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
auto

OTÉK helyett TÉKA – változtak a töltőtelepítési kötelezettségek

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

2016 februárjában óriási előrelépés volt a töltőkkel nagyon rosszul ellátott Magyarországon, hogy az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendeletbe (OTÉK 253/1997. (XII. 20.)) bekerültek olyan előírások, amelyek 2019-es, 2020-as és 2026-os határidőkkel írtak elő töltőtelepítési kötelezettségeket bizonyos üzletek és parkolók üzemeltetőinek. Bár ezen kötelezettségek betartatására nem volt komoly eszköztára egyik hivatalnak sem, a jogkövető vállalatok a töltők letelepítésével nagyot lendítettek hazánk töltőinfrastruktúrájának fejlődésén.

2025. január 1-től az OTÉK rendeletet a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló (TÉKA 280/2024. (IX. 30.)) kormányrendelet váltotta le, ami az elődjéhez hasonlóan tartalmaz előírásokat elektromosautó-töltéssel kapcsolatosan is, de ahogy arra számítani lehetett, az előírásokat némileg hozzáigazították a mai igényekhez és elvárásokhoz.

Az új kormányrendelet a korábbihoz hasonlóan a napi fogyasztási cikkeket árusító üzletek parkolóiban és a fizetés ellenében parkolást biztosító építményekben ír elő töltőtelepítési kötelezettséget. A napi fogyasztási cikket árusító üzlet fogalmát a kormányrendelet a kereskedelemről szóló törvény (2005. évi CLXIV.) 2. § 18a. és 18b. pontjaiban definiáltak szerint értelmezi.

Napi fogyasztási cikket árusító üzletek parkolói

A rendelet megkülönbözteti a rendelet hatálybalépése után kialakítandó és az adott időpontban már működő parkolókat.

Ezután kialakítandó parkolókban

A kormányrendelet 60. § (5) a) pontja szerint a frissen kialakított parkolók esetén minden megkezdett 100 helyenként legalább négyhez kell elektromosautó-töltőt telepíteni. Így ha egy diszkontáruház mellett 120 férőhelyes parkolót alakítanak ki, akkor oda 8 állásos töltőállomást is telepíteni kell.

Az eredeti rendeletben az új parkolóhelyek kialakításakor előírta 10 parkolóban a töltő előkészítését, de 2021. január 1-től ez kikerült a követelmények közül. Ehhez képest új előírás a legalább 4 töltő telepítésének kötelezettsége.

Már meglévő parkolókban

A kormányrendelet 60. § (5) b) pontja szerint, ha az üzlet nettó alapterülete nagyobb 300 m2-nél, akkor legalább kettőhöz kell elektromos autó töltőt telepíteni.
A rendelet 137. § (2) pontja azonban kitér arra, hogy a 20 ezer főnél kisebb településeken az 1500 m2-nél kisebb alapterületű üzletek 2026. január 1-ig haladékot kapnak (az ennél nagyobb településeken az OTÉK rendelet alapján 2020-ig már meg kellett épülnie a két töltőnek).
A 300 m2-nél kisebb alapterületű napi fogyasztási cikkeket árusító üzletek, illetve a nem fogyasztási cikkeket árusító üzletnek minősülő üzletek parkolóiban ezután sincs töltőtelepítési kötelezettség.

Lényegi változás nincs az eredeti rendelethez képest, eltűntek a már lejárt határidők. A 2026. január 1-es határidő a 20 ezer főnél kisebb települések és 1500 m2-nél kisebb üzletek tekintetében az eredeti kormányrendeletben is szerepelt.

Az új kormányrendelet a minimumot írja elő, de a helyi építési szabályzat ennél szigorúbb előírást is tartalmazhat.

Fontos!

Függetlenül attól, hogy új vagy régi a parkoló, a TÉKA 60. § (6) pontja szerint a töltőhelyek 5%-át, de legalább egy helyet akadálymentesen kell kialakítani. Ez egy új előírás, az OTÉK rendelet az elektromos autók töltőhelyeire nem írt elő ilyet.

Fizetős parkolóházak, mélygarázsok

A kormányrendelet 60. § (7) pontja szerint minden megkezdett 100 parkolóhelyből 4 helyen elektromosautó-töltőt kell kialakítani, de a 137. § (3) pontja alapján a 2025. január 1-én már meglévő építmények 2026. január 1-ig haladékot kapnak.

A kormányrendelet 2016-os, elektromobilitással először foglalkozó változata az új parkolóházaknak is előírta a 100 helyenként 10 parkolóhelynél a töltő előkészítését, de 2021 januárjában ez a kötelezettség törlésre került. 2019. január 1. óta minden parkolóházban és mélygarázsban kellene lennie 100 parkolóhelyenként legalább kettő elektromosautó-töltőnek. Furcsa, hogy a parkolóházak és mélygarázsok számára nincs előírás az akadálymentes töltőhelyek kialakítására.
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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás