PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Villámteszt: Ford E-Transit – teljes a kínálat

elektromos teherautó
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

Még mindig gyakran visszatérő mantra, hogy lehet ugyan bohóckodni a városban használt személyautók elektromosításával, de az áruszállítás a mai technológiával esélytelen. A koncepcionális hiba ebben a gondolkodásban általában az, hogy a legnehezebben teljesíthető szituációból indul ki, és úgy tekint a problémára, mintha a fuvarozás kizárólag nehéz termékek hosszútávú szállításából állna. Ráadásul úgy tekintenek az elektromos átállásra, amit addig el sem lehet kezdeni, amíg nem tudunk minden helyzetre megnyugtató megoldást kínálni.

Pedig a valóságban a szállítmányozási feladatok nagyon sokszínűek, sokkal változatosabbak, mint ahogy azt első nekifutásra le tudjuk írni. Persze, ott vannak a 40 tonnás járművek, amik Európa legnagyobb kikötőiből hozzák Magyarországra a kicsi de nehéz termékekkel megrakott konténereket, de bőven akad olyan szállítmány is, aminek a tömege meg sem közelíti az engedélyezett limiteket. De ez az összes szállításnak csak egy kis szegmense. Országon vagy kisebb régiókon belül a depóból az üzletekbe is teríteni kell az árut, hogy a megrendelt csomagok automata szekrényekbe vagy címre való kiszállításáról ne is beszéljünk. De szállítmányozás az is, amikor a helyi üzlet vagy étterem elmegy árubeszerző körútra a környékben lévő nagykerekbe, mint ahogy a címre kiszálló mosógépszerelő, kertész, burkoló vagy lakatos is valamilyen kisáruszállítóval érkezik. Nekik nem éri meg messzire menni, naponta órákat tölteni az autóban, hiszen az nem termelő tevékenység. Jól látható már ebből a rögtönzött felsorolásból is, hogy mennyire változatos az áruszállító járművek felhasználási területe.

Ezek fényében nem kellene, hogy meglepő legyen, hogy a Ford felmérése szerint a kisáruszállító járművek 46%-ával nem mennek 100 km-nél többet naponta. A teljes állomány fele tehát akár egy minimális, 150 km hatótávú elektromos járművel kiváltható lenne. Ráadásul ez az állománynak az a fele, amit a legkevésbé ideális módon használnak: a városban mennek velük rövid, néhány km-es távokat úgy, hogy a belső égésű motornak esélye sincs bemelegedni és ideális működési tartományban dolgozni.

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

„Jó-jó, de a járművek másik fele meg sok száz km-t megy naponta, azokat nem lehet leváltani.” Nem egészen. A Ford telemetriai adatai szerint a kisteherautóknak mindössze 14%-a megy naponta 250 km-nél többet. Ebben benne vannak a Budapest-Szeged-Budapest távon közlekedő és a Budapest-Hamburg-Budapest útvonalon járó szállítók is.

Mondhatnánk, hogy biztosan nem Fordot vesznek, akik hosszabb távokat futnak. Bár ennek az állításnak sem a megcáfolására sem az alátámasztására nincs konkrét adatom, a Ford a hazai kisáruszállító piac negyedéért felel, így elég nagy adathalmazra látnak rá, hogy átfogó képük legyen a piacról. Valószínűleg nagyságrendileg jól látják a felhasználási szokásokat.

Örömteli hír, hogy ma már a kisáruszállítók piacának egyik legnagyobb szereplője a Ford is kínál minden szegmensben tisztán elektromos hajtású megoldást, amelyek papíron ráadásul kimondottan jól használható járműveknek tűnnek. Hogy megtudjuk, mi a helyzet a gyakorlatban, egészen Barcelonáig utaztam, hogy végigpróbálhassam a kínálatot.

Ford E-Transit Enhanced Range

A Ford E-Transit nem új termék a piacon, láttuk a törökországi gyártósort, kipróbáltuk a terméket, és szerencsére ma már nagy mennyiségben futnak ilyenek dobozos és platós változatban is a magyar utakon. Sőt akad már olyan cég is, amely a fővárosban már csak ilyen elektromos teherautókkal szolgálja ki a megrendeléseket.

