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
auto

Mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki az új Tesla Model Y-t akarja Magyarországon

elektromos autó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Két héttel a kínai premier után, a Tesla Európában is elérhetővé tette legkeresettebb típusa legújabb változatát, az alapos frissítésen átesett új Model Y-t.

Ilyen modellbevezetést még nem láttunk a gyártótól.

Rendelhető

Ma hajnaltól rendelhetővé vált a Tesla európai, és ezzel együtt magyar weboldalán is az új Model Y, amelynek bemutatójáról részletes anyagban számoltunk be január 10-én. (Link a cikk alján).

 

A frissítés bevezetése azonban a gyártótól merőben szokatlan módon történik:

egyelőre elérhető maradt az előző generáció legtöbb variánsa, miközben kemény felárral jelent meg a frissített verzió.

Nézzük a részleteket!

Ahogy Kínában, úgy nálunk is egy speciális, limitált „Launch Edition” kiadással debütált a Juniper/Opal kódnéven fejlesztett új Model Y, amely 25,3 millió forintba kerül, ami speciális emblémát, küszöbvilágítást, és egy előre konfigurált verziót jelent.

A frissítés első rendelhető változata a nagyakkus, összkerékhajtású (LR AWD) modell, amely ebben a konfigurációban csak az új 20 colos Helix fantázianevű felnikkel, Solid Black (fekete) és felár nélküli Quicksilver (higany) színekben, vonóhoroggal, fekete belsővel rendelhető.

A 25,3 milliós induló ár nem kevés, de egy hangyányit kevésbé megdöbbentő, ha az autó első generációját is hasonló szintre konfiguráljuk. Ebben az esetben - higany fényezéssel - kétmillió forint a felár.

Frissítés: a Launch Edition része az Acceleration Boost szoftveres teljesítménynövelés is, amit a korábbi nagyakkus változathoz 700 ezer forintért volt megvásárolható. Ha ezt hozzászámoljuk a Launch Edition csomaghoz, akkor 1,3 millióra csökken az árkülönbség. Köszönjük TeslaMasternek az észrevételt.

A Model Y frissített változatának bevezetésével átmenetileg nem rendelhető a legolcsóbb kisakkus kiadás - a kínálatban ott van, de nem választható ki.

Tesla Model Y (2020-2024) Tesla Model Y "Juniper"
Hossz 4751 mm 4790 mm
(+39 mm)
Tengelytáv 2890 mm
Szélesség nyitott tükrökkel 2129 mm
Magasság 1624 mm
Hasmagasság 172 mm 167 mm
(-5 mm)
Saját tömeg
(LR AWD)
1959 kg 1997 kg
(+38 kg)
Vontatható tömeg 1600 kg
Csomagtartó
(hátsó ülések lehajtva)
2158 L 2138 L
(-20 L)
Ajtók /  Csomagtartók 5 / 2 (első és hátsó)

Mint mindig, a gyártó weboldala most is szűkszavú a műszaki paraméterek terén, de összeszedtük az elérhető adatokat.

Long Range AWD "Juniper" LR AWD
Akkutípus* LG 2170 NMC M50
Bruttó akkukapacitás (kWh)* 78
Nettó akkukapacitás (kWh)* ~75
WLTP hatótáv
(km, 20")
533 568
Teljesítmény (kW/LE)* 378/514 ?
Gyorsulás (0-100 km/h, s) 5,0 4,3
Végsebesség (km/h) 217 201
Meghajtás Összkerék, kétmotoros
DC töltési csúcsteljesítmény (kW) 250
AC töltési csúcsteljesítmény (kW) 11 (3 fázis)
Garancia (autó) 4 év vagy 80.000 km
Garancia (akkupakk) 8 év / 192.000 km

*nem hivatalos adat

A Tesla magyar honlapja egyébként megerősíti azokat a változásokat, amelyekről két hete számoltunk be.

  • megérkezett az első lökhárítóba integrált extra kamera,
  • az új második generációs felfüggesztés és zajcsillapítás,
  • a fűthető és hűthető első ülések,
  • a hátsó képernyő és az arról vezérelhető hátsó légáram,
  • az új mobilnet és WiFi modul,
  • az új hangrendszer, amelyben két hangszóróval több van (15 + mélynyomó)
  • a motoros első csomagtér ajtó
  • a motorosan dönthető hátsó ülések
  • az új, erősebb hővisszaveréssel ellátott panorámatető,
  • valamint az új textil és alumínium díszítőelemek és LED hangulatvilágítás is.

Frissítés: bár sok egymásnak ellentmondó információ volt ezzel kapcsolatban, az első tesztvideók alapján már biztos, hogy nem motoros az első csomagtér ajtaja.

Emellett természetesen a Model Y külseje is a kínai premieren megmutatott új dizájnt hozta, egyedüli eltérés, hogy az európai változat pár milliméterrel rövidebb.

A feketeleves

Az áremelés kapcsán megnéztünk pár európai Tesla konfigurátort is, és egyelőre elég nagy szórást látunk.

Az új Model Y Launch Edition kiadása mindenhol 60-62 ezer euró között van - az eltérésekért valószínűleg az eltérő ÁFA és helyi adók, regisztrációs díjak felelhetnek.

Az azonban, hogy ez mekkora emelés az azonos szintre konfigurált régi Y-hoz képest már változó. (Az összehasonlításokat a Quicksilver fényezéssel, vonóhoroggal, 20 colos kerekekkel és fekete belsővel néztük).

Horvátországban 2685 euro, Ausztriában és Szlovéniában például 2850 euro, Belgiumban 7850 euro, az Egyesült Királyságban pedig 3210 font a különbség - bár nem kizárt, hogy a felfelé kilógó belgánál valami helyi sajátosság, a 60 ezres árszint átlépése is játszik. Németországban viszont még 150 euróval olcsóbb is az új Y, mint a régi.

Frissítés: Az előző generáció különböző változatainak belga árában alapból van egy 5000 eurós Tesla kedvezmény is, amit a frissített autó nem kapott meg, ezért lett náluk nagyobb az árkülönbség.

Az átszámítva 4880 eurós (acceleration Boosttal számolva 3200 eurós) magyar áremelés első ránézésre magasabb, mint az európai átlag, így valószínű, hogy

ennek egy részéért a forint gyengülése felel.

A Tesla utoljára egy éve, 2024 január 17-én nyúlt a nagyakkus, összkerekes Y árához, ám akkor még 380 forint volt az euro.

Ez viszont azt vetíti előre, hogy amikor majd pár hét, vagy hónap múlva teljesen kivezetik a régi verziót, és az olcsóbb színek, kisebb felnik, az egymotoros változat és kisebb akku is elérhető lesz, nem kizárt, hogy már nem a jelenlegi, hanem a gyengébb forinttal úrjaszámolt árakkal találkozhatunk.

Hogy pontosan meddig lesz elérhető a Launch Edition és meddig marad a kínálatban az előző Y, arról nem ír a weboldal, de valószínű, hogy ez a berlini gyár átallásának sebességétől és a drágára konfigurált első kiadás iránti kereslettől is függ.

Aki ma rendel új, frissített Model Y-t, az már márciusban átveheti.

Kínában bemutatták az új Tesla Model Y-t

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.