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 A csökkenő nyereség sokkal kevésbé érdekelte most a Tesla befektetőit, mint az érkező termékekről szóló információk. Teljesen egyértelmű válaszokat azonban nem mindenre kaptunk a Tesla negyedéves telekonferenciáján. (Közel)jövő A Tesla az első negyedévben 71 százalékkal alacsonyabb adózott nyereséget jelentett, miközben a bruttó haszon csak 15 százalékkal csökkent. Az ellentét feloldását a cég negyedéves telekonferenciája szolgáltatta, ahol tegnap éjszaka – vagy innen Sanghajból nézve, ma hajnalban – a cég CFO-ja elmondta, hogy az eladási árak csökkenése mellett az éves szinten 300 millió dollárral magasabb K+F költségek is szerepet játszottak ebben, mivel a cég növelte befektetéseit az érkező termékekbe. A Teslánál most úgy látják, hogy a kereslet változását inkább a globális gazdasági bizonytalanság miatti általános trendek befolyásolják, mintsem a Musk politikai tevékenysége miatti tiltakozások, bár a vandalizmus is negatív hatással van a vásárlók döntéseire. Ezzel együtt a cég szerint az első negyedévben rekord mennyiségű tesztvezetést bonyolítottak le a kereskedéseik. Mindez persze másodlagos volt ebben a pillanatban. Mind a kisbefektetők, mind a Wall Street elemzői a robotaxikról, az olcsóbb modellekről és az emberszabású robotokról érdeklődtek leginkább. Politika A Musk, illetve a cég elleni tüntetések kapcsán a cég vezetője továbbra is szervezett akciókról beszél, ám a vállalat szerint ezek hatása átmeneti és a nap végén a jobb termék győz a piacon. Ezt a rekord számú tesztvezetésekben látják igazolva, miközben a bizonytalan gazdasági helyzet miatt a Tesla az autóvásárlások globális visszaesésével számol. Musk egyébként egyértelműen a magas vámok ellen foglalt állást ismét, de mint elmondta, ő csak egy az elnök tanácsadói közül és ebben a kérdésben úgy tűnik, nem rá hallgat Trump. Bár a Teslát sem hagyják érintetlenül a magasabb vámok, a cég úgy látja, most lesz kifizetődő a részben a Covid hatására megkezdett lokalizációs munkájuk, ami kezdetben növelte ugyan a költségeket, de mára az Amerikában gyártott autóik 85 százalékban, a kínaiak pedig 95 százalékban helyi alkatrészekből állnak. (Európáról pár hete beszéltek, nálunk 80% az arány Berlinben). A vámháborúk egyik hatása, hogy például Kína licenchez kötötte a ritkaföldfémek exportját, ami többek között a mágnesek kapcsán okoz gondot, de most úgy látják, ez csak némi extra bürokráciát jelent és megkapják az engedélyeket. A politikai hullámok egyébként olyan digitális valutákat, mint a Bitcoin is elérték, amelynek értéke így most 400 milliós mínuszt eredményezett a könyvelésben az előző negyedévhez képest. Átállás A Model Y gyártásának átállása lezárult. A cég ismét kiemelte, hogy példátlan feladatot hajtottak végre, amikor a világ legnagyobb darabszámban gyártott autójának gyártását mind a négy gyárukban egyszerre állították át a frissített változatra, de a negyedéven belül elvégezték a feladatot és most már újra a korábbi tempóval folyik a termelés. A régi Y gyártása február közepén-végén szűnt meg, de a váltás így is több hétnyi termeléskiesést jelentett, ami csökkentette az autógyártás hasznát. Az amerikai, kínai és néhány egyéb kisebb piacon már teljesen elfogytak az előző széria raktárkészletei, ám ez a felsorolás is megerősítette, amit Európában látunk, miszerint itt még van belőle pár darab készleten. Az energia üzletág 28 százalék feletti