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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDItbS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2tpYS12aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTAyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

A tavalyi évben közel 50 százalékkal, 8500 fölé bővült az újonnan eladott tisztán elektromos személyautók száma hazánkban. Az eredmény szép, de vajon igaz-e, hogy ez csak a budapestiek, no meg az állami támogatást igénylő cégek miatt van?

Megnéztük, mi olvasható ki a Datahouse adatainak részleteiből.

Kiderült, melyek voltak 2024 legnépszerűbb új villanyautói Magyarországon

Koncentráció

Kezdjük a földrajzi tagolással. Vajon tényleg csak Budapesten és Pest megyében vesznek villanyautókat az emberek?

A Datahouse 2024-es számai között találunk egy térképet is, amely megmutatja, hogy 2024-ben, illetve 2023-ban megyénként hány darab villanyautót regisztráltak és ez a teljes új elektromos állomány hány százaléka volt.

Az új villanyautók megoszlása megyénként. Forrás Datahouse.

A számok első ránézésre megerősítik a népszerű elméletet, miszerint igazából csak Budapest és az agglomeráció vásárolja a villanyautókat, mert hát nyilván itt magasabb a fizetések átlaga, több cég is van és ezek a kocsik amúgy is csak a városi közlekedésre alkalmasak.

És valóban, Budapest és Pest megye együtt a hazai új villanyautók regisztrációjának 58 százalékáért felel. Kérdés lezárva, nem igaz?

Nos, nem éppen. Vettük a fáradságot és az adatok mellé raktuk a teljes magyar újautó-piac számait. Vajon ekkor is kirívóak az arányok?

A 2024-es újautó-eladások hajtáslánc szerint. Forrás: Datahouse

Nem, egyáltalán nem azok. Az egyszerűség kedvéért most csak a százalékokat tettük a térképre, így látszik az adott megye része a villanyautós tortából, alatta zárójelben pedig a teljes magyar újautó-piacból.

A főváros és Pest megye valóban, egy picit magasabb arányt ér el a villanyautóknál, mint az összes autót figyelembe véve (58% kontra 54%), de ezt nem érezzük perdöntőnek.

A vidéki adatokat szemügyre véve egészen apró eltéréseket látunk. Van pár megye, amely egy hajszállal jobban áll az új villanyautók terén és van amelyik rosszabbul, mintha a teljes piacot nézzük. De jelentős eltérést igazából csak Győr-Moson-Sopronnál látunk, ahol az új villanyautók aránya nagyjából a fele az új autókénak. Talán az Audi gyár flottájában sok a PHEV? Nem tudjuk, de eleve pár száz autóról van csak szó összesen.

Érdekességképp megmutatjuk a budapesti helyzetet is az újonnan eladott villanyautók 2023-as és 2024-es megoszlásában.

Forrás: Datahouse

Alapvetően tehát nem tűnik úgy, hogy a villanyautók kizárólag a budapesti és agglomerációs eladások miatt lettek népszerűbbek, vidéken is nagyjából olyan arányban veszik őket, mint a többi új autót.

Na de mi a helyzet a cégekkel?

Céges flották

A magyar újautó-piac eladásainak kétharmadát a cégek adják és csak egyharmad a lakosság, azaz a természetes személyek részesedése. Így érdemes ennek az adatnak a figyelembevételével megnézni, vajon van-e különbség a vállalkozások és a magánszemélyek vásárlási szokásaiban a hajtásláncok metszetében.

A hagyományos hajtásláncoknál is jól látszik, hogy a mild hibridek, a benzinesek de még az egyszerű hibridek is népszerűbbek a magánszemélyek körében, mint azt az egész újautó-piac átlagából feltételezhetnénk. Persze még ezek vásárlói között is többségben vannak a cégek.

És valóban, az elektromos hajtásnál nem az 1/3-2/3 arányt látjuk, 67 helyett 82 százalék a vásárlók között a vállalkozás.

Ám a villanyautók ezzel nincsenek egyedül, sőt.

