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 A negyedéves jelentés utáni telekonferencián több témáról is kérdezték a Teslát, de főleg a robotaxi és az olcsóbb autó érdekelte az elemzőket és a befektetőket. Nem mindenről akart a cég sokat beszélni. Olcsóbb A tegnap éjszakai telekonferencia témáit sokféleképp csoportosíthatnánk, de a legtöbb olvasónkat valószínűleg úgyis az olcsóbb modell érdekli, így kezdjük ezzel.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 A vállalat már a Q2-es jelentésben megerősítette, hogy júniusban legyártották az új termék első példányait és az év második felében megkezdődik a sorozatgyártás is. Most több kérdést is kaptak a részletek kapcsán, de ahogy várható volt, a cég igyekszik a lehető legkevesebbet elárulni, amíg nem készek a kiszállítások megkezdésére, hogy minimalizálják az Osborne-hatást. Így nem válaszoltak arra, hogy milyen műszaki megoldásokkal spórolnak a költségeken, esetleg itt debütál-e a ritkaföldfémek nélküli villanymotorjuk, illetve milyen gyártási metodikát használnak majd. Musk azonban azt most is megismételte, hogy nagyon sokan vannak, akik vennének Teslát, de egyszerűen nem tudnak ennyi pénzt autóra fordítani, így őket akarják helyzetbe hozni az olcsóbb járművel. Lars Moravy, a Tesla mérnökcsapatának vezetője, a cég alelnöke azért azt elárulta, hogy ebben a negyedévben a próbagyártás eredményei alapján reszelgetik az autót, hogy a negyedik negyedévre elérhető legyen az mindenkinek. Amikor Muskot arról kérdezték, hogyan néz majd ki a jármű, azt mondta, úgy, mint a Model Y. Az persze továbbra sem teljesen lehetetlen, hogy ahogy Kína kapott egy hosszított Y-t, úgy az olcsóbb változat mondjuk rövidebb lenne, de a legvalószínűbb továbbra is az, hogy a cég legsikeresebb modelljének olcsóbb felszereltségű változatáról van igazából szó. De vajon a szövet ülések, lemez tető és kevesebb hangszóró mellett mit tudnak kitalálni, amitől olcsóbb lesz a gyártás? Pár hónapon belül kiderül. Az autonómia utáni korszak A cég vezetője szerint jelenleg folyik a Tesla átépítése, felkészítése az autonómia utáni korszakra. Ezt Musk annak kapcsán mondta, hogy egy befektető megkérdezte, mi zajlik jelenleg a dizájnstúdióban. Franz von Holzhausen, a dizájncsapat vezetője azért annyit hozzátett, hogy sok mindenen dolgoznak, mozgalmas az életük. Az autonómia kapcsán persze szóba került a cég AI adatközpontjainak fejlesztése, amelyre rengeteg pénzt költenek, és Optimusról is megtudtuk, hogy készül a v3, amely az a termék lesz, amit igazából már eredetileg is megépíteni akartak. Továbbra is úgy látják, hogy ez a robot lesz a legfontosabb és legsikeresebb termékük a jövőben. Optimus egyébként már jelenleg is dolgozik, például a hollywoodi Tesla Dinerben árul pattogatott kukoricát, de a cég fejlesztőközpontjában is folyamatosan a munkatársak között sétál, tesz-vesz. Ez persze a fejlesztés része. A robotok és az AI kapcsán természetesen a fő téma az FSD és a robotaxi voltak. Mint megtudtuk, pár héten belül lényegesen megnövelik az üzemi területet Austinban és hamarosan a mostani tízszeresén szolgáltatnak majd. Mostanáig több, mint 7000 mérföldet tettek meg az autók és lényeges biztonsági beavatkozásra nem volt szükség, a legtöbbször a sebességhatárok miatt nyúltak bele a vezetésbe, de veszélyes helyzet nem volt gyorshajtás miatt. A cég jelenleg több állammal tárgyal, köztük van Arizona, Florida és Nevada is, de a következő