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
auto
2024. 09. 14. szombat
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

Egyre népszerűbbek a négyévszakos gumik, nem alaptalanul: a gyártók egyre jobb minőségben képesek gyártani ezt az univerzális megoldást. Ugyanakkor már-már vallási viták alakulnak ki a szezonális vagy négyévszakos gumi kérdéskörből.

Vitathatatlanul a négyévszakos mellett szól, hogy nem kell évente kétszer gumit váltani és szezonon kívül tárolni az éppen nem használt gumikat. Ettől függetlenül ellenőriztetni érdemes rendszeresen elmenni a gumisműhelybe, ezt azonban nem kell feltétlenül a tavaszi és őszi tumultusra időzíteni.

A négyévszakos gumik ellen leggyakrabban azt szokták felhozni, hogy ami mindenre jó, az általában semmire sem igazán jó. Tíz évvel ezelőtt ez valószínűleg jogos kritika volt, de manapság egyre kevésbé helytálló.

A nyári gumikat arra tervezik, hogy +7ºC feletti hőmérsékleten száraz és nedves útfelületen egyaránt jól teljesítsenek, és elviseljék a forró nyári időjárást is, az akár 40°C feletti hőmérsékletet. Cserében 7 fok alatt a gumikeverék megkeményedik, ezért hideg, téli időben, elsősorban nedves útfelületen nem jelentenek jó választást.

A négyévszakos gumik úgy készülnek, hogy télen -10 fokban, de +30 fokos hőmérsékleten is biztonságosan teljesítsenek. A négyévszakos gumiknál a gyártók ötvözik a nyári és téli tulajdonságokat. A modern négyévszakos gumik megbízhatóan teljesítenek még hóban is, és nyáron sem melegednek el túlságosan a forró aszfalton.

1 – Nordic/északi abroncsok
2 – Téli abroncsok
3 – Négyévszakos abroncsok (-10°C és +30°C közötti használatra)
4 – Nyári abroncsok (forrás: www.michelin.hu)

A négyévszakos gumik mintázatában általában megtalálható a téli és nyári minta is. A téli gumikra jellemző lamellák segítik a hóban közlekedést, a merevebb részek pedig a rövidebb nyári fékút érdekében kerülnek a profilba. A gumikeverékük hidegben sem ridegedik túlságosan.

A vegyes mintázat miatt azonban télen, elsősorban hóban nem teljesítenek olyan jól, mint egy téli gumi.

Nyáron a gumikeverék és a lamellás profil-rész miatt forró aszfalton a legjobb négyévszakos gumiabroncs esetén is valamivel hosszabb fékúttal kell számolni, mint egy jó minőségű nyári abroncs esetén.

Elbukott a hőségben a négyévszakos gumi?

Döntés előtt érdemes átgondolni, hogy milyen körülmények között használjuk a járművet.

Aki télen nem jár síelni, hegyvidékre, elsősorban városban használja a járművet, mindezt olyan éghajlaton, ahol ritka a havazás, annak télre racionális választást jelenthet a négyévszakos gumi.

Nyáron azonban érdemes a követési távolság megválasztásakor figyelembe venni, hogy forró aszfalton hosszabb fékútra számíthatunk.

Az autó teljesítménye, és a vezetési stílus is fontos szempont. Aki sportos autót vezet, és a teljesítményt rendszeresen ki is használja, nyárra inkább nyári gumit válasszon.

Sorozatunk előző részében azt vizsgáltuk meg, hogy többe kerülnek-e a kifejezetten elektromos autóra fejlesztett gumiabroncsok a hagyományosnál:

Miért drágábbak a villanyautó gumik?

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.