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
auto
2024. 04. 30. kedd

Elektromos kombi: Volkswagen ID.7 Tourer első benyomások

elektromos autó teszt

Hosszú ideig teljesen jogos érv volt a villanyautózással szemben, hogy nem volt igazi választék. A gyártók kínálatában egy-egy modellből lehetett választani, de akinek az nem felelt meg, annak vagy kompromisszumot kellett kötnie, vagy maradt továbbra is a hagyományos meghajtásnál. Az elmúlt 4-5 évben óriásit fordult a világ, és ha nincs is még minden gyártónál minden, de több márka is kínál a teljes palettán villanyautókat. Így ma már ott tartunk, hogy többféle méretben és igényszinten vannak kombik is.

Ez a családi autóként elsősorban Európában népszerű formátum a SUV láz előtt – és sokak szemében még most is – a praktikus autó megtestesítője. Nincs gond a nyaralásnál, beférnek a sporteszközök, de az sem akadály, ha épp az Ikeából kell hazahozni egy lapra szerelt szekrényt. Tavaly már teszteltük az MG5-öt, érkezik az Opel és a Peugeot kínálatában is ilyen modell, idén pedig megjelent a BMW-nél az i5 puttonyos változata is. Ebbe a közegbe érkezik hamarosan a Volkswagen ID.7 Tourer, ami a Volkswagen Passatot váltó ID.7 praktikusabb, nagyobb csomagterű változata. Az autót még a hivatalos bemutató előtt nézhettük meg Mallorcán.

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

Az autó a formavilágát illetően ugyanazt a vonalat követi, mint amit az ID sorozatnál már évek óta ismerünk. A közel háromméteres tengelytáv és a relatíve rövid túlnyúlások a kombi forma ellenére nagyon elegáns megjelenést kölcsönöznek neki. A már kapható ID.7-tel azonos méretű ID.7 Tourer tengelytávja 12 cm-rel nagyobb, mint az Arteon Shooting Brake-é, de hosszban is közel 10 cm-t ver a hagyományos hajtásláncú alternatívára. A forma a hátsó üléssorig egyébként teljesen azonos a szedánnal, a Tourer kivitel értelemszerűen hátsó fejtérben és csomagtérben nyújt többet annál. Az ID.7 Tourer légellenállási együtthatója 0,25, ami alig marad el a szedán 0,23-as értékétől, és abszolút értékben sem rossz egy kombitól.

A Volkswagen ID.7 egyelőre kétféle kivitelben, Pro és Pro S verzióban lesz elérhető, a kettő között elsősorban akkuméretben van különbség. Az alábbi táblázat értékei még homologizáció előtti, gyártói becslések.

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Volkswagen ID.7 Tourer Pro S
Hátsókerék-hajtás 210 kW (286 LE) 210 kW(286 LE)
Nyomaték 545 Nm 545 Nm
Motor APP550 APP550
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,6 mp 6,7 mp
Légellenállási együttható 0,25 0,25
Akkuméret (bruttó/nettó) 82 kWh / 77 kWh 91 kWh / 86 kWh
Hatótáv (WLTP) 600 km
(~11,7 kWh/100 km)
685 km
(~12,55 kWh/100 km)
Töltési teljesítmény akár 175 kW akár 200 kW
Töltési idő (10-80%) 28 perc jóval 30 perc alatt

Az ID.7 Tourer csomagtartója 545 literes, de egy apró trükkel könnyen 605 literre bővíthető. Ehhez mindössze két távtartót kell lehajtani az ülés háttámlájánál, amitől azok egy picit meredekebb szögben állnak ugyan, de még így is vállalható üléskomfortot nyújtanak.

Az üléstámlák osztottan dönthetőek (akár a csomagtérből is), és természetesen a távtartó a két ülésnél egymástól függetlenül is használható. A két helyre is betehető álpadló természetesen akár ki is vehető, de normál állásban minden állandó tartozék elfér alatta, és még a kivett csomagtér rolónak is van alatta dedikált hely. Hosszabb tárgyak szállítását egy nyílás segíti a háttámlán.

A Volkswagen ID.7 Tourer természetesen vontatásra is alkalmas. A csomagtérből gombnyomásra kibillenthető vonóhorog (a végső pozícióba manuálisan kell bepattintani) 1200 kg-os fékezett vontatmány húzására alkalmas, de dolgoznak azon, hogy a jövőben ennél nehezebb utánfutók vagy lakókocsi vontatása se legyen akadály. Bár nem árultak el részleteket, hogy ehhez mit kell tenni, ez inkább tűnik jogi, mint technikai problémának.

