PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkMSZ1dG1fY2FtcGFpZ249ZXYzdmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX2lkPWV2MyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkMSZ1dG1fY2FtcGFpZ249ZXYzdmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX2lkPWV2MycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTEva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDEtbS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2tpYS12aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTAxLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTEva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Szinte napra pontosan két éve, amikor a Ford törökországi gyárának meglátogatása után beszélgettünk a programot szervező csapattal, felmerült az ötlet, hogy a török Otosan cég másik gyárába, a krajovai Ford gyárba is szívesen meginvitálnak majd bennünket, amikor ott is megindul az elektromos autók gyártása. Nyílt titok, hogy a Ford ebben a romániai gyárában készíti dobozos kisteherautók mellett a Pumák elektromos változatát is, amit napokon belül bemutatnak a nagyközönségnek. A Fordnál tartották a szavukat, így ma délelőtt elutazunk Romániába, hogy megmutathassuk nektek, hogy hol és hogyan készül a Ford legújabb elektromos modellje. A külföldi programok utazás részéről nem nagyon szoktunk beszámolni, hiszen nem különösebben érdekesek. De mivel Krajova (Craiova vagy régi magyar nevén Királyi) mindössze 650 km-re van Veresegyháztól, szerintem kézenfekvő, hogy egy ilyen útra autóval érdemes menni. Annál is inkább, mert a Ford épp most állította csatasorba a Capriból a sajtónak szánt tesztautót, amit így egyből be is dobhatunk a mély vízbe. 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 Krajovába több magyar újságíróval együtt megyek, de az autóban egyedül fogok utazni. A többiek ugyanis repülővel Budapestről Bukarestbe mennek, ahonnan autóval viszik majd őket a dél-romániai iparvárosba. A városban korábban az Oltcit, majd a Daewoo működtetett autógyárat, egyben közvetve és közvetlenül nagyjából 40 ezer embernek adva munkát. Érdekes, hogy az emberek nagy hatótávú villanyautókról álmodnak, de már egy 650 km-es útra is repülnek. Az út a Google Maps szerint akár 7 óra alatt is megtehető, de kedd délelőtti indulással előfordul, hogy 9 óra 30 percet kell rászánni. Az első 380 km-es, lényegében végig autópályás szakaszon maximum a határátlépés okozhat időveszteséget. Lassabb tempóra azután számítok, amikor Lugosnál lehajtok az A1-es autópályáról. Onnan még nagyjából 270 km az út Krajováig, országúton városokon keresztül. Kelet felé villanyautóval? Megőrültél? A villanyautózás ellen lobbizók igyekeznek az emberek fejében kialakítani azt a képet, hogy azért nem terjed az elektromobilitás, mert nincs elég töltési lehetőség. Ilyenkor el szoktuk mondani, hogy Nyugat-Európában már lassan minden bokorban van nagy teljesítményű töltő. Tényleg nagyon sűrű és változatos a töltőhálózat, és a töltőállomások egy részén többféle szolgáltató közül is választhatunk. Magyarországon ugyan még nem tartunk itt, vannak olyan útvonalak, amiken csak kis teljesítményű töltő van, vagy egyáltalán nincs, de attól nagyon messze vagyunk már, hogy a töltőhálózat hiányosságai miatt ne lehessen használni a villanyautót. Az előfordulhat, hogy valakinek ez nem komfortos, vagy bizonyos útvonalakon bizonyos típusokkal egyáltalán nem praktikus, de általánosságban ezt nem lehet kijelenteni. De mi a helyzet tőlünk keletebbre? Az utóbbi években, amíg nálunk a szolgáltatók megragadtak az 50 kW-os töltőknél, addig Romániában nagyon komoly hálózatot épített ki több szolgáltató is. A Tesla természetesen jelen van több városban is, bár a belvárosi helyszíneik nem igazán praktikusak a hosszabb úton lévők számára. De a MOL, az OMV, a Petrom, a Renovatio, a Lidl és még néhány cég ott van az autópálya pihenőkben, városokban és egyéb praktikus helyszíneken. Az autópályák mentén nem ritka, hogy 2 töltőoszloppal és 4 darab 150 kW leadására képes töltőcsatlakozóval várják az autósokat. A Ford Caprival ilyen töltőhálózat mellett nem tűnik nagy kalandnak eljutni Budapestről Krajovába, meg vissza. A repülés egyszerűbbnek tűnik? Elsőre talán igen, hiszen a repülőút a két főváros között mindössze 1 óra 15 perc. De a repülés ennél azért bonyolultabb és kötöttebb. A többieknek a reptérre a találkozót 1 óra 20 perccel a gép indulása előttre hirdette meg Lajtner Tamás, a Ford hazai PR-osa. Ha ott szerettem volna lenni, akkor otthonról kb. 50 perccel korábban, vagyis a gép indulása előtt 2 óra 10 perccel hamarabb el kellett volna indulnom. Tehát már a gép felszállása előtt elveszítenék 2 óra 10 percet. Annyi idő alatt