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
auto
2024. 07. 27. szombat

Megúszhatják a kártyaolvasó telepítését az elektromobilitás szolgáltatók az újonnan épülő töltőoszlopok esetében, mert helyette a QR kódos fizetés is elfogadható, a készpénz azonban nem.

Központi, több töltőoszlopot kiszolgáló bankkártya-terminál egy OMV töltőállomásán.

A 2024 április 13-án hatályba lépett alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) értelmében a regisztráció nélküli (ad-hoc) elektromosautó-töltésnél biztosítani kell a bankkártyás fizetési lehetőséget. Az előírást mi is úgy értelmeztük, hogy az új, 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőoszlopokra azonnal, a korábban telepített, valamint az 50 kW-os töltőkre pedig 2027-től kötelező fizikai kártyaolvasót telepíteni.

Már kötelező a bankkártya terminál az új villanyautó-töltőkön

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

Az Európai Bizottság honlapján a gyakori kérdések rovatot böngészve azonban kiderült, hogy nem eszik ennyire forrón a kását, vannak kibúvók a kötelezettség alól.

Egyrészt a kötelezettség kizárólag a TEN-T útvonalakra telepített töltőkre vonatkozik (amelyekre pályázati forrást is biztosít az EU), így ha egy elektromobilitás szolgáltató saját forrásból, egyéb helyszínre telepít töltőoszlopot, ott nem kötelező a kártyaelfogadás.

Fotó: Jeroen van Tilburg / Linkedin

Ennél is jelentősebb könnyítés, hogy a fizikai kártyaolvasó telepítése helyett elegendő egy QR kódos matrica (statikus QR kód) vagy a töltőoszlop képernyőjén megjelenített egyedi QR kód (dinamikus QR kód) használata, amelyet ha ad-hoc töltés esetén a villanyautós mobiltelefonja kamerájával leolvas, egy olyan weboldalra vezet, ahol a bankkártya adatok megadásával regisztráció nélkül végrehajthatja a fizetést.

Az egyik válasz arra is kitér, hogy a készpénzes fizetési lehetőség nem elegendő, mindenképp bankkártyás fizetési lehetőséget kell biztosítani, fizikai kártyaolvasó telepítésével, vagy QR kódos internetes hivatkozással.

Érdekes módon a Plug&Charge bevezetése sem mentesít a bankkártya elfogadás alól, hiszen annak előfeltétele a regisztráció, a bankkártyás fizetési kötelezettséget pedig éppen a regisztráció nélküli, ad-hoc töltés megkönnyítése érdekében írják elő.

Bankkártyás fizetés helyett kötelező roaming?

Valószínűleg nagyon kevés olyan elektromosautó-tulajdonos lehet, akinek egyetlen elektromobilitás szolgáltatónál sincs regisztrációja, ezért a bankkártyás ad-hoc töltési kötelezettség alternatívájaként a kötelező roaming is felmerülhet.

Amennyiben minden szolgáltató applikációjával elérhető lenne az összes töltő, akkor valószínűleg senki sem használná az ad-hoc töltési megoldást külföldön a saját, jól megszokott alkalmazása vagy RFID kártyája helyett.

Az egyik kérdésre adott válaszból kiderül, hogy a tanács is vizsgálta ezt a lehetőséget, de végül elvetették, mert úgy ítéltek meg, hogy a roaming kötelezettség előírásával túlságosan jelentős mértékben nyúlnának bele az egyes vállalkozások életébe.

Percdíj is lehet, vagy csak kWh alapú árazás?

Az ad-hoc (eseti) töltésre vonatkozó szabályozás kitér az árazás kérdésére is. Előírják például, hogy a töltés árazása a legalább 50 kW teljesítményű töltők esetében kizárólag kWh alapon történhet, de a töltőoszlopok indokolatlan foglalása ellen alkalmazható percdíj is.

Az egyik kérdésben felmerül, hogy a percdíj felszámolható-e már a töltés első pillanatától?

A válasz szerint ugyan a szabályozás nem határozza meg a blokkolásért fizetendő percdíj alkalmazásának lehetséges időpontját, azonban az első perctől történő felszámolással a percdíj célja nem a töltő indokolatlan blokkolásának megelőzése, hiszen azt már egyértelműen a töltés indokolt időtartamára is meg kell fizetni.

Fontos leszögezni, hogy ez az előírás is kizárólag az eseti töltésre vonatkozik, tehát a szabályozás értelmében regisztrált felhasználóknak az első perctől is felszámolható a percdíj, míg eseti töltés esetén csak egy bizonyos türelmi időt követően.

Az átlátható árazással kapcsolatban egy további érdekesség, hogy a legalább 50 kW-os töltőkön az ad-hoc árat matricán is kötelező feltüntetni, de az 50 kW-nál kisebb teljesítményű töltők esetén elegendő, ha elektronikusan, például egy a szolgáltató honlapján az árazásra mutató QR kód alkalmazásával.

 

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtanVuLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtanVuLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.