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
auto
2024. 04. 30. kedd

Már nem a BYD a legnépszerűbb a céges e-autó pályázaton

elektromos autó

Egy hete indult a vállalkozások elektromos jármű beszerzését ösztönző állami pályázat, amelynek első estéjén (17:00-kor dördült el a startpisztoly) már 1124 pályázatot benyújtottak.

Az első nap lelkesedése gyorsan alábbhagyott, a hét további részében kevesebb mint 300-zal, 1420-ra növekedett a beadott pályázatok száma. Ennek megfelelően a 30 milliárdos keretösszegből még 7 milliárdot sem pályáztak meg a cégek, igaz már csak egy hajszál hiányzik ehhez a mérföldkőhöz.

Pályáztál a villanyautós támogatásra?

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

Olvasóink körében egy anonim kérdőíves felmérést indítottunk, amelynek legfontosabb kérdése az, hogy milyen típust vásárolnak támogatással. Magunk is meglepődtünk, mennyire magas a kitöltési kedv, több mint 330-an kitöltötték a kérdőívünket, ami az 1420 pályázó 23 százaléka, bár a megtorpanás nálunk is látható: a válaszok felét az első nap után kaptuk.

Százhatvan válasz után egyszer már közzétettük az alábbi adatokat, de most ismét megosztjuk a felmérés állását, mivel volt néhány jelentős változás az élmezőnyben a gyártók versenyében.

Nincs változás abban, hogy a válaszadók 90 százaléka személygépkocsit vásárol és csak 10% a pályázaton a teherautók aránya.

A 30 milliárd forintos pályázati keretet felosztották budapesti (10,8 milliárd) és vidéki régióra (19,2 milliárd). Aktuális mérésünk szerint tökéletesen sikerült az arányokat belőni a támogatónak, jelenleg ugyanis a pályázók kétharmada a vidéki, egyharmada a budapesti keretre nyújtott be pályázatot.

Továbbra is elmondhatjuk, hogy a pályázat sikeresen eléri a célját, azaz a magyar járműpark zöldítését és fiatalítását. A kérdőívet kitöltőknek mindössze 30 százaléka nyilatkozott úgy, hogy támogatás nélkül is megvette volna ugyanezt az elektromos autót, míg 61% most nem vásárolt volna új autót, további 9% pedig nem tisztán elektromos típust választott volna.

Sokan nehezményezik, hogy nyílt végű lízinggel, azaz a személyautó áfájának (részleges) elszámolásával nem lehet igénybe venni a pályázatot, ugyanakkor a kérdőívet kitöltők 23,5%-a nem jogosult ÁFA visszatérítésre, 34,5% pedig bár jogosult, nem nyílt végű lízingre vásárolt volna, azaz csak a pályázók 42 százaléka élt volna az ÁFA elszámolás lehetőségével, ha pályázat nélkül vásárol.

A szabad szöveges válaszban továbbra is sokan morognak a bonyolult űrlapok miatt, ezért sokan pályázatíró segítségét vették igénybe, de többen megköszönték a nehézségeket összegyűjtő, azok egy részére megoldást kínáló cikkünket is.

Abszurd akadályokat dob a pályázó elé a villanyautós támogatás űrlapja

Helycserék az élmezőnyben

Az adatsor legizgalmasabb része a gyártók és típusok népszerűsége. A kérdőívet kitöltők duplázódásával bekövetkező legfontosabb változás, hogy a Tesla megelőzte a BYD-t, de kis mértékben csökkent a két éllovas részesedése is, a korábbi 60% helyett már „csak" 54%-ot hasít ki a tortából a Tesla és a BYD együtt.

A Volvo nemcsak megőrizte harmadik helyét, de erősíteni is tudott, a pályázók majdnem negyede által kitöltött kérdőív szerint 15% választotta a svéd-kínai márkát.

Nagyot erősítve kettőt ugrott előre a Volkswagen, 6%-os részesedéssel. A Hyundai az ötödik helyre került 4,4%-kal, és elkezdett hátracsúszni a Cenntro, amelyről már az előző cikkben is megjegyeztük, hogy felülreprezentált a jó szereplése, mivel a viszonylag alacsony darabszámot jelentősen befolyásolja, ha egy pályázó tucatszámra vesz egy konkrét modellt. Hasonló nagyobb tételben történő vásárlások egyébként a BYD, a Tesla és a Volvo esetében is jellemzőek.

A típusok népszerűségi listáját továbbra is a Tesla Model Y vezeti, a kérdőív 330 kitöltője közül 49 fő mondta azt, hogy Model Y-t választott, és ők összesen 60 db autót vásároltak.

Második helyen áll a Volvo EX30, 36 válaszoló nyilatkozott 47 Volvo EX30 megvásárlásáról.

Harmadik helyre csúszott vissza a BYD Atto 3, összesen 25 válaszadó pályázott 28 példányra.

Villanyautó teszt: BYD Atto 3

Negyedik a BYD Dolphin (12 pályázó, 17 autó) és ötödik a Tesla Model 3 (12 pályázó, 15 autó).

Ebben a kategóriában fontos elmondani, hogy nagyon sokan csak a gyártót adták meg, konkrét típust nem, ezért valójában minden típusból többet vásárolnak a pályázók a fenti számoknál. A legnépszerűbb Tesla esetében például 121 autóra nyújtottak be pályázatot, a típust is megadók viszont csak 75 autóról nyilatkoztak.

A névtelen kérdőív továbbra is kitölthető, kérjük, aki eddig még nem tette meg, szánjon rá néhány percet.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.