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 A BMW debreceni üzemében 2024 év végén indul az előszériás gyártás, elsőként a modern festőüzemmel. A létesítmény teljes mértékben szakít a fosszilis tüzelőanyagok használatával, így a hőtermelés is villamosenergia-alapú lesz. A szokásosnál lényegesen alacsonyabb hőmérsékletű, hővisszanyerős rendszer tíz százalékos energiamegtakarítást hoz, innovatív technológiával tisztítják a kiáramló levegőt, környezetbarát száraz leválasztási technológiával. Az új debreceni járműgyár mintául szolgál a BMW iFACTORY elvein alapuló valamennyi jövőbeli üzem számára. Az új debreceni festőüzem teljesen automatizált festési folyamata óránként harminc karosszéria festésére képes, de a kapacitás a későbbiekben jelentősen növelhető. A technológia beüzemelését a BMW iX1 modellek bevonásával végzik el a szakemberek. Földgáz nélkül, elektromos kemencékkel A CO2 kibocsátást jelentősen csökkenti a villamosenergia-alapú hőtermelés, valamint fosszilis tüzelőanyagok, például földgáz nélkül üzemel majd a létesítmény. A technológiai műveletekhez szükséges összes kemence és egyéb folyamat teljes egészében elektromos árammal fog működni, szakítva a korábban megszokott földgázzal. A festőüzem szén-dioxid-kibocsátása azzal együtt is jelentősen csökkenni fog, hogy a földgáz nélküli működés miatt az áramfogyasztás növekedni fog. Debrecenben a termeléshez szükséges, a gyár területén kívül megtermelt energia kizárólag megújuló energiaforrásokból származik majd. Tíz százalékos energiamegtakarítás a „Heat Grid” projekt révén Az úgynevezett „Heat Grid” energiahatékonysági projekt már az új festőüzem tervezési szakaszában sikeresen megvalósult. Az innovatív koncepció több intézkedést ötvöz a hatékony energiavisszanyerés érdekében, így akár tíz százalékos további energiamegtakarítást tesz lehetővé. A projekt központi eleme egy nagy méretű, multivalens tároló kazán, amely összegyűjti a sűrítettlevegő-ellátásból, a szárítókemencékből és a hűtőrendszerekből származó hulladékhőt, hogy az a vízkör előmelegítésére újra használható legyen. A debreceni infrastruktúra további egyedülálló jellemzője, hogy a teljes rendszer mindössze 65°C vízellátási hőmérsékleten működik, szemben a korábbi létesítményekben jellemző 90-120°C-os hőmérséklettel. A forró vizet a festőüzem csarnokának szellőzőrendszerének ellátására használják, stabil körülményeket biztosítva a festőkabinokban, 22°C-os üzemi hőmérsékleten és 60-65 százalékos páratartalom mellett. Innovatív eRTO technológia a kiáramló levegő tisztítására Debrecen az innovatív eRTO-eljárásra támaszkodik majd a kiáramló levegő tisztításában. Az eRTO az „elektromos regeneratív termikus oxidáció” kifejezés rövidítése, egy olyan eljárás, amely 800-1000°C-os hőmérsékleten tisztítja meg a festőüzemből kiáramló levegőt, és a korábbiaktól eltérően kizárólag elektromos árammal működik. A tisztítási folyamat során a kiáramló levegő egy kerámiaágyon halad át, ahol az oldószermaradványok elégetése történik. Ehhez a levegőt rövid idő alatt magas hőmérsékletre kell hevíteni. A magas hővisszanyerési aránynak köszönhetően – a hőt hatékonyan visszatartja a rendszerben – az eRTO rendszer nagyon magas szintű energiahatékonyságot biztosít. Teljesen automatizált száraz leválasztás A BMW Group számos más gyárához hasonlóan az új debreceni festőüzem is modern, környezetbarát száraz leválasztási technológiát alkalmaz. A festékfelesleget, amely a festőkabinban nem tapad meg a karosszérián, kiszűrik és mészkőporral keverik össze. Ez jelentősen csökkenti a vízfogyasztást, és lehetővé teszi, hogy a festőkabin akár 90 százalékban keringetett levegővel működjön. Más szóval, 100 százalék helyett csak a levegő 10 százalékát kell párásítani és annak a hőmérsékletét szabályozni, ami jelentős energiamegtakarítást eredményez. Az eljárásnak köszönhetően a használt mészkőpor is visszavezethető az anyagkörforgásba, és újra felhasználható például a cementiparban, ahelyett, hogy azt szennyvízként kellene ártalmatlanítani, mint a korábbi nedves leválasztási technológia esetében. Átfogó digitalizáció Az olyan innovatív technológiák mellett, mint a Heat Grid és az eRTO, az átfogó digitalizáció is hozzájárul az új debreceni festőüzem magas szintű hatékonyságához. Például teljesen automatizált, vezető nélküli AGV-k (Automated Guided Vehicles) szállítják a karosszériákat a megfelelő műveletekhez. Ezenkívül automatizált felületi ellenőrzést (Automated Surface Inspection, AOI) alkalmaznak, amely mesterséges intelligenciát használ a festés minőségének ellenőrzésére és az utólagos megmunkálást igénylő területek azonosítására. A festőüzem tervezése ugyancsak virtuálisan történt. Ez lehetővé tette a szerkezeti tervezés virtuális tesztelését a tényleges építés megkezdése előtt. A dolgozók előzetes képzését szintén virtuálisan tartották. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!