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 A tavalyi évben közel 50 százalékkal, 8500 fölé bővült az újonnan eladott tisztán elektromos személyautók száma hazánkban. Az eredmény szép, de vajon igaz-e, hogy ez csak a budapestiek, no meg az állami támogatást igénylő cégek miatt van? Megnéztük, mi olvasható ki a Datahouse adatainak részleteiből. Kiderült, melyek voltak 2024 legnépszerűbb új villanyautói Magyarországon Koncentráció Kezdjük a földrajzi tagolással. Vajon tényleg csak Budapesten és Pest megyében vesznek villanyautókat az emberek? A Datahouse 2024-es számai között találunk egy térképet is, amely megmutatja, hogy 2024-ben, illetve 2023-ban megyénként hány darab villanyautót regisztráltak és ez a teljes új elektromos állomány hány százaléka volt. Az új villanyautók megoszlása megyénként. Forrás Datahouse. A számok első ránézésre megerősítik a népszerű elméletet, miszerint igazából csak Budapest és az agglomeráció vásárolja a villanyautókat, mert hát nyilván itt magasabb a fizetések átlaga, több cég is van és ezek a kocsik amúgy is csak a városi közlekedésre alkalmasak. És valóban, Budapest és Pest megye együtt a hazai új villanyautók regisztrációjának 58 százalékáért felel. Kérdés lezárva, nem igaz? Nos, nem éppen. Vettük a fáradságot és az adatok mellé raktuk a teljes magyar újautó-piac számait. Vajon ekkor is kirívóak az arányok? A 2024-es újautó-eladások hajtáslánc szerint. Forrás: Datahouse Nem, egyáltalán nem azok. Az egyszerűség kedvéért most csak a százalékokat tettük a térképre, így látszik az adott megye része a villanyautós tortából, alatta zárójelben pedig a teljes magyar újautó-piacból. A főváros és Pest megye valóban, egy picit magasabb arányt ér el a villanyautóknál, mint az összes autót figyelembe véve (58% kontra 54%), de ezt nem érezzük perdöntőnek. A vidéki adatokat szemügyre véve egészen apró eltéréseket látunk. Van pár megye, amely egy hajszállal jobban áll az új villanyautók terén és van amelyik rosszabbul, mintha a teljes piacot nézzük. De jelentős eltérést igazából csak Győr-Moson-Sopronnál látunk, ahol az új villanyautók aránya nagyjából a fele az új autókénak. Talán az Audi gyár flottájában sok a PHEV? Nem tudjuk, de eleve pár száz autóról van csak szó összesen. Érdekességképp megmutatjuk a budapesti helyzetet is az újonnan eladott villanyautók 2023-as és 2024-es megoszlásában. Forrás: Datahouse Alapvetően tehát nem tűnik úgy, hogy a villanyautók kizárólag a budapesti és agglomerációs eladások miatt lettek népszerűbbek, vidéken is nagyjából olyan arányban veszik őket, mint a többi új autót. Na de mi a helyzet a cégekkel? Céges flották A magyar újautó-piac eladásainak kétharmadát a cégek adják és csak egyharmad a lakosság, azaz a természetes személyek részesedése. Így érdemes ennek az adatnak a figyelembevételével megnézni, vajon van-e különbség a vállalkozások