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
auto

Három magyar városba érkeznek elektromos kukásautók

elektromos teherautó
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

Három város kap összesen öt darab elektromos meghajtású hulladékszállító járművet a HUMDA támogatásával, azaz a Zöld Busz Program mellett elindul az Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt.

Fotó: HUMDA

A Nyíregyházán, Debrecenben és Pakson induló projekt célja, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási cégek olyan tapasztalatokat szerezzenek, amelyek lehetővé tehetik az elektromos hajtású hulladékgyűjtő járművek széles körű használatát. A használati lehetőségeket, annak korlátait, a járművek szakmaspecifikus műszaki fejlesztési igényeit, valamint a szükséges feltételeket kell közösen meghatározni. Ezek hosszú távon a jelenlegi  járműpark kiváltását biztosíthatják.

A projektben részt vevő hulladékgazdálkodási közszolgáltatóknak lehetőségük lesz az e-mobilitás technológiai és üzemeltetési lehetőségeinek megismerésére, valamint olyan tapasztalatokat gyűjthetnek, amelyek hasznosak lesznek majd a jelenlegi járműpark jövőbeni kiváltásakor.

Fotó: HUMDA

Az öt hulladékgyűjtő jármű tisztán elektromos meghajtású, így a közlekedéshez, a
hulladékgyűjtéshez és tömörítéshez is az elektromos akkumulátor energiáját használják. Tehát a lokálisan zéró kibocsátású jármű a feladatvégzés közben nem bocsát ki égésterméket, így alkalmazásuk csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást, a légszennyezést, illetve a zajterhelést. A projektben a járművek beszerzése mellett a töltőinfrastruktúra kiépítése is szerepel.

Debrecenbe és Nyíregyházára 2-2 jármű érkezik, valamint egy 4 jármű töltésére alkalmas töltőegységet helyeznek üzembe, míg Paksra 1 hulladékszállító és egy 4 jármű, illetve egy egy jármű töltésére alkalmas töltőegység kerül.

Az elektromos hulladékszállítókhoz Franciaországból, a Renault Trucks gyárából érkeznek az alvázak, amelyekre a felépítményeket a barcsi Seres Gépipari és Kereskedelmi Kft.-nél építik rá, ezáltal magyar hozzáadott érték is keletkezik a gyártás során.

A járművek 2025 folyamán érkeznek az országba, majd az 1 éves tesztidőszak alatt vizsgálják a hatékonyságukat, üzemeltetésük és fenntartásuk költségeit, a szén-dioxid-kibocsátás csökkenésének mértékét és a dízel meghajtású hulladékszállító járműflotta tisztán elektromosra kiválthatóságát, amely tapasztalatok elemzését a HUMDA Zrt. végzi.

A HUMDA által koordinált legújabb beruházások megvalósításához szükséges 1,8 milliárd forint támogatást az Energiaügyi Minisztérium (EM) biztosította.

„A HUMDA első számú célkitűzése az, hogy a fenntartható és környezetbarát energiát a mindennapok részévé tegye. A karbonsemleges logisztikát és mobilitást azonban nem lehet önálló egységként kezelni, rendszerszintű megoldásokra van szükség és mi ezeket a megoldásokat keressük, kutatjuk és támogatjuk. A mintaprojekttel esélyt adunk arra, hogy hazánk mielőbb be tudjon kapcsolódni a nemzetközi fejlődési folyamatokba és az eredmények felmutatásával szemléletformáló munkát is végzünk” – emelte ki Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Zrt. vezérigazgatója.

A nehézgépjárművek területén nem ezek lesznek az első elektromos járművek
Magyarországon, amelyeket a HUMDA közreműködésével szereznek be. Az Ügynökség által koordinált Zöld Busz Programban már 137 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek éves szinten 9000 tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítanak meg az országban. Számítások alapján az elektromos hulladékszállító járművek esetében is jelentős károsanyag-kibocsátás megtakarításra lehet számítani, 2 jármű összesen 140 tonnával kevesebb szén-dioxidot fog kibocsátani évente, mint dízel meghajtású megfelelőik.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.