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
auto
2024. 09. 09. hétfő

Jó 10 százalékos leépítésbe kezd a Tesla

üzlet

Nem ez az első alkalom, hogy az autógyártó megtizedeli csapatainak létszámát, ám most már annyian dolgoznak a cégnél, hogy jelentős számú munkavállalót érint majd az elbocsátás.

Utoljára két éve volt ilyen.

Farkastörvények

Az amerikai vállalati kultúrában a munkavállalók éves értékelést követően egy elfogadott, ám meglehetősen vitatott gyakorlat a leggyengébben teljesítők elbocsátása. Bár nem minden multi követi ezt a sémát, ahol ez mégis szokás, ott a leggyakoribb a 10 százalékos vágás – az éves értékelések után ennyi embert küldenek el a cégtől.

A Tesla már korábban is követte ezt a módszert, de nemcsak emiatt küldenek el időről időre egy-egy nagyobb csoportot, Elon Musk filozófiájában a hatékonyság áll a legfelső szinten, így különösebb gondolkodás nélkül dönt így, ha úgy érzi, túlzottan elhízott a cég.

Hogy ez mennyire hatékony, és mennyire rombolja a morált, azt nem tudjuk, de nem feltétlenül jelenti a nettó létszám csökkenését.

Forrás: Tesla, Statista

A cég már 2019 januárjában is bekerült a hírekbe, amikor 7%-os leépítést jelentett be, 2022 júniusában pedig 10 százalékot küldtek el – később kiderült, ezek nagy része kölcsönzött munkaerő volt, az alkalmazottaknak csak 3,5 százalékát érintette az elbocsátás. A fentiek ellenére mára 140 ezresre bővült a cég létszáma.

Hogy most pontosan mennyi embert küldenek el, azt nem lehet tudni, de egy a sajtóhoz is eljutott belső körlevél szerint több mint 10 százaléktól, egyes értesülések szerint mintegy 15.000 embertől válhatnak meg globálisan.

Egy nyilvánosságra hozott részlet szerint Musk a levélben a következőket írta:

Miközben a vállalatot a növekedés következő szakaszára készítjük fel, rendkívül fontos, hogy minden szempontból megvizsgáljuk, miként lehet a költségeket csökkenteni és a termelékenységet növelni. … Ennek az erőfeszítésnek a részeként alaposan átvizsgáltuk a szervezetet, és azt a nehéz döntést hoztuk, hogy globálisan több mint 10%-kal csökkentjük létszámunkat – írja Musk.

Az elmúlt hetekben már voltak olyan értesülések, hogy Musk azt kérte a cég középvezetőitől, gondolják át, hogy csapataikban kik a kritikus, nélkülözhetetlen munkatársak. Ez a mostani lépés előkészítése lehetett.

A Tesla első negyedéves pénzügyi eredményét április 23-án hozzák nyilvánosságra, de azt már tudjuk, hogy a vállalat értékesítése az első három hónapban 9 százalékkal múlta alul az egy évvel korábbit. A cég a 2023-as évet 15 milliárd dolláros nyereséggel és 29 milliárd dollár készpénztartalékkal zárta.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.