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
auto

Model X hétköznapok #28: nem bírja a terhelést a budapesti Tesla szerviz

villanyautózás a gyakorlatban
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

Ebben a sorozatban egy nyolcéves, 245.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző részben egy kétéves számvetéssel szolgáltam, ezúttal pedig a szervizelés nehézségeiről, a budapesti szerviz túlterheltségéről panaszkodom.

Model X hétköznapok #27: két éve szívunk?

Az előző részt azzal zártam, hogy talán az volt a sorozat utolsó epizódja, mert készülök lecserélni az autót. A leginkább esélyes utód egy 7 személyes Model Y. Jelen állás szerint úgy tűnik, két szék között a földre ültem.

Karácsony előtt a modellfrissítés reményében nem rendeltem meg az új autónkat. Nos, azóta megérkezett a Juniper, de 7 üléssel az újdonság még nem, a kifutó változat pedig már nem rendelhető. Készletről ugyan még elérhető néhány példány, de azok ára úgy megszaladt, hogy 23,5 millióért kínáljak ugyanazt, ami karácsonykor még csak 21,7 millió volt, egy év ingyen Supercharger opcióval. Egyelőre úgy tűnik, egy ideig még marad a sok viszontagságon átesett Model X a családi autónk.

Hiányzott már a szerviz hangulata?

A tavalyi év viszonylag kevés szervizlátogatással telt, mondhatnám, hogy már hiányzott a Tesla szerviz hangulata, de hazudnék. A jó hír, hogy most nem elsősorban meghibásodás, hanem fejlesztés miatt kértem szerviz időpontot.

A Tesla abban is egyedülálló, hogy a régebbi modelleket nem engedi el, olyan alapvető frissítések is érkeznek az autókra, ami más gyártókra nem jellemző módon újabb vagy jobban működő funkciókkal ruházza fel a járműveket. Így kaptak például LED-Mátrix fényszórót utólag a 3 éves Model 3-ak, így lesz egyre ügyesebb a vezetéstámogató rendszer. Persze sokszor a hardver gátat szab egy régebbi autó megújulásának.

Már a Model X bő két évvel ezelőtti megvásárlásakor terveztem az autó infotainment rendszerének frissítését, az úgynevezett MCU2 upgrade elvégzését.

A művelet nem olcsó, a pontos ár az autó konkrét felszereltségétől függően változik, de közelíti az egymillió forintot, különösen, ha az FM rádiót is szeretnénk megtartani.

Gyorsabb számítógépet kaphatnak a régi Teslák

A magas ár csak az egyik oka annak, hogy két éve halogatom ezt a fejlesztést, a másik ok, hogy szinte mindig volt valami, ami miatt költenem kellett az autóra, így lelkileg sem fért bele további százezreket a szervizben hagyni.

Tavaly év végére hazánkban is újraindult a Tesla ajánlási programja, ráadásul az utolsó időszakban gáláns 300.000 forintos összeget adtak az ajánlásért, és Ti, kedves olvasóink, lelkesen használtátok a szerkesztőség Tesla tulajdonos tagjainak ajánlói kódjait.

Szeretnél olcsóbban új Teslát venni?

Úgy éreztem ezt az összeget, azaz a tőletek kapott ajándékot, akkor is a régóta dédelgetett MCU2 upgrade megrendelésére kell szánnom, ha hamarosan lecserélem az autót, örüljön a gyorsabb számítógépnek a következő tulajdonos.

Gyorsan meg lesz, Elon-időben…

December 31-én délelőtt tehát végre fogtam az applikációt és leadtam egy szervizjegyet. Mivel párhuzamosan több szervizjegy egy autóra nem lehet, és a Facebook csoportokban olvasott hírek nem kecsegtettek közeli időponttal, a jegybe két másik problémát is felsoroltam: ha nem is durván, de ismét kezd kopogni az autó első futóműve, valamint még tavaly nyáron tönkrement az egyik kulcs, azt is ideje lenne már pótolni.

A szerviz reakciója sajnos minden képzeletem alulmúlta. Két éve az applikáció még azt írta, hogy a szervizjegy felvételét követő 24 órán belül mindenképp választ kapok. Ez az ígéret ma már nem látszik az alkalmazásban, talán nem véletlenül.

Három hét telt el, amikor január 22-én az idegeim feladták a harcot, és írtam egy üzenetet az érintetlen szervizjegyhez, megkérdeztem mikor számíthatok költségbecslésre.

A kérdésre, ha nem is 24 órán belül, de másnap este végre választ kaptam, igaz kissé mellébeszélő sablon válasznak tűnt: legyek türelemmel, éppen ellenőrzik a szükséges alkatrészek elérhetőségét, valamint felhívják a figyelmem, hogy a garanciális problémákat kivizsgálják.

A garancia emlegetésén jót mosolyogtam, hiszen az autóm elmúlt 8 éves, így már az akkura és a hajtásrendszerre sincs gari. Sebaj, vártam türelmesen.

Egy teljes hónap sem telt el a szervizigény bejelentésétől, megjelent a költségbecslés az alkalmazásban, meglepően kedvező árral. Nem véletlenül lett gyanúsan alacsony az ár: csak az FM rádió visszaépítésének árát tartalmazta az árajánlat, magát az MCU2 upgradet nem. (Az upgrade után nem lesz rádió a kocsiban, azt felárért külön lehet visszakapni.)

A becslés elfogadása előtt üzenetet küldtem, hogy nekem a teljes csomag kellene, hiszen még MCU1 van az autómban. A dolgok elkezdtek felgyorsulni, még aznap éjjel, hajnali 1 órakor módosult a költségbecslés.

Nos, nem az MCU2 upgrade ára került bele, csak pár forinttal változott az FM rádió ára. Újra jeleztem, hogy mit szeretnék, de válasz azóta sem érkezett, így elfogadtam a költségbecslét, hogy legalább időpontot foglalhassak, mert jól tudtam, hogy az sem holnapra lesz.

Remélhetőleg addig sikerül előrébb lépni a kommunikációban is és valaki értelmezi végre a már háromszor beírt üzenetem, miszerint nem csak FM rádiót akarok, hanem teljes számítógép-cserét.

Január 30-án március 27 volt a legközelebbi szabad időpont a budapesti Tesla szervizben. December 31-én jeleztem a szerviz igényem, és még 3 teljes hónap sem telik el, március végén már tudnak is fogadni.

Van egy régi autós mondás: az első autót a reklám, a másodikat a szerviz adja el. Bevallom, a budapesti szerviz negyedéves várólistáját látva egyre kevésbé érzem úgy, hogy következő autómként ismét Teslát kellene vennem…

A tisztánlátás érdekében hozzá kell tenni, hogy csak a budapesti szerviz túlterheltsége ennyire kirívó. Lengyelországba vagy Ausztriába egy héten belül kaptam volna időpontot már december végén.

Miért nem megyek oda? Egyrészt Miskolcról Budapestre szervizbe járni is távoli, nem szeretném duplázni a távot. Másrészt a magyarokat a forint itt is sújtja: az ajánlásért jóváírt forintot – tudomásom szerint – nem váltják át egyéb pénznemre, így ha Bécsbe mennék, fizethetnék zsebből, az ajánlói pénztárcámban lévő egyenleget ott nem tudom felhasználni.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.