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
auto
2024. 10. 09. szerda

Hol van a következő töltő? – ezért fontosak az előjelző táblák

villanyautózás a gyakorlatban
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtNS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTUuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Régóta ismert probléma, hogy Magyarországon az autópályákon és közutakon nem létezik szabványos jelölés az elektromos autó töltők előrejelzésére. A hagyományos üzemanyagtöltő állomásoknak van szabványos előjelző táblája, ami többféle változatban is szerepel a hatályos útügyi műszaki előírások jegyzékében.

A fenti ábrán lévő első az üzemanyagtöltő állomást jelöli. Ez elméletileg akár kitehető lenne oda is, ahol egy pihenőben nincs benzinkút csak elektromos autó töltő (nem sok ilyen hely van), de ez csak félrevezetné az autósokat, hiszen a többségük – teljesen jogosan – még mindig benzinkútra számít egy ilyen helyszínen. Könnyű belátni, hogy az sem segítség, ha a benzinkutakon üzemelő elektromos töltők előtt kint van ez a jelzés, hiszen nem derül ki belőle, hogy ezen a helyszínen van elektromos autó töltés.

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

De hogy ez mennyire nem új keletű probléma azt az is jelzi, hogy ennek a táblának létezik egy zöld oszloppal illetve egy zöld és sárga oszlopokkal kombinált változata is. A zöld oszlop az ólmozatlan benzint, a sárga az autógázt is árusító kutakat jelöli. Mivel az Európai Unióban és Magyarországon 2000 óta tilos ólmozott benzint forgalmazni, a második táblának nincs sok relevanciája. Ezeknek a tábláknak létezik egy fekete-kék kombinációs, felirattal ellátott változata, amivel az LNG és a CNG kutakat jelölik.

Az elektromos autó töltőket jelölő táblák viszont egyelőre hiányoznak ebből a gyűjteményből, így a magyar autópályák és közutak mentén elérhető töltőket egy-két kivételtől eltekintve nem jelöli semmi. A néhány kivétel egyike az M7-es autópályán a Váli völgyi pihenőben lévő Ionity állomást jelzi előre a szokásos egyvonalas autó figurával, aminél a vonal vége villás dugóban végződik. Ugyanez a piktogram tűnik fel a három különböző színű oszloppal kombinálva a Fehérvári pihenő előtt. Ez utóbbi ráadásul tábla a táblában: a jelölések számára rendelkezésre álló helyre nem csak a piktogramok, hanem a külön tábláknál alkalmazott vastag kék keret is bekerült, sokat rontva a jelölés olvashatóságán.

A Keresztúri pihenőben viszont már semmi sem jelöli, hogy ott van elektromos autó töltőállomás, pedig két szolgáltatónak (Ionity és e-Mobi) is van ott töltője, és a Balaton déli partjának egyik legfontosabb állomásáról van szó.

Mondhatnánk, hogy nincs is ennek jelentősége, hiszen a villanyautósok úgyis applikációval vagy az autó beépített navigációjával találják meg a töltőket. Ez részben igaz is, de elég veszélyes dolog vezetés közben applikációkban ellenőrizni, hogy a következő pihenőben van-e töltő, érdemes-e kiállni keresgélni. És sajnos az autók navigációja sem mind van azon a szinten, hogy ezen a téren hatékony segítség legyen. Pedig a belső égésű motoros autók hatótávjához képest kisebb hatótávú villanyautók esetén különösen fontos, hogy könnyen megtalálhatóak legyenek a töltőállomások.

Szerencsére Európában már sok helyen léteznek ezek a táblák, így van honnan ihletet meríteni, ha frissíteni szeretnénk a magyar jelzésrendszert.

Ausztria

Az osztrákok egyelőre nem vágtak még bele a rendszer átalakításába, de a már meglévő táblákon matricák elhelyezésével jelölik, ha a következő pihenőben a villanyautókat is fel lehet tölteni. Sok helyen megadják nem csak az elérhető szolgáltatások jellegét, de még a szolgáltató neve vagy logója is szerepel a táblán, így lehet tudni, hogy milyen benzinkút vagy milyen étterem várja az autósokat. A táblán szintén feltüntetik, hogy a különböző autópályák felé hány km-re van a következő hasonló megálló, így mindenki el tudja dönteni, hogy vár-e még a megállóval a következő lehetőségig.

Ausztriában az elektromos autó töltőt egy kb. 3/4 részig teli akkucella és egy abból kivezetett kábel, a végén egy villásdugóval jelöli a töltőállomást. Nem szokványos de a benzinkutak jelölésétől nagyon jól elkülönül és a vastagsága miatt messziről is jól látható jelölés. Logikailag ugyan nem tökéletes, de vizuálisan jó megoldásnak tűnik.

Persze Ausztriában sem minden tábla annyira informatív, mint a felső, vannak egyszerűbb táblák, és az a gyanúm, hogy akad olyan pihenő is, ahol van ugyan töltő, de még matricás jelölés sem került a táblákra.

Németország

Németország egy kicsit felkészültebbnek tűnik ezen a téren is, bár a különböző megoldások alapján az látszik, hogy még ott is keresik a jó megoldást.

Az egyik variáció, amikor a meglévő táblák tetejére egyszerű kiegészítő táblát tesznek. Ezzel nyilván egyszerűen jó minőségben frissíthetők a már meglévő táblák, és nem kell aggódni a matricák kifakulása vagy leválása miatt sem. Bár itt nem alkalmazzák, ez a megoldás arra is lehetőséget teremtene, hogy a tábla mellett az adott helyen szolgáltató cégek logóit is feltüntessék.

Németországban a villanyautó töltőket egy olyan tábla jelöli, ahol egy kék normál kútoszlop előtt egy fekete, de a kábel végén villásdugóval rendelkező oszlop áll. Logikailag jól illik a töltőállomásokat jelölő piktogramok közé, és a máshogy álló kábel miatt egyértelmű is, de távolról inkább csak a dupla oszlop segít kitalálni, hogy itt valószínűleg lesz töltő.

A másik megoldás, amikor a már meglévő táblán ragasztják felül a piktogramokat. Elhelyezés szempontjából profibb, a kivitelezés meg valószínűleg átmeneti. Kevesebb lehetőséget ad a töltőszolgáltató feltüntetésére, de legalább egy szinten kezeli az elektromos töltést a többi üzemanyaggal.

A németeknél is gyakran jelölik, hogy az adott helyszínen mely cégeknek a szolgáltatásai érhetők el, illetve hogy milyen távolságra van a következő hasonló állomás.

Dánia

Dániában egyszerű, de nagyon egyértelmű táblarendszert alakítottak ki, és nyoma sincs a barkácsolásnak vagy útkeresésnek. Az elektromos autó töltést egy spirálkábel végén lévő villásdugó jelöli, amit önállóan vagy a hagyományos benzinkút ikonjával kombinálva is alkalmaznak. Bár nagyon eltér a más országokban használttól, messziről is nagyon jól azonosítható jelölés, akár önállóan, akár kombinálva használják.

A táblákról nem derül ki, hogy az adott helyen ki a szolgáltató, és akkor is gondban lehetnek, ha négynél több szolgáltatást akarnak jelölni egy táblán. Erre maximum újabb sor beiktatásával van lehetőség.

A korai előjelző táblák alatti kiegészítő táblákon legtöbbször az is fel van tüntetve, hogy milyen messze van a következő benzinkutas vagy elektromos autós pihenő, így mindenkinek van ideje eldönteni, hogy itt vagy a következő helyen kíván-e megállni.

Franciaország

Franciaországban azt az egyvonalas, autót ábrázoló figurát használják a töltőállomások jelöléséhez, ami az M7-esen nálunk is megjelent. Az összes közül a legszerencsétlenebb megoldás. Semmilyen formában nem illeszkedik az egységes jelölési rendszerbe, és logikailag is teljesen hibás.

Viszont kombinálva és önállóan is alkalmazzák, ráadásul a pihenőhöz közeledve feltüntetik azt is, hogy melyik szolgáltatástípusból milyen messze van a következő a mostani pihenőt követően. Ez egy nagyon jó gondolat.

Olaszország

Olaszországban a hagyományos benzinkutakat jelölő piktogram átalakításával készítették el az elektromos töltőállomásokat jelölő ábrát, amit igazán nagy méretben is alkalmaznak, így messziről is jól látható. Hogy legyen benne egy kis edukáció is, a piktogram alá szövegesen is kiírják, hogy miről is van itt szól. A helyieknek ismerkedés az új technológiával, a külföldieknek ingyen nyelvlecke. Ami különösen szimpatikus, hogy a tábla mellett ugyanilyen méretben mutatják azt is, hogy az adott helyszínen melyik szolgáltató üzemelteti a töltőt. Hogy ez hogyan lesz skálázható, amikor már 3-4 cég is ott lesz egy helyszínen, az nem teljesen világos, de indulásnak mindenképpen jó.

A piktogramot természetesen kombinálva is használják, de ott már nem jelenik meg a cég. Az viszont igen, hogy milyen messze van a következő hasonló pihenő. Az azonban nem derül ki a táblából, hogy ott csak benzinkút van, vagy talál elektromos töltőállomást is az autós.

Szlovénia

Szlovénia talán az egyik legfelkészültebb ország az elektromos töltők jelölése terén. Lényegében minden pihenőnél szerepel a táblán az elektromos autó töltő piktogramja – ami a sajnos a legszerencsétlenebb egyvonalas autó ikon a villásdugó farokkal –, de ahol nincs még ilyen szolgáltatás, ott ezt a táblarészt leragasztják. Ez két dolgot is jelöl. Egyrészt nagy valószínűséggel tervezik az adott pihenőbe is a töltőket, másrészt azt, hogy az adott helyen nemcsak elfelejtették kitáblázni, de biztosan nincs töltő.

Amiben a szlovén rendszer még erős az a parkolón belüli irányítás. Sokszor az is gond, hogy egy ismeretlen parkolóban hol lehet a töltőállomás. A hagyományos benzinkút nagy és látványos, így könnyű megtalálni, de a töltők a legritkább esetben kerülnek ide. Többnyire valahol az épület mellett vagy mögött vannak eldugva. Jártam már úgy, hogy teljesen szabálytalanul szembe kellett mennem a forgalommal a pihenőben, mert kitáblázás hiányába rossz parkolórészbe mentem be, ahonnan a töltőkhöz szabályosan már nem lehetett visszamenni.

Szlovákia

Szlovákiában a német rendszerhez hasonlóan a hagyományos benzinkút ikonjából alakították ki az elektromosautó-töltést jelölő piktogramot. Bár vizuálisan nem tér el nagyon a hagyományos kút ikonjától, logikailag rendben van. Az olvasónktól kapott felvétel alapján úgy tűnik, hogy Szlovákiában ezt a piktogramot nemcsak barkácsmódszerekkel alkalmazzák, hanem üzemszerűen a többi jelzéssel egyenértékűen. A kép alapján nem tudjuk biztosan, de úgy tűnik, hogy sem a szolgáltatót, sem a következő hasonló megálló távolságát nem jelölik, de elképzelhető, hogy van olyan kombinációja is a táblának.

(fotó: Molnár István)

Csehország

Csehország kilóg egy kicsit a sorból, mert Magyarországhoz hasonlóan nem látni az autópályák mellett jelölést, ami az elektromosautó-töltőkhöz vezetné az autósokat. Ez nem azt jelenti, hogy nincs ilyen jelzésük, de ha van is, az alkalmazása még nem kezdődött el széleskörűen. Így a töltők helyét csak applikációk vagy az autó navigációja alapján lehet megtalálni.

Frissítés: 2024. szeptember 26.

