PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 18. szombat

Két ismert arc is otthagyta a Teslát

elektromos autó
2024. 04. 16 - Biró Balázs - 0
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

Egyelőre nem utal semmi megromlott viszonyra, de az időzítés találgatásokra ad okot.

Megköszönték

Drew Baglino 18 évet dolgozott a Teslánál, és több szempontból Musk első tisztjének lehetett tekinteni – hivatalos beosztása a Tesla hajtásláncáért és energia üzletágáért felelős alelnök volt. Gyakorlatilag azt az űrt töltötte be, amit J.B. Straubel hagyott maga után 2019-ben. Baglino számos interjúban képviselte a céget, és az X-en is gyakran válaszolt a kérdésekre, felvetésekre, közkedvelt figura volt a cég követői között.

A felszínen egyelőre békésnek látszik a válás, a szakember megköszönte mindenkinek a közös munkát, méltatta az eredményeket, Musk pedig erre reagálva azt mondta, kevesen tettek annyit a Tesláért, mint Baglino az évek alatt.

A másik távozó vezető Rohan Patel, a cég kormányzati és hatósági kapcsolatokért felelős alelnöke. Patel szintén ismert figura volt X-en, az FSD program kapcsán válaszolt sok olyan felhasználói kérdésre, amelyek a régiós szabályozás, illetve az új piacokra történő bevezetés kapcsán került elő.

Patel több mint hét évet töltött az autógyártónál, és az elbúcsúzás nála is harag nélkülinek tűnik mindkét oldalról.

A két vezető távozása leginkább az időzítés kapcsán vet fel kérdéseket, előjele nem volt, és leginkább a most bejelentett nagymértékű leépítés, illetve a cégnek a vártnál gyengébb eladási adatai kapcsán merül fel, hogy esetleg előbbire válaszolt tiltakozásuk, vagy utóbbi kapcsán bármilyen felelősségük miatt kerültek volna lapátra. De ezek egyelőre csak a közösségi médiában felmerült találgatások, még csak pletykákat sem olvastunk a témában.

Korábbi leköszönések

A Teslával kapcsolatban minden hasonló hírt nagy figyelem övez, ami persze kissé megmosolyogtató, hiszen más autógyártóknál a CEO, vagy egy-egy márkaigazgató személyén kívül talán senkit nem szokás név szerint ismerni, és a pozíciókba érkező-távozó szakemberekről legfeljebb az autóipari szakportálok emlékeznek meg egy rövid, mínuszos hírben.

Az elmúlt években több ilyen nagy figyelmet kiváltó személyi változás is volt a cégnél, de ezeket apokalipszis nem követte.

Elsőnek az egykori technológiai alelnök J.B. Straubel 2019-es leköszönése lett breaking news, mivel a szakember a cég egyik társalapítója, technikai guruja volt, és az autógyártó követői és befektetői között nagy tisztelet övezte. Straubel azért ment el a Teslától, mert megalapította a Redwood Materials nevű akkuújrahasznosító céget, de tavaly a felügyelőbizottság tagjaként, félállásban, visszatért az autógyártó soraiba.

Tesla Model S átadó ünnepség 2012-ben – jobbra JB Straubel, a Tesla társalapítója.

Jérôme Guillen a Model S, majd a Semi program vezetője volt, és először csak több hónapos pihenőre ment, majd váratlan visszatérése után ugyanilyen váratlanul 2021-ben távozott a cégtől. A döntése mögött feltehetőleg az állt, hogy Musk ekkoriban sorolta hátra a kamion gyártásának fontosságát, mivel az elérhető akkucellákra az autókban volt szükség, és a kamion igazi tömeggyártása, úgy tűnik, majd csak 2025-ben indul be Nevadában, amikor is saját akkugyártó sort is kap.

Jerome Guillen. Forrás: Wikimedia / Heinrich Böll Stiftung

Az önvezetésért felelős egyik legismertebb arc, Andrej Karpathy 2022-ben távozott a cégtől, szintén sokan attól féltek, ez valami nagyon rossz ómen, ám valószínűleg akkor is túl sokat olvastunk bele az AI szakember személyes döntésébe, mert az FSD program, köszöni szépen, jobban van, mint valaha.

Andrej Karpathy. Forrás: Lex Fridman podcast, YouTube.

A Tesla pénzügyi vezetői is kicsit túl sokszor álltak fel az elmúlt években. Deepak Ahuja a cég CFO-ja is 2008 óta dolgozott Muskkal, majd 2015-ben nyugdíjba ment. 2017-ben azután visszatért korábbi munkakörébe, de végül 2019 januárjában végleg átadta a stafétát Zach Kirkhornnak. Az új CFO hamar bebizonyította, hogy jó választás volt, a cég negyedéves beszámolói során higgadt, és az elemzők által elfogadott hang volt, de tavaly nyáron, 4,5 év után ő is továbbállt.

Zach Kirkhorn.

Zach Kirkhorn. Forrás: Tesla

A fenti távozásokat mindig vad spekulációk kísérték, a pénzügyi csalás és eltitkolt hibák, bedőlt programok, elbukott önvezetés, és persze a megborult elméjű Elon Musk képét festették a falra, de eddig nem jött el a világvége egyik személycsere után sem. Érdemes észben tartani, hogy ezek a pozíciók a Teslánál a karrier utolsó állomását jelentik, legalábbis addig, amig a CEO pozíció foglalt, nincs hova tovább, így valahol érthető, ha valaki más cégnél, más pozícióban keres újabb kihívást.

Ezzel együtt a legújabb távozások nem jönnek jókor a cégnek, ahol épp a következő generációs platform fejlesztése, új gyárak építése, 10 százalékos leépítés és egy lassuló villanyautós piac állítják próbák elé a döntéshozókat.

Mondjuk nem emlékszünk a Teslánál olyan unalmas, békés, laza időszakra, amikor ne lett volna épp valami dráma, és észrevétlen lett volna egy vezetőcsere.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.