eljutok a román határig. De a java csak a gép leszállása után jön. Bukarestből ugyanis Krajova 242 km-re van, amire az útvonaltervező 2:50-4:30 menetidőt jósol. Ha ottani idő szerint (Románia egy órával előttünk jár) 13:50-kor leszáll a gép, akkor délután 5-nél hamarabb bajosan lennénk Krajovában. Ha olyan a forgalom, akkor fél 7 is lehet az érkezés. Ez egyébként a szervezők által megadott programban is jól látszik, hiszen a szállodába való bejelentkezést 18:30 és 19:00 közé írták. A repülős út így minimum hat és fél óra, de akár 8 is lehet, ha nem klappol minden. Mivel a gép menetrend szerint 11:35-kor indul, így a fenti 2 óra 10 perces időt figyelembe véve én a 9:30-as indulást lőttem be magamnak. Így ha határátlépéssel és töltéssel együtt 9 óra az út, akkor is odaérek ottani idő szerint 19:30-ra. A nap során ezt a cikket többször is frissíteni fogjuk, nézzetek vissza időnként! Verseny indul! 09:30 – Indulás Veresegyházról Időközben kiderült, hogy a járat indulását a TAROM 11:35-ről 13:10-re módosította. Szerencsére én nem vagyok kötve a géphez, így indulhatok az eredetileg tervezett időpontban. Csípős a reggel, a fagypont közeli hőmérséklet nem a villanyautós barátja, de az Explorerrel szerzett tapasztalatok alapján nem hiszem, hogy aggódnom kellene. A Capri nem csak áramvonalasabb, de mivel ez a példány csak a hátsó kerekeket hajtja, várhatóan kevesebbet is fogyaszt. Hogy mennyivel, azt nem tudom, mert csak tegnap vettem át. Az akkut éjjel 100%-ra töltöttem, és az első fotók elkészítését követően nekivágtam az útnak. A frissítések során, ha látjuk, hogy merre járnak a többiek, akkor majd igyekszünk arról is beszámolni. Az első két óra valószínűleg eseménytelenül telik, várhatóan még dél előtt megérkezek a nagylaki határra, ahol lehet, hogy minden végleg eldől. 10:55 – Szeged közelében A Capri kellemes napos időben, száraz aszfalton a megengedett 130-cal száguld a román határ felé. Ha a menetrend nem módosult volna, a többiek már épp beszállnának, így még úton lehetnek a repülőtérre. 11:35 – Magyar-román határ Sajnos Románia még nem tagja a schengeni övezetnek, ezért a határon mindig számítani kell némi várkozásra. Ezúttal is viszonylag nagy sor fogadott. Sok a használtautó-importőr a várakozók között, akik már a villanyautókat is viszik. 12:25 – Matrica vásárlás Negyven percet vesztegeltem a határon (a Waze alábecsülte, 10 percre), majd negyed óra autózás után az első benzinkútnál megálltam román úthasználati „matricát” vásárolni. Amíg a határon sorakoztam a repülő is átlépte a határt, igaz még csak Bukarest felé tart. Eddig majd’ három órát utaztam, amiből csak 2:15 telt el mozgásban. A Google Maps szerint még körülbelül öt és fél óra (420 km) autózás áll előttem, aminek a nagyrésze már nem autópálya. 13:50 – Utolért a repülő Az autópálya pihenőkben a Rompetrol benzinkutak mellett négyesével állnak a töltőoszlopok, úgy tűnik nem csak Nyugat-Európában, de Romániában sem gond már az ultragyors töltés. Körülbelül 10 kilométerrel ezelőtt, Lugosnál elfogyott az autópálya, így mostantól lassabban fogok haladni. Nagyjából most előznek meg a többiek a repülővel. 14:25 – Energia-utánpótlás A Karánsebest elkerülő szakasz után, a matrica vásárlástól 180 kilométert megtéve egy Bökény melletti Rompetrol benzinkútnál álltam meg ebédelni és közben töltőre tettem az autót is, mindkettőnknek szüksége volt már egy kis energia-utánpótlásra. Hamarosan indulok tovább, még kb. 220 kilométer (3,5 óra) autózás áll előttem, ami nagyjából annyi, amennyit a többieknek Bukarestből kell visszafelé autózniuk. 14:45 – Indul az utolsó? szakasz Húsz percesre nyúlt az ebéd- és töltési idő. Közben a flightradar szerint a többiek repülőgépe is leszállt 14:30-kor Bukarestben, így hamarosan valószínűleg ők is autóba pattannak és indulnak Craiovába. Vajon mindenki megérkezik az este 8:00-kor kezdődő vacsorára? 18:05 – Érkezés Craiova-ba Magyar idő szerint 18:05-kor, ami helyi idő szerint 19:05 célba értem, majdnem egy órával a vacsora és fél órával a repülős csapat előtt. Kihirdethetjük, hogy 650 kilométeren az elektromos autó gyorsabb a repülésnél, és ehhez még ezer kilométeres hatótáv sem kell, csak jó töltőhálózat és gyors töltési képesség. Visszavágó holnap hazafelé? Az út számokban Utazási idő: 8:35 (9:30-18:05) Megtett út: 651 km Átlagfogyasztás: 21,2 kWh/100 km Töltési idő: 39 perc (19+20 perc) Betöltött energia: 78,6 kWh Töltési költség út közben: 205 RON (kb. 17.000 Ft) Célállomás töltés ingyenes a szálloda vagy a gyár töltőjén. Repülőjegy ára: 82.500 Ft Öt óra kőkemény szívás: Budapest-Ljubljana villanyautóval Címlap: Onat Eronat (TAROM repülő) Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!