Csehországban is megjelentek az előjelző táblák az utak mentén. A német és a szlovák jelöléshez hasonló piktogramot az autópályán egy apró kiegészítő táblán helyezik el, így nem kell a teljes táblát újragyártani ott, ahol a pihenőben kiépül egy új töltő.

Az ikont nem csak az út mentén, de a töltőhöz tartozó parkoló jelölésére is használják.

Lengyelország

Lengyelországban is már évek óta létezik szabványos jelölés az elektromos autó töltők előjelzésére, és ezt rendeltetésszerűen alkalmazzák is az autópályák mentén. Az EV felirattal is ellátott elektromos töltőoszlop ikont én minden esetben a benzinkút ikonnal kombinálva láttam, de elképzelhető, hogy van önálló megvalósítása is. Az oszlop hasonlít a benzinkút jelölésére használthoz, de a kábel vége ezúttal is villásdugóban végződik. Jól látható megoldás.

A táblák alatt a pihenőhöz közeledve azt is láthatjuk, hogy hol van az ezt követő hasonló pihenő ezen az autópályán, és már ott is jelölik, hogy csak benzinkút vagy elektromos autó töltés is van-e a helyszínen.

Nem tudom, hogy ez mennyire általános, de az A1-es autópálya mentén kevés a közvetlenül elérhető pihenő. A komplex szolgáltatásokat (benzinkút, étterem, szállás, stb.) tartalmazó helyszínekhez le kell térni az autópályáról. Hasonlít egy kicsit a Skandináviában gyakori megoldáshoz. Nagyobb ugyan a kitérő (a hagyományos autóval közlekedőnek is), de cserébe tágasabb, több lehetőséget kínáló pihenőket tudnak kialakítani.

Mire is lenne szükség?

A fentiek alapján látható, hogy egységes jelölés ugyan nincs – persze ugyanígy nincs egységes ikon és jelölési mód a hagyományos benzinkutakra sem –, de valamiféle jelölést már az elektromobilitás terén Magyarországtól jelentősen elmaradó környező országokban is alkalmaznak.

Meglévő táblák racionalizálása

Fontos lenne minél előbb megalkotni egy olyan új jelzést, ami akár önállóan, akár a már meglévő jelöléssel együtt jól alkalmazható. Megfontolandó, hogy van-e értelme külön jelölést fenntartani az általános kutak és ólommentes üzemanyagot is áruló kutak számára, hiszen ólmozott üzemanyag már 24 éve nem forgalmazható a régióban. Ugyanakkor jogos elvárás, hogy az elektromos töltőállomások mellett az autógáz, az LNG, a CNG és akár a hidrogén töltésének is meglegyen a saját jelölése. Az mindenesetre nagy bizonyossággal állítható, hogy a következő évtizedekben az alternatív megoldások közül az elektromos töltést fogja a legtöbb autós keresni, így az elektromos autó töltés ikonját érdemes kiemelten kezelni.

Megfelelő piktogram megalkotása

Véleményem szerint az egyvonalas, sematikus autót ábrázoló, majd a vonalat egy villásdugó formában végeztető ábra nem alkalmas az elektromos autó töltés jelölésére. Logikailag sem stimmel, hiszen az információs táblán a jelölések mindig azt mutatják, hogy mit talál az autós a helyszínen, nem pedig azt, hogy kit várnak oda. De képileg sem illik a kitöltött formákkal és távolról is jól látható ikonokkal operáló jelzésrendszerbe. Az már csak hab a tortán, hogy a kábel nem az autóból, hanem a töltőből lóg ki, tehát ebből a szempontból is teljesen hibás a jelölés.

Bár nekem személy szerint tetszik az osztrák ikon, ami az akkumulátor szimbólumra épít, de logikailag az sem illeszkedik az eddigi rendszerbe. Pont ugyanúgy hibás lenne azt bevezetni, mint a villásdugó farkú autó ikont. Marad a hagyományos töltőoszlop jelölés átalakítása, amit ráadásul az autógyártók is alkalmaznak a töltővel, töltéssel kapcsolatos jelölésekben, a töltőnyílás fedelének nyitásától az alacsony töltöttségi szint jelöléséig.

