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
auto

Az új városi buszok fele már elektromos az EU-ban

elektromos busz
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

Az elektromos városi buszok jelentős térnyerését szemléltető diagramokat tett közzé a Transport & Environment, amelyből kiderül, hogy tavaly már az EU-ban forgalomba helyezett példányok 49 százalékát kizárólag villanymotor hajtotta.

Öt éve 12 százaléknál jártunk.

Gyors átállás

Egyre több ország, város és közlekedési társaság tartja jó alternatívának az elektromos buszokat a városi tömegközlekedésben, ahol különösen fontos a helyi károsanyag-kibocsátás és a zaj.

A Transport & Environment a DVV Media adatgyűjtését tette grafikonra, az eredmény pedig jól szemlélteti, mekkora volt a növekedés ebben a szegmensben az elmúlt években.

2019-ben az EU 27 tagállamának átlagában 12 százalékon álltak az új elektromos városi buszok, 14 százalék volt hibrid, 19% gázüzemű és 55 százalék dízel.

2024-ben viszont már az elektromos hajtás vezetett: 46 százalék volt az akkumulátoros és 3 százalék a hidrogénes buszok aránya. (Utóbbi szintén egy elektromos busz, csak kisebb akkumulátorral és plusz egy tüzelőanyagcellás, hidrogénes rendszerrel ellátva).

A hibridek enyhén, 16 százalékra növekedtek, míg a gázüzemű buszok szintén enyhén, csak éppen 14 százalékra csökkentek az Unióban az új buszok piacán. A legnagyobb visszaesést a hagyományos dízelek szenvedték el, amelyek öt év alatt 55 százalékról 21 százalékra szorultak vissza.

2019-ben az országok listáját Dánia vezette, ahol akkor már az új városi buszok 82 százaléka volt elektromos – náluk most ez 99 százalék.

Az éllovas jelenleg Finnország, Izland és Hollandia, ahol tavaly már csak elektromos buszokat állítottak forgalomba a városokban.

Persze, mondhatjuk, hogy ezek kisebb piacok, de a nagy országok is szépen jönnek fel. Öt év alatt

Németországban 6-ról 25 százalékra, Franciaországban 8-ról 33 százalékra, Olaszországban 5-ről 42 százalékra, Spanyolországban pedig 9-ről 52 százalékra nőtt az elektromos buszok aránya az új járművek piacán.

Bár az Egyesült Királyság már kilépett az Unióból, azért az összehasonlítás itt is releváns: a szigetországban 6-ról 56 százalékra nőtt a szám.

A hidrogénben leginkább a németek hisznek, náluk az uniós átlag háromszorosa, 9 százalék volt új hidrogénes busz.

Kelet-Európát nézve, a lengyeleknél öt éve csak az új városi buszok 6 százaléka volt elektromos, tavaly azonban ez már 27 százalékra nőtt.

Romániából csak 2021-es adatunk van, akkor náluk már minden harmadik új busz elektromos volt, míg tavaly ez a szám 82 százalékra nőtt.

A Csehek ez idő alatt 1 százalékról emelkedtek 16-ra.

Hazánk is 2021-ben került be az adatsorba, akkor még egész tűrhető helyen, a középmezőny alján voltunk 6 százalékkal ám nálunk visszafelé forog az idő kereke, 2024-re ez 4 százalékra csökkent, amivel utolsó előttiek lettünk a listán.

Kész szerencse, hogy a szlovákoknál kizárólag dízel buszokat vásárolnak, mert így ők kerültek a sor legvégére, így létezik olyan ország amelyiknél még mi is jobbak vagyunk.

Magyar fejlesztésű és gyártású elektromos csuklós busz mutatkozott be Budapesten

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás