Megúszhatják a kártyaolvasó telepítését az elektromobilitás szolgáltatók az újonnan épülő töltőoszlopok esetében, mert helyette a QR kódos fizetés is elfogadható, a készpénz azonban nem. Központi, több töltőoszlopot kiszolgáló bankkártya-terminál egy OMV töltőállomásán. A 2024 április 13-án hatályba lépett alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) értelmében a regisztráció nélküli (ad-hoc) elektromosautó-töltésnél biztosítani kell a bankkártyás fizetési lehetőséget. Az előírást mi is úgy értelmeztük, hogy az új, 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőoszlopokra azonnal, a korábban telepített, valamint az 50 kW-os töltőkre pedig 2027-től kötelező fizikai kártyaolvasót telepíteni. Már kötelező a bankkártya terminál az új villanyautó-töltőkön Az Európai Bizottság honlapján a gyakori kérdések rovatot böngészve azonban kiderült, hogy nem eszik ennyire forrón a kását, vannak kibúvók a kötelezettség alól. Egyrészt a kötelezettség kizárólag a TEN-T útvonalakra telepített töltőkre vonatkozik (amelyekre pályázati forrást is biztosít az EU), így ha egy elektromobilitás szolgáltató saját forrásból, egyéb helyszínre telepít töltőoszlopot, ott nem kötelező a kártyaelfogadás. Fotó: Jeroen van Tilburg / Linkedin Ennél is jelentősebb könnyítés, hogy a fizikai kártyaolvasó telepítése helyett elegendő egy QR kódos matrica (statikus QR kód) vagy a töltőoszlop képernyőjén megjelenített egyedi QR kód (dinamikus QR kód) használata, amelyet ha ad-hoc töltés esetén a villanyautós mobiltelefonja kamerájával leolvas, egy olyan weboldalra vezet, ahol a bankkártya adatok megadásával regisztráció nélkül végrehajthatja a fizetést. Az egyik válasz arra is kitér, hogy a készpénzes fizetési lehetőség nem elegendő, mindenképp bankkártyás fizetési lehetőséget kell biztosítani, fizikai kártyaolvasó telepítésével, vagy QR kódos internetes hivatkozással. Érdekes módon a Plug&Charge bevezetése sem mentesít a bankkártya elfogadás alól, hiszen annak előfeltétele a regisztráció, a bankkártyás fizetési kötelezettséget pedig éppen a regisztráció nélküli, ad-hoc töltés megkönnyítése érdekében írják elő. Bankkártyás fizetés helyett kötelező roaming? Valószínűleg nagyon kevés olyan elektromosautó-tulajdonos lehet, akinek egyetlen elektromobilitás szolgáltatónál sincs regisztrációja, ezért a bankkártyás ad-hoc töltési kötelezettség alternatívájaként a kötelező roaming is felmerülhet. Amennyiben minden szolgáltató applikációjával elérhető lenne az összes töltő, akkor valószínűleg senki sem használná az ad-hoc töltési megoldást külföldön a saját, jól megszokott alkalmazása vagy RFID kártyája helyett. Az egyik kérdésre adott válaszból kiderül, hogy a tanács is vizsgálta ezt a lehetőséget, de végül elvetették, mert úgy ítéltek meg, hogy a roaming kötelezettség előírásával túlságosan jelentős mértékben nyúlnának bele az egyes vállalkozások életébe. Percdíj is lehet, vagy csak kWh alapú árazás? Az ad-hoc (eseti) töltésre vonatkozó szabályozás kitér az árazás kérdésére is. Előírják például, hogy a töltés árazása a legalább 50 kW teljesítményű töltők esetében kizárólag kWh alapon történhet, de a töltőoszlopok indokolatlan foglalása ellen alkalmazható percdíj is. Az egyik kérdésben felmerül, hogy a percdíj felszámolható-e már a töltés első pillanatától? A válasz szerint ugyan a szabályozás nem határozza meg a blokkolásért fizetendő percdíj alkalmazásának lehetséges időpontját, azonban az első perctől történő felszámolással a percdíj célja nem a töltő indokolatlan blokkolásának megelőzése, hiszen azt már egyértelműen a töltés indokolt időtartamára is meg kell fizetni. Fontos leszögezni, hogy ez az előírás is kizárólag az eseti töltésre vonatkozik, tehát a szabályozás értelmében regisztrált felhasználóknak az első perctől is felszámolható a percdíj, míg eseti töltés esetén csak egy bizonyos türelmi időt követően. Az átlátható árazással kapcsolatban egy további érdekesség, hogy a legalább 50 kW-os töltőkön az ad-hoc árat matricán is kötelező feltüntetni, de az 50 kW-nál kisebb teljesítményű töltők esetén elegendő, ha elektronikusan, például egy a szolgáltató honlapján az árazásra mutató QR kód alkalmazásával. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!