haszonkulcsával kapcsolatban nagyon elégedett a vállalat, de azért itt is van némi rizikó, mert jelenleg kevés a Kínából érkező LFP cellák száma. Ezt részben a saját LFP gyártás megkezdésével akarják kipótolni – de erről közelebbit nem árultak el, csak annyit tudunk, hogy vagy egy éve megvették a CATL egyik használaton kívüli gyártósorát és az a Giga Nevadában van. A vállalat idén továbbra is 10 milliárd dollárnyi beruházással számol. Új, olcsóbb, de még mindig nem tudjuk mi A konferenciahíváson több kérdést is kaptak az új, olcsóbb autók kapcsán. Jó hír, hogy a Reuters értesüléseivel szemben megerősítették, hogy még ebben a félévben megkezdődik az újdonság gyártása, de úgy látják, a vámháborúk hatására valamivel lassabb lehet annak felfutása mint tervezték. A lényegi kérdés persze továbbra is az, hogy mi is érkezik pontosan. Olcsóbb felszereltségű Model 3-at és Y-t, vagy új, kisebb autókat kapunk? Erre teljesen egyértelmű választ továbbra sem adtak, de mi inkább az elsőre tippelnénk. Lars Moravy, a Tesla mérnökcsapatának vezetője úgy fogalmazott, hogy a lényeg a gyártósorok jobb kihasználása, ez viszont behatárolja mennyire térhetnek el a jelenlegi modellektől. Ezért a jelenlegi Model 3-hoz és Y-hoz hasonló formájú és küllemű, de olcsóbb, megfizethetőbb terméken dolgoznak. Bár ez nem zárja ki egyértelműen a Reuters egy korábbi értesülését, miszerint az új modell 20 százalékkal kisebb lesz, ezt egyértelműen nem erősítették meg, így mi túl nagy tétet nem tennénk erre a forgatókönyvre. Önvezetés és robotok A cég megerősítette, hogy a robotaxi szolgáltatás még júniusban megkezdődik Austinban. Kezdetben 15-20 autóval indulnak, de nagyon gyorsan bővítik majd a flottát. Első körben a jelenleg is gyártott Model Y-ok állnak szolgálatba, a Cybercab gyártását továbbra is jövőre ígérik. Lesz egy irányítóközpontjuk is, hogy , ha egy autó például beszorulna valahova, nem tudna mihez kezdeni, azt távolról megoldják, de nem érzik szükségét a sűrű beavatkozásoknak a biztonságos működéshez. A csapat jelenleg az austini helyi problémák, problémás esetek megoldásán dolgozik, de a kínai FSD bevezetés szerintük igazolta, hogy már az alapszoftver is elboldogul bárhol a világon. Még az év végéig több más városban, utána pedig Kínában és Európában is elindul majd a szolgáltatás, ez szerintük csak az engedélyektől függ, technikai akadálya nincs. Most úgy látják, a meglévő, az ügyfeleknél lévő flottán jövőre aktiválhatják a felügyelet nélküli FSD-t. A cég vezetése hangsúlyozta, hogy fő a biztonság, ezért csak akkor élesítik a rendszert, ha meggyőződtek arról, hogy nem lesznek meglepetések. 2026 második felére már akár több millió autón futó önvezetést látnak. A Cybercab fejlesztése jól halad, jók az első töréstesztek eredményei és az unboxed gyártási eljárás fejlesztése is megy előre. A vállalat az automatizáció eddig példátlan arányáról beszélt az új gyártási eljárás kapcsán. Sanghajban jelenleg 33 másodpercenként gördül le egy autójuk a gyártósorokról (Berlinre nemrég 45 másodperc körüli értéket mondtak), de a Cybercab még ennél is gyorsabban készül majd. Optimus, az emberszabású robot még fejlesztés alatt van, de egy pilot gyártósor már üzemel Amerikában. Továbbra is milliós darabszámról beszélnek az évtized vége előtt. Tájékoztatás: a cikk szerzője TSLA részvényekkel rendelkezik. 400 millió dollárra csökkent a Tesla nyeresége Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!