célpont Kalifornia, azon belül is San Francisco környéke, a Bay Area. A működési költségek kapcsán Musk a Cybercabtől mérföldenként 25-30 centes önköltséget vár, míg a többi autójuknál ez 50 cent körül lesz. A cég árbevételében a jövő év végére jelenthet már érezhető tételt a robotaxi szolgáltatás. A robotaxihoz persze elengedhetetlen az FSD szoftver további fejlesztése. A Tesla arra készül, hogy hamarosan kiküldi a flottára az austini szoftverváltozatot, amely jóval fejlettebb, mint amit most a Teslások használnak az FSD Supervised program keretében. Az év végéig szeretnék rendszeressé tenni, hogy a San Francisco-i és austini gyáraik térségében az autók önműködően jutnak el új tulajdonosaikhoz. Az első próbaút már megtörtént pár hete. Saját magát vezette egy Tesla a gyártól az új tulajdonosáig Továbbra is az lesz az egyik következő lépcső, hogy a jelenlegi paraméter számot megnégyszerezik, de az FSD program vezetője és Musk úgy látják, a jelenlegi AI4 hardverrel elérhetik a tízszerezést is – van még benne tartalék. Ettől függetlenül 2026 végéig megindul az AI5 sorozatgyártása és már tervezik az AI6-ot is – a hardverek fejlesztése sem állt meg. Musk szerint nem kizárt, hogy az FSD tréningben használt saját fejlesztésű Dojo harmadik generációja és az autókba épített AI6 számítógép ugyanazt a chipet használja majd. Amerikában szeretnék még az év végéig elérhetővé tenni a felügyelet nélküli önvezetést a tulajdonosok számára – persze csak azokban a földrajzi körzetekben, ahol erre megkapják az engedélyeket. A tervek szerint valamikor jövőre már a „mezei Teslások‟ is hozzáadhatják majd autójukat a robotaxi flottához – akár csak bizonyos napszakokra, akár hosszabb időre. Az FSD-t már Európában és Ausztráliában is demózták, az engedélyekre várnak. Európában is az engedélyekre várnak és remélik, hogy a holland hatóságok révén ezt meg is kapják még ebben a negyedévben – de természetesen nálunk még csak az FSD supervised, a sofőrrel együtt működő változatról van szó. Energia, vámok és politika Végül pár rövid gondolat erejéig térjünk ki pár további témára is, ami szóba került. Az energia üzletággal nagyon elégedett a cég, jelenleg 30 százalék felett van a bruttó haszon, ami új rekord. Az ügyfelek most már nem csak az áramszolgáltatóktól és az erőművektől érkeznek, hanem számos AI adatközpont is a Megapackekre épít – ezt egy fontos területnek tartják mert hatalmas a technológia energiaigénye. Még idén elindul a cég saját lítiumfinomítója és katódgyára Texasban – mindkettő mérföldkő lesz az amerikai akkugyártásban és segítenek majd a vámok kivédésében is, hiszen Kína helyett hazai földön működnek majd ezek az üzemek. Ugyanezen oknál fogva lényeges, hogy még az idén megkezdi a termelést a Tesla új LFP gyára, ami az energiatárolókat szolgálja majd ki, tehát nem az autókba kerülnek ezek a cellák. 2026-ra elkészül a harmadik Megafactory, ami Austin mellett épül, egy korábbi logisztikai park épületeit használva. A Trump kormányzat vámpolitikája kapcsán elmondták, hogy ez ebben a negyedévben nagyságrendileg 300 milliós kiadást jelentett a cégnek. A környezetvédelmi szabályok enyhítésével arra számítanak, hogy csökkenni fog, vagy meg is szűnhet észak-amerikai kvótabevételük, de úgy gondolják a teljes önvezetés olyan fegyvertény lesz, ami kompenzálja a céget az árbevételben és a profitban. Tesla Q2: a kevésbé rossz már jó? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!