A plug-in hibrideknél még inkább a cégek felé lejt a statisztika. Igaz, hogy tavaly év végéig ezek megszerzését és üzembentartását több kedvezmény is segítette, de állami támogatás a vásárláshoz nem járt.

Ahogy nem járt a dízelek esetén sem, pedig náluk a legmagasabb, 89 százalék a céges vásárlók aránya. És a félreértések elkerülése végett, itt most csak a személyautókról beszélünk, ebben nincsenek benne a kishaszongépjárművek sem.

A 2024-ben hazánkban eladott 14,6 ezer dízel személyautóból csak 1600-at vettek magánszemélyek.

A villanyautók kapcsán azt persze nem tudjuk, hogy az állami támogatással rendelt, valamivel több mint 5000 személyautóból eddig mennyit szállítottak le. De egyelőre nem tűnik úgy, hogy kizárólag a támogatás miatt vásárolnának többen villanyautót.

Egyrészt az elektromos eladások 2023-ban is 20 százalék felett növekedtek, pedig akkor nem volt állami (EU) segítség. Másrészt pedig a pályázati kiírás speciális feltételi miatt szinte csak készpénzre éri meg a mostani program keretében autót venni. Ezt az is jól mutatja, hogy az ingyen pénz egy év alatt sem fogyott el, a kezdeti roham után jelentősen lelassult a beérkező pályázatok száma, miközben a korábbi pályázatok kerete órák, vagy napok alatt merült ki.

Így valószínűbb, hogy az vett most villanyautót, aki már eleve akart és megvolt rá a fedezete. A támogatást persze, köszöni szépen, elteszi, miért is ne tenné.

Kedvencek

Ha már szétbontottuk az adatokat cégekre és magánszemélyekre, akkor megnéztük azt is, vannak-e eltérések a kedvenc elektromos márkák és típusok között.

Itt is érdemes fejben tartani a 82 százalékot. Ha ennél magasabb számot látunk akkor az átlag feletti számban keresték ezt a típust a vállalkozások, ha alacsonyabb, akkor inkább a magánszemélyek körében volt népszerű.

Kezdjük a cégekkel.

# Márka Céges elektromos eladások A céges eladásokból BEV A céges eladások aránya
1 TESLA 1623 100,0% 80,9%
2 BYD 1155 99,1% 80,9%
3 VOLVO 664 25,2% 81,7%
4 BMW 610 11,9% 90,5%
5 HYUNDAI 453 13,8% 77,6%
6 MERCEDES 395 9,2% 88,6%
7 VOLKSWAGEN 302 4,3% 90,1%
8 NISSAN 264 7,0% 59,5%
9 KIA 197 4,9% 90,0%
10 MG 192 37,6% 74,1%
11 FORD 173 3,0% 93,0%
12 SKODA 142 1,5% 91,0%
13 AUDI 139 4,8% 88,5%
14 MINI 113 31,8% 89,7%
15 CUPRA 91 13,7% 90,1%
16 OPEL 78 4,2% 87,6%
17 HONDA 76 23,9% 76,8%
18 TOYOTA 64 0,8% 85,3%
19 FIAT 48 8,8% 75,0%
20 RENAULT 40 1,9% 87,0%

Most tehát csak azokat a márkákat emelnénk ki, amelyeknél jelentősebb eltérés van az átlagos 82 százalékos céges aránytól.

A BMW, a Mercedes-Benz, a Volkswagen, a Kia, a Ford, a Škoda, az Audi, a Mini, a Cupra, az Opel és a Renault azok a márkák, amelyek villanyautóit az országos átlag feletti, 90 százalék körüli arányban vették vállalkozások.

Ezzel szemben a lefelé inkább csak a Nissan lóg ki, a LEAF akcióra a magánszemélyek csaptak le.

