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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

A legtöbben BYD-t és Teslát vásárolnak a villanyautós támogatásból

elektromos autó

Hétfő délután 17:00-tól nyújthatják be a cégek az elektromos autó vásárlását ösztönző állami pályázatban a támogatási igényüket tisztán elektromos személyautó, haszonjármű és kisbusz vásárlására.

Kedd reggelig 1124 vállalkozás nyújtott be pályázatot 1440 járműre, 5,6 milliárd forint értékben, a második napon azonban már megtorpant az érdeklődés, ma reggelre alig százzal, 1227-re növekedett a pályázók száma, a megpályázott összeg pedig éppen túllépte a 6 milliárdot.

Egy rövid névtelen kérdőívben kérdeztük meg olvasóinkat, hogy milyen autóra pályáztak. Több mint 160-an töltötték ki az űrlapot, ami több mint a pályázók tizede, így ha a minta nem is reprezentatív, ahhoz kellően nagy, hogy lássuk, melyek lehetnek a legnépszerűbb modellek és gyártók.

Pályáztál a villanyautós támogatásra?

Olvasóinktól összesen 220 autóra benyújtott pályázatról kaptunk információt. A válaszadók 90 százaléka személyautóra, a többiek teherautóra pályáztak. Ennél meglepőbb, hogy a kérdőívünket kitöltők 70 százaléka a vidéki 19,2 milliárdos keretből igényelt támogatást, és csak 30 százalék a budapesti régió aránya, akik számára 10,8 milliárd forint a keretösszeg.

A válaszok szerint a pályázat egyértelműen elérte a célját: tisztább és fiatalabb lesz Magyarország autóparkja, ugyanis a túlnyomó többség (60%) azt nyilatkozta, hogy ha nincs a támogatás, most nem vásárolt volna új autót, további 8% pedig a pályázat nélkül hagyományos járművet választott volna, így csupán 32% azok aránya, akik a támogatás nélkül is megvették volna most ugyanezt a villanyautót.

A pályázat sajátossága, hogy nyílt végű lízinggel, a lízingdíj áfáját visszaigényelve nem vásárolhatnak a cégek, ezért azt is megkérdeztük olvasóinktól, hogy a pályázat nélkül tudnának-e élni az áfa-visszatérítés lehetőségével.

A válaszadók közel negyede (23%) nem jogosult áfa-visszatérítésre, 35%-uk bár jogosult lenne, de nem vett volna igénybe nyílt végű lízinget a vásárláshoz, a relatív többség, 41% azonban a lízingdíj ÁFA tartalmát (részben) visszaigényelve vásárolt volna a pályázat nélkül.

 

A kérdőív végén lehetőséget adtunk a szabad vélemény-nyilvánításra is, akik kitöltötték ezt a pontot általában a pályázati anyag bonyolultságára, különös tekintettel DNSH nyilatkozatra panaszkodtak. Többen pályázatíró cég segítségét vették igénybe.

A lebonyolító ügyfélszolgálatáról azonban kizárólag pozitív véleményeket kaptunk, olvasónk segítőkészséget tapasztaltak.

Az informatikai háttérre ezúttal viszonylag kevés panasz volt, előfordult azért, akinek elveszett az előre kitöltött pályázata, így a startpisztoly eldördülését követően újra fel kellett vigyen minden adatot.

Végül térjünk rá a talán legérdekesebb kérdésre, mit vettek a pályázók?

Kezdjük a meglepetéssel: a tavaly Európában és a magyar piacon egyaránt letaglózó fölénnyel legtöbb elektromos autót értékesítő Tesla a kérdőívet kitöltő olvasónk között csupán a második helyet szerezte meg, 60 autóra nyújtottak be pályázatot a magyar cégek, ami 27 százalékos részesedést jelent.

A legnépszerűbb gyártó az idei év új hazai belépője, a BYD. A kínai gyártót választók 70 db autóra pályáztak (32%).

Harmadik helyen a Volvo található 27 darabos (12%) részesedéssel, negyedik helyen a kínai Cenntro áll 12 autóval.

Villanyautó teszt: Cenntro Logistar 200 Van

A fenti két gyártónál közös pont, hogy a kérdőívet kitöltők között akadtak, akik kizárólag ezekből a típusokból vásároltak 10-15 járművet, így a Cenntro kifejezetten, a Volvo kisebb mértékben felülreprezentált az eredményeink között.

Népszerűnek mondható még a Hyundai és Volkswagen is, esetükben összesen 11 (5%), illetve 9 autóra (4,1%) pályáztak a kérdőívet kitöltő olvasónk.

Villanyautó teszt: BYD Atto 3

A válaszadók között a legnépszerűbb típusok a Tesla Model Y (23 db), a BYD Atto 3 (20 db), a BYD Dolphin (11 db), a Volvo EX30 (12 db) és a Tesla Model 3 (10 db). (Néhányan nem adtak meg konkrét típust, csak a gyártót, ezért nem egyezik meg a Tesla Model 3 és Model Y vásárlók összege az összes Tesla vásárló számával).

A kérdőív továbbra is nyitva van, így minden pályázót, aki eddig nem tette meg, arra kérünk, hogy töltse ki, mi pedig a válaszok növekedési ütemétől függően közlünk majd újabb adatokat.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.