A kisebb akku maximális töltési teljesítménye azonosnak tűnik azzal, mint amint az ID.Buzz tesztünkben is már láttunk (175 kW), de a nagyobb, 86 kWh-s akku akár 200 kW-tal, vagyis a 400 V-os rendszeren szabvány szerint elérhető maximális 500 A-es áramerősséggel is tölthető.

Ahhoz, hogy ezt a gyakorlatban, akár téli körülmények között is el lehessen érni, az ID.7 infotainment rendszere már kínál manuális akku előfűtési lehetőséget is, sőt azt is elárulja, hogy adott töltöttségi szintnél és hőmérsékletnél mi az elérhető maximális teljesítmény.

Az infotainment rendszer bár láthatóan sokat gyorsult, itt-ott még előfordul akadás, de a különböző funkciók, oldalak indulás utáni első betöltése sokkal gyorsabb, mint korábban volt. Az autó természetesen a fékre lépve automatikusan indul, nem kell nyomkodni a kormányoszlopon lévő Start gombot. Ugyanígy automatikusan leáll, ha a sofőr kinyitja az ajtót és kiszáll az ülésből. Az infotainment rendszer képernyői a végletekig személyre szabhatók, így mindenki megtalálhatja a számára ideális elrendezést.

Végre a navigáció is nagyon ügyes. Mallorcáról Budapestre tényleg pillanatok alatt tervezett utat úgy, hogy gond nélkül kalkulált a komp menetidejével is. Az útvonalba egyből betervezte a töltéseket is, megadva, hogy hol mennyi időt kell majd tölteni. A beállításoknál megadható, hogy a töltőkhöz illetve a célba milyen hatótávval szeretnénk érkezni, és az is beállítható, hogy mely szolgáltatók oszlopait preferáljuk. Ha nem választunk, akkor még a más márkák számára megnyitott Tesla Superchargereket is betervezi, ha azok épp ideális helyen vannak. Bár elvileg az autónak támogatnia kellene a Plug & Charge funkciót, ennek a menüben nem találtam nyomát. Elképzelhető, hogy csak akkor jelenik meg, ha a szolgáltató legenerálja és elküldi az autónak az azonosításhoz szükséges kulcsot.

A sofőr elé a műszerfalba beépített kijelző rendkívül kicsi, aminek sokan biztosan nem fognak örülni. Nekik jó hír, hogy a HUD (head-up-display) viszont gigantikus. Szerintem már túl nagy is az a felület, amire a sofőr látóterében Augmented Reality, vagyis kiterjesztett valóság módban vetít. Hogy a gyakorlatban ez hogy működik, azt ezen az eseményen még nem tudtuk kipróbálni.

A beltér egyébként nagyon kellemes, mindenütt minőségérzetet adó anyagok veszik körül az embert. Az autóba később OTA frissítéssel érkezik majd a ChatGPT alapú asszisztens, ami a már összetettebb kérdésekre is megoldást tud adni. Az számomra nem derült ki egyértelműen, hogy a kipróbálható verzió mennyire volt végleges, Chat GPT alapú, de látszólag jól összeszedte a kért információkat az internetről, megadva az adatok forrását is. Ennek ellenére előfordult, hogy nem értette meg az utasítást (a kijelzőn megjelent az utasítás, tehát nem a kiejtéssel volt gond), máskor értette, nyugtázta, csak épp nem hajtotta végre a kért beállítás módosítást.

A hátsó lábtér fejedelmi, és mivel nincs kardánalagút, a padló is teljesen sík maradhatott. A full fekete utasteret az óriási üvegtetőn keresztül beáramló fény teszi barátságosabbá, de ha sok lenne a fény, akkor annak egy része blokkolható is a gombnyomással tejfehér színűre változó, polimer diszpergált folyadékkristály (polymer-dispersed liquid crystal – PDLC) bevonatú üveggel. Az üveg nemcsak a napsütés infravörös sugarait veri vissza – lassítva a kabin felmelegedését, de télen is segít bent tartani a meleget.

Az autót a szedán változattal és az ID.4-gyel egy gyártósoron a németországi Emdenben fogják gyártani. Az árát, és hazai forgalmazás kezdetét egyelőre nem tudtuk meg.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.