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 Az autógyártó cégek kapcsán az utóbbi időben nagy hangsúly van azon, hogy az általuk előállított járművek a lehető legkevesebb károsanyag-kibocsátással üzemeljenek, hiszen így az eladott autók a következő években vagy évtizedekben tisztábban, kevesebb szennyezéssel üzemelhetnek. Arról már sokkal ritkábban esik szó (többnyire csak az elektromos autók akkumulátora kapcsán), hogy maga az autókat előállító cég milyen környezeti lábnyommal üzemel. Szerencsére akad már példa ambiciózus és régóta tartó zöldítési projektekre a járműgyártásban is. Erről beszélgettünk a Scania kapcsán Gál Attilával, a cég közép-kelet európai üzletfejlesztési igazgatójával. Szabályozói környezet Széles körben kevésbé ismert, de az EU a legnagyobb teherautók gyártóit is igyekszik a környezetet kevésbé terhelő technológiák felé terelni. Ennek eredményeképp 2025-ben ezeknek a flottáknak is el kell érniük egy 15%-os csökkenést a 2019. július 1-től 2020. június 30-ig terjedő értékesítési periódusban számított referenciaértékhez képest. A számítási metódus talán még a személyautóknál alkalmazottnál is összetettebb, de a Scania természetesen mindent megtesz, hogy megfeleljen ezeknek az előírásoknak, részben azzal, hogy minél hamarabb minél nagyobb arányban gyárt és ad el tisztán elektromos kamionokat. A következő, 2030-tól elérendő cél még felülvizsgálat alatt áll, de a Scania terveiben már enélkül is 50%-os elektromos arány szerepel. Ahhoz, hogy ezt elérjék a Scania nemcsak a járműveket fejleszti, de a töltési infrastruktúrát biztosító cégekkel együttműködve Európában bárhol univerzálisan használható töltési szolgáltatást is fejleszt a járműveit választó partnereknek.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 Saját vállalások A Scania belső vállalása volt 10 évvel ezelőtt, hogy az akkori bázishoz képest 10 év alatt 50%-kal kell csökkenteni a gyár és az egyéb operációk működéséből származó károsanyag-kibocsátást. Ezalatt az épületek hűtésétől és fűtésétől kezdődően a céges autók kibocsátásáig mindent bele kell érteni. A Scania esetén egyébként épp ez a két nagy kategória teszi ki a kibocsátás túlnyomó többségét, így ezek nagy hangsúlyt kaptak a fejlesztések során. A legegyszerűbb a villamosenergia felhasználás zöldítése volt, hiszen a piacon lehetőség van zölden termelt energia megvásárlásra. Lehetőségként felmerült még a saját telepítésű napelemes rendszerek alkalmazása, azonban a Scania esetében a zöld energia vásárlása racionálisabb megoldás. Ezért a svéd vállalat az összes elhasznált elektromos áramot zöld forrásból szerzi be. A Scania akkumulátor-összeszerelő üzeme. Az irodák és szervizek hűtése és fűtése egyébként meglepő módon nagyjából olyan szén-dioxid-kibocsátással bírt, mint a céges autóflotta, így ennek a korszerűsítése is nagyon látványos eredményeket tud hozni. „A gázkazánokat több helyen, így a biatorbágyi központban is hőszivattyúra cseréltük” – mondta el Gál Attila. „Ez, bár egyszerűnek tűnik, de a teljes fűtési és hőcserélő rendszer cseréjét és átméretezését igényelte, ami nagyon jelentős költség. Ez gazdaságilag talán nem térül meg, viszont a Scania nem is elsősorban emiatt csinálja.” De természetesen nem csak a fűtési rendszert újítják fel, ahol szükséges, ott szigetelnek, energiatakarékos berendezéseket szereznek be, vagy mozgásérzékelős lámpákkal oldják meg, hogy csak akkor menjen a világítás, amikor arra szükség van. Hiszen a legkönnyebb úgy csökkenteni a kibocsátást, ha el sem használjuk az energiát. A járműflotta zöldítését a régióban már két éve megkezdték. Csehországban és Szlovákiában már minden járművet legalább tölthető hibridre cseréltek, de sok a tisztán elektromos autó is. Magyarországon a korábbi beszerzések egybe estek azzal az időszakkal, amikor ezek nem voltak elérhetőek megfelelő mennyiségben, így ma még vannak dízelek