és a magánszemélyek vásárlási szokásaiban a hajtásláncok metszetében. A hagyományos hajtásláncoknál is jól látszik, hogy a mild hibridek, a benzinesek de még az egyszerű hibridek is népszerűbbek a magánszemélyek körében, mint azt az egész újautó-piac átlagából feltételezhetnénk. Persze még ezek vásárlói között is többségben vannak a cégek. És valóban, az elektromos hajtásnál nem az 1/3-2/3 arányt látjuk, 67 helyett 82 százalék a vásárlók között a vállalkozás. Ám a villanyautók ezzel nincsenek egyedül, sőt. A plug-in hibrideknél még inkább a cégek felé lejt a statisztika. Igaz, hogy tavaly év végéig ezek megszerzését és üzembentartását több kedvezmény is segítette, de állami támogatás a vásárláshoz nem járt. Ahogy nem járt a dízelek esetén sem, pedig náluk a legmagasabb, 89 százalék a céges vásárlók aránya. És a félreértések elkerülése végett, itt most csak a személyautókról beszélünk, ebben nincsenek benne a kishaszongépjárművek sem. A 2024-ben hazánkban eladott 14,6 ezer dízel személyautóból csak 1600-at vettek magánszemélyek. A villanyautók kapcsán azt persze nem tudjuk, hogy az állami támogatással rendelt, valamivel több mint 5000 személyautóból eddig mennyit szállítottak le. De egyelőre nem tűnik úgy, hogy kizárólag a támogatás miatt vásárolnának többen villanyautót. Egyrészt az elektromos eladások 2023-ban is 20 százalék felett növekedtek, pedig akkor nem volt állami (EU) segítség. Másrészt pedig a pályázati kiírás speciális feltételi miatt szinte csak készpénzre éri meg a mostani program keretében autót venni. Ezt az is jól mutatja, hogy az ingyen pénz egy év alatt sem fogyott el, a kezdeti roham után jelentősen lelassult a beérkező pályázatok száma, miközben a korábbi pályázatok kerete órák, vagy napok alatt merült ki. Így valószínűbb, hogy az vett most villanyautót, aki már eleve akart és megvolt rá a fedezete. A támogatást persze, köszöni szépen, elteszi, miért is ne tenné. Kedvencek Ha már szétbontottuk az adatokat cégekre és magánszemélyekre, akkor megnéztük azt is, vannak-e eltérések a kedvenc elektromos márkák és típusok között. Itt is érdemes fejben tartani a 82 százalékot. Ha ennél magasabb számot látunk akkor az átlag feletti számban keresték ezt a típust a vállalkozások, ha alacsonyabb, akkor inkább a magánszemélyek körében volt népszerű. Kezdjük a cégekkel. # Márka Céges elektromos eladások A céges eladásokból BEV A céges eladások aránya 1 TESLA 1623 100,0% 80,9% 2 BYD 1155 99,1% 80,9% 3 VOLVO 664 25,2% 81,7% 4 BMW 610 11,9% 90,5% 5 HYUNDAI 453 13,8% 77,6% 6 MERCEDES 395 9,2% 88,6% 7 VOLKSWAGEN 302 4,3% 90,1% 8 NISSAN 264 7,0% 59,5% 9 KIA 197 4,9% 90,0% 10 MG 192 37,6% 74,1% 11 FORD 173 3,0% 93,0% 12 SKODA 142 1,5% 91,0% 13 AUDI 139 4,8% 88,5% 14 MINI 113 31,8% 89,7% 15 CUPRA 91 13,7% 90,1% 16 OPEL 78 4,2% 87,6% 17 HONDA 76 23,9% 76,8% 18 TOYOTA 64 0,8% 85,3% 19 FIAT 48 8,8% 