PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 10. 31. csütörtök

Villámteszt: Mercedes-Benz eVito

elektromos autó teszt
2024. 04. 16 - Antalóczy Tibor - 0
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

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a közúti áruszállítás elektrifikációja még a személyautó szegmensnél is gyorsabban be fog következni. A Mercedes-Benz 2025-től már csak tisztán elektromos kisáruszállítókat szeretne bemutatni, addig pedig a nemrégiben frissített eVito és eSprinter modellekkel igyekszik lefedni az igényeket.

A két típust Frankfurtban vihettem el egy-egy körre. Ebben a cikkben az eVitot mutatom be, az eSprinterről egy külön cikk készült.

Mercedes-Benz eVito

A Vito elektromos változata 2018 óta van a piacon, és 2020-tól már Tourer kivitelben is megvásárolható, de ugyanez a karosszéria, igényesebb és jobban variálható belső térrel EQV néven is szerepel a kínálatban.

Tourer változatot kapott a Mercedes-Benz eVito

Az eVito technika szintjén nem változott. A dobozos kisáruszállító változatba nettó 60 kWh-s akku és 85 kW (116 LE) teljesítményű motor kerül, míg a személyszállító Tourer verzió 150 kW-os (204 LE) motorral és nettó 60 illetve 90 kWh-s akkuval is rendelhető. Az áruszállító WLTP szerinti hatótávja 319 km, míg személyszállítóval kivitelben a kisebb akkuval 256 és 381 km az ideális esetben megtehető hatótáv a WLTP szerint mérve. Azonos akku mellett a személyszállító változat a nagyobb csúcsteljesítményű motor miatt kisebb hatótávú, cserébe 160 km/h-s végsebesség is elérhető vele. A személyszállító változat hatótávján télen sokat segít, hogy a motor és az akku felesleges hője a hőszivattyú segítségével a kabin temperálásához is felhasználható.

Az áruszállító eVito utaskabinja még személyautó szerűbb, mint az eSprinteré. Rengeteg az ismerős kezelőelem, amire rátesz egy lapáttal az EQ sorozatból ismerős MBUX infotainment rendszer is, ami természetesen ugyanúgy tud tervezni töltésekkel is, mint a többi autóban. A navigáció a többsávos utakon még arra is figyelmeztet, ha a lekanyarodáshoz közeledve rossz sávban haladunk.

Vezetéstámogató rendszerek terén az eVito is példásan felszerelhető. Az adaptív tempomat és az aktív sávtartás együtt megvalósítja a kettes szintet, ami autópálya-szakaszokkal tűzdelt útvonalakon jön különösen jól. Nekem óriási segítség volt, hogy az országutakon és településeken keresztül vezető, előre beállított útvonalamon mindig az aktuális sebességkorlátozáshoz igazodva állította be a sebességem. Enélkül valószínűleg 10 percenként kaptam volna egy büntetést. Magyar fejjel szinte felfoghatatlan, hogy a városok többsávos útjain is 30 km/h-s sebességkorlátozások vannak több száz méteren vagy akár több km-en keresztül, és ezt – valószínűleg az aktív sebességmérések és magas büntetési tételek miatt – be is tartják a közlekedők. A Mercedes támogató rendszere az összes ilyen szakaszt ismerte, és aktívan beállította az adott helyen megengedett legnagyobb sebességet, így remélhetőleg megkímélve engem a büntetések fizetésétől. Az adaptív sebességtartás nagyon finoman és kellemesen állítja a sebességet, és a sávtartás is meglepően jó még országúton is.

A tesztautók vezeték nélküli nyitást és indítást biztosító kulcsa mellé egy-egy telefont is kaptunk, amin az adott autóhoz rendelt fiókkal a Mercedes Me applikáció futott. Ennek segítségével már az ismertető előadás alatt elő tudtam fűteni a kabint, ami nagyon jól jött a hirtelen jött lehűlésben. Az applikáció szinte teljes egészében azt nyújtja, mint a személyautók esetén, így ellenőrizni lehet az autó állapotát (ajtók/zárak nyitottsága, töltöttség, töltés menete, stb.), indítható és leállítható a töltés, beállítható a töltési plafon, és természetesen megkereshetők a legközelebbi töltők.

Az eVito első nekifutásra lomhának tűnik, mint ahogy annak tűnt az eredeti modellnél is. Ez persze a 85 kW-os, változatlan teljesítményű motor ismeretében nem is csoda. Ennek ellenére ha már egyszer elindult, akkor a forgalom tempóját könnyedén felveszi és tartja. A 124 km/h-s végsebesség a Frankfurt környéki autópálya-szakaszokon abszolút elégséges volt a forgalom ritmusának tartásához.

Villanyautó teszt: Mercedes-Benz eVito

Induláskor a 98%-ra töltött autó 256 km-es hatótávot ígért, ami 23,4 kWh/100 km-es fogyasztással nagyjából hozható is lenne. A főként városi és országúti, de néhány helyen rövidebb autópálya szakaszokat is tartalmazó kör meg egy-két kitérő együtt összesen 90 km volt. Amikor leadtam az autót, akkor 61%-on állt a töltöttség, amiből a rendszer szerint még 161 km-t lehetett volna megtenni. A hűvös idő és a fűtés ellenére egészen jó, 24,6 kWh/100 km-es fogyasztási adat jött így ki, amivel könnyedén hozható a 240 km feletti hatótáv.

Az eVito belterének nagyon jót tett a frissítés, pláne az MBUX kezelőfelület megjelenése. A sofőr életét a téli csomag megrendelése esetén ülésfűtés és a kormányfűtés teszik kellemesebbé. A digitális belső visszapillantó tükör és a felülnézeti képet biztosító 360 fokos kamerarendszer ennél a kisebb járműnél is nagy segítség.

Az eVito mostantól LED mátrix fényszóróval is rendelhető (Multibeam LED), ami 84 LED ki-be kapcsolgatásával biztosítja, hogy az előttük lévő útszakasz úgy legyen a lehető legjobban megvilágítva, hogy közben a többi közlekedőt nem vakítjuk.

Töltés terén nem változott az autó. A 11 kW-os fedélzeti töltő a váltakozó áramú töltést segíti, de az autó bal első lökhárítójába épített CCS2 csatlakozón keresztül az áruszállító eVito 80, a személyszállító eVito Tourer változat 110 kW-tal tölthető. A töltési idő 10%-ról 80%-ra az előbbinél 35, az utóbbinál 40 perc.

eVito van
(hosszú)
eVito van
(extra hosszú)
eVito Tourer
(90 kWh)
Hosszúság (mm) 5140 5370 5140
Szélesség (mm) 1928 [2244] 1928 [2244] 1928 [2244]
Magasság (mm) 1941 1945 1890
Tengelytáv (mm) 3200 3430 3200
Tömeg (kg) 2320 2348 2704
Raktér/Csomagtér (l) 6000 6600 990 (4630)
Megengedett terhelés (kg) 880 852 796
Megengedett össztömeg (kg) 3200 3200 3500

A Mercedes-Benz eVito a cikk megjelenése idején kétféle hosszban bruttó 20,7 és 21,1 millió forintért kaphatók, míg a személyszállító Tourer változatért 27,2 millió forintot kell fizetni.

Frankfurtban egyúttal az eggyel nagyobb eSprintert is kipróbáltam:

Villámteszt: Mercedes-Benz eSprinter

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.