Ami új, az a nagyobb, 402 km hatótávú, 89 kWh-s akkumulátorral szerelt változat megjelenése. A  nagyobb akkumulátor ráadásul gyorsabb töltési képességet is eredményez. A 180 kW-os maximális töltési teljesítménynek köszönhetően 10%-ról 80%-ra mindössze 28 perc kell a feltöltéshez. Ez praktikusan azt jelenti, hogy egy Budapest-Debrecen út után a vidéki telephelyen stratégiailag jól elhelyezett villámtöltő esetén a rakodás során 10-15 perc alatt bele lehet tölteni a visszaúthoz szükséges energiát. Kecskemét, Győr vagy Veszprém felé valószínűleg télen is töltés nélkül meg tudja tenni az oda-vissza utat.

Ford E-Transit
Standard Range
(68 kWh)
Ford E-Transit
Enhanced Range
(89 kWh)
Hatótáv 317 km 402 km
Teljesítmény 135 kW (184 LE) vagy 198 kW (269 LE)
Nyomaték 430 Nm
Vontatás 750 kg
Max teherbírás 1721 kg 1460 kg
AC töltés 11 kW 22 kW
DC töltés (10-80%) 150 kW (37 perc) 180 kW (28 perc)

De a nagy akkumulátor nem csak a vidéki utaknál jöhet jól. A depókban és a telephelyeken az áramellátás kiépítése időigényes, így az első járműveknek valószínűleg csak korlátozottan áll majd rendelkezésre áram. A nagy hatótáv azt is lehetővé teszi, hogy egész héten zavartalanul lehessen használni 100-150 km-es távokra az autót akkor is, ha hétköznap nincs lehetőség az összes elhasznált km pótlására. A tartalékból egész héten lehet használni egy kicsit, a hétvégén pedig lesz idő a teljes töltésre. De ahol rendelkezésre áll a 150-200 kW-os töltési lehetőség, ott egy félórás váltás beiktatásával az E-Transit akár napi két keményebb műszakba is beosztható.

A Ford összesen 19 változatban kínálja az E-Transitot akár 3500, akár 4250 kg össztömeges terhelhetőséggel. A 68 kWh-s akkuval 1,7, a 89 kWh-s akkuval közel 1,5 tonnát tud elszállítani. De az alvázas változatnál a felépítménnyel együtt 1812 kilóba kell beférni. A 3500 kg össztömegű változatok ráadásul akár 750 kg-os utánfutó vontatására is homologizálva vannak.

Kiterjedt partneri hálózat biztosítja azt is, hogy a járműveket minden speciális igény ellátásához felszereljék. Barcelonában láttunk például mentőautónak kialakított példányt, amit a helyi mentőszolgálat nagy megelégedéssel használ. A Ford Pro keretében egyes piacokon már létezik olyan szolgáltatás, aminek keretében a telemetriai adatok alapján előre látható meghibásodásokat az ügyfélhez kiszálló szerelő a legminimálisabb kieséssel tudja orvosolni. Sajnos Magyarországon annak ellenére nem működik még a Ford Pro szoftveres megoldásainak a többsége, hogy egyes országokat, ahol már működik távolról a magyarországi központ támogat.

Az egyszerű szállítási feladatoknál nem különösebben érdekes, de a helyszínre kiszálló szakembereknek jól jöhet, ha terepre nem kell generátort magukkal vinniük (az áramfejlesztőnek és a szükséges üzemanyagnak a helye és tömege felszabadul az áru vagy egyéb felszerelés számára). A Ford E-Transit ugyanis képes az akkumulátorában lévő áramot a Pro Power Onboard csomag megrendelése esetén váltakozó áram (230 V AC, 10 A, 2,3 kW) formájában kiszolgálni. Így erről tölthetők az akkus kéziszerszámok tartalék akkumulátorai, nagy teljesítményű reflektorok, de akár a hálózati áramot igénylő nagyobb berendezések is.

Ford E-Transit Custom

Persze nincs minden szállítási feladathoz szükség 2 tonnás autóra. Ha elegendő a 932-1060 kg-os terhelhetőség, akkor a Ford kínálatból az E-Transit Custom lehet a jó megoldás. A 64 kWh-s akkuval és 100, 160 illetve 210 kW-os motorral felszerelt, hátsókerék-hajtású járművek akár 328 km-es WLTP hatótávra is képesek. A 19,5 kWh/100 km-es átlagfogyasztáshoz persze nem lehet 140-nel száguldozni az autópályán, de ideális körülmények között ez az érték hozhatónak tűnik.

