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
auto
2024. 09. 16. hétfő

Itt a bejelentés: jövő év elején érkezhet a Tesla önvezetése Európába és Kínába

önvezetés

A 12-es főverzió megjelenése óta jelentősen felgyorsultak az események a Tesla önvezető rendszere, az FSD körül. Az újabb és újabb kiadások még mindig nem tökéletesek, de a fejlődés jelentős és látványos, hamarosan pedig a világ egyik legerősebb szerverparkja gyorsítja majd a fejlesztést.

Most az is kiderült, mi várható a következő pár hónapban.

A legújabb

Az FSD szoftver v12-es verziója tavaly év végén jött ki az Egyesült Államokban, és bár nem minden azóta kiadott alverzió, frissítés aratott osztatlan sikert, összességében elmondható, hogy a jelenlegi 12.5 jelentős előrelépést jelent és látszik, hogy a cég elmozdult a korábbi holtpontról.

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

A 12.5 volt az első verzió, ami már az új, negyedik generációs autó-hardverre (AI4, avagy HW4) lett írva, és csak pár nap késéssel ment ki 12.5.1-ként a régebbi HW3 generációra. A jövőben hasonló ütemezés várható az újabb fejlesztéseknél.

A napokban kezdik el kiküldeni az amerikai autókra a 12.5.2-es változatot, amely egyébként az egyik legfontosabb metrikában, az emberi beavatkozások között eltelt kilométerek számában ígér háromszoros javulást.

Aki nem ijed meg a hosszabb videóktól annak itt van egy példa a las vegas-i éjszakából a legújabb AI4 (HW4) hardver generációval, ami a 12.5.2-t futtatja:

Akinek ez túl hosszú annak választottam egy rövidebb videót, ami abban különleges, hogy ez a még újabb 12.5.3-as változattal készült, és azt is jól megmutatja, milyen típusú hibákat vét mostanában a rendszer. Előfordul például, hogy rossz sávból kanyarodik jobbra, de egy másik videóban olyat is láttunk, amikor az árnyékban lévő fekvőrendőrön túl nagy sebességgel hajt át.

A következő frissítések fókusza nyilván a hasonló hibák elkerülése lesz, és itt van jelentős szerepe ezeknek a tesztkilométereknek, amikor a sofőrök visszajelzései alapján tanítgatják tovább a mesterséges intelligenciát ezen szituációk jobb kezelésére.

Azért az már jól látszik, hogy ezek olyan típusú bakik, amelyeket mi emberek is nap mint nap elkövetünk, a különbség csak az, hogy mi ezeket az idők végezetéig el is fogjuk hibázni, a mesterséges intelligenciánál pedig van remény, hogy hamarosan ügyesebb lesz nálunk.

Ütemterv

Az FSD változatok megjelenését általában X-en jelenti be a fejlesztéssel foglalkozó csapat, de most olyat tettek, amire nem volt eddig példa: kiadták a következő pár hónap menetrendjét.

Az egyik soron következő nagy újítás ebben a hónapban az ASS, avagy az Actually Smart Summon, ami annak a szolgáltatásnak a vadonatúj verziója, amivel egy parkolóban magunkhoz hívhatjuk a kocsit, ha mondjuk esik az eső, vagy sok csomagunk van.

Ez természetesen egyelőre csak magánutakon működik, például áruházak parkolójában, és továbbra is 20 méteren belül kell lennünk az autótól, hogy felügyeljük a manőver közben. Az első videók már kint vannak az új verzióról (lásd fent) de az is egyértelmű, hogy ez még mindig kicsit túl lassú valós használathoz, és ha megzavarják és meg kell állnia, kicsit túl sokat gondolkozik, mielőtt újra elindulna.

A Tesla nemrég bevezette, hogy a belső kamerával szerelt modelleken már a kormány érintése nélkül is lehet az FSD-t használni, mivel az autó figyeli a sofőr szemeit – a következő frissítéssel ez már napszemüvegben is működni fog. Szintén tovább finomodik az autópályás üzemmód, ami nemrég cserélte le az ősrégi – és nálunk Európában még mindig használatban lévő – Autopilot kódsorait.

Még szeptemberre várható két a Cybertruck tulajdonosoknak fontos frissítés is. Az első maga az FSD, ami eddig nem volt elérhető a pickupon, de hamarosan kiadják erre a típusra is a szoftvert. A másik a Cybertruck automata parkolós üzemmódja, ami eddig szintén nem volt bekapcsolva.

Októberre két fontos újítást jelentettek be így előzetesen.

Az egyik az automata parkolás FSD használata közben, amelynek telepítése után az autó leparkolni és a parkolóból elindulni is magától fog, sőt még tolat is majd. Jelenleg az FSD utak végén a kocsi csak megáll a járda mellett, de nem áll be egy parkolóhelyre.

Ennél is nagyobb frissítés lesz a v13, ami tíz hónappal a v12 kiadása után jelenik meg és a beavatkozások között eltelt kilométerek számában újabb hatszoros javulást ígér.

A végére pedig a nekünk legérdekesebb hírt hagyták:

a vállalat a maga részéről 2025 első negyedévére kész lesz kiadni az FSD teszt verzióját Európában és Kínában is.

Mindkét időpont mellé odaírták megjegyzésként, hogy a szoftver megjelenése a hatóságok jóváhagyására vár, és ha tippelnünk kellene, szerintünk előbb lesz ez meg Kínában, mint Európában.

Cortex

A Tesla az FSD mesterséges intelligenciájának fejlesztését, további tanítását két fő hardveres megoldáson végzi.

Az egyik a saját fejlesztésű Dojo szuperszámítógép, ami rendkívül szorosan integrált megoldás. Koncepcióban kicsit a mobiltelefonok és tabletek SoC (System on Chip – egész rendszer egyetlen chipen) megoldásához hasonlít, amennyiben a processzortól a mesterséges intelligenciát futtató áramkörökön át a memórián és a hálózati vezérlőn keresztül minden egybe van építve.

Az első generáció számítási teljesítményéről azt osztotta meg a cég, hogy az év végére 8000 darab Nvidia H100-as gyorsítónak megfelelő teljesítmény lesz már telepítve. A cég már dolgozik a második generáción is, amely az elsőhöz hasonlóan szintén a Giga New York falain belül épül majd meg. Ez a nemrég a New York állammal kötött újabb hosszú távú megállapodásból derült ki.

De a saját hardver mellett a vállalat a már említett Nvidia egyik legnagyobb ügyfele is.

Májusban még így állt, ma már a szervereket telepítik a texasi gyár bővítéseként megépült szerverteremben. Forrás: @peterdog15, X.

Egy jó fél év csúszással, de elkészült végre a Giga Texas bővítéseként megépült új Cortex névre hallgató informatikai központ is, amelynek szerverterme jelenleg telepítés alatt van. Elon Musk erről is megosztott egy videót a napokban.

Kezdetben 50.000 darab Nvidia H100/H200 AI gyorsító és 20.000 Tesla AI4 chip fog működni a rendszerben – utóbbi az autókba épített FSD számítógép legújabb változatának központi rendszere – de állítólag az Nvidia hardver később 100.000 darabra nőhet az épületben.

A fentiekre a vállalat több mint 1,5 milliárd dollárt költ.

Úgy néz ki, mégsem jut el idén Európába a Tesla önvezetése

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.