kiépített szenzorrendszer teszi lehetővé – amely a BMW elmondása szerint Európa legnagyobb LiDAR infrastruktúrája –, így ahelyett, hogy a jármű saját érzékelőkre és szenzorokra támaszkodna, az autón kívüli infrastruktúrát használja a környezet felismeréséhez és a saját mozgásának megtervezéséhez. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a technológia a sorozatgyártásban készülő modellek felszereltségi szintjétől függetlenül képes a gyárterületen belüli automatizált járművezetésre – teszi hozzá a BMW.

„A termelésben alkalmazott automatizált járművezetés tovább optimalizálja sorozatgyártási folyamatainkat és jelentős mértékben növeli intelligens logisztikai megoldásaink hatékonyságát” – fogalmazott Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja. „E technológiát ezért gyorsan kiterjesztjük teljes gyártási hálózatunkra.”

A technológia a két németországi üzem után a tervek szerint a vállalatcsoport teljes gyártási hálózatában megjelenik majd. 2025-ben a regensburgi és oxfordi gyárakba érkezik a technológia, a BMW Group magyarországi gyárát pedig már a kezdetektől e technológia alkalmazása szerint építik Debrecenben.

A tervek szerint a BMW Group a jövőben a termelés más területeire is kibővíti majd az automatizált járművezetés alkalmazását, így például a tesztelési zónában történő keresztülvezetésnél és a kültéri elosztóterületeken.

Hogy hogyan néz ki a technológia alkalmazása a gyakorlatban, az az alábbi videókon látható.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.