A piktogram alkalmazásakor akár az ólommentes benzin elterjedése miatt feleslegessé vált zöld színt is újra lehetne hasznosítani. Az alábbi kép egy mock-up, ami azt példázza, hogy hogyan nézhetne ki a valóságban a jelölés.

Nem valós piktogram! (mockup: Villanyautosok.hu)

Következő töltő távolságának jelölése

Nagyon fontos lenne, ha a táblákon feltüntetnék, hogy hány km-re van a következő elektromos töltőállomás, még ha a kezdeti időszakban ennek az aktualizálása extra erőforrást is igényelne a közút kezelőjétől. Amikor ritkás a töltőhálózat és sok még a kicsi hatótávú autó (ez még sokáig nem fog változni, hiszen az országban forgalomba helyezett elektromos autók nagyjából fele használt, régebbi darab), addig nagyon fontos információ az, hogy hány km-re kell még elegendő energiával rendelkeznem, ha most az adott helyen nem állok meg tölteni. Ha ezt az információt a hagyományos üzemanyagoknál közlik az autósokkal, akkor ezt különösen fontos lenne feltüntetni az elektromos autóval közlekedők számára is.

Nem valós tábla! (mockup: Villanyautosok.hu)

Adott helyszínen működő szolgáltató jelölése

Nem kritikus információ, de hasznos, ha az autós távolról látja, hogy milyen szolgáltatások érhetők el egy autópálya-pihenőben. Ez nemcsak az elektromosautó-töltés kapcsán jó információ, de benzinkút, az étterem és egyéb szolgáltatások kapcsán is. Ebben Magyarországon nincs egységes rendszer. Van, ahol kis kiegészítő táblácskával jelölnek márkákat, másol nincs ilyen.

Nem valós tábla! (mockup: Villanyautosok.hu)

Mit lehetne még jelölni

A töltők kapcsán fontos még, hogy egy adott helyszínen hány töltőcsatlakozó található, és azok milyen teljesítményűek, mint ahogy az is fontos információ, hogy ezekből mennyi szabad. Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy mindent nem lehet egy ilyen piktogramon ábrázolni, de ha akadna ötlet arra, hogyan lehetne ezeket, vagy ezek egy részét hatékonyan az autósok tudtára hozni, azzal ennek a területnek az élére állhatna Magyarország. Persze itt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezeket az információkat a későbbiekben naprakészen is kell tartani, ami komoly feladat is lehet, hacsak nem elektronikus kijelzővel oldjuk meg a teljes problémát.

Praktikus megoldás a meglévő táblák frissítésére

A már kihelyezett összes tábla cseréje nyilvánvalóan nem elvárható és nem is lenne racionális. A táblák átragasztással való frissítése, aktualizálása viszont mindennapos megoldásnak tűnik Magyarországon is. Mint ahogy a kiegészítő táblák kihelyezése is. Bármelyik megoldás lehet célravezető, de hogy a magyarországi táblákon melyik a legpraktikusabb megoldás, az valószínűleg attól fog függeni, hogy csak egy új piktogramot vezetnek be, vagy megoldják a következő állomás távolságának és a szolgáltató logójának jelölését is.

Egyelőre nem tudjuk, hogy dolgozik-e bármilyen munkacsoport valamelyik érintett szervnél vagy a minisztériumban ezen a problémán, de ha nem, akkor örömmel felajánljuk a fenti gyűjtést illetve a javaslatokat hasznosításra. (A grafikai mintákat inkább csak gondolatébresztőnek szántuk, mint végleges megoldásnak.) Ezek a táblák nemcsak a gyakorló villanyautósokat segítenék a töltők megtalálásában, de az elektromobilitással szemezőknek is jól mutatnák, hogy mennyi helyen lehet már tölteni az elektromos autókat.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.