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
auto

Az egész világot sokkolta, hogy mennyibe kerülnek a kínai akkumulátorok

energia
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Bő egy évvel ezelőtt már beszámoltunk arról, hogy túlkapacitások épültek ki a kínai akkumulátorgyártás terén, azt pedig még régebb óta mondogatjuk, hogy az akkumulátorok ára folyamatosan csökken, és hogy ez hosszabb távon látványos eredményeket fog hozni. Ami azonban tavaly év végén Kínában történt, az legtöbbünk képzeletét is felülmúlta.

Egy állami tulajdonú vállalat, a Power China a 2025-2026-os energetikai projektjeihez szükséges akkumulátoros energiatároló rendszerek tervezésére, gyártására, telepítésére és 20 éves üzemeltetésére írt ki egy tendert még tavaly novemberben. A beérkező árajánlatok világszerte sokkolták az iparági szereplőket.

A helyi hírek szerint ugyanis a pályázatra érkezett árajánlatok 60-82 USD/kWh között mozogtak, az átlag pedig 66,3 USD/kWh (azaz körülbelül 26 ezer Ft/kWh) volt. A 16 GWh-s mennyiséget alapul véve ez körülbelül 1 milliárd USD összértéket jelent.

Ha 80 USD/kWh-val számolunk és 5000 ciklusos élettartamot feltételezünk, akkor 1,6 centre jön ki egy kWh eltárolt energia költsége. Persze ehhez hozzáadódnak még a karbantartási és üzemeltetési költségek, illetve a töltési veszteség, de azokkal együtt is valahol 2 cent körül lesz a végső szám.

Bár sok részlet nem ismert, a pályázati dokumentációról szóló híradások alapján kulcsrakész energiatároló rendszerekről lehet szó – valószínű azonban, hogy az ár a hálózati csatlakozás és az építési munkálatok költségeit nem tartalmazza.

Marek Kubik, a Fluence volt alkalmazottja „észbontónak” nevezte a számokat a LinkedIn-en közzétett bejegyzésében, amely alatt a kommentekben számos más iparági forrás is csodálkozva és megdöbbenve nyilatkozott az alacsony árakról – a BloombergNEF például nemrégiben még az akkupakkok globális átlagárát kilowattóránként 125 USD-re tette.

Azt persze tudjuk, hogy Kínában nem úgy működik a piacgazdaság, mint a világ többi részén, ezért érdemes fenntartásokkal kezelni ezeket a számokat.

Anqi Shi, az S&P Commodity Insights sanghaji elemzője is erről beszélt az Energy-Storage.news-nak, aki elmondta, hogy az eredmények értékelésekor fontos figyelembe venni a kínai energiapiac vásárlóerő-dinamikáját.

Kínának öt nagy és hat „kisebb” állami tulajdonú energiatermelő vállalata van, amelyek fejlesztik, birtokolják és működtetik az energiatermelő eszközök többségét. A legtöbb ilyen eszközt két kivitelező, a CEEC és a Power China építik meg.

A CEEC és két nagy energiatermelő cég mostanra már rendelkezik energiatárolással foglalkozó leányvállalatokkal, amelyek ellátják az anyavállalataik projektjeit, így a Power China hatalmas vásárlóerővel rendelkezik a piacnak abban a szegmensében, amelyet még nem ezek az állami tulajdonú beszállítók uralnak.

A magántulajdonú beszállítók számára kulcsfontosságú az együttműködés ezekkel az állami cégekkel, nemcsak az egyes pályázatok megnyerése miatt, hanem azért is, hogy hosszú távon részesülhessenek Kína energiapiacának lehetőségeiből” – mondta Shi.

Mivel 2024-től több mint a kereslet duplájának megfelelő túlkínálat alakult ki az akkumulátorcellák és energiatároló rendszerek terén, néhány kínai magánvállalat veszteségbe hajló licitálással próbál megrendeléseket szerezni” – magyarázta Shi. „A lefelé irányuló költségnyomás más régiókra is átterjed, mivel a kínai gyártók a tengerentúlon szeretnének terjeszkedni, ahol az árak akár a hazai árak kétszeresét is elérhetik.

Mindezek alapján tehát nem érdemes arra számítani, hogy a közeljövőben nálunk is 26 ezer Ft/kWh-s árakon fognak akkumulátortelepek épülni, a kínai túlkapacitások azonban az egész világban lefelé fogják nyomni az árakat – kivéve persze azokat az országokat, amelyek védővámokkal hárítják el a dömpinget. Az alacsonyabb árak pedig az energiatárolás további dinamikus növekedését vetítik előre, ami a gyártók hazai piacán érvényesül a legerősebben.

A kínai Nemzeti Energiaügyi Hivatal január 23-án tette közzé, hogy az ország energiatárolóinak kapacitása 2024 végére 73,76 GW/168 GWh-ra emelkedett – ide nem értve a szivattyús víztározókat –, ami hússzoros növekedést jelent 2021 végéhez képest.

Csak a tavalyi évben 42,37 GW/101,13 GWh-val bővültek a kapacitások, amelynek átlagos kisütési időtartama 2,3 órát ért el – ez az érték 2023-ban még 2,1 óra volt. A hálózatüzemeltetők arról számoltak be, hogy 2024 során körülbelül 11% volt az energiatárolók átlagos kihasználtsága, ami olyan, mintha 1000 órán keresztül a maximális teljesítményükkel tápláltak volna vissza a hálózatra.

A gyors kapacitásbővítéssel párhuzamosan Kína 2024-ben jelentős előrelépést hajtott végre az alternatív energiatárolási technológiák terén is. Az év során számos nem lítiumos energiatárolási projektet integráltak a hálózatba, köztük nátriumionos akkumulátorokat, nagy teljesítményű lendkerekes tárolókat, szuperkondenzátorokat folyadékáramos akkumulátorokat és egy 300 MW/1500 MWh-s sűrített levegős energiatároló létesítményt.

Címlapkép: BYD

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.