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
auto
2024. 06. 17. hétfő

All-in: a Honda megduplázza villanyautós befektetéseit

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

A Honda 2022-ben 22 ezer, 2023-ban ennél is kevesebb, mindössze 19 ezer villanyautót adott el a világon, miközben tavaly 4,2 millió autót gyártottak.

De hatalmas terveik vannak.

Szorít az idő

Mibe Toshihiro, a második legnagyobb japán autógyártó vezérigazgatója nem aggódik az elektromos autók piacának átmeneti lassulása láttán. Mint fogalmazott a csütörtöki bejelentésében, míg egyes gyártók az elektromos autók értékesítésének növekedése kapcsán tetőzésről beszélnek,

szerintük a motorok és személyautók területén egyértelműen a villanyhajtás a jövő.

A cég egyébként a teherautók és buszok számára továbbra is jelentősnek tartja a hidrogén, a repülők és hajók kapcsán pedig az e-üzemanyagok szerepét a jövőben.

Mibe Toshihiro

Hogy ezt mennyire így látják, amögé számokat is rakott, korábbi bejelentéseikhez képest megduplázzák, mintegy 64 milliárd dollárra (~23 ezer milliárd forintra) növelik az elektromos átállásra fordított befektetéseiket 2030-ig.

Ezt egy évi 7 milliárd dolláros nyereséggel működő vállalatnál nyugodtan nevezhetjük all-in startégiának is.

Honda zero nagy szedán koncepció.

Új módszerek

Mibe szerint a tervekben kulcsfontosságú szerepet játszik a Honda 0 (nulla, zéró) platform, amelyre a jövő villanyautói épülnek.

A cég ezekhez áttér a gigacastingok, a hatalmas présöntvények használatára, amelyeket első japán gyártóként alkalmaznak, és már egy 6000 tonnás présöntő géppel tesztelik is az eljárást a cég központjában.

Mibe Toshihiro és a Zero Saloon

További fontos újítás lesz, hogy az autó egyes egységeit vezérlő számítógépeket központosítják, egyetlen SoC-ba, integrált számítógépbe egyesítik, amely minden funkciót vezérel majd.

A tervek fontos része az ehhez szükséges szoftverek saját fejlesztése, valamint az akkustratégia váltás is. A Honda a jövőben a készen vásárolt akkucellák helyett már közös gyártást kezd olyan partnerekkel, mint az LG, de 2028-tól meg akarják kezdeni a teljesen önálló akkugyártást is, hogy házon belülre hozzák a tudást, és 20 százalékkal kívánják csökkenteni az akkumulátor költségét. Jelenleg a cég villanyautóinak gyártási költségeiből 40 százalék az akkupakk számlájára írható – mondta a Honda vezérigazgatója.

A Honda akkustratégiája.

A cég a következő generációs villanyautóinál nem akar hagyományos eljárásokat alkalmazni, a vertikális integrációra tesz, és célja hogy 2030-ra már évi kétmillió elektromos autót gyártson, öt százalékos haszonnal. Ehhez az évtized végére 20, 2035-re pedig 35 százalékkal kell csökkenteniük az elektromos modellek gyártási költségeit.

Honda zéró

A Honda Kínának 10 elektromos modellel készül 2027-ig, ezeket külön erre a piacra tervezték – itt nyilván nem tudnak várni, a piac negyede már most a tisztán elektromos autóké, és a japán cég is úgy számol, hogy 2035-re itt már az összes értékesítésük ebből a kategóriából kerül ki.

A kínai kínálat.

Kifejezetten a japán piacra, ahol a kei car miniautók viszik a prímet, a márka gyártani fog egy külön sorozatot is ebben az extra kicsi méretben.

Kisautók, különleges méretekben.

Ami viszont számunkra érdekesebb, az az, hogy készül egy új globális modellcsalád is, a már említett Honda 0 platformra, amely elsőként az USA-ban debütál, mégpedig 2026-ban, aztán szépen sorban a világ többi részén, így Európában is megjelenik majd.

Honda Zero Saloon

A menetrend az alábbi:

2026 – közepes méretű elektromos crossover, belépő szintű crossover, és egy limuzin, a CES-en már bemutatott formanyelven. Ezek Amerikában kezdenek, utána jönnek hozzánk.

2027 – nagyméretű, három üléssoros crossover

2028 – kompakt crossover

2029 – kis méretű crossover

2030 –kompakt méretű szedán.

Honda Zero Space Hub koncepció

Hogy ezek közül az összes modell minden régióban elérhető lesz-e, azt egyelőre nem tudjuk.

Az új globális modellek Amerikában debütálnak majd.

Az alap koncepció egyébként közös, és három fontos technikai paramétert már megosztottak:

  • az autók magassága 10 százalékkal alacsonyabb lesz, mint az átlag,
  • az első és hátsó túlnyúlás 10 százalékkal kisebb lesz,
  • és az autók 100 kilogrammal könnyebbek lesznek, mint a vállalat jelenlegi villanyautói.

Mindezek segítségével különösen jó légellenállásra és hatékonyságra törekednek majd, és ehhez egy különleges, szupervékony akkupakkot fejlesztenek, illetve gigacastingokat használnak majd a szerkezeti elemekhez.

Honda Zero Saloon

A vállalat azt is elárulta, hogy az európainál szigorúbb, amerikai EPA szabványban mérve 482 km feletti hatótávokkal érkezik majd a zéró sorozat.

A Honda 2040-ben fel akar hagyni a belső égésű motoros autók gyártásával.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.