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 Elon Musk március 20-án utalt először arra, hogy sikerült a cégnek megoldania a katódgyártás problémáját, de akkor még nem nevezte nevén az áttörést. Most Michael Guilfoy, a Tesla akkugyártásának vezetője erősítette meg a hírt egy LinkedIn bejegyzésben. Szárazon A Tesla száraz elektródás akkumulátorait még a 2020-as Akku Napon jelentették be, ám tavaly év végéig csak félig sikerült megoldania a vállalatnak a nagy mennyiségű sorozatgyártás technikai nehézségeit. Az anód oldalán már 2022 áprilisa óta működött a technológia, a Cybertruck megjelenéséig gyártottak is ilyen új, 4680-as cellákkal szerelt Model Y-t Texasban, majd a pickup már ezzel a második generációval indult útra 2023 végén. De a katód kemény összetevői rendre tönkretették a gyártósorokat, túl alacsony volt a kihozatal és költséges volt a gyártás. A fejlesztési problémák állítólag közrejátszottak abban, hogy Drew Baglinónak, a cég hajtásláncokért és akkumulátorokért felelős alelnökének távoznia kellett tavaly. A korábbi hírek szerint Musk 2024 végéig adott haladékot a csapatnak, hogy találja meg a megoldást, és Baglino távozása után a mérnökök egy olyan új irányba indultak el, amelyért már korábban is lobbiztak házon belül. Úgy néz ki, bejött a számításuk. A texasi üzem egyik cellagyártó sora. Michael Guilfoy nemrég egy LinkedIn bejegyzésben erősítette meg, hogy elérték a kitűzött célt, és most már a saját 4680-as akkucellájuk a legolcsóbb cella a Tesla portfóliójában, azaz kevesebbe kerül a gyártása, mint amennyiért a hagyományos aksikat veszik a beszállítóiktól. Gyanítjuk, hogy itt az NMC kémiás cellákra gondol, hiszen 4680-asból – egyelőre – LFP nem készül. Guilfoy azt is hozzátette, hogy több jelentős mérföldkőre számít még idén köszönhetően a száraz elektródával készülő cellájuk tömegtermelésének és tovább faragnak még a költségekből is. A bejegyzés érdekessége, hogy Baglino is gratulált a csapatnak egy kommentben és a beszélgetésből úgy tűnik, a felek között nincs harag, elismerték és méltatták egymás érdemeit. A száraz elektródás technológia előnye, hogy nincs szükség mérgező NMP oldószerre, illetve egy nagyságrenddel kevesebb a gyártás hely-, energia- és vízigénye, mint a hagyományos akkucelláknál. Főleg ezek miatt, az ilyen technológiával készülő akkumulátorok gyártása potenciálisan jelentősen olcsóbb is. A Tesla akkugyártási terveiről szivárgó pletykákról tavaly novemberben írtunk: Új akkumulátorokkal készül a Tesla Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!