PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Jó 10 százalékos leépítésbe kezd a Tesla

üzlet
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

Nem ez az első alkalom, hogy az autógyártó megtizedeli csapatainak létszámát, ám most már annyian dolgoznak a cégnél, hogy jelentős számú munkavállalót érint majd az elbocsátás.

Utoljára két éve volt ilyen.

Farkastörvények

Az amerikai vállalati kultúrában a munkavállalók éves értékelést követően egy elfogadott, ám meglehetősen vitatott gyakorlat a leggyengébben teljesítők elbocsátása. Bár nem minden multi követi ezt a sémát, ahol ez mégis szokás, ott a leggyakoribb a 10 százalékos vágás – az éves értékelések után ennyi embert küldenek el a cégtől.

A Tesla már korábban is követte ezt a módszert, de nemcsak emiatt küldenek el időről időre egy-egy nagyobb csoportot, Elon Musk filozófiájában a hatékonyság áll a legfelső szinten, így különösebb gondolkodás nélkül dönt így, ha úgy érzi, túlzottan elhízott a cég.

Hogy ez mennyire hatékony, és mennyire rombolja a morált, azt nem tudjuk, de nem feltétlenül jelenti a nettó létszám csökkenését.

Forrás: Tesla, Statista

A cég már 2019 januárjában is bekerült a hírekbe, amikor 7%-os leépítést jelentett be, 2022 júniusában pedig 10 százalékot küldtek el – később kiderült, ezek nagy része kölcsönzött munkaerő volt, az alkalmazottaknak csak 3,5 százalékát érintette az elbocsátás. A fentiek ellenére mára 140 ezresre bővült a cég létszáma.

Hogy most pontosan mennyi embert küldenek el, azt nem lehet tudni, de egy a sajtóhoz is eljutott belső körlevél szerint több mint 10 százaléktól, egyes értesülések szerint mintegy 15.000 embertől válhatnak meg globálisan.

Egy nyilvánosságra hozott részlet szerint Musk a levélben a következőket írta:

Miközben a vállalatot a növekedés következő szakaszára készítjük fel, rendkívül fontos, hogy minden szempontból megvizsgáljuk, miként lehet a költségeket csökkenteni és a termelékenységet növelni. … Ennek az erőfeszítésnek a részeként alaposan átvizsgáltuk a szervezetet, és azt a nehéz döntést hoztuk, hogy globálisan több mint 10%-kal csökkentjük létszámunkat – írja Musk.

Az elmúlt hetekben már voltak olyan értesülések, hogy Musk azt kérte a cég középvezetőitől, gondolják át, hogy csapataikban kik a kritikus, nélkülözhetetlen munkatársak. Ez a mostani lépés előkészítése lehetett.

A Tesla első negyedéves pénzügyi eredményét április 23-án hozzák nyilvánosságra, de azt már tudjuk, hogy a vállalat értékesítése az első három hónapban 9 százalékkal múlta alul az egy évvel korábbit. A cég a 2023-as évet 15 milliárd dolláros nyereséggel és 29 milliárd dollár készpénztartalékkal zárta.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás