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
auto

600 kilométeres hatótávval érkezik az új Nissan LEAF

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cub212Lmh1L2Vtb3Rpb24tZGlqY3NvbWFnb2siIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3Lm9tdi5odS9lbW90aW9uLWRpamNzb21hZ29rJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy9sZWFkLWJhbm5lci1tb2JpbGUtNjAweDUwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

FRISSÍTÉS: cikkünket frissítettük az idő közben beérkezett hivatalos specifikációkkal.

Bemutatkozott a vadonatúj, harmadik generációs Nissan LEAF, amely a világ első igazi tömeggyártású villanyautóját hozza vissza a piacra.

Ez az autó azonban az utolsó csavarig új, kizárólag az előd nevét viszi tovább, de jól van ez így.

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

Új korszak

Bár biztosan lesznek majd, akik fanyalognak, hogy az új LEAF már nem az a LEAF, de tudomásul kell venni, hogy az eredeti modellt a 2000-es évek végén tervezték, az új változat pedig a 2020-as évek második felében lép piacra, a mai kor vásárlóját célozza meg.

Ezzel együtt, mindjárt az elején szögezzük le, hogy ez nem egy újabb SUV, hanem egy crossover, átmenet a két világ között.

Az új LEAF-et Japánban tervezték és a csapat a 90-es évek dizájnelemeihez nyúlt vissza, úgy érezték, ennek a korszaknak van most reneszánsza. A harmadik generáció 13 centivel rövidebb, mint elődje, a CMF-EV platformnak köszönhetően viszont a tengelytávolság csak egyetlen centit csökkent, 2,69 méter lett. Az autó magasságban felszereltségtől függően nagyjából 1,5, szélességben 2 centimétert nőtt.

A cég képviselői a bemutatót követő kerekasztal beszélgetéseken elmondták, hogy a japánul Ni (kettő) és San (három) szavak több dizájnelemben is visszaköszönnek, ilyen például a holografikus hatást keltő hátsó lámpatest, amely egy kettő és egy három tagú egységből áll.

Kérdésünkre az autó dizájnere elmondta, hogy a csomagtérajtón és a hátsó lámpákon keresztülívelő fekete betét, amely a két tónusú fényezéssel hátulnézetből egybeolvad a hátsó fekete oszlopokkal, szintén egy kis vizuális trükk. Így ugyanis alacsonyabb és szélesebb benyomást kelt az autó, kevésbé tűnik magasnak.

Hét szín lesz választható a külső fényezésben. A modell óriásplakátokon visszaköszönő fő színe a türkizkék lesz, de emellett piros, kék, fehér, fekete és két szürke/ezüst is elérhető.

Kérhető lesz kéttónusú fényezés is – értelemszerűen ebből a fekete autók kimaradnak, tehát csak hat színnél lesz ilyen opció.

Friss alapok

A harmadik generáció a CMF-EV platformra épül. Bár ez önmagában nem új, például a Renault Mégane és a Nissan Ariya is ezt használja, de egyértelmű szakítás az előddel és annak sokat vitatott akkuhűtés nélküli kialakításával.

Az európai változat annyiban különleges, hogy a 0,25-ös légellenállási együttható alacsonyabb, mint a nemzetközi modellé (0,26), ami nem véletlen. A vállalat úgy gondolja, mi itt nagyobb átlagsebességgel haladunk, ezért faragni kellett a paramétereken. Ezt például az egyedi visszapillantó tükrökkel érték el.

Ettől függetlenül ez egy globális modell, de elég hamar elengedték azt, hogy mindenkinek tökéletes legyen. A fókusz Európán volt, de Észak-Amerika és Japán is megkapja. Kína nem volt a célpontok között.

Az európai piacnak kizárólag a brit Sunderlandben található gyár készíti majd az autókat – itt korábban 282 ezer készült az elődből. Az akkukat is itt gyártja majd a szomszédos telken a cég partnere az AESC, amely jelenleg épp a gyártósorokat telepíti.

A típus két akkupakkal lesz kapható: a kisebbik, 52 kWh-s 436, a nagyobbik 75 kwh-s 604 WLTP kilométert tud és mindkettő NMC kémiájú. Az autó természetesen aktív hőmenedzsmenttel rendelkezik, amely mindig optimális hőmérsékletre készíti elő a cellákat a villámtöltéshez.

Hogy mennyire fókuszban volt az európai ügyfél, azt az is mutatja, hogy szokatlan módon megadtak egy 130 km/h-s hatótávot is. A nagyakkus így 330, a kisakkus 224 kilométert tud megtenni, mielőtt tölteni kell.

A DC töltés teljesítménye semmiképp nem kiugró. A kisebb akkupakkot maximum 105, a nagyot 150 kilowattal lehet majd tölteni. Amikor erre rákérdeztünk, az autó termékmenedzsere azt válaszolta, hogy szerintük ez versenyképes, mivel 30 perces 10-80 20-80 százalékos töltést tudnak így elérni.

