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 A júniusi 2900 után júliusban csak 1700 új kishaszongépjárművet szállítottak le hazánkban, ezek között pedig az elektromosok száma 286-ról 72-re csökkent. Ez a piac 4,23 százalékát tette ki. A Datahouse adatai szerint azonban a júliusi elektromos adat még mindig pont a duplája volt az egy évvel korábbinak. Típusok A kiszállítások ütemezését sok minden befolyásolja, nyáron eleve lelassul – az idegenforgalom és vendéglátás kivételével – szinte minden, és sok autógyár is pihenőt tart. Ezzel együtt a 72 darab elektromos kishaszongépjármű azt jelenti, hogy még az első helyezett is épp csak 10 feletti darabszámot képviselt. A múlt hónapban a Mercedes-Benz Sprinter szerezte meg a dobogó legfelső fokát, ezt a Citroën Berlingo követte, a harmadik helyen pedig a BYD ETP3 és a Ford Transit osztoztak. # Típus 2024. július 2024. január-július 1 MERCEDES SPRINTER 13 43 2 CITROEN BERLINGO 9 14 3-4 BYD ETP3 8 45 3-4 FORD TRANSIT 8 122 5 OPEL COMBO 5 23 6-7 DACIA SPRING VAN 4 83 6-7 MERCEDES VITO 4 73 8-10 CENNTRO LOGISTAR 100 3 25 8-10 PEUGEOT EXPERT 3 21 8-10 VOLKSWAGEN ID. BUZZ CARGO 3 49 11-13 CITROEN JUMPY 2 8 11-13 MERCEDES CITAN 2 82 11-13 TOYOTA PROACE CITY 2 61 14-19 CENNTRO LOGISTAR 200 1 8 14-19 CENNTRO LOGISTAR 260 1 3 14-19 CITROEN JUMPER 1 2 14-19 GOUPIL G4 1 3 14-19 TOYOTA PROACE 1 21 14-19 VICTORY SCH1030BEV 1 1 Egyéb: 0 127 Összesen: 72 814 Mivel július meglehetősen szerény számokat produkált, hatalmas változások nem következtek be az éves toplistán, maradt a Transit-Spring-Citan hármas a lista élén. Ami érdekes: hét hónap után a Toyota Proace City feljött az ötödik helyre, és majdnem háromszor annyi fogyott belőle, mint abból az Opel Combóból, amely az ikertestvére. Az elektromos Toyota furgon ugyanis a Stellantis gyártásában, a Berlingo-Doblo-Combo-Rifter négyesikrek testvéreként készül ötödik modellként. # Típus 2024. január-július Változás 1 FORD TRANSIT 122 94% 2 DACIA SPRING 83 0% 3 MERCEDES CITAN 82 – 4 MERCEDES VITO 73 421% 5 TOYOTA PROACE CITY 61 307% 6 OPEL VIVARO 59 119% 7 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 49 75% 8 BYD ETP3 45 – 9 MERCEDES SPRINTER 43 -7% 10 NISSAN TOWNSTAR 33 32% 11 CENNTRO LOGISTAR 100 25 400% 12 OPEL COMBO 23 -4% 13-14 PEUGEOT EXPERT 21 91% 13-14 TOYOTA PROACE 21 0% 15 CITROEN BERLINGO 14 180% 16 PEUGEOT PARTNER 10 0% 17 GOUPIL G6 9 80% 18-19 CENNTRO LOGISTAR 200 8 167% 18-19 VOLKSWAGEN CRAFTER 8 167% 20 CITROEN JUMPY 8 167% Egyéb: 17 – Összesen: 814 147% Éves szinten 814 darab tisztán elektromos kishaszongépjárműnél járunk, ami 147 százalékos javulás 2023-hoz képest. Márkák A márkák versenyét júliusban ismét a Mercedes-Benz nyerte, majd a Citroën, a Ford és a BYD következik a listán. # Márka 2024. július 2024. január-július 1 MERCEDES 19 198 2 CITROEN 12 24 3-4 FORD 8 122 3-4 BYD 8 45 5-6 OPEL 5 82 5-6 CENNTRO 5 36 7 DACIA 4 83 8-10 TOYOTA 3 82 8-10 PEUGEOT 3 31 8-10 VOLKSWAGEN 3 57 11-12 GOUPIL 1 12 11-12 VICTORY 1 1 Egyéb 0 41 Összesen: 72 814 A márkák éves összesítésében is őrzi az első helyet a Merci, 209 százalékkal adtak el több tisztán elektromos furgont, mint tavaly ilyenkor, és a Ford második helye is