Téli időszakban az alapáron járó hőszivattyú segíthet alacsonyan tartani a fogyasztást. Ha a kevésbé ideális időszakokban 80%-os hatótávval számolunk, az E-Transit Custom akkor is le tudja fedni a fenti statisztika szerint az utak 86%-át, közel felének pedig akár több napi használatot is fedezhet a 64 kWh-s akkumulátor.

De akkor sincs katasztrófa, ha télen nem lenne elég a hatótáv a teljes napra, hiszen a az 10 perc töltéssel 82 km-rel növelhető a 125 kW-os DC töltésnek köszönhetően.

A külső eszközök üzemeltetésére és töltésére a Ford E-Transit Customban is elérhető a Pro Power Onboard opció, a 2,3 kW-os teljesítménnyel.

Talán nem meglepő, de a Ford E-Transit Custom utastere nagyon kényelmes, az autó könnyen vezethető. A sofőr munkáját méretes érintőképernyő segíti, amin akár az autó navigációja, akár vezeték nélkül csatlakoztatott Apple Carplay vagy Android Auto képes telefon szoftvere is futhat. A kormány elvileg vízszintesbe is beállítható, és egy feltéttel asztalként használható, de ennek a kipróbálása végül elmaradt.

Az E-Transit Custom töltőcsatlakozója az első lökhárító jobb szélére került, ami mellett igazán praktikus lenne a kábelek tárolásához egy frunk a jármű motorja felett. Nem kellene sokat módosítani a kábeleken és csöveken, hogy legyen hely ilyen tárolórekesz kialakításához, de ezt a Ford egyelőre nem tartotta fontosnak.

A Ford E-Transit Custom sem csak csomagszállításra használható. Népszerű lehet a kisebb vállalkozások körében is, amelyek a saját munkájukhoz szeretnének gazdaságosan üzemeltethető, tiszta üzemű járművet.

Ford E-Transit Courier

A Ford E-Transit tisztán elektromos kínálatának legkisebb tagja az E-Transit Courier. A nagyobb kombik külső helyigényével, de azoknál nagyobb és praktikusabb raktérrel rendelkező modellt az elektromos Puma mellett gyártják a krajovai gyárban. A Courier elektromos változatban 20 kg-mal jobban, 700 kg-ig terhelhető (mint a hagyományos), ami mindenképpen meglepő fordulat annak fényében, hogy a nehéz akkupakk miatt általában az elektromos modelleknél szokott a kisebb szám szerepelni.

Laikusként azt gondolnám, hogy mostanra ezeknek a kisáruszállítóknak a mérete és raktere már beállt arra az ideális méretre, amit a vevők leginkább igényelnek. De úgy tűnik, hogy a nagyobb számok hajszolása és a személyautóknál megfigyelhető általános méretnövekedés alól ez a szegmens sem tudja kihúzni magát. A Ford E-Transit Courier raktere ugyanis 25%-kal lett nagyobb, így az 1220 mm-es kerékdobok közti távolságnak és a 2,9 m3-es térnek hála már két sztenderd Euro raklapot is képes elnyelni.

Hosszabb tárgyak szállításához megnyitható a raktér és az utastér közötti hely, így 2,6 méteres tárgyak is betehetők. A megoldás egyetlen hátránya, hogy a jobb oldali ülés az összehajtogathatóság miatt rendkívül puritán és a nulla oldaltartás miatt kimondottan kényelmetlen. Szerencsére ez a lehetőség egy opció, tehát a Courier rendelhető normális második üléssel is. A praktikusságot növeli, hogy az elektromos Courierrel akár 750 kg-os utánfutókat is el lehet vontatni.

Még a személyautóknál sem mindennapi (de a Ford a saját fejlesztésű platformra épülő autóiban alap), hogy az autó orrát úgy alakítják ki, hogy maradjon hely egy kisebb raktérnek. Ez különösen egy kisteherautónál praktikus, hiszen a kötelező tartozékok így nem kell a raktérben hánykolódjanak. Így egy egyszerű AC töltés indításakor sem kell feltárni a raktér tartalmát ország-világ előtt.

A Ford E-Transit Courierbe ugyanazt a 43,6 kWh-s akkupakkot szerelik, ami az elektromos Pumába is kerül, így a Courier is megkapja azt a villámgyors töltést, ami a Pumát is kiemeli a mezőnyből. Ideális esetben 10 perc alatt 100 km-re elegendő energia tölthető az autóba, de a specifikáció szerint 10%-ról 80%-ra tölteni sem tart tovább 23 percnél (80 kW-os átlagos töltési teljesítmény). Ezt ezúttal persze nem tudtuk kipróbálni, de amint lesz elérhető tesztautó Magyarországon, mindenképpen le fogjuk tesztelni.

A 43,6 kWh akkuból a Ford számításai (mérései?) szerint WLTP ciklusban 300 km hozható ki, de ha csak ennek a felével számolunk és a napközbeni töltést elvetjük, akkor is elegendő a hatótáv a felhasználók felének kiszolgálására. Otthon vagy a depóban az elektromos Courier 11 kW-tal tölthető, így bő 5 óra alatt teljesen feltölthető az akkupakk. Az E-Transit Courier vásárlói ráadásul egy évre szóló ingyenes hozzáférést kapnak a Blue Oval Töltőhálózathoz is, amely Európa 36 országában több mint 800.000 nyilvános töltőpontot jelent.

Az autókat a reptér és a szálloda között egy eredetileg 90 km-esnek tervezett úton próbáltuk ki, amiből a külön kalandozások miatt 107,1 km lett. Ezt a vegyes városi, országúti és autópályás utat ideális 14-18 °C-os külső hőmérséklet mellett 14 kWh/100 km-es fogyasztással teljesítette az E-Transit Courier két emberrel és 240 kg rakománnyal. A 94%-nál 232 km-re jósolt hatótáv az út végén 54% és 133 km lett, vagyis kisebb fogyasztással tettük meg az utat, mint amire az autó számított, így ilyen körülmények között az autó hatótávja 311 km-re, a WLTP adatnál magasabbra jött volna ki. Azt viszont nehezményeztem, hogy a navigáció indulásnál nem írta ki, hogy a kijelölt útvonalon haladva hány százalékkal érünk majd célba. Viszont ha a célba beállított minimumnál alacsonyabb töltöttséggel értünk volna be, akkor a rendszer automatikusan betervezett volna egy töltési megállót.

A Ford elektromos kisáruszállítóinak az alapfelszereltsége általában magasabb, mint ugyanezen modellek belső égésű verzióinak, így a Courierben is alap elöl és hátul a LED fényszóró, a 12 colos képernyő, a digitális klíma, a tolatókamera, az első parkolóradar és a látványos első krómozott hűtőrács. A beépített navigáció természetesen online kapcsolattal rendelkezik, de aki szívesebben használja a telefonján lévő valamelyik alkalmazást az vezeték nélküli Android Auto és Apple Carplay képernyő kiterjesztést is használhat.

A modern vezetéstámogató rendszerek a haszonjárművek világába is átszivárognak. A Ford is alapáron kínál sávelhagyást gátlást és tempomatot, de felárért sávtartás és stop&go képes tempomat is kérhető. Az EuroNCAP haszonjármű elemzésében a Transit Courier Platina minősítést kapott.

Ford Transit Custom

Volt a rendezvényen egy kakukktojás is, ami a hajtásrendszere miatt kilógott a sorból. A Ford Transit Custom a Couriernél egy picit nagyobb méretben tölthető hibrid hajtást kínál. Van viszont egy olyan képessége, ami egyedülálló a kínálatban: van egy összehajtogatható második üléssora, ami ha kell, elvisz három embert, ha nem, akkor pedig egy elválasztó falként megbújik az első üléssor mögött.

Jól látható, hogy a kisáruszállító szegmensben is jellemző, hogy a gyártók a belső égésű motoros változathoz képest „kötelező” extrákkal igyekeznek felsrófolni az elektromos verziók alapárát. Ez a praktikus extrák esetén jó, de a számokkal dolgozó döntéshozókat a hatékonyságot semmilyen módon nem növelő kiegészítők nem fogják meghatni. Az látható, hogy technológiailag már megfelelő a kínálat, már csak a belső égésűvel versengő árazásra lenne szükség. Az alacsonyabb fenntartási költségek sok esetben már most is az elektromos hajtás felé billentik a mérleget, de a döntésnél érdemes figyelembe venni a nyugisabb munkakörülményeket és a tisztább üzemből adódó pozitív megítélést is.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.