A vállalat hangsúlyozta, hogy számukra a hatékonyság volt a fő szempont, így a 14,2 kWh/100 kilométeres WLTP fogyasztással fél óra alatt 417 km hatótáv tölthető vissza.

Az AC töltés a felszereltségi szint szerint 7,4, illetve 11 kilowattos lesz.

Az autó első körben elsőkerék-hajtással kerül piacra, amelyhez egy vadonatúj villanymotort fejlesztettek. Ez 160 kW teljesítményű és 355 Nm a nyomatéka. A 0-100-as gyorsulás 7,6 másodperc. A műszaki alapok egyébként adottak a kétmotoros összkerékhajtáshoz is, így ez sincs kizárva a jövőben.

Nissan LEAF (Gen. 3), kisakkus Nissan LEAF (Gen. 3), nagyakkus
Akkukapacitás (kWh, nettó) 52 75
Maximális teljesítmény (kW/LE) 130 / 174 160 / 215
Nyomaték (Nm) 345 355
Gyorsulás (0-100 km/h, másodperc) 8,6 7,6
Csúcssebesség (km/h) 160
Maximum DC töltés (kW) 105 150
DC tölési idő (20-80%) <30
AC töltés (kW) 7,4 / 11 11
V2L teljesítmény (kW) 3,6
WLTP hatótáv (vegyes ciklus, km) 436 604
Becsült autópálya hatótáv (130 km/h sebességnél, km) 224 330
Légellenállási együtható (Cd) 0,25
Hossz (mm) 4350
Tengelytáv (mm) 2690
Szélesség (mm) 1810
Magasság (mm) 1550
Saját tömeg (kg) 1789-1937
Csomagtér kapacitás (öt üléssel, liter) 437
Felfüggesztés Elöl: MacPherson; Hátul: független, több lengőkaros
Luggage capacity (VDA) 437L
Kerékméret 195/60R18, 215/55R18, 235/45R19

Modern tartalom

Az új LEAF belterében két 14,3 colos kijelző található egymás mellett, az operációs rendszert pedig a Google szállítja, beépítve minden szolgáltatásukkal. Ha például a laptopunkon, vagy a telefonunkon ugyanazzal a Google fiókkal vagyunk bejelentkezve, mint az autóban, akkor egy a kanapén ülve elvégzett Google Maps útvonaltervezés könnyen átküldhető lesz az autóra is a másnap reggeli úthoz.

Belül egy sötét és egy világos belső lesz az opció, halványlila hangulatvilágítással. Az utasteret egy elektromosan sötétíthető panorámatető teszi világosabbá.

Akinek a két kijelző nem elég, választhat head-up display-t (HUD) is. Szintén innovatív megoldás a BOSE Personal Plus Premium Audio, ami nemcsak egy remek hifit jelent, de tud például olyat is, hogy a navigáció hangutasításait csak a sofőrhöz közeli hangszóróba küldi, így az kevésbé zavarja az utasokat kedvenc zenéjük vagy a Villanyóra podcast hallgatásában. (A két példából az egyiket lehet, hogy mi találtuk ki).

Különlegesség, hogy a 3,6 kilowattos V2L lehetőség mellett az autó műszakilag támogatja a V2G-t is, amelynél az elektromos hálózat része lehet akkumulátorunk. Ez azokban az országokban lehet érdekes, ahol az áramszolgáltató partner ebben. Elsőként az Egyesült Királyságban indulhat majd el az a funkció, mégpedig a cég 2026-os üzleti évében.

A típus legjobban felszerelt példányaiban alapáron benne lesz a hőszivattyú is, de extraként az olcsóbb változatokhoz is meg lehet majd rendelni.

Az utastér kialakításhoz tartozik még, hogy nincs frunk, azaz első csomagtartó, mivel a cég szerint az a kabinból vett volna el helyet. Ennek hiányában ugyanis minden elektronikát és technikát bezsúfolhattak a motortérbe. A hátsó csomagtartó egyébként 437 literes.

A LEAF is megkapja a Nissan ProPILOT vezetéstámogató rendszerét és megmarad az e-Pedal, egypedálos opció is, amelyet külön gomb kapcsol a műszerfalon.

Mikor és mennyiért?

Az új Nissan LEAF jövő tavasszal érkezik majd a kereskedésekbe. Rákérdeztünk, de a cég egyelőre úgy látja, nem borítja terveiket a jelenlegi ritkaföldfém válság, az autó gyártása emiatt nem fog késni, biztosítva vannak a forrásaik.

Árat egyelőre, azonban nem mond a gyártó, ezt majd a bevezetéshez közelebb jelentik be. Iránymutató lehet azonban, hogy versenytársnak például a Volkswagen ID.3 sorozatát tartják a Nissannál.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás