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
auto
2024. 09. 19. csütörtök

Harmatgyenge számokat produkáltak az elektromos furgonok augusztusban

elektromos autó piac

Tudjuk, hogy az augusztus általában gyenge a hazai autópiacon és a személyautó-eladások idén nyár végén különösen alacsonyak voltak, de a kishaszongépjárművek számai 1606 darabbal hozták a tavalyi szintet (+5%) és gyakorlatilag megismételték 2022 augusztusát (-1 db).

Az elektromos kisteherautók száma egy hajszállal csökkent 2023-hoz képest, ami a bőkezű támogatási program mellett harmatgyenge eredmény.

Csak a pályázatos autókra várunk, vagy kipukkadt a villanyautós lufi?

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

Típusok

2024 augusztusában mindössze 69 új elektromos kishaszongépjármű került forgalomba, ami nagyjából megfelel a tavalyi 72 darabos adatnak, de tekintve, hogy most egy bőkezű állami támogatás segíti a vásárlást, csalódást keltő a statisztika.

Persze tudjuk, hogy a program támaszt jó pár olyan feltételt, ami miatt sokan meg sem próbáltak pályázni, a kiíró pedig nem enyhít a követelményeken.

# Típus 2024. augusztus 2024. január-augusztus
1 DACIA SPRING VAN 12 95
2 FORD TRANSIT 11 133
3-5 BYD ETP3 5 50
3-5 NISSAN TOWNSTAR 5 38
3-5 TOYOTA PROACE CITY 5 66
6 PEUGEOT EXPERT 4 25
7-12 CENNTRO LOGISTAR 260 3 6
7-12 CITROEN BERLINGO 3 17
7-12 MERCEDES SPRINTER 3 46
7-12 OPEL COMBO 3 26
7-12 PEUGEOT PARTNER 3 13
7-12 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 3 52
13-15 CITROEN JUMPER 2 4
13-15 MERCEDES CITAN 2 83
13-15 PEUGEOT BOXER 2 2
16-18 CENNTRO LOGISTAR 200 1 9
16-18 MERCEDES VITO 1 74
16-18 OPEL VIVARO 1 60
Egyéb: 0 83
Összesen: 69 882

Még csak Top 20-as listát sem tudtunk összeállítani a Datahouse adataiból, mivel nem volt annyi különféle értékesített típus. Sokat mond, hogy 12 eladott darab elég volt az első helyhez és a 11-es második egy szoros eredmény.

# Típus 2024. január-augusztus Változás
1 FORD TRANSIT 133 96%
2 DACIA SPRING 95 265%
3 MERCEDES CITAN 83 538%
4 MERCEDES VITO 74 335%
5 TOYOTA PROACE CITY 66 230%
6 OPEL VIVARO 60 107%
7 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 52 86%
8 BYD ETP3 50
9 MERCEDES SPRINTER 46 -12%
10 NISSAN TOWNSTAR 38 36%
11 OPEL COMBO 26 -7%
12-13 CENNTRO LOGISTAR 100 25 400%
12-13 PEUGEOT EXPERT 25 108%
14 TOYOTA PROACE 21
15 CITROEN BERLINGO 17 143%
16 PEUGEOT PARTNER 13 30%
17-18 GOUPIL G6 9 80%
17-18 CENNTRO LOGISTAR 200 9 200%
19-20 VOLKSWAGEN CRAFTER 8 33%
19-20 CITROEN JUMPY 8 100%
Egyéb: 24
Összesen: 882 120%

Éves szinten persze még mindig 120 százalékkal több elektromos kishaszongépjármű kelt el (882 darab), mint a tavalyi év első nyolc hónapjában (401 darab).

Márkák

A márkák versenyét most a Dacia nyerte kemény 12 darabbal, mögötte a Ford a második 11 példánnyal, a Peugeot pedig összesen 9 Expert, Partner és Boxer slusszkulcsát adta át a vásárlóinak.