75,0% 20 RENAULT 40 1,9% 87,0% Most tehát csak azokat a márkákat emelnénk ki, amelyeknél jelentősebb eltérés van az átlagos 82 százalékos céges aránytól. A BMW, a Mercedes-Benz, a Volkswagen, a Kia, a Ford, a Škoda, az Audi, a Mini, a Cupra, az Opel és a Renault azok a márkák, amelyek villanyautóit az országos átlag feletti, 90 százalék körüli arányban vették vállalkozások. Ezzel szemben a lefelé inkább csak a Nissan lóg ki, a LEAF akcióra a magánszemélyek csaptak le. # Típus Céges elektromos eladások A céges eladások aránya 1 TESLA MODEL Y 966 83,1% 2 TESLA MODEL 3 630 78,0% 3 VOLVO EX30 543 80,7% 4 BYD ATTO 3 460 80,8% 5 BYD SEAL 306 86,2% 6 BYD DOLPHIN 246 78,3% 7 HYUNDAI KONA 219 75,0% 8 NISSAN LEAF 212 56,2% 9 BMW IX3 160 90,4% 10 BMW I4 142 87,7% 11 SKODA ENYAQ 142 91,0% 12 BYD SEAL U 140 75,3% 13 VOLKSWAGEN ID.3 130 87,2% 14 HYUNDAI IONIQ 5 120 80,0% 15 HYUNDAI IONIQ 6 114 80,3% 16 BMW IX1 105 94,6% 17 KIA NIRO 103 92,8% 18 AUDI Q4 99 89,2% 19 MERCEDES EQA SUV 94 83,9% 20 FORD MUSTANG 93 93,9% Az egyes típusok kapcsán a LEAF mellett talán a Konát és a Seal U-t emelnénk ki – ezek kevésbé voltak népszerűek a cégeknél, mint a piac átlaga. 90 százalék körül, vagy felett pedig a Škoda Enyaq, a BMW iX3, iX1, a Kia Niro EV, az Audi Q4 és a Ford Mustang Mach-e voltak. A magánszemélyek márkapreferenciája ennek megfelelően az alábbiak szerint alakult: # Márka Magán elektromos eladások A magán eladásokból BEV A magán eladások aránya 1 TESLA 384 100,0% 19,1% 2 BYD 272 100,0% 19,1% 3 NISSAN 180 9,3% 40,5% 4 VOLVO 149 21,8% 18,3% 5 HYUNDAI 131 8,0% 22,4% 6 MG 67 5,8% 25,9% 7 BMW 64 9,6% 9,5% 8 MERCEDES 51 5,6% 11,4% 9 VOLKSWAGEN 33 2,2% 9,9% 10 HONDA 23 5,3% 23,2% 11 KIA 22 0,8% 10,0% 12 AUDI 18 5,8% 11,5% 13 FIAT 16 5,7% 25,0% 14 SSANGYONG 16 1,1% 29,1% 15 SKODA 14 0,7% 9,0% 16 FORD 13 1,4% 7,0% 17 MINI 13 9,6% 10,3% 18 OPEL 11 0,7% 12,4% 19 TOYOTA 11 0,2% 14,7% 20 CUPRA 10 5,4% 9,9% A típusok listáján érdekesség, hogy a Model Y/Model 3 páros esetén a magánszemélyek egy picit jobban húznak a szedán felé. # Márka Magán elektromos eladások A magán eladások aránya 1 TESLA MODEL Y 197 16,9% 2 TESLA MODEL 3 178 22,0% 3 NISSAN LEAF 165 43,8% 4 VOLVO EX30 130 19,3% 5 BYD ATTO 3 109 19,2% 6 HYUNDAI KONA 73 25,0% 7 BYD DOLPHIN 68 21,7% 8 BYD SEAL 49 13,8% 9 BYD SEAL U 46 24,7% 10 HYUNDAI IONIQ 5 30 20,0% 11 MG MG4 29 24,8% 12 HYUNDAI IONIQ 6 28 19,7% 13 MG ZS 24 37,5% 14 HONDA E-NY1 23 24,0% 15 BMW I4 20 12,3% 16 VOLKSWAGEN ID.3 19 12,8% 17 MERCEDES EQA SUV 18 16,1% 18 BMW IX3 17 9,6% 19 MERCEDES EQB SUV 17 22,7% 20 SSANGYONG TORRES EVX 16 29,1% Jelentősen 20 százalék felett a Nissan LEAF, a BYD Seal U, a Hyundai Kona, az MG4, az MG ZS és a Ssangyong Torres EVX vannak, ezeket a magánszemélyek jobban kedvelték, mint a cégek. Vesz egyáltalán valaki dízel-hibridet? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!