# Típus Céges elektromos eladások A céges eladások aránya
1 TESLA MODEL Y 966 83,1%
2 TESLA MODEL 3 630 78,0%
3 VOLVO EX30 543 80,7%
4 BYD ATTO 3 460 80,8%
5 BYD SEAL 306 86,2%
6 BYD DOLPHIN 246 78,3%
7 HYUNDAI KONA 219 75,0%
8 NISSAN LEAF 212 56,2%
9 BMW IX3 160 90,4%
10 BMW I4 142 87,7%
11 SKODA ENYAQ 142 91,0%
12 BYD SEAL U 140 75,3%
13 VOLKSWAGEN ID.3 130 87,2%
14 HYUNDAI IONIQ 5 120 80,0%
15 HYUNDAI IONIQ 6 114 80,3%
16 BMW IX1 105 94,6%
17 KIA NIRO 103 92,8%
18 AUDI Q4 99 89,2%
19 MERCEDES EQA SUV 94 83,9%
20 FORD MUSTANG 93 93,9%

Az egyes típusok kapcsán a LEAF mellett talán a Konát és a Seal U-t emelnénk ki – ezek kevésbé voltak népszerűek a cégeknél, mint a piac átlaga. 90 százalék körül, vagy felett pedig a Škoda Enyaq, a BMW iX3, iX1, a Kia Niro EV, az Audi Q4 és a Ford Mustang Mach-e voltak.

A magánszemélyek márkapreferenciája ennek megfelelően az alábbiak szerint alakult:

# Márka Magán elektromos eladások A magán eladásokból BEV A magán eladások aránya
1 TESLA 384 100,0% 19,1%
2 BYD 272 100,0% 19,1%
3 NISSAN 180 9,3% 40,5%
4 VOLVO 149 21,8% 18,3%
5 HYUNDAI 131 8,0% 22,4%
6 MG 67 5,8% 25,9%
7 BMW 64 9,6% 9,5%
8 MERCEDES 51 5,6% 11,4%
9 VOLKSWAGEN 33 2,2% 9,9%
10 HONDA 23 5,3% 23,2%
11 KIA 22 0,8% 10,0%
12 AUDI 18 5,8% 11,5%
13 FIAT 16 5,7% 25,0%
14 SSANGYONG 16 1,1% 29,1%
15 SKODA 14 0,7% 9,0%
16 FORD 13 1,4% 7,0%
17 MINI 13 9,6% 10,3%
18 OPEL 11 0,7% 12,4%
19 TOYOTA 11 0,2% 14,7%
20 CUPRA 10 5,4% 9,9%

A típusok listáján érdekesség, hogy a Model Y/Model 3 páros esetén a magánszemélyek egy picit jobban húznak a szedán felé.

# Márka Magán elektromos eladások A magán eladások aránya
1 TESLA MODEL Y 197 16,9%
2 TESLA MODEL 3 178 22,0%
3 NISSAN LEAF 165 43,8%
4 VOLVO EX30 130 19,3%
5 BYD ATTO 3 109 19,2%
6 HYUNDAI KONA 73 25,0%
7 BYD DOLPHIN 68 21,7%
8 BYD SEAL 49 13,8%
9 BYD SEAL U 46 24,7%
10 HYUNDAI IONIQ 5 30 20,0%
11 MG MG4 29 24,8%
12 HYUNDAI IONIQ 6 28 19,7%
13 MG ZS 24 37,5%
14 HONDA E-NY1 23 24,0%
15 BMW I4 20 12,3%
16 VOLKSWAGEN ID.3 19 12,8%
17 MERCEDES EQA SUV 18 16,1%
18 BMW IX3 17 9,6%
19 MERCEDES EQB SUV 17 22,7%
20 SSANGYONG TORRES EVX 16 29,1%

Jelentősen 20 százalék felett a Nissan LEAF, a BYD Seal U, a Hyundai Kona, az MG4, az MG ZS és a Ssangyong Torres EVX vannak, ezeket a magánszemélyek jobban kedvelték, mint a cégek.

Vesz egyáltalán valaki dízel-hibridet?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.