A kaliforniai Moss Landing akkumulátortelep első fázisának mintegy 80 százaléka megsemmisült a január 16-án keletkezett tűzben a helyi tűzoltóság közlése szerint. A San Franciscótól mintegy 80 kilométerre délre fekvő létesítmény szombaton még mindig füstölt, de Monterey megye tisztviselői szerint a levegőminőség-ellenőrzés nem mutatta ki az akkumulátortüzek esetén gyakori és komoly veszélyt jelentő hidrogén-fluorid gázok jelenlétét. A leégett blokkot 2020-ban helyezték üzembe, így ez az egyik legrégebbi hálózati méretű akkumulátoros energiatároló Kaliforniában. Az évjárat arra utal, hogy az még nem az iparági szövetség által támogatott szigorú tűzvédelmi szabványok szerint épült, mondta el Dustin Mulvaney, a közeli San Jose Állami Egyetem környezettudományi professzora a Utility Dive-nak. Mulvaney ugyanakkor azt is hozzátette, hogy nem rendelkezik közvetlen ismeretekkel a Moss Landing-i létesítmény tervezéséről vagy biztonsági jellemzőiről. Moss Landing még a tűz előtt. Azon kevés akkumulátortelepek egyike, amely egy épületen belül kapott helyet. Kép: LG Energy Solutions. A múlt heti tűz már a harmadik vészhelyzeti esemény volt a létesítményben alig négy év alatt. Az akkumulátortelep tűzoltórendszere ugyanis 2021-ben és 2022-ben is aktiválódott egy-egy alkalommal, nagyobb baj azonban akkor még szerencsére nem történt. A mára már részlegesen leállított Moss Landing gázerőmű területén található akkutelep 300 MW/1200 MWh kapacitású első fázisát 2020-ban adták át. A következő évben további 100 MW/400 MWh-val bővült a létesítmény, majd 2023 augusztusában a 350 MW/1400 MWh kapacitású harmadik fázist is beüzemelték, így Moss Landing a világ egyik legnagyobb akkumulátoros energiatárolójává nőtte ki magát, összesen 750 MW/3 000 MWh-val. Mindhárom fázis a texasi székhelyű energiavállalat, a Vistra Energy tulajdonában és üzemeltetésében van. A helyszínválasztás nem volt véletlen, mivel a gázerőműnek köszönhetően a beruházó képes volt kihasználni a meglévő villamosenergia-hálózati infrastruktúrát. A telephely szomszédságában működik egyébként a PG&E 182,5 MW/730 MWh-os Elkhorn Battery névre keresztelt energiatárolója is, melynek a Tesla volt a beszállítója. A Vistra azonban az LG Energy Solution-től vásárolta a cellákat, és meglehet, hogy pont ez volt a katasztrófa fő oka. A koreai akkumulátorgyártó ugyanis a 2010-es évek végén néhány üzemében olyan cellákat gyártott, amelyek fokozottan tűzveszélyesek voltak. A gyártási hibás cellák miatt Ausztráliában 18 ezer LG gyártmányú otthoni energiatárolót hívtak vissza, az Egyesült Államokban pedig további 10 ezret. Az is ismeretes, hogy a Chevrolet Bolt elektromos autók tűzveszélyes akkumulátorait is a koreai vállalat gyártotta, amelyeket egy nagyszabású visszahívás keretében néhány évvel ezelőtt kicseréltek. Hogy a Moss Landing-i katasztrófahelyzet is ilyen gyártási hibás cellák miatt történt-e, arról egyelőre nincs információnk, annyi azonban bizonyos, hogy a leégett akkumulátorokban alkalmazott NMC (nikkel-mangán-kobalt) kémia egy olyan kombináció, amely más technológiákhoz képest jóval könnyebben kap lángra. Szerencsére azonban létezik már költséghatékony alternatíva. Az akkumulátorgyártásban egyre nagyobb teret nyerő LFP kémiát alkalmazó cellák esetében az NMC kémiához képest magasabb hőmérsékleten indul be a hőelszabadulásnak nevezett folyamat, amely azután a tűz kialakulásához vezet – mutatott rá a lényegi különbségre Drew Lebowitz akkumulátor szakértő és a Power Switch ügyvezető igazgatója a LinkedIn-en – ennek köszönhetően azok jóval kisebb eséllyel gyulladnak ki. Elmondása szerint a hálózati méretű akkumulátoros energiatárolók 80 százaléka ma már LFP technológiával készül. A Moss Landing-i tűzeset nyilvánvalóan komoly csapást jelent az akkumulátoros energiatárolás egyébként sem túl pozitív megítélésére, ám ugyanakkor a beruházóknak sem érdekük, hogy a berendezéseik füstté váljanak, ezért mindent el fognak követni, hogy a hasonló katasztrófák esélyét minimalizálják. Az önérdek mellett a biztosítók is nagyobb nyomást fognak gyakorolni a fejlesztőkre a szigorú tűzvédelmi előírások betartása érdekében, ami hosszú távon szintén előnyös lehet az ágazat biztonsági adatai és hírneve szempontjából. „Az iparág, tanulva a sikereiből és a kudarcaiból, hatalmas előrelépést ért el a biztonság terén a terméktervezés, a szabályzatok, a szabványok és a képzés továbbfejlesztése révén” – írja Lebowitz a LinkedIn-en. Azt persze nem lehet teljesen kizárni, hogy a jövőben ne történjenek balesetek, de a biztonságosabb kémiák alkalmazásának (ilyen lesz egyébként majd a nátrium is) és a folyamatos tanulásnak köszönhetően csökkenni fog az akkumulátorokhoz kapcsolódó veszélyek mértéke. Címlapkép: Bloomberg TV dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!