megkérdőjelezhetetlen. A harmadik helyért viszont ádáz küzdelem folyik – jelenleg a Daciáé a dobogó legalsó foka, de egy darabbal lemaradva, és holtversenyben követi a román márkát az Opel és a Toyota. A statisztika szerint a Fiat idén még egyetlen egy elektromos furgont sem adott el. # Márka 2024. január-július Változás 1 MERCEDES 198 209% 2 FORD 122 94% 3 DACIA 83 – 4-5 OPEL 82 61% 4-5 TOYOTA 82 447% 6 VOLKSWAGEN 57 84% 7 BYD 45 – 8 CENNTRO 36 112% 9 NISSAN 33 32% 10 PEUGEOT 31 48% 11 CITROEN 24 200% 12 GOUPIL 12 -14% 13 RENAULT 7 -36% 14 ADDAX 1 – 15 VICTORY 1 – 16 FIAT 0 -100% Egyéb 0 Összesen: 814 147% Csoportszinten is összesítettük az adatokat, ám ez nem ingatta meg a Mercedes-Benz első helyét. A Stellantis így viszont feljött a második helyre az Opel, a Peugeot és a Citroën együttes eladásaival. (Igen, a Fiatot direkt hagytuk ki, mert, ugye nulla). A Ford dobogója ezen a listán is biztosnak tűnik. Tavalyhoz képest nagyot ugrott a Renault Csoport, no nem az anyacégnek köszönhetően, ők 36 százalékos mínuszban vannak, hanem a Dacia Spring furgon verziója révén. Szintén sokat jött fel a Toyota és – legalábbis százalékosan – a kínai Cenntro is szépet javított. # Cégcsoport 2024. január-július Változás 1 MERCEDES-BENZ VANS 198 209% 2 STELLANTIS 137 56% 3 FORD 122 94% 4 RENAULT GROUP 90 718% 5 TOYOTA 82 447% 6 VOLKSWAGEN GROUP 57 84% 7 BYD 45 – 8 CENNTRO 36 112% 9 NISSAN 33 32% 10 POLARIS 12 -14% 11 ADDAX 1 – 12 SHANXI VICTORY 1 – Összesen: 814 147% Hajtáslánc A magyar piac az első hét hónap után 15.022 új kishaszongépjárműnél jár (+24%), és ezek közül 814 (+147%) volt tisztán elektromos. Ez a tavalyi 2,71 százalékról 5,42 százalékra emelte a piaci részesedését, amivel az elektromos meghajtás a második a dízel mögött. Ez elsőre jól hangzik, de a gázolajjal működő járművek 91 százalékkal dominálnak, szinte semmi nem rúg labdába mellettük. Ez valószínűleg nem is fog jelentősen változni amíg az autógyártók nem kezdik el normális áron árulni elektromos kishaszongépjárműveiket – a jelenlegi felárakra nehéz ésszerű magyarázatot találni. Listánkon a forrásunkhoz képest annyit módosítottunk, hogy az „egyéb" kategóriát uraló 1717 Toyota Hiluxot mi áttettük a dízelekhez. Ez a pickup technikailag képes a kőolajtól mentes biodízel fogadására is, ezért alternatív meghajtásúnak kategorizálja a statisztika, de ez kissé félrevezető, hiszen a gyártó saját weboldala és katalógusa is mindenhol dízelként hivatkozik rá. Ráadásul hagyományos gázolajjal is vidáman működik, valószínűleg nem tömeges a biodízel tankolása. Az új besorolás a 2023-as modellév új motorjaival érkezett, így valószínűleg ez a magyarázata az „egyéb" kategória tavalyi kiugró eredményének is, de erről nincsenek részletes adataink, így nem változtattunk a grafikon számain. A fenti ábrán a hibrid meghajtást sem bontottuk szét hagyományos, mild és plug-in kategóriákra, mivel összesen 20 darab hibrid fogyott eddig idén, így ez sokat nem tett volna hozzá az adatokhoz, ellenben a grafikon átláthatóságát rontotta volna, három 0,x százalékos szelet. Brutális júniusi eladásokat mutat az elektromos kisteherautók statisztikája Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!