# Márka 2024. augusztus 2024. január-augusztus
1 DACIA 12 95
2 FORD 11 133
3 PEUGEOT 9 40
4 MERCEDES 6 203
5-8 TOYOTA 5 87
5-8 CITROEN 5 29
5-8 NISSAN 5 38
5-8 BYD 5 50
9-10 OPEL 4 86
9-10 CENNTRO 4 40
11 VOLKSWAGEN 3 60
Egyéb: 0 14
Összesen: 69 882

A márkák éves összesítésében a Mercedesé az első hely, ami a 148 százalékos javulásnak köszönhető az értékesítési számokban. A Ford gyakorlatilag duplázott, így a második, míg a Dacia megháromszorozta a Spring Van számait, ami a bronzéremre volt elég.

A lista negatív végén a Renault és a Fiat foglalnak helyet – utóbbi idén egyetlen elektromos furgont sem tudott eladni.

# Márka 2024. január-augusztus Változás
1 MERCEDES 203 148%
2 FORD 133 96%
3 DACIA 95 265%
4 TOYOTA 87 335%
5 OPEL 86 51%
6 VOLKSWAGEN 60 76%
7 BYD 50
8-9 PEUGEOT 40 82%
8-9 CENNTRO 40 135%
10 NISSAN 38 36%
11 CITROEN 29 164%
12 GOUPIL 12 -14%
13 RENAULT 7 -42%
14-15 ADDAX 1
14-15 VICTORY 1
16 FIAT 0 -100%
Egyéb 0
Összesen: 882 120%

Csoportszinten is összesítettük az eredményeket, és a Merci így is első a Citan és a Vito jó számainak köszönhetően, miközben a Sprinter 12 százalékot esett.

A Fiat rossz eredménye ellenére a sok kicsi sokra megy elve alapján a Stellantis így is jó volt a második helyre, az Opel, a Peugeot és a Citroën növekedésének köszönhetően.

A Ford csak magára számíthat, nincs több márka az esernyő alatt, de a Transit így is hozta a cégnek a harmadik helyet.

A negyedik Renault Csoport egyértelműen a Dacia Van sikerére épít idén, mert a fő márka eddig alulteljesített. Érdekes, hogy miközben a Renault csak hét darab elektromos Kangoo Vant tudott eladni idén, a típus Mercedes csillagos ikertestvére, a Citan 83 darabbal a harmadik a magyar piacon.

A Toyota eredményében az a szép, hogy a japánok saját maguk nem is gyártanak elektromos furgont, ez mind Stellantis álruhában. Ha ezeket a számokat, hozzáadjuk a holland székhelyű konszern második helyének adataihoz, akkor egyértelműen az övék a legsikeresebb platform.

# Cégcsoport 2024. január-augusztus Változás
1 MERCEDS-BENZ VANS 203 148%
2 STELLANTIS 155 57%
3 FORD 133 96%
4 RENAULT GROUP 102 168%
5 TOYOTA 87 335%
6 VOLKSWAGEN GROUP 60 76%
7 BYD 50
8 CENNTRO 40 135%
9 NISSAN 38 36%
10 POLARIS 12 -14%
11 ADDAX 1
12 VICTORY 1
Összesen: 882 120%

Hajtáslánc

Az első nyolc hónapban 16.626 új kishaszongépjárművet adtak el hazánkban, amelyek 5,3 százaléka, 882 darab volt tisztán elektromos. Ez a szám még mindig elég szomorúan apró, de azért az legalább biztató, hogy arányuk kétszer akkora, mint két évvel ezelőtt volt.

Ha csak augusztus hónapot nézzük, akkor viszont a villanyhajtás 4,3 százaléka 0,4 százalékpontos visszaesés 2023-hoz képest, 2022-ben pedig még 6,5 százalékon álltunk. Nem jó az irány, reméljük augusztus csak egy fekvőrendőr az úton.

A júliusi eladási adatokat ebben a cikkünkben tettük közzé:

Nagyon kevés elektromos furgont adtak át júliusban

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.