is a flottában, de gyűlnek a tapasztalatok a plug-in hibridekkel is. „Globális szinten 2025-től már csak tisztán elektromos autókat lehet rendelni, így amikor 2026-ban esedékes lesz a magyarországi flotta teljes cseréje, akkor már csak tisztán elektromos járművekre fogunk ajánlatokat kérni” – mondta el az üzletfejlesztésért felelős vezető. „Addig kiépülnek a telephelyeken a töltők, hogy minden kollégának legyen lehetősége tölteni, sőt akinél lehet, ott az otthoni töltést is megoldjuk.” Nem meglepő módon a legnagyobb gondot azok a szituációt jelentik, amikor a nagy éves futásteljesítmény párosul az otthoni töltés hiányával. Vannak kollégák, akik otthonról járnak közvetlenül az ügyfelekhez, és évente akár 50-60 ezer km-t is megtesznek eközben. Az ő esetükben, különösen azokon a környékeken, ahol még kevés a nagy teljesítményű töltő, még meg kell találják a megfelelő megoldást. A tölthető hibridek egyébként jó belépőt jelentettek az elektromobilitás világába, hiszen megszerettették a munkavállalókkal a tiszta, csendes és kényelmes közlekedést. „Én tavaly május óta egy plug-in hibrid Arteont használok, ami 35-45 km-t tud tisztán elektromos üzemben. Bár alapvetően benzinpárti voltam, de amikor elkezdtem használni, akkor eldöntöttem, hogy megpróbálom ebből kihozni, amit lehet. Ezért amikor csak lehetőség van rá – otthon és itt az irodában is – töltöm az akkumulátort, hogy a lehető legtöbb kilométert tehessem meg tisztán, elektromosan” – ecsetelte a saját megközelítését Gál Attila. „A közelben lakom, úgyhogy előfordul, hogy egy hétig nem indul be a benzinmotor. Ennek ellenére sajnos összességében közel sem lehet azt az üzemanyag-fogyasztást elérni, amit a hivatalos WLTP szabvány említ.” Azoknál a kollégáknál, akiknek az autóhasználata a plug-in hibridekhez kevésbé passzol, azoknál még nehezebb jelentős megtakarítást elérni. A cég emiatt is döntött a közel 50 autóból álló magyarországi flotta teljes elektrifikációja mellett. De a Scania természetesen nem áll meg a személyautók zöldítésénél. Az importőri hálózat alkatrészekkel való kiszolgálását ugyan külső partnerek végzik, de a cég södertäljei és zwollei gyárai közötti állandó és rendszeres fuvarokat saját flottával oldják meg. Ennek a flottának is megkezdődött az elektrifikációja, ami nemcsak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése miatt fontos, hanem azért is, mert így házon belüli rengeteg tapasztalatot szerezhetnek a saját elektromos teherautóikkal. Jelenleg ezen az útvonalon kilenc elektromos teherautó szállítja az alkatrészeket, de 2025 közepére az elektromos meghajtású járművek száma eléri majd a tizenötöt. ProDriver – játékosan zöldülhetnek a régebbi járművek is A Scania is tisztában van azzal, hogy egy csapásra akkor sem lehetne lecserélni minden kamiont elektromosra, ha egyébként a járművek minden vásárlónak megfelelnének és mindenki nyitott is lenne a cserére. A dízel hajtás még egy ideig velünk él, így foglalkozni kell ezek károsanyag-kibocsátásának csökkentésével is. A legolcsóbb megoldás, ha a sofőrök odafigyelnek a jármű használatára. Sokszor a vezetési stílus minimális megváltoztatásával is óriási eredményt lehet elérni, de ezzel a sofőrök gyakran nincsenek tisztában, és lássuk be, sokszor nem is érdekeltek a takarékoskodásban. A Scania ProDriver alkalmazása ebben igyekszik változást elérni azzal, hogy játékos feladatokkal fogja ösztönözni a sofőröket arra, hogy ideális módon vezessenek. Ez áttételesen akár 5% csökkenést is jelenthet a jármű használatának szén-dioxid-lábnyomában. Ha ezt akár az 5-10 éves teherautók használóinál is el tudják érni, akkor az óriási eredmény lenne a teljes elektromos átállásig. A következő években a járműveket használó flottakezelők és az ő megrendelőiknek is jól jön majd az ESG jelentések elkészítésekor az így elérhető csökkenés. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!