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
auto
2024. 04. 27. szombat

Miért fontos a helyes guminyomás?

autógumi

A guminyomás megfelelő beállítása a gumi élettartama, valamint a jármű kedvező fogyasztása érdekében egyaránt lényeges. Utóbbi elektromos autó esetében különös jelentősséggel bír, mivel a villanyautókban nem csak magasabb üzemanyag-számlát, de a hatótáv csökkenését is eredményezi a nagyobb fogyasztás.

Az alacsony keréknyomás magasabb gördülési ellenállást, ezáltal nagyobb fogyasztást, valamint a gumiabroncsok túlmelegedését eredményezi. A túlságosan puha gumi esetén az abroncs futófelületének két széle fog erőteljesebben kopni. Általánosságban elmondható, hogy az előírtnál 0,5 barral alacsonyabb keréknyomás akár negyedével csökkentheti a gumiabroncs élettartamát, és 3-4 százalékos fogyasztásnövekedést eredményez.

A túlságosan keményre fújt gumiabroncs „kikerekedik”, ezért a futófelület közepe fog gyorsabban kopni. Mivel ebben az esetben is lecsökken a gumi és az út között érintkező felület, a túlságosan magas keréknyomás a tapadás csökkenését eredményezi, azaz biztonsági problémát jelent, ezért nem javasolt a kerekeket az előírtnál magasabb nyomásra fújni.

A gumiabroncs, és a benne lévő levegő a használat során felmelegszik, a légnyomás növekszik. Az előírt nyomást mindig hidegen kell beállítani, tehát nem egy hosszabb autópályázás után.

A gumi előírt nyomását szerencsére nem csak a járművekhez mellékelt használati útmutatóban, de az autóra ragasztott matricákon is fel szokták tüntetni. Ez a matrica elektromos autók esetében jellemzően a B oszlopon található, így a vezető ajtót kinyitva ellenőrizhetjük az adatokat, hagyományos meghajtású járművek esetében pedig leggyakrabban a tanknyílás ajtajának belső oldalára szokták felragasztani. Lényeges, hogy a matricán feltüntetett érték a gyári méretű gumiabroncsokra érvényes, amennyiben a gyári mérettől eltértünk, a nyomást is ennek megfelelően módosítani kell.

Az Európai Unióban a 2014 novemberétől forgalomba hozott személyautókban kötelező a keréknyomás érzékelő alkalmazása, így a 10 évnél fiatalabb modellek esetében – ami az elektromos autók túlnyomó többségére teljesül – a műszerfal is figyelmeztet, ha nem megfelelő a keréknyomás.

A guminyomást rendszeresen ellenőrizni kell, nem szabad az évente kétszer esedékes gumicserénél a gumisműhelyre bízni a feladatot. Mivel a hőmérséklet is befolyásolja a nyomást, aki négyévszakos gumit használ, különösen a tavaszi és őszi hőmérséklet változásnál figyeljen oda, hogy beállítsa a megfelelő nyomást.

A négyévszakos és a nyári gumiabroncs előnyeit és hátrányait az alábbi cikkben gyűjtöttük össze.

Nyári